Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 584
Offentligt
2881659_0001.png
13. juni 2024
MIM 78-24
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om meddelelse fra Kommissionen om vejledende kriterier og principper for
begrebet væsentlige anvendelsesformål i EU-retsakter vedrørende kemikalier
Nyt notat
C/2024/2894
Resumé
Kommissionen har den 26. april 2024 fremsendt meddelelsen ”Vejledende kriterier og principper for
begrebet væsentlige anvendelsesformål i EU-retsakter
vedrørende kemikalier”. Meddelelsen kommer
i forlængelse af, at Kommissionen i Kemikaliestrategien med bæredygtighed for øje forpligtigede sig
til at fastlægge kriterier for væsentlige anvendelsesformål for at sikre, at de mest skadelige
kemikalier kun tillades, hvis de er nødvendige af hensyn til sundhed, sikkerhed eller væsentlige
funktioner i samfundet, og hvis der ikke findes miljø- og sundhedsmæssigt acceptable alternativer.
Kriterierne vil være vejledende for brugen af begrebet væsentlige anvendelsesformål i al relevant
EU-lovgivning for både generiske og specifikke risikovurderinger.
Kriterierne for væsentlige anvendelsesformål defineres som: anvendelsen af et af de mest skadelige
stoffer er væsentlig for samfundet, hvis følgende to kriterier begge er opfyldt: 1) anvendelsen er
nødvendig af hensyn til sundhed, sikkerhed eller væsentlige funktioner i samfundet, og 2) der findes
ikke acceptable alternativer. Meddelelsen definerer de vigtigste udtryk i begrebet og principper for
dets anvendelse.
Meddelelsen har i sig selv ikke lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser for staten eller
erhvervslivet. Meddelelsen medfører i sig selv ikke ændringer i beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen hilser meddelelsen velkommen.
Meddelelsen blev præsenteret på møde i Rådets Ad Hoc Arbejdsgruppe om ét stof - én vurdering d.
27. maj 2024.
Baggrund
Kommissionen har den 26. april 2024 fremsendt meddelelsen ”Vejledende kriterier og principper for
begrebet væsentlige anvendelsesformål i EU-retsakter
vedrørende kemikalier”. Meddelelsen kommer i
forlængelse af, at Kommissionen i Kemikaliestrategien med bæredygtighed for øje forpligtigede sig til
at fastlægge kriterier for væsentlige anvendelsesformål for at sikre, at de mest skadelige kemikalier
kun tillades, hvis de er nødvendige af hensyn til sundhed, sikkerhed eller væsentlige funktioner i
samfundet, og hvis der ikke findes miljø- og sundhedsmæssigt acceptable alternativer. Kommissionen
meddelte også, at kriterierne vil være vejledende for brugen af begrebet væsentlige anvendelsesformål
i al relevant EU-lovgivning for både generiske og specifikke risikovurderinger.
Meddelelsen blev præsenteret på møde i Rådets Ad Hoc Arbejdsgruppe om ét stof - én vurdering d. 27.
maj 2024.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 584: Grund- og nærhedsnotat om vejledende kriterier og principper for begrebet væsentlige anvendelsesformål i EU-retsakter vedr. kemikalier
Formål og indhold
Farlige kemikalier kan have alvorlige virkninger og forårsage betydelig skade på menneskers sundhed
og miljøet. For at forebygge skader og mulige omkostninger for samfundet som følge heraf - og for at
opnå en ren cirkulær økonomi - forpligtigede Kommissionen sig i Kemikaliestrategien med
bæredygtighed for øje til at definere begrebet væsentlige anvendelsesformål med henblik på at udfase
de mest skadelige stoffer i alle ikke-væsentlige anvendelsesformål, navnlig i forbrugerprodukter, og så
vidt muligt minimere og erstatte brugen i alle andre anvendelsesformål.
Visse anvendelsesformål af farlige kemikalier kan være væsentlige for samfundet, f.eks. til at modvirke
klimaændringer, understøtte digital omstilling, sundhedsbeskyttelse, sikkerhed og forsvar.
Det overordnede formål med begrebet væsentlige anvendelsesformål er at lette beslutningsprocessen
og dermed opnå en hurtig udfasning af de mest skadelige stoffer i ikke-væsentlige anvendelsesformål,
mens de samtidig tillades til anvendelsesformål, der er væsentlige for samfundet. Begrebet er et
redskab til at afgøre, hvornår et anvendelsesformål af et af de mest skadelige stoffer er berettiget ud fra
et samfundsmæssigt synspunkt.
Begrebet væsentlige anvendelsesformål er udformet med henblik på at støtte industrier i EU som et
redskab, der letter undtagelser for anvendelsesformål, der klart opfylder samfundsmæssige behov.
Begrebet væsentlige anvendelsesformål har kun retsvirkning, når det indføres i specifik lovgivning.
Inden begrebet indarbejdes i en bestemt retsakt, skal det nøje overvejes, om det er muligt at anvende
begrebet, herunder kriteriet om "acceptable alternativer", også under hensyntagen til målene,
behovene og de unikke aspekter af gældende sektorspecifik lovgivning. Når der f.eks. er tale om
human- og veterinærmedicinske lægemidler, medicinsk udstyr og medicinsk udstyr til in vitro-
diagnostik, skal EU's strategiske autonomi og tilgængeligheden af stoffer, der anvendes til fremstilling
af produkter til sundhedsformål, prioriteres behørigt.
Ud over den lovgivning, der fastsætter reglerne for adgang til EU-markedet, kan dette begreb også
være et redskab til at skabe incitamenter under frivillige ordninger, f.eks. bæredygtig finansiering og
eventuelt andre initiativer, der har til formål at fremme og belønne omstillingen til sikre og
bæredygtige produkter og praksisser.
Brugen af begrebet væsentlige anvendelsesformål i lovgivning og frivillige ordninger bør tilskynde
virksomhederne til at være proaktive med hensyn til at udfase de mest skadelige stoffer og til at
målrette forskning og innovation mod sikre og bæredygtige alternativer. Det vil fremme EU's industri
som en global frontløber. Begrebet vil desuden understøtte forbrugerefterspørgsel efter mere sikre
produkter på EU's indre marked.
Begrebet væsentlige anvendelsesformål kan anvendes på samme måde på EU-fremstillede og
importerede produkter, så der sikres lige vilkår for EU's virksomheder.
Kriterierne for væsentlige anvendelsesformål defineres som følger:
Anvendelsen af et af de mest skadelige stoffer er væsentlig for samfundet, hvis følgende to kriterier er
opfyldt:
1) anvendelsen er nødvendig af hensyn til sundhed, sikkerhed eller væsentlige funktioner i
samfundet, og
2) der findes ikke acceptable alternativer.
2
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 584: Grund- og nærhedsnotat om vejledende kriterier og principper for begrebet væsentlige anvendelsesformål i EU-retsakter vedr. kemikalier
Meddelelsen indeholder en række ikke udtømmende beskrivelser af de vigtigste udtryk i definitionen.
De mest skadelige stoffer beskrives som stoffer, der har en eller flere af følgende fareegenskaber:
- kræftfremkaldende,
- skader arvematerialet,
- skader forplantningsevnen eller det ufødte barn,
- hormonforstyrrende,
- forårsager luftvejsallergi,
- skader organerne særligt immunforsvaret eller hjernen,
- persistent, bioakkumulerende og toksisk,
- meget persistent og meget bioakkumulerende,
- persistent, mobilt og toksisk,
- meget persistent og meget mobil eller
- farligt for ozonlaget.
Nødvendig anvendelse af de mest skadelige stoffer af hensyn til sundhed eller sikkerhed beskrives som
anvendelser, hvor stoffets anvendelse og tekniske funktion er nødvendig for at:
- forebygge, overvåge eller behandle sygdomme og lignende sundhedstilstande,
- opretholde grundlæggende betingelser for menneskers eller dyrs liv og sundhed,
- håndtere sundhedskriser og nødsituationer,
- sikre den personlige sikkerhed eller
- sikre den offentlige sikkerhed.
Nødvendig af hensyn til væsentlige funktioner i samfundet beskrives som anvendelser, hvor stoffets
anvendelse og tekniske funktion er nødvendig for at:
-
levere ressourcer eller tjenester, der fortsat skal være i drift, for at samfundet kan fungere (f.eks.
sikre forsyningen af energi og kritiske råstoffer eller modstandsdygtighed over for
forsyningsafbrydelser),
-
håndtere samfundsmæssige risici og konsekvenser af kriser og naturkatastrofer,
-
beskytte og genoprette det naturlige miljø,
-
udføre videnskabelig forskning og udvikling eller
-
beskytte kulturarv.
Acceptable alternativer beskrives som stoffer, materialer, teknologier, processer eller produkter, som
ud fra et samfundsmæssigt synspunkt både:
-
kan levere den funktion og det præstationsniveau, som samfundet kan acceptere som
tilstrækkelig ift. den forventede tjeneste og
-
er mere sikre (deres samlede kemiske risici for menneskers eller dyrs sundhed og miljøet i hele
livscyklussen er lavere end andre alternativer).
Herudover beskrives udtrykkene: anvendelse af et stof, et stofs tekniske funktion, slutprodukt og
tjeneste.
Ud over at beskrive de vigtigste udtryk i definitionen beskriver meddelelsen centrale principper for
anvendelsen af begrebet:
- at fremskynde udfasningen af anvendelsen af de mest skadelige stoffer i ikke-væsentlige
anvendelser og give tilstrækkelig tid til at substituere de mest skadelige stoffer i væsentlige
anvendelser
- at afgøre, om slutproduktets anvendelse er væsentlig
ikke om et bestemt stof, et bestemt
produkt, en bestemt produktgruppe eller en bestemt tjeneste i sig selv er væsentlig for
3
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 584: Grund- og nærhedsnotat om vejledende kriterier og principper for begrebet væsentlige anvendelsesformål i EU-retsakter vedr. kemikalier
2881659_0004.png
-
-
-
-
samfundet, eller om en individuel forbruger eller virksomhed anser anvendelsen for væsentlig
for dem.
ikke at erstatte konkrete vurderinger af anvendelser og deres kontekst
både kriterier ift. samfundsfunktion mm. og mangel på alternativer skal være opfyldt
der kan altid stilles krav om risikohåndteringsforanstaltninger mm. for væsentlige
anvendelsesformål, og
væsentlighed kan ændre sig over tid
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om meddelelsen.
Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en meddelelse fra Kommissionen.
Gældende dansk ret
Kommissionens meddelelse har i sig selv ikke nogen betydning for dansk ret.
Konsekvenser
Kommissionens meddelelse har i sig selv ikke lovgivningsmæssige, økonomiske eller
beskyttelsesmæssige konsekvenser. Begrebet væsentlige anvendelsesformål skal implementeres i EU-
regler eller frivillige initiativer for at kunne få konsekvenser. Muligheden for at begrebet
implementeres i EU's kemikalieregler kan betyde, at virksomhederne i EU på et senere tidspunkt
begynder at arbejde med at udfase de mest skadelige stoffer. Det vil kunne medføre øgede
omkostninger, men det vil samtidigt give virksomhederne mulighed for at udfase stofferne på et for
dem mere favorabelt tidspunkt. Samtidigt er der med begrebet væsentlige anvendelsesformål også
sendt et signal til virksomhederne om, at hvis de producerer de mest skadelige stoffer til væsentlige
anvendelsesformål, vil der blive taget hensyn til denne produktion ifm. udviklingen af nye
kemikalieregler.
Høring
Meddelelsen er sendt i høring i EU Miljøspecialudvalget fra 4. til 6. juni 2024 og der er indkommet
følgende høringssvar.
Novonesis
Novonesis bakker fuldt ud op om EU-Kommissionens ambition om at støtte et giftfrit miljø og beskytte
menneskers sundhed bedre og henviser til at begrebet væsentlige anvendelsesformål kan være et
nyttigt værktøj til at reducere risikoen forbundet med giftige stoffer i EU's kemikalielovgivning og til at
udfase giftige stoffer. Det er dog ikke relevant for alle typer af stoffer, særligt biologiske løsninger, der
er bionedbrydelige, og som kan dokumenteres at være sikre i deres anvendelse.
Novonesis fremhæver, at kriterierne for undtagelser for stoffer der har væsentlige anvendelsesformål,
er ikke nok til at sikre, at f.eks. enzymer ikke bliver påvirket negativt. Udgangspunktet er, at
undtagelser kun vil være midlertidige for at tilskynde til udfasning af problematiske stoffer. For nogle
kemikalier kan dette fungere, men ikke for stoffer, som er biologiske, bionedbrydelige og kan
dokumenteres at være sikre i deres anvendelse
og som EU derfor ikke ønsker at udfase, men
tværtimod tilskynde til brugen af.
4
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 584: Grund- og nærhedsnotat om vejledende kriterier og principper for begrebet væsentlige anvendelsesformål i EU-retsakter vedr. kemikalier
2881659_0005.png
Det faktum, at kriterierne for væsentlige anvendelsesformål udelukkende er baseret på stoffets
fareegenskab betyder, at ellers sikre stoffer, som f.eks. enzymer, kan få negative vurderinger i regelsæt,
der eventuelt måtte bruge kriterierne. Kriterierne har ingen mekanisme til at sikre, at stoffer der i
deres anvendelse er vurderet sikre, kan udelukkes fra at være omfattet af principperne for væsentlige
anvendelsesformål. Dette skaber usikkerhed for både industrien og investorerne og kan i sidste ende
føre til, at færre fossilbaserede kemikalier bliver erstattet af biologiske, bionedbrydelige stoffer. I så
fald vil det være kontraproduktivt i forhold til den grønne omstilling og det i notatet nævnte formål
om, at man med begrebet væsentlige anvendelsesformål ønsker at fremme og belønne omstillingen til
sikre og bæredygtige produkter og praksisser.
Kosmetik & Hygiejne Branchen
Kosmetik & Hygiejne Branchen gør opmærksom på, at begrebet ”væsentlige anvendelsesformål” får
afgørende betydning for kosmetiske såvel som vaske- og rengøringsprodukter. Forbrugernes sikkerhed
er den vigtigste prioritet for kosmetikindustrien. Den risikobaserede sikkerhedsvurdering er et
grundlæggende princip under udviklingsprocessen af kosmetiske produkter og et helt centralt
omdrejningspunkt i reguleringen af industrien. Denne tilgang sikrer, at eksponeringen for
ingredienser og den måde, de anvendes på i kosmetiske produkter, gør det sikkert for forbrugerne at
anvende produkterne.
Sammenlignet med den veletablerede og konservative tilgang til evaluering af ingrediensers sikkerhed
under kosmetikforordningen vil EU-Kommissionens vejledende kriterier og principper introducere et
nyt lag af automatiske forbud, som disproportionalt vil forbyde brugen af stoffer, der er vurderet sikre.
Hvor den gældende tilgang har en særlig undtagelsesbestemmelse for stoffer, som vurderes sikre at
anvende, vil de foreslåede nye principper ikke gøre det muligt at undtage og anvende stoffer, som
vurderes sikre. Denne tilgang vil derfor være et fundamentalt nybrud i forhold til den gældende
praksis, da hele grundlaget for sikkerheden ved kosmetiske produkter
risikovurderingen af det
enkelte produkt
tilsidesættes for en generisk tilgang.
Kosmetik & Hygiejne Branchen er bekymrede for, at den snævre fortolkning af væsentlighedsbegrebet,
som meddelelsen lægger til grund, vil betyde, at anvendelser i kosmetiske produkter næppe vil
betragtes som væsentlige for sundhed eller sikkerhed
med få undtagelser såsom
konserveringsmidler, solcreme og tandpasta. Kosmetik og produkter til personlig pleje er højt værdsat
af de danske og europæiske forbrugere, som bruger dem hver dag. Det viser europæiske undersøgelser
samt Kosmetik- og hygiejnebranchens egne data fra 2024. Forbrugernes helt legitime opfattelse af
kosmetikprodukter som værende væsentlige harmonerer ikke med EU-Kommissionens snævre
definition, som helt åbenlyst vil have en betydelig indvirkning på både forbrugernes valgfrihed, livsstil
og trivsel og fratage dem en lang række produktkategorier, som de bruger dagligt.
Kosmetik & Hygiejne Branchen mener, at principperne i praksis ikke vil kunne implementeres på en
meningsfuld måde uden at bryde fundamentalt med kosmetikforordningen, da de foreslåede
principper direkte modarbejder den gældende praksis og derfor ikke er i stand til at komplementere
den etablerede tilgang. Det vil derfor være nødvendigt, at de gennemgår en grundig tilpasning, så de
understøtter, og ikke står i vejen for de gældende regler. Det mener vi rejser en række fundamentale og
sektorspecifikke spørgsmål, som kræver en grundig konsekvensanalyse og inddragelse af interessenter.
Hvad angår vaske- og rengøringsmidler deler Kosmetik & Hygiejne Branchen en tilsvarende
bekymring om kriteriernes anvendelse for produkternes væsentlighed, når den ikke direkte kan
5
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 584: Grund- og nærhedsnotat om vejledende kriterier og principper for begrebet væsentlige anvendelsesformål i EU-retsakter vedr. kemikalier
2881659_0006.png
relateres til hygiejne og sundhed. Her opfordrer Kosmetik & Hygiejne Branchen ligeledes til en
grundlæggende dialog om kriteriernes anvendelse, herunder implementeringen i REACH.
Dansk Industri
DI byder arbejdet med vejledende kriterier og principper for begrebet ’væsentlige anvendelsesformål’
velkommen. DI noterer sig og støtter, at regeringen anerkender de vigtige balancer der skal findes i
fremtidens kemikalieregulering. DI værdsætter at de høje ambitioner i forhold til bæredygtighed,
sundhed og sikkerhed, fortsat bliver centrale i europæisk kemikalieregulering. Samtidig bliver det
vigtigt at finde et robust og transparant beslutningsværktøj, der kan give mulighed for brug af
specifikke stoffer i de specifikke anvendelser, der er nødvendige af hensyn til sundhed, sikkerhed eller
væsentlige funktioner i samfundet. DI ser frem til at diskutere præcis hvordan og hvorledes begrebet
”væsentlige anvendelsesformål” skal bruges som beslutningsværktøj i praksis.
CO-industri
CO-industri mener, at i fareengeskaber bør luftvejsallergi ændres til allergi. Alternativt at hudallergi
tilføjes, da hudallergi kan være invaliderende, samt at fremskyndelse af udfasning bør angå alle
skadelige stoffer og ikke kun de mest skadelige i ikke-væsentlige anvendelser. Det er uetisk både for
mennesker og miljø ikke at udfase alle skadelige stoffer.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige medlemslande holdning til meddelelsen kendes endnu ikke.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen byder Kommissionens meddelelsen om vejledende kriterier og principper for begrebet
væsentlige anvendelsesformål i EU-retsakter vedrørende kemikalier velkommen.
Regeringen har arbejdet for, at initiativerne i Kommissionens Kemikaliestrategi med bæredygtighed
for øje bliver fremsat som planlagt, herunder fastlæggelsen af kriterier for væsentlige
anvendelsesformål for at sikre, at de mest skadelige kemikalier kun tillades, hvis de er nødvendige af
hensyn til sundhed, sikkerhed eller væsentlige funktioner i samfundet, og hvis der ikke findes miljø- og
sundhedsmæssigt acceptable alternativer.
Samtidigt anerkender regeringen, at visse anvendelsesformål for farlige kemikalier kan være
nødvendige af hensyn til sundhed, sikkerhed eller væsentlige funktioner i samfundet.
Regeringen støtter brugen af begrebet væsentlige anvendelsesformål som et beslutningsværktøj til at
afgøre, hvornår et anvendelsesformål for et af de mest skadelige stoffer er berettiget ud fra et
samfundsmæssigt synspunkt.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Notat sendes ligeledes til Miljø- og Fødevareudvalget.
6