Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 593
Offentligt
2882169_0001.png
Den 12. juni 2024
Jr. nr.2021-1298
MIM 76-24
KOMITÉNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af
anvendelsen af chromtrioxid til forkromning af dekorative plastik- og
metalprodukter samt til sanitære anvendelser i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-dokumenter foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelsen af
stoffet chromtrioxid til forkromning af dekorative plastik- og metalprodukter samt til sanitære
anvendelser i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH)
(komitésag). Forslagene giver tilladelse til fortsat anvendelse til de to italienske virksomheder
Cromoplastica C.M.C. og Olivari B. Tilladelserne gives efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i
REACH, til fortsat at anvende stoffet i perioder indtil november 2028 eller november 2033, afhængig
af den specifikke anvendelse. Forslagene forventes drøftet og til afstemning på et møde i REACH
komitéen d. 25.-26. juni 2024. Forslagene forventes ikke at have nævneværdige økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslagene
forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen ønsker generelt at begrænse
anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug,
eller hvor der findes egnede alternativer. I de konkrete sager drejer det sig om blandt andet
dekorative anvendelser af stoffet, hvor der allerede er egnede alternativer tilgængelige i EU,
herunder til pyntelister og knapper i biler, beholdere til kosmetik, dørhåndtag samt pyntedele på
kaffe- og vaskemaskiner. Derudover er der enkelte sanitære anvendelser. Kommissionen har for
Cromoplastica fastsat reduktionskrav i anvendelsen fra 2029. Regeringen agter på den baggrund at
støtte forslagene; idet der for sanitære anvendelser lægges stor vægt på, at godkendelsesperioden
forkortes til 2028, for Cromoplastica lægges afgørende vægt på, at der fastsættes betydeligt større
reduktionskrav såfremt godkendelsesperioden gives til længere end 2028, samt for begge
ansøgninger lægges afgørende vægt på, at der ikke gives godkendelse til dekorative anvendelser,
hvor der er alternativer. Regeringen vil ikke kunne støtte forslagene, medmindre disse krav
imødekommes.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelsen af
chromtrioxid til dekorative plastik- og metalprodukter samt til sanitære anvendelser.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 593: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til forkromning af dekorative plastik- og metalprodukter samt til sanitære anvendelser
Forslagene er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslagene har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Forslagene behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver komitéen en positiv
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for
to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv
udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslagene forventes drøftet og til afstemning på et møde i REACH-komitéen d. 25.-26. juni 2024.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer.
Udfasningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over
stoffer, der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste
ende skal de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne,
ansøge om og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de
socioøkonomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (det vil sige den dato, hvor
anvendelse skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om
godkendelse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan
anvendes sikkert, og at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er
påbegyndt efter solnedgangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen, jf. REACH Afsnit VII.
Forslagene til gennemførelsesretsakter vedrører forvaltningsafgørelser, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgninger fra de to italienske virksomheder Cromoplastica C.M.C. og
Olivari B. om fortsat anvendelse af op til 46 tons om året af chromtrioxid:
1.
Til ætsning af plastikdele, som forberedende trin i funktionel forkromning med dekorativ
karakter (Cromoplastica, samlet 45 tons til denne og nedenstående 4 anvendelser).
2.
Til anvendelse til funktionel forkromning af plastik- og metaldele med dekorativ karakter til
bilindustrien (f.eks. pyntelister, knapper, dørhåndtag og rammer) (Cromoplastica).
3.
Til anvendelse til funktionel forkromning af plastik- og metaldele med dekorativ karakter til
personlig pleje (f.eks. låg, logoer, beholdere til kosmetik og spatler til cremer) (Cromoplastica).
2
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 593: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til forkromning af dekorative plastik- og metalprodukter samt til sanitære anvendelser
4.
Til anvendelse til funktionel forkromning af plastik- og metaldele med dekorativ karakter til
køkkenmaskiner og hvidevarer (f.eks. pynteprofiler til kaffe- og vaskemaskiner)
(Cromoplastica).
5.
Til anvendelse til funktionel forkromning til sanitære anvendelser (f.eks. brusehoveder og riste
til badeværelsesafløb) (Cromoplastica).
6.
Til anvendelse til funktionel forkromning med dekorativ karakter til dele til døre og vinduer
(f.eks. dørhåndtag, dæksler til nøglehuller og dekorativ indramning af vinduer) (Olivari, 1 ton).
Virksomhederne fremsendte d. 18. november 2021 ansøgninger om godkendelse af chromtrioxid til
ovennævnte anvendelser. Ansøgningerne har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været
behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og
socioøkonomisk vurdering, SEAC, som i perioden fra d. 2. til 17. februar 2023 har afgivet følgende
udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningerne, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet under forudsætning af
overholdelse af disse. RAC anbefalede, at arbejdstageres eksponering i godkendelsesperioden
dokumenteres i et måleprogram for at sikre, at der ikke er grundlag for at begrænse arbejdstageres
risiko yderligere. Endvidere anbefaledes et måleprogram for udledningen til miljøet.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC bemærkede, at
alternative teknologier vil blive teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøger, såfremt der
tillades tilstrækkelig tid til implementering. Udvalget bemærkede desuden, at ansøgernes
substitutionsplaner er troværdige. SEAC har konkluderet, at ansøgerne har påvist, at de
socioøkonomiske fordele opvejer de risici for menneskers sundhed eller miljøet, der følger af
anvendelsen af stoffet. SEAC har anbefalet, at fristen for fornyet vurdering sættes til november
2033 for anvendelse 1 og til udgangen af 2028 for anvendelse 2, 3, 4, 5 og 6.
o
Kommissionen anbefaler på ovenstående baggrund, at der gives en godkendelse med en frist for fornyet
vurdering ved november 2033 for anvendelse 1 med krav om 50 % reduktions i anvendelsen ved 2029,
som fastholdes i 2030, 2031 og 2032, mens der skal opnås 52 % reduktion ved udløb af
godkendelsesperioden i november 2033. Kommissionen anbefaler desuden, at der gives en godkendelse
med en frist for fornyet vurdering ved november 2028 for anvendelse 2, 3, 4, 5 og 6 for de beskrevne
anvendelser under forudsætning af anvendelse af de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som ansøgerne har beskrevet. Derudover er det en forudsætning, at ansøgerne
gennemfører måleprogrammer for arbejdstagernes udsættelse og udledningen til miljøet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene til gennemførelsesretsakter.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslagene er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
3
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 593: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til forkromning af dekorative plastik- og metalprodukter samt til sanitære anvendelser
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter under REACH-forordningen har direkte
retsvirkning i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret
.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslagene har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslagene har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslagene skønnes ikke at medføre væsentlige erhvervs- eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslagene skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Et notat om forslagene har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget. Der er ikke indkommet
bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret flertal
for forslagene blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat
anvendelse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal
opveje eventuelle risici for mennesker og miljø.
Forslagene til gennemførelsesretsakter tager udgangspunkt i, at ansøgerne skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringen finder, at de beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold i begge
virksomheder lever op til de danske arbejdsmiljøkrav og at leve op de danske miljøkrav i forhold til at
sikre den generelle befolkning via miljøet. Det vurderes endvidere, at begge ansøgningers anvendelser
bør indsnævres, idet der bør tages højde for konklusionen om, at der er kommercielt tilgængelige
alternativer for visse anvendelser i EU, og at der ikke gives godkendelse til dekorative anvendelser,
hvor den primære funktion er at opnå en blank overflade, som f.eks. pyntelister og knapper i biler,
beholdere til kosmetik, dørhåndtag samt pyntedele på kaffe- og vaskemaskiner. Regeringen vil derfor
lægge afgørende vægt på, at der ikke gives godkendelse til dekorative anvendelser.
Derudover er der enkelte sanitære anvendelser. Kommissionen har for Cromoplastica fastsat
reduktionskrav i anvendelsen på 50 % fra 2029, som fastholdes på 50-52% frem til november 2033.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslagene, idet der for sanitære anvendelser lægges stor
vægt på, at godkendelsesperioden forkortes til 2028, for Cromoplastica lægges afgørende vægt på, at
der fastsættes større reduktionskrav, såfremt godkendelsesperioden gives til længere end 2028 , samt
for begge ansøgninger lægges afgørende vægt på, at der ikke gives godkendelse til dekorative
4
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 593: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til forkromning af dekorative plastik- og metalprodukter samt til sanitære anvendelser
anvendelser, hvor der er alternativer. Regeringen vil ikke kunne støtte forslagene, medmindre disse
krav imødekommes.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5