Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 643
Offentligt
2890401_0001.png
Den 2. juli 2024
MIM 89-24
KOMITÉNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af
anvendelsen af chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af sanitære
produkter i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
stoffet chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af sanitære produkter i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslaget giver
tilladelse til fortsat anvendelse til den italienske virksomhed Rubinetteria Paffoni. Tilladelsen gives
efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, til fortsat at anvende stoffet indtil februar
2029. Forslaget forventes drøftet og til afstemning på et videomøde i REACH-komiteen d. 11. juli
2024. Forslaget forventes ikke at have nævneværdige økonomiske eller administrative konsekvenser
for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget forventes ikke at påvirke
beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt
problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes
egnede alternativer. De beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold
vurderes at leve op til de danske arbejdsmiljøkrav, og at leve op de danske miljøkrav i forhold til at
sikre den generelle befolkning via miljøet. I den konkrete sag drejer det sig om en specifik anvendelse
af stoffet, hvor der ikke findes alternativer. Kommissionen har fastsat et 50 % reduktionskrav i
anvendelsen ved godkendelsesperiodens udløb. Regeringen vurderer imidlertid, at virksomheden bør
intensivere sin substitutionsindsats på baggrund af fremskridtene med udviklingen af alternative
teknologier. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet der lægges stor vægt på, at
godkendelsesperioden forkortes til 2028.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af sanitære produkter.
Forslaget er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 643: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af sanitære produkter
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver komitéen en positiv
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for
to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv
udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget forventes drøftet og til afstemning på et møde i REACH-komitéen d. 11. juli 2024.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer.
Udfasningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over
stoffer, der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste
ende skal de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne,
ansøge om og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de
socioøkonomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (det vil sige den dato, hvor
anvendelse skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om
godkendelse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan
anvendes sikkert, og at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er
påbegyndt efter solnedgangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen, jf. REACH Afsnit VII.
Forslaget til gennemførelsesretsakt vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen træffer
afgørelse vedrørende ansøgning fra den italienske virksomhed Rubinetteria Paffoni om fortsat
anvendelse af op til 10 tons om året af chromtrioxid:
1.
Til anvendelse til forkromning af produkter med sanitære anvendelser.
Virksomheden fremsendte d. 14. februar 2022 ansøgning om godkendelse af chromtrioxid til
ovennævnte anvendelse. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været
behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og
socioøkonomisk vurdering, SEAC, som d. 13. marts 2023 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og i forhold til at begrænse risikoen for den generelle
2
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 643: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af sanitære produkter
befolkning via miljøet. RAC anbefalede, at arbejdstageres eksponering i godkendelsesperioden
dokumenteres i måleprogrammer samt måleprogrammer for udledningen til miljøet. Derudover er
det et krav, at ansøger udfører studier for at vurdere mulighederne for at reducere udsættelsen for
arbejdstagere yderligere, herunder yderligere brug af lukkede systemer og automatisering for visse
processer.
o
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøger. Udvalget finder ikke ansøgers
substitutionsplan troværdig for en 12-årig periode, men SEAC finder planen troværdig til at
underbygge en 7-årig godkendelsesperiode. SEAC har desuden konkluderet, at ansøger har påvist,
at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for menneskers sundhed eller miljøet, der følger af
anvendelsen af stoffet. SEAC har anbefalet, at der gives en 7-årig frist for fornyet vurdering, dvs. til
februar 2029.
Kommissionen anbefaler på den baggrund, at der gives en godkendelse med en frist for fornyet
vurdering i overensstemmelse med SEACs anbefaling, idet der fastsættes et 50 % reduktionskrav ved
udløb af godkendelsesperioden i februar 2029. Godkendelsen gives derudover under forudsætning af
anvendelse af de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøger har beskrevet.
Endelig er det en forudsætning, at ansøger implementerer RACs anbefalinger.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt under REACH-forordningen har direkte retsvirkning
i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige erhvervs- eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Et notat om forslaget har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget. Der er ikke indkommet
bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret flertal
for forslaget blandt medlemsstaterne.
3
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 643: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af sanitære produkter
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat
anvendelse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal
opveje eventuelle risici for mennesker og miljø.
Forslagene til gennemførelsesretsakter tager udgangspunkt i, at ansøgerne skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringen finder, at de pålagte krav vil sikre, at risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold lever op til de danske arbejdsmiljøkrav, og at leve op de danske miljøkrav i forhold
til at sikre den generelle befolkning via miljøet. Det er dermed redegjort for et tilstrækkeligt
beskyttelsesniveau, og regeringen finder, at der ikke på nuværende tidspunkt findes egnede
alternativer til den specifikke anvendelse. Regeringen finder det positivt, at virksomheden forpligtes til
et konkret reduktionsmål, som vil føre til en reduktion i anvendelsen og vil kunne facilitere
håndhævelse af virksomhedens substitutionsindsat, men virksomheden bør intensivere sin
substitutionsindsats på baggrund af fremskridtene med udviklingen af alternative teknologier og
godkendelsesperioderne for sammenlignelige virksomheder. Kommissionens egen analyse peger på, at
det for de mest ambitiøse virksomheder vil være muligt at substituere senest ved udgangen af 2028.
Godkendelsesperioden bør derfor reduceres til udgangen af 2028 for at bibeholde en fair konkurrence
på det indre marked og fremme substitution.
Regering agter på den baggrund at støtte forslaget, idet der lægges stor vægt på, at
godkendelsesperioden reduceres til udgangen af 2028.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4