Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 652
Offentligt
2890987_0001.png
NOTAT
21. juni 2024
2024 - 7326
hahhmu
Notat til Folketingets Erhvervsudvalg om regeringens høringssvar på
Kommissionens call for evidence – konsekvenser af øget offentlig ad-
gang til klage og domstolsprøvelse i miljøsager i Kommissionens be-
slutninger om statsstøtte
EU-Kommissionen, DG-konkurrence, har den 30. maj 2024 iværksat en
offentlig høring (call for evidence) for at modtage input og data fra interes-
senter i medlemsstaterne om mulige konsekvenser af øget klageadgang for
offentligheden ved Kommissionens beslutninger om statsstøtte som følge
af EU’s internationale forpligtelser på miljøområdet, herunder Århuskon-
ventionen. Kommissionen ventes på den baggrund at offentliggøre en ana-
lyse på området i 2025.
EU og medlemsstaterne er parter i Århuskonventionen om adgang til op-
lysninger, offentlig deltagelse i beslutningsprocesser samt adgang til klage
og domstolsprøvelse på miljøområdet ("Århuskonventionen"). EU har gen-
nemført konventionens bestemmelser om adgang til klage på miljøområdet
i forhold til EU's institutioner og organer i Århusforordningen (Forordning
(EF) nr. 1367/2006 af 6. september 2006). Denne forordning blev revideret
i 2021 for at give NGO'er og andre medlemmer af offentligheden større
muligheder for at anfægte administrative afgørelser truffet af EU's institu-
tioner og organer, når disse afgørelser kan være i strid med EU's miljølov-
givning. Den reviderede forordning indeholder en række undtagelser, her-
under en undtagelse for statsstøttebeslutninger.
I 2015 modtog ACCC (komitéen til overvågning af overholdelse af Århus-
konventionen) en klage fra en ikke-statslig miljøorganisation om en Kom-
missionsbeslutning om statsstøtte til udvikling af et nyt atomkraftværk i en
medlemsstat. Efter behandlingen af klagen fandt ACCC, at de nuværende
muligheder for offentligheden for at anfægte Kommissionens afgørelser
om statsstøtte ikke opfylder EU's forpligtelser i henhold til Århuskonven-
tionen. Kommissionen arbejder derfor, i samarbejde med medlemsstaterne
på at finde en løsning, der kan sikre ar EU lever op til Århus konventionen
på statsstøtteområdet.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 652: Notat vedr. Regeringens høringssvar på Kommissionens call for evidence
2/2
Den danske regering svarer Kommissionen, at det er en høj prioriteret
både
at sikre en effektiv håndhævelse af miljølovgivningen
og
at sikre, at EU's
statsstøttekontrol understøtter effektiv konkurrence på det indre marked.
Danmark er fuldt ud forpligtet til at overholde Århuskonventionen og støt-
ter offentlighedens muligheder for at udfordre statsstøttebeslutninger, hvor
disse beslutninger kan være i strid med EU-miljølovgivning. Samtidig skal
en løsning tage højde for behovet for at opretholde en effektiv og pålidelig
statsstøttekontrol, herunder ved finansiering af projekter, der er afgørende
for at komme i mål med den grønne omstilling.
I den nuværende globale situation er hastighed en vigtig faktor for at sikre
den grønne omstilling og sikre EUs konkurrenceevne. Det er derfor vigtigt,
at en løsning har dette for øje.
Den danske regering vil afvente kommissionens analyse af de mulige løs-
ninger, inden der tages endelig stilling til det mest hensigtsmæssige model.
På nuværende tidspunkt beholder den danske regering alle tre muligheder
identificeret af Kommissionen åbne.