Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 663
Offentligt
2892508_0001.png
Den 11. juli 2024
MIM 92-24
KOMITÉ-NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførselsretsakt om establishing, pursuant
to Regulation (EU) 2024/573 of the European Parliament and of the Council,
minimum requirements for the issuance of certificates to natural and legal
persons and the conditions for the mutual recognition of such certificates, as
regards stationary refrigeration, air conditioning and heat pump equipment,
organic Rankine cycles and refrigeration units of refrigerated trucks,
refrigerated trailers, refrigerated light-duty vehicles, intermodal containers and
train wagons containing fluorinated greenhouse gases or their alternatives, and
repealing Commission Implementing Regulation (EU) 2015/2067
(komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat et udkast til forslag om uddannelseskrav og certificering for personer og
virksomheder, der arbejder med fluorerede drivhusgasser (F-gasser) og alternativer hertil.
Forslaget vurderes ikke at have nogen væsentlig betydning for beskyttelsesniveauet i Danmark, da
der allerede er regler på området i Danmark. Forslaget sættes til afstemning i skriftlig procedure
med frist for afgivelse af stemme 24. juli. Regeringen kan støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat et udkast til forslag om:
“establishing,
pursuant to Regulation (EU)
2024/573 of the European Parliament and of the Council, minimum requirements for the issuance of
certificates to natural and legal persons and the conditions for the mutual recognition of such
certificates, as regards stationary refrigeration, air conditioning and heat pump equipment, organic
Rankine cycles and refrigeration units of refrigerated trucks, refrigerated trailers, refrigerated light-
duty vehicles, intermodal containers and train wagons containing fluorinated greenhouse gases or
their alternatives, and repealing Commission Implementing Regulation (EU) 2015/2067.” Udkastet
foreligger endnu ikke på dansk.
Forslaget har hjemmel i artikel 10 § 8 i Parlamentets og Rådets forordning (2024/573) af 7. februar
2024 om fluorholdige drivhusgasser, om ændring af direktiv (EU) 2019/1937 og om ophævelse af
forordning (EU) nr. 517/2014.
En tidligere udgave af forslaget har været forelagt Forvaltningskomiteen for fluorholdige
drivhusgasser. Det aktuelle forslag er blevet tilpasset på baggrund af medlemsstaternes kommentarer,
og kommentarer modtaget under en offentlig høring.
Forslaget behandles skriftligt i en undersøgelsesprocedure i Forvaltningskomiteen for fluorholdige
drivhusgasser. Afgiver Komiteen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen
forslaget. Afgiver Komiteen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 663: Notat om komitésag om uddannelseskrav og certificering for personer og virksomheder, der arbejder med fluorerede drivhusgasser (F-gasser)
forslaget, idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge Komiteen et ændret forslag eller
inden for en måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden for to måneder forelægge Komiteen et ændret forslag
eller inden for en måned forelægge forslaget for appeludvalget.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen
ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager
Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan
Kommissionen vedtage forslaget.
Da forslaget skal vedtages gennem skriftlig procedure vil, der ikke være mulighed for egentlige
yderligere forhandlinger af forslaget.
Formål og indhold
F-gasser hører til de allermest klimaskadelige gasser. Der har derfor længe været fælles EU-regler om,
at personer, der arbejder med F-gasser, skal have de nødvendige kvalifikationer for at reducere udslip.
For at sikre dette er der etableret certificeringsordninger for personer og virksomheder.
Formålet med forslaget er at opdatere de gældende regler, så de tilpasses den nyligt vedtagne
reviderede F-gas forordning (Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU) 2024/573 af 7. februar
2024 om fluorholdige drivhusgasser, om ændring af direktiv (EU) 2019/1937 og om ophævelse af
forordning (EU) nr. 517/2014), og dermed afspejle den teknologiske udvikling indenfor køle- og
varmepumpeteknik.
For at understøtte den grønne omstilling og bidrage til at opfylde Unionens klimamål og tilskynde til
anvendelse af teknologi, der har ingen eller mindre indvirkning på klimaet, tilstræber de nye regler at
opfylde behovet for tilstrækkeligt kvalificeret personale, der kan arbejde med alternativer til F-gasser.
Derfor ændres kravene til certificering således, at personer, der arbejder med køle- eller varmepumpe-
anlæg, også skal have kvalifikationer til at arbejde med klimavenlige alternativer til F-gasser. Konkret
betyder dette, at 2 af de eksisterende kategorier af certifikater ændres således, at de giver adgang til at
arbejde med både F-gasser og hydrocarboner i henholdsvis små og store anlæg. Derudover indføres 2
nye certifikater, som giver adgang til at arbejde med ammoniak eller kuldioxid.
For at sikre overgangen fra de gældende kvalifikationskrav til de nye kan medlemsstaterne tillade, at
personer, der allerede har kvalifikationer svarende til de gældende krav, kan få anerkendt disse
kvalifikationer ved ansøgning om tildeling af certifikater efter de nye regler.
Forslaget indebærer desuden i lighed med de gældende regler, at medlemsstaterne skal oprette eller
udpege certificerings- og evaluerings organer, som skal udstede de relevante certifikater, og organisere
eksaminationer af ansøgerne til certifikaterne.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
2
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 663: Notat om komitésag om uddannelseskrav og certificering for personer og virksomheder, der arbejder med fluorerede drivhusgasser (F-gasser)
2892508_0003.png
Gældende dansk ret
Arbejdstilsynet har allerede regler, der stiller krav om uddannelse og certificering i forbindelse med
arbejde med køleanlæg, varmepumper og andet trykbærende udstyr:
Bekendtgørelse nr. 505 af 22/05/2024 om ændring af bekendtgørelse om arbejdsmiljøfaglige
uddannelser og Bekendtgørelse nr. 498 af 22/05/2024 om anvendelse af trykbærende udstyr.
Disse regler indeholder, ligesom forslaget fra Kommissionen kompetencekrav for at kunne arbejde
med forskellige typer af køleanlæg og varmepumper. Arbejdstilsynets regler har fokus på
sikkerhedsmæssige forhold, mens Kommissionens regler fokuserer på at mindske udslip af
klimaskadelige gasser. De to regelsæt vil derfor supplere hinanden, dog med et vist overlap. Dette har
også været tilfældet med de gældende regler.
Kølebranchens Miljøordning (KMO) har siden 2008 i henhold til de hidtidige regler været udpeget
som certificerings- og eksaminationsorgan i Danmark.
Miljøministeriet har i øvrigt et forslag om en ændring af kemikalieloven i høring, som muliggør en
ændret organisering og finansiering af certificeringsordningen. Det er dog ikke de nye regler, der er
anledningen til dette.
Konsekvenser
1. Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, idet det vurderes. at de nye
regler i lighed med den nuværende situation vil kunne fungere parallelt med arbejdstilsynets regler.
2. Statsfinansielle konsekvenser og administrative konsekvenser for det offentlige:
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlig eller
konsekvenser for EU’s budget.
Det forventes dog, at der i forbindelse med tilrettelægning og tilpasning
af uddannelserne vil være visse begrænsede meromkostninger for uddannelsesstederne.
3. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
4. Erhvervsøkonomiske og administrative omkostninger for virksomhederne
Forslaget forventes ikke at væsentlige administrative omkostninger eller gennemførselsomkostninger
for erhvervslivet.
5. Konsekvenser for beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark men kan have en
positiv virkning i EU, fordi uddannelsesniveauet er lavere i en række medlemsstater.
Høring
Forslaget har været i høring i EU-miljøspecialudvalget, hvorfra der ikke var kommentarer.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionen præsenterede en tidligere udgave af forslaget for Forvaltningskomiteen for fluorholdige
drivhusgasser. En del medlemsstater opfordrede til, at der blev indført en særlig kategori af
certifikater, der ville give adgang til at arbejde med mindre køleanlæg og varmepumper, og at der blev
mulighed for en fleksibel overgang fra de gældende regler. Begge disse ønsker er blevet indarbejdet i
det aktuelle forslag.
3
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 663: Notat om komitésag om uddannelseskrav og certificering for personer og virksomheder, der arbejder med fluorerede drivhusgasser (F-gasser)
På denne baggrund forventes forslaget at kunne få opbakning fra et kvalificeret flertal af
medlemsstater.
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at der bør sikres tilstrækkeligt med kvalificeret arbejdskraft til
at understøtte den grønne omstilling
herunder at fremme mulighederne for at anvende klimavenlige
teknologier. Det er desuden regeringens holdning, at de nye regler i den udstrækning, det er muligt,
supplerer allerede gældende danske regler.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4