Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 667
Offentligt
2893103_0001.png
Den 17. juli 2024
FVM 374
ORIENTERENDE NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførselsforordning om finansiel krisestøtte
til frugt- og grøntsagssektoren og vinsektoren, der er ramt af ugunstige klimati-
ske begivenheder i Østrig, Tjekkiet og Polen (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Som følge af ugunstige vejrforhold i Polen, Tjekket og Østrig i første halvår 2024 præsenterede Kom-
missionen på møde i Komitéen for Frugt og Grønt under den fælles markedsordning for landbrugsvarer
i EU den 9. juli 2024 forslag til gennemførselsforordning om krisestøtte til frugt- og grøntsagssektoren
samt vinsektoren i de tre medlemsstater (komitesag).
Kommissionens forslag til gennemførselsforordning om krisestøtte til frugt- og grøntsagssektoren samt
vinsektoren i Polen, Tjekkiet og Østrig er fremsat med hjemmel i artikel 221 i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning 1308/2013 af 17. december 2013 om den fælles markedsordning for landbrugsvarer,
hvorefter der kan træffes foranstaltninger til løsning af specifikke problemer. De ugunstige vejrforhold
er primært forårsaget af frost i foråret efter en periode med varmere end normalt vejr, hvilket har ført
til store skader på grøntsager og frugt, herunder vinstokke. Kommissionen finder, at der på trods af
ugunstige vejrforhold i flere medlemsstater er tale om ekstraordinært dårlige forhold i de tre medlems-
stater. Ifølge forslaget bringer indkomsttabene for de berørte producenter i Østrig, Tjekkiet og Polen
deres økonomiske levedygtighed i fare.
Krisestøtten udgør i alt ca. 462 mio. kr. (62 mio. euro) fordelt med ca. 276 mio. kr. (37 mio. euro) til
Polen, ca. 112 mio. kr. (15 mio. euro) til Tjekkiet og ca. 75 mio. kr. (10 mio. euro) til Østrig. Beløbet
finansieres fra landbrugsreserven. De tre medlemsstater kan yde supplerende national støtte op til 200
pct. af det tildelte beløb. Støtten skal anvendes til foranstaltninger, der sigter mod at kompensere de
hårdest ramte landbrugere i frugt- og grøntsagssektoren samt i vinsektoren for de økonomiske tab, der
påvirker landbrugernes levedygtighed. Støtten skal desuden gives på baggrund af objektive og ikke-dis-
kriminerende kriterier, der tager hensyn til de faktiske økonomiske tab og sikrer, at de deraf følgende
betalinger ikke forårsager markeds- eller konkurrenceforvridning. Udbetalingerne skal senest være fo-
retaget den 31. januar 2025.
Midlerne i landbrugsreserven udgør efter seneste oplysninger juni 2024 fra Kommissionen ca. 405 mio.
euro for indeværende budgetår og budgetteres med at udgøre 450 mio. euro for næste budgetår (16.
oktober 2024 til 15. oktober 2025). Forslaget, som i alt omfatter en udgift op til 62 mio. euro, kan således
finansieres under landbrugsreserven. Uforbrugte midler under landbrugsreserven kan overføres til ef-
terfølgende år. Hvis der ikke er midler på budgettet til at fylde reserven op, kan der som en sidste udvej
anvendes finansiel disciplin, hvorved den direkte landbrugsstøtte beskæres med en procentdel af den
støtte, som udbetales til støttemodtagere over 2.000 euro per bedrift.
Forslaget vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark eller EU.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 667: Notat om komitésag om finansiel krisestøtte til frugt- og grøntsagssektoren og vinsektoren i Østrig, Tjekkiet og Polen
Forslaget blev sat til afstemning på mødet i Komitéen for Frugt og Grønt under den fælles markedsord-
ning for landbrugsvarer i EU den 9. juli 2024. Forslaget opnåede kvalificeret flertal i komitéen og kan
derefter vedtages af Kommissionen. En medlemsstat afstod fra at stemme, mens en medlemsstat stemte
imod, og de resterende medlemsstater støttede forslaget.
Fra dansk side afstod man fra at stemme med henvisning til, at der ikke var tilstrækkelig tid til stilling-
tagen til forslaget. Der udover anførte man et generelt forbehold over for anvendelsen af landbrugsre-
serven, herunder særligt muligheden for 200 pct. national medfinansiering.
2