Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 693
Offentligt
2896515_0001.png
Notat til Folketingets Europaudvalg
Center
Center for international klima
og energi
Kontor
EU-kontor
Dato
25-07-2024
Kommissionens delegerede forordning (EU) …/…
af 24. juli 2024 om
ændring af Kommissionens delegerede forordning (EU) 2022/2202 om
supplerede regler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2021/1153 for så vidt angår opstilling af en liste over udvalgte grænse-
overskridende projekter inden for vedvarende energi.
Resumé
Europa-Kommissionen har den 24. juli 2024 vedtaget en delegeret retsakt, der
ajourfører listen over udvalgte grænseoverskridende projekter inden for vedva-
rende energi. Den delegerede retsakt vedtages i henhold til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) 2021/1153 af 7. juli 2021 om oprettelse af Connecting
Europe-faciliteten. Projekter, der tilføjes til listen, er berettigede til at ansøge om fi-
nansiering fra Connecting Europe-faciliteten.
Med nærværende delegerede retsakt ajourføres listen i lyset af den tredje indkal-
delse af ansøgninger vedrørende grænseoverskridende projekter vedrørende ved-
varende energi. Fire projekter, som opfylder støtteberettigelses- og udvælgelseskri-
terierne i CEF-forordningen, er tilføjet til listen.
Den delegerede retsakt træder i kraft på tyvendedagen for offentliggørelse i Den
Europæiske Unions Tidende, medmindre Rådet eller Europa-Parlamentet forinden
gør indsigelse. Indsigelsesfristen er to måneder fra vedtagelsen. Den delegerede
retsakt har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser i Danmark og vurderes ikke at
have konsekvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den kon-
krete delegerede retsakt og vil otte dage fra oversendelsen af nærværende notat
lægge dette til grund.
1. Baggrund
Europa-Kommissionen har den 24. juli 2024 vedtaget en delegeret retsakt, der ajour-
fører listen over udvalgte grænseoverskridende projekter inden for vedvarende
energi (herefter CB RES-projekter). Den delegerede retsakt vedtages i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2021/1153 af 7. juli 2021 om opret-
telse af Connecting Europe-faciliteten (herefter CEF-forordningen).
I medfør af CEF-forordningens artikel 25, stk. 1, litra b, skal Kommissionen vedtage
en delegeret retsakt, der fastlægger eventuelle supplerende regler til reglerne i CEF-
forordningens bilag IV vedrørende udvælgelse af CB RES-projekter, samt ajourføre
listen over de udvalgte projekter. De udvalgte projekter er berettigede til at ansøge
J nr.
2024 - 3036
/ EMLSK
Side 1/4
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 693: Notat om delegeret om opstilling af liste over udvalgte grænseoverskridende projekter inden for vedvarende energi
2896515_0002.png
om finansiering fra Connecting Europe-faciliteten, hvoraf 15 pct. af det samlede bud-
get for energiprojekter skal tildeles CB RES-projekter.
CEF-forordningens artikel 2, stk. 1, litra k definerer et grænseoverskridende projekt
inden for vedvarende energi som ”et projekt, der er udvalgt eller kan udvælges i hen-
hold til en samarbejdsaftale eller anden form for aftale mellem to eller flere medlems-
stater eller aftale mellem en eller flere medlemsstater og et eller flere tredjelande,
som fastsat i artikel 8, 9, 11 og 13 i direktiv (EU) 2018/2001 om planlægning eller
udbredelse af vedvarende energi, i overensstemmelse med kriterierne i del IV i bila-
get til denne forordning.”
Fokus for de CB RES-projekter, der udvælges til listen, er selve produktionen af ved-
varende energi, projekternes tilslutning til nettet og yderligere elementer såsom op-
lagrings- eller konverteringsfaciliteter. Således adskiller listen sig fra listen over pro-
jekter af fælles interesse og projekter af gensidig interesse (PCI-PMI-listen), hvor
status som PCI-PMI-projekt gælder for grænseoverskridende energiinfrastrukturpro-
jekter i medfør af TEN-E forordningen (forordning nr. 2022/869 af 30. maj 2022),
I henhold til CEF-forordningens bilag IV skal de udvalgte CB RES-projekter indgå i
en aftale mellem to eller flere medlemsstater eller mellem en eller flere medlemssta-
ter og et eller flere tredjelande. Desuden skal projektet give omkostningsbesparelser
inden for udbredelse af vedvarende energi og/eller fordele inden for systemintegra-
tion, forsyningssikkerhed eller innovation i forhold til et lignende projekt gennemført
af de deltagende medlemsstater alene. Endvidere skal projektets overordnede for-
dele overstige omkostningerne vurderet i henhold til forordningens cost-benefit-ana-
lyse. Såfremt de udvalgte projekter opfylder støtteberettigelses- og udvælgelseskri-
terierne kan projekterne komme i betragtning til finansiering fra Connecting Europe-
faciliteten.
Den delegerede retsakt træder i kraft på tyvendedagen for offentliggørelse i Den Eu-
ropæiske Unions Tidende, medmindre Rådet eller Europa-Parlamentet forinden gør
indsigelse. Indsigelsesfristen er to måneder fra vedtagelsen.
2. Formål og indhold
Ved Kommissionens delegerede forordning (EU) 2022/2202 af 29. august 2022 blev
de første tre projekter tilføjet listen på baggrund af en ansøgningsrunde i foråret
2022. Yderligere to projekter blev tilføjet til listen ved Kommissionens delegerede
forordning (EU) 2023/2639 af 19. september 2023 på baggrund af en ansøgnings-
runde i januar-maj 2023. På baggrund af tredje indkaldelse af forslag, der blev of-
fentliggjort den 7. november 2023 og afsluttet den 6. februar 2024 er fire nye projek-
ter, som opfylder støtteberettigelses- og udvælgelseskriterierne i CEF-forordningen,
tilføjet til listen.
Det drejer sig om følgende fire projekter:
Havvindmølleparken Saare-Liivi. Deltagerlande: Luxembourg og Estland.
Side 2/4
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 693: Notat om delegeret om opstilling af liste over udvalgte grænseoverskridende projekter inden for vedvarende energi
2896515_0003.png
Vandkraftprojektet Turnu Magurele-Nikopol Hydraulic Structures Assembly.
Deltagerlande: Bulgarien og Rumænien.
Brintprojektet PONTIS. Deltagerlande: Spanien og Holland.
Energiø Bornholm. Deltagerlande: Danmark og Tyskland.
De projekter, der optages på listen, er berettigede til at ansøge om finansiering fra
Connecting Europe-faciliteten. Desuden medfører optagelsen på listen fordele for
projekterne i form af større synlighed. Optagelse på listen giver ikke garanti for, at
finansiering fra CEF kan opnås. Derudover indebærer optagelsen ikke stillingtagen
til det konkrete projekts overensstemmelse med EU-retslige bestemmelser, herunder
gældende miljøregler.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt og har ligesom Rådet mu-
lighed for at gøre indsigelse.
4. Nærhedsprincippet
Den delegerede retsakt er vedtaget med baggrund og hjemmel i Europa-Parlamen-
tets og Rådets forordning (EU) 2021/1153 af 7. juli 2021 om oprettelse af Connecting
Europe-faciliteten Det er derfor regeringens vurdering, at forslaget er i overensstem-
melse med nærhedsprincippet.
5. Gældende dansk ret
Den delegerede retsakt gennemfører CEF-forordningens artikel 25, stk. 1, litra b,
som er direkte gældende i dansk ret.
6. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Den delegerede retsakt har direkte virkning og får ikke konsekvenser for danske lov-
givning. Den delgerede restakt er udstedt med hjemmel i CEF-forordningens artikel
25, stk. 1, litra b.
Økonomiske konsekvenser
Den delegerede retsakt vurderes ikke at få økonomiske konsekvenser ud over de
mulige positive samfundsøkonomiske konsekvenser af, at der bliver mulighed for at
søge CEF-støtte til Energiø Bornholm. Det vides dog ikke, om projektet vil opnå frem-
tidig støtte.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Den delegerede retsakt får ikke konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
7. Høring
Retsakten har været i høring i Specialudvalget for Klima-, Energi- og Forsynings-
politik fra den 25. juli til 9. august 2024. Der er ikke indkommet høringssvar.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemslandene vil være positive over for den delegerede retsakt,
og at ingen medlemsstater vil gøre indsigelse mod vedtagelsen.
Side 3/4
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 693: Notat om delegeret om opstilling af liste over udvalgte grænseoverskridende projekter inden for vedvarende energi
2896515_0004.png
9. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse imod udstedelsen af den dele-
gerede retsakt og vil otte dage fra oversendelsen af dette notat lægge dette til grund.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forlagt Folketingets Europaudvalg.
Side 4/4