Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 696
Offentligt
2897559_0001.png
Delegerede retsakter
Den 20. august 2024
MIM 95-24
NOTAT OM DELEGERET RETSAKT
om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/1021 for
så vidt angår hexabromcyclododecane (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag til en delegeret forordning om ændring af Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) 2019/1021 (POP-forordningen) for så vidt angår stoffet
hexabromcyclododecane (HBCDD). HBCDD er en bromeret flammehæmmer og et POP-stof. POP-
stoffer er stærkt problematiske stoffer, der er svært nedbrydeligt i miljøet, ophobes i fødekæden, er
skadeligt for menneskers sundhed og miljø og transporteres over lange afstande. HBCDD blev i 2016
optaget på POP-forordningens bilag I
med henblik på at opfylde EU’s forpligtelser i henhold til
Stockholmkonventionen om POP-stoffer, hvor stoffet i 2013 var blevet optaget på konventionens
bilag A med virkning fra 2014. Ved optagelsen af HBCDD på POP-forordningens bilag I blev der
fastsat en grænseværdi for utilsigtet sporforurening (UTC) på 100 mg/kg (0,01 vægtprocent) eller
derunder. På grundlag af en fornyet overvejelse foreslås UTC-grænsen for HBCDD med nærværende
forslag sænket fra 100 mg/kg (0,01 vægtprocent) til 75 mg/kg (0,0075 vægtprocent) for alle
anvendelser, dog således at der ved fremstilling af ekspanderet polystyren (EPS) og ekstruderet
polystyren (XPS) til brug som isoleringsmateriale i bygninger eller anlægsarbejder, hvori indgår
genanvendt polystyren med HBCDD, fastsættes en UTC-grænse for det genanvendte polystyren på
100 mg/kg (0,01 vægtprocent). Det foreslås endvidere, at Kommissionen foretager en fornyet
overvejelse af undtagelsen inden 1. januar 2026. Den delegerede retsakt træder i kraft 20 dage efter
offentliggørelse i EU-tidende, med mindre Rådet eller Europa-Parlamentet forinden gør indsigelse.
Den delegerede retsakt vurderes generelt at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark og EU positivt.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for
erhvervslivet. Regeringen kan støtte forslaget, og at Rådet derfor ikke gør indsigelse mod
udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge
dette til grund.
Baggrund
Kommissionen har d. 18. juli 2024 fremlagt forslag til delegeret forordning om ændring af bilag I i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/1021 om persistente organiske miljøgifte (POP-
forordningen) for så vidt angår stoffet hexabromcyclododecane (HBCDD). Forslaget til delegeret
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 696: Delegeret retsakt vedr. Hexabromcyclododecane
forordning har hjemmel i POP-forordningens artikel 15, stk. 1, som tillægger Kommissionen beføjelser
til at vedtage delegerede retsakter med henblik på at ændre bilag I, II og III til forordningen for at
tilpasse dem til ændringer i listerne over stoffer fastsat i bilagene til Stockholmkonventionen om
persistente organiske miljøgifte (Stockholmkonventionen) eller protokollen til 1979-konventionen om
grænseoverskridende luftforurening over store afstande angående persistente organiske miljøgifte
(protokollen) eller for at ændre eksisterende registreringer eller bestemmelser i bilag I og II til
forordningen med henblik på at tilpasse dem til den videnskabelige og tekniske udvikling.
Den delegerede retsakt træder i kraft 20 dage efter offentliggørelse i EU-tidende, medmindre Europa-
Parlamentet eller Rådet gør indsigelse indenfor en frist på 2 måneder. Fristen for indsigelse kan
forlænges med 2 måneder efter anmodning fra enten Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-
Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med absolut flertal. Rådet træffer beslutning om
indsigelse med kvalificeret flertal. Medlemslandenes eventuelle indsigelser eller anmodninger om
forlængelse af fristen skal fremsendes til Rådets Sekretariatet senest d. 30. august 2024. Rådet har
indtil d. 19. september 2024 til enten at gøre indsigelse eller anmode om en forlængelse af fristen for at
gøre indsigelse. Er der et kvalificeret flertal blandt medlemslandene for ikke at gøre indsigelse,
forventes forslaget sat på dagsordenen på et møde i Rådet med henblik på at træffe beslutning om, at
der ikke gøres indsigelse. Datoen for Rådets møde kendes ikke på nuværende tidspunkt.
Formål og indhold
POP-forordningen gennemfører de forpligtelser, der er indeholdt i Stockholmkonventionen og
protokollen, i EU. Forordningen forbyder fremstilling, markedsføring og anvendelse af de stoffer, som
er opført på forordningens bilag I, såvel alene som i blandinger eller i artikler. Bilag I opregner de
enkelte stoffer, hvor del A omfatter stoffer, som er omfattet af både Stockholmkonventionen og POP-
protokollen, mens del B omfatter stoffer, som alene er opført på protokollen. I bilag I kan der for de
enkelte stoffer fastsættes specifikke undtagelser vedrørende anvendelse som mellemprodukt eller
andre præciseringer.
På Stockholmkonventionens 6. partsmøde i maj 2013 blev det besluttet at optage HBCDD på
konventionens bilag A over de kemikalier, hvis fremstilling, anvendelse, import og eksport bør
forbydes, og for hvilke der bør træffes retlige og administrative foranstaltninger for at udfase dem, dog
med en specifik undtagelse for fremstilling og anvendelse af HBCDD i ekspanderet polystyren og
ekstruderet polystyren i bygninger. Denne ændring af konventionens bilag A trådte i kraft november
2014.
HBCDD er et POP-stof. POP-stoffer er stærkt problematiske stoffer, der er svært nedbrydeligt i
miljøet, ophobes i fødekæden, er skadeligt for menneskers sundhed og miljø og transporteres over
lange afstande. HBCDD tilhører gruppen af bromerede flammehæmmere. Det har længe været den
vigtigste flammehæmmer til anvendelse i isoleringsmaterialer af ekspanderet polystyren (EPS) eller
ekstruderet polystyren (XPS). HBCDD har endvidere været anvendt i tekstiler, i materialer til
emballering og til såkaldt high-impact polystyrene (HIPS) til elektriske og elektroniske anvendelser.
Med Kommissionens forordning (EU) 2016/293 af 1. marts 2016 blev HBCDD optaget på POP-
forordningens bilag I, del A, med henblik
på at opfylde EU’s forpligtelser i henhold til
Stockholmkonventionen. Ved optagelsen blev der fastsat en grænseværdi for utilsigtet sporforurening
(UTC) af HBCDD på 100 mg/kg (0,01 vægtprocent) eller derunder. Der blev endvidere fastsat en
betinget undtagelse fra forbuddet for så vidt angik markedsføring og anvendelse af artikler med
2
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 696: Delegeret retsakt vedr. Hexabromcyclododecane
HBCDD i EPS og XPS i bygninger. Endelig blev det fastsat, at Kommissionen skulle tage den fastsatte
UTC op til fornyet overvejelse senest den 22. marts 2019.
Fremstilling, markedsføring og anvendelse af HBCDD i EU er stort set blevet udfaset mellem 2014 og
2016, og der er i øjeblikket ingen anvendelser tilladt i EU, bortset fra brugen af HBCDD indeholdt i
EPS-artikler, der allerede var i brug i bygninger før 21. februar 2018 og HBCDD indeholdt i XPS-
artikler, der allerede er i brug i bygninger før den 23. juni 2016. Alle specifikke undtagelser i henhold
til Stockholmkonventionen for produktion og brug af HBCDD udløb i november 2019.
På grund af tidligere og nuværende genanvendelsesaktiviteter forekommer HBCDD i genanvendt plast
og produkter fremstillet heraf i koncentrationer fra nogle få mg/kg op til mere end tusind mg/kg. Der
er bekymring for, at nye anvendelser af genanvendt polymermateriale, som i sin oprindelige
anvendelse var flammehæmmet, har ført til den uønskede tilstedeværelse af forbudte bromerede
flammehæmmere i varer som legetøj til børn, genstande i kontakt med fødevarer og
polystyrenemballage. Mens den nuværende genanvendelse af EPS er begrænset, forventes
genanvendelsen af EPS-isoleringsmateriale fra nedrivninger at vokse kraftigt i volumen i de næste
årtier.
Med Kommissionens forslag til delegeret forordning foreslås UTC-grænsen for HBCDD sænket fra 100
mg/kg (0,01 vægtprocent) til 75 mg/kg (0,0075 vægtprocent) for alle anvendelser, dog således at der
ved fremstilling af EPS og XPS til brug som isoleringsmateriale i bygninger eller anlægsarbejder, hvori
indgår genanvendt polystyren med HBCDD, fastsættes en UTC-grænse for det genanvendte polystyren
på 100 mg/kg (0,01 vægtprocent). Det foreslås endvidere, at de foreslåede undtagelser revideres og
vurderes af Kommissionen senest den 1. januar 2026.
Europa-Parlamentets udtalelser
Den delegerede retsakt forelægges Europa-Parlamentet.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
I Danmark er der ikke nationalt fastsat regler for stoffet HBCDD.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
3
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 696: Delegeret retsakt vedr. Hexabromcyclododecane
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget skønnes at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, idet den lavere
UTC-grænse vil medføre, at flere nye produkter fremstillet af genanvendt polymermateriale med
HBCDD, herunder legetøj til børn, genstande i kontakt med fødevarer og polystyrenemballage, vil
blive omfattet af forbuddet mod fremstilling, markedsføring eller anvendelse til gavn for beskyttelsen
af menneskers sundhed og miljøet. Hertil kommer, at der ved fremstilling af EPS og XPS til brug som
isoleringsmateriale i bygninger eller anlægsarbejder, hvori indgår genanvendt polystyren med
HBCDD, fastsættes en UTC-grænse for det genanvendte polystyren på 100 mg/kg (0,01 vægtprocent).
Høring
Forslaget har været sendt i skriftlig høring i Miljøspecialudvalget, som ikke havde kommentarer.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater.
På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret flertal
for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget, og at Rådet derfor ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den
delegerede forordning, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4