Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 721
Offentligt
2901380_0001.png
Notat til Folketingets Europaudvalg om intervention i EU-
Domstolens sager C-377/24, C-378/24 og C-479/24, Spanien
mod Europa-Parlamentet samt C-381/24, C-382/24 og C-
478/24, Italien mod Europa-Parlamentet
2. september 2024
KEP/CHRBRU,
CASRIT
Indledning
Italien og Spanien har den 28. maj 2024 anlagt en række sager ved EU-Domstolen
mod Europa-Parlamentet (EP) med påstand om annullation af de annoncerede
nationalitetsbaserede udvælgelsesprøver (concours) for statsborgere fra Østrig
1
og
Nederlandene
2
samt at få de tilhørende gennemførelsesbestemmelser
3
fra EP præ-
sidiums beslutning af den 21. november 2022 erklæret ugyldige. Italien og Spanien
har henholdsvis den 8. og 9. juli 2024 anlagt lignende sager mod EP angående den
annoncerede concours for statsborgere fra Luxembourg
4
. Det vurderes i dansk in-
teresse at intervenere i sagerne til fordel for EP.
Der er tale om seks forskellige retssager. I sagerne C-381/24 og C-377/24 nedlæg-
ger henholdsvis Italien og Spanien påstand om annullation af de nationalitetsbase-
rede udvælgelsesprøver (concours) for kandidater med østrigsk nationalitet, som
EP tidligere i år annoncerede samt om at få erklæret tilhørende gennemførelsesbe-
stemmelser fra EP præsidiums beslutning af den 21. november 2022 ugyldige.
Dertil nedlægger henholdsvis Italien og Spanien i sagerne C-382/24 og C-378/24
samme påstand mod nationalitetsbaserede udvælgelsesprøver (concours) for kan-
didater med nederlandsk nationalitet samt om at få gennemførelsesbestemmel-
serne fra EP præsidiums beslutning af den 21. november 2022 erklæret ugyldige.
Tilsvarende nedlægger henholdsvis Italien og Spanien i sagerne C-478/24 og C-
479/24 samme påstand mod nationalitetsbaserede udvælgelsesprøver (concours)
for kandidater med luxembourgsk nationalitet samt om at få gennemførelsesbe-
stemmelserne fra EP præsidiums beslutning af den 21. november 2022 erklæret
ugyldige.
Sagens faktiske omstændigheder og EU-retsregler
Det følger af Personalevedtægtens artikel 27, at der ved ansættelse tilstræbes, at
der rådes over de bedst kvalificerede tjenestemænd, og at disse udvælges på et så
Competition PE/AD/300/2024
Administrations of Dutch nationality (AD 6) (europa.eu)
Competition PE/AD/301/2024
Administrators of Dutch nationality (AD 6) (europa.eu)
3
https://circabc.europa.eu/ui/group/47001db4-d61c-4677-af45-0b5ce0d388fc/library/55a654c7-f358-44cb-
b527-a2baa4dd5e71/details
4
Competition PE/AD/304/2024
Administrators of Luxembourgish nationality (AD 6) (europa.eu)
1
2
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 721: Notat om intervention i EU-Domstolens sager vedr. de nationalitetsbaserede udvælgelsesprøver (concours) (Italien og Spanien mod EP, C-377/24, C-378/24, C-479/24, C-381/24, C-382/24 og C-478/24)
2901380_0002.png
Side 2 af 4
bredt geografisk grundlag som muligt. Ingen stillinger kan forbeholdes statsbor-
gere fra en bestemt medlemsstat.
I 2014 blev bestemmelsen ændret således, at det blev muligt for institutionerne at
træffe hensigtsmæssige foranstaltninger, hvis der er blevet konstateret en væsentlig
skævhed i nationaliteten blandt tjenestemænd, som ikke kan forklares på baggrund
af objektive kriterier. Sådanne hensigtsmæssige foranstaltninger skal være velbe-
grundede og må aldrig føre til, at der anvendes ansættelseskriterier, som ikke er
meritbaserede. Formålet med ændringen var at tilvejebringe de nødvendige juridi-
ske redskaber til at håndtere situationer med betydelig skævhed i EU-ansattes nati-
onalitet, for at sikre efterlevelsen af princippet om ligestilling for Unionens bor-
gere i henhold til artikel 27 i Personalevedtægten
5
.
Ved præsidiumsbeslutning af 21. november 2022 vedtog EP almindelige gennem-
førelsesbestemmelser (GIPS
6
) med henblik på at sikre efterlevelse af Personale-
vedtægtens artikel 27 om at rekruttere på det bredest mulige geografiske grundlag.
Formålet med de pågældende GIPS er at udvide puljen af mulige kandidater fra
underrepræsenterede nationaliteter.
På den baggrund annoncerede EP i marts 2024 nationalitetsbaserede udvælgelses-
prøver (concours) for statsborgere fra Østrig og Nederlandene. I april 2024 an-
noncerede EP dertil en nationalitetsbaseret udvælgelsesprøve for statsborgere fra
Luxembourg. Udvælgelsesprøverne har til formål at identificere egnede kandidater
til potentielle stillinger i EP fra det pågældende land, som herefter oplistes på en
reserveliste.
Udvælgelsesprøverne og tilhørende reservelister er adskilte fra den efterfølgende
rekrutteringsproces, hvilket er med til at sikre efterlevelse af forpligtelsen til, at in-
gen stillinger kan forbeholdes statsborgere fra en bestemt medlemsstat.
Det Europæiske Udvælgelseskontor (EPSO), EU-institutionerne og de respektive
medlemslande har løbende gennemført en lang række foranstaltninger med hen-
blik på at afbøde den geografiske skævhed blandt EU-ansatte. Foranstaltningerne
har dog ikke i tilstrækkelig grad løst udfordringen, hvilket Kommissionens initiativ
om at lancere handlingsplaner for de 15 underrepræsenterede lande bevidner om
7
.
Det bemærkes, at nationalitetsbaserede udvælgelsesprøver hidtil normalt er an-
vendt ifm. optagelse af nye medlemsstater i EU. Senest ifm. Kroatiens optagelse i
2013, hvor en udvælgelsesprøve alene for kroater blev annonceret i 2012
8
.
Personalevedtægten
General implementing provisions giving effect to article 27 of the staff regulations of the officials of the Eu-
ropean union.
7
Action plans on geographical balance
8
Competition EPSO/AD/244/12
Administrators of Croat nationality (AD 5) (europa.eu)
5
6
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 721: Notat om intervention i EU-Domstolens sager vedr. de nationalitetsbaserede udvælgelsesprøver (concours) (Italien og Spanien mod EP, C-377/24, C-378/24, C-479/24, C-381/24, C-382/24 og C-478/24)
2901380_0003.png
Side 3 af 4
I sagerne anlagt af Spanien argumenteres der for, at de nationalitetsbaserede ud-
vælgelsesprøver ikke er i overensstemmelse med lighedsprincippet, jf. forbuddet
mod forskelsbehandling på baggrund af nationalitet i artikel 9 i Traktaten om Den
Europæiske Union (TEU) og artikel 18 i Traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde (TEUF). Samtidig argumenteres der for, at prøverne strider mod
kravet om, at stillinger ikke kan forbeholdes statsborgere fra en bestemt medlems-
stat, og at der tilstræbes de bedst kvalificerede tjenestemænd, jf. Personalevedtæg-
tens artikel 27.
I sagerne anlagt af Italien argumenteres der med henvisning til artikel 296 TEUF
for, at det hverken er godtgjort, at der eksisterer nationale skævheder i EP til
skade for Østrig, Nederlandene og Luxembourg eller at disse skævheder kun kan
afhjælpes ved nationalitetsbaserede udvælgelsesprøver. Italien argumenterer endvi-
dere for, at en mangelfuld forudgående undersøgelse af de underliggende årsager
til den geografiske skævhed udgør en tilsidesættelse af princippet om god forvalt-
ning, jf. artikel 41 i EU's Charter om Grundlæggende Rettigheder (Chartret).
Italien argumenterer videre for, at det ikke er godtgjort, at betingelserne for natio-
nalitetsbaserede udvælgelsesprøver er opfyldt, jf. artikel 27 i Personalevedtægten.
På den baggrund finder Italien foranstaltningerne uforholdsmæssige ift. det for-
fulgte formål, jf. proportionalitetsprincippet. Endelig argumenterer Italien for, at
reglerne vedrørende sproglig ligestilling tilsidesættes ved disse nationalitetsbase-
rede udvælgelsesprøver, der begrænser de sprog, der kan anvendes til de pågæl-
dende nationaliteters sprog, jf. Personalevedtægten artikel 1d(6), artikel 1(1)(f), bi-
lag III.
Heroverfor argumenterer EP for, at den foreslåede tilgang er fuldt ud i overens-
stemmelse med princippet om, at rekruttering skal være meritbaseret, da de an-
noncerede udvælgelsesprøver er adskilte fra og tidsmæssigt forud for den egentlige
rekruttering. Udvælgelsesprøverne skal således resultere i en liste over egnede kan-
didater, som
på et senere tidspunkt
kan blive indkaldt til en ansættelsessamtale
til en bestemt ledig stilling på lige fod med andre kandidater. Det fremgår samtidig
af
EP’s
meddelelse om udvælgelsesprøven, at optagelse på listen af egnede kandi-
dater hverken udgør en ret eller garanti for ansættelse.
Regeringens interesse i sagerne
Regeringen afgiver indlæg til støtte for EP ved EU-domstolen, fordi sagerne ses
som principielle ift. anvendelsen af nationalitetsbaserede udvælgelsesprøver på
tværs af EU-institutionerne. Det er en helt central dansk interesse at forsvare mu-
ligheden for nationalitetsbaserede concours, idet det vurderes at være det mest ef-
fektive
og på kort/mellemlang sigt eneste reelt effektfulde
redskab til at rette
op på underrepræsentationen af danskere ansat i EU’s institutioner.
Manglen på
danskere i institutionerne svækker dansk indsigt og indflydelse i EU, ligesom sær-
ligt Kommissionen vil mangle danske kompetencer i politikudviklingen samt ud-
fordres ift. forståelsen af Danmark.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 721: Notat om intervention i EU-Domstolens sager vedr. de nationalitetsbaserede udvælgelsesprøver (concours) (Italien og Spanien mod EP, C-377/24, C-378/24, C-479/24, C-381/24, C-382/24 og C-478/24)
2901380_0004.png
Side 4 af 4
Mere principielt er det centralt, at alle nationaliteter er tilstrækkeligt repræsenteret
blandt ansatte i EU’s institutioner for at sikre institutionernes legitimitet.
Persona-
levedtægtens mål om at tjenestemænd i
EU’s
institutioner udvælges på et så bredt
geografisk grundlag vurderes ikke opfyldt med de hidtidige foranstaltninger. Den
geografiske skævhed er endda øget trods en række tiltag i såvel medlemsstater som
EU-institutioner.
Nationalitetsbaserede udvælgelsesprøver vurderes at udgøre en mere indgribende
foranstaltning end hidtidige tiltag, men da hidtidige tiltag, jf. ovenstående, ikke har
vist sig effektive for at rette op på underrepræsentation og den geografiske uba-
lance blandt ansatte
i EU’s institutioner, anses udvælgelsesprøverne for at være en
nødvendig foranstaltning. Udvælgelsesprøverne vurderes at stå i rimeligt forhold
til det mål, der søges opnået med foranstaltningen.
Skiftende danske regeringer har siden 2013 prioriteret indsatsen for fremme af
danskere i EU. Senest har Danmark og Kommissionen underskrevet en fælles
handlingsplan d. 8. september 2023
9
, hvoraf det fremgår, at Kommissionen også
skal forberede gennemførelsesbestemmelser (GIPS), som gør det muligt at adres-
sere geografiske skævheder, herunder gennem nationalitetsbaseret concours, hvis
nødvendigt. Kommissionen har dog oplyst at man ikke har til hensigt at inkludere
nationalitetsbaseret concours som en mulighed før der er klarhed om udfaldet af
EU-Domstolens domme i sagerne anlagt af Italien og Spanien mod EP.
Som intervenient i sagen bør der efter regeringens opfattelse argumenteres for, at
EP’s
beslutninger er truffet i overensstemmelse med Personalevedtægten, herun-
der navnlig betingelserne i artikel 27, og ikke udgør forskelsbehandling i strid med
traktaterne. Der bør endvidere argumenteres for, at beslutningerne er i overens-
stemmelse med proportionalitetsprincippet og Chartret, herunder retten til god
forvaltning i artikel 41.
9
Danmarks fælles handlingsplan med Kommissionen om geografisk balance (2023)