Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 725
Offentligt
UDKAST
Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del - Bilag 725
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om musik, lov om støtte til folkeoplysende voksen-
undervisning, frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde og daghøjskoler
samt om Folkeuniversitetet
(folkeoplysningsloven) og lov om folkehøjskoler
(Styrket gennemsigtighed i tilskudsadministrationen m.v.)
§1
I lov om musik, jf. lovbekendtgørelse nr. 32 af 14. januar 2014, som ændret
ved lov nr. 1640 af 26. december 2013, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 3 d, stk. 1, 1. og 2. pkt.,
ændres »Statens Kunstfond« til: »Kulturmini-
steriet«.
2.
I
§ 3 d
indsættes som
stk. 3
og
stk. 4:
»Stk.
3.
Musikalske grundkurser har til formål dels at uddanne musik-
udøvere og -skabere, som kan deltage i og stimulere det lokale og regionale
musikliv, dels at forberede elever til optagelse på en videregående musik-
uddannelse.
Stk. 4.
Kulturministeren fastsætter nærmere regler for de musikalske
grundkurser, herunder om organisering, tilskudsfordeling og fælles kursus-
faglige retningslinjer.«
§2
I lov om støtte til folkeoplysende voksenundervisning, frivilligt folkeoply-
sende foreningsarbejde og daghøjskoler samt om Folkeuniversitetet (folke-
oplysningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1115 af 31. august 2018, som
ændret ved § 9 i lov nr. 1052 af 30. juni 2020 og ved § 4 i lov nr. 375 af 28.
marts 2022, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 43, stk. 3,
udgår »fra en anden kommune«, og »for personer, for hvilke
den anden kommune i henhold til § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt.« ændres til: »fra
handlekommunen eller den refusionspligtige kommune, jf. § 9 a, stk. 1, 2, 4
og 6«, og »har den generelle betalingsforpligtelse« udgår.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 725: Orientering om andet hjemmelsgrundlag for Europa-Nævnets virksomhed
2902689_0002.png
UDKAST
2.
Efter afsnit III indsættes:
»Afsnit
III a
Europa-Nævnet
Kapitel 13 a
§ 51 a.
Kulturministeren nedsætter et Europa-Nævn, som behandler ansøg-
ninger om tilskud til fremme af debat og oplysning i Danmark om det euro-
pæiske fællesskab (EU), herunder udvikling af deltagelsesdemokrati, i hen-
hold til denne lov.
Stk. 2.
Nævnet fører tilsyn med tilskudsmodtagernes overholdelse af loven,
bestemmelser fastsat i henhold til loven og vilkår for tilskud.
Stk. 3.
Kulturministeren fastsætter nærmere regler for Europa-Nævnets
virke.
§ 51 b.
Europa-Nævnet består af fem medlemmer, som beskikkes af kul-
turministeren efter indstilling fra de fem største partier i Folketinget. Med-
lemmerne kan ikke samtidig være medlem af Folketinget eller Europa-Par-
lamentet.
Stk. 2.
Kulturministeren udpeger nævnets formand blandt nævnets medlem-
mer.
Stk. 3.
Nævnet fastsætter selv sin forretningsorden.
Stk. 4.
Europa-Nævnets afgørelser kan ikke indbringes for anden admini-
strativ myndighed.
§ 51 c.
Slots- og Kulturstyrelsen stiller sekretariatsbetjening til rådighed for
nævnet.
Stk. 2.
Nævnets puljer skal søges gennem Slots- og Kulturstyrelsens til-
skudsportal.
§ 51 d.
Tilskuddet til fremme af debat og oplysning i Danmark om det eu-
ropæiske fællesskab (EU), herunder udvikling af deltagelsesdemokrati, fast-
sættes på de årlige finanslove.
§ 51 e.
Tilskudsmodtagere skal aflægge regnskab i henhold til de til enhver
tid gældende regler om regnskab og revision af projekt- og aktivitetstilskud
fra Kulturministeriet.
§ 51 f.
Europa-Nævnet kræver udbetalte tilskud helt eller delvist tilbagebe-
talt og tilbagekalder tilsagn om tilskud, i tilfælde af at tilskudsmodtageren
2
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 725: Orientering om andet hjemmelsgrundlag for Europa-Nævnets virksomhed
UDKAST
har afgivet urigtige eller vildledende oplysninger eller har fortiet væsentlige
oplysninger i forbindelse med ansøgninger eller dokumentation, og i til-
fælde hvor tilskudsmodtageren ikke længere opfylder de betingelser, der er
knyttet til tilskuddet, eller ikke gennemfører de forudsatte aktiviteter.
§ 51 g.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om digital kommuni-
kation, herunder om anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale
formater og digital signatur el.lign.«
§3
I lov om folkehøjskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 280 af 25. marts 2019,
som ændret ved § 10 i lov nr. 1052 af 30. juni 2020, foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 32, stk. 3,
ændres »en anden kommune for elever for hvilke den anden
kommune i henhold til § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt.« til: »handlekommunen eller
den refusionspligtige kommune, jf. § 9 a, stk. 1, 2, 4 og 6«, og »har den
generelle betalingsforpligtelse« udgår.
§4
Loven træder i kraft den 1. januar 2025.
§5
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kgl. anordning
sættes i kraft i Grønland med de afvigelser, som de særlige grønlandske
forhold tilsiger.
3
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 725: Orientering om andet hjemmelsgrundlag for Europa-Nævnets virksomhed
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
I Danmark har vi otte musikalske grundkurser fordelt rundt i landet, som får
spirende musikalske talenter til at gro og skaber lokale musikmiljøer.
Lovforslaget har blandt andet til formål at flytte opgavevaretagelsen med
tildelingen af det statslige tilskud til musikalske grundkurser fra Statens
Kunstfond til Kulturministeriet, som blev meldt ud i november 2023. Over-
flytningen skal skabe stabilitet omkring MGK-centrenes virke og etablere
en mere tydelig ansvarsdeling mellem Kulturministeriet og Kunstfonden
fremadrettet. Opgaven med musikkonservatorierne ligger i forvejen i Kul-
turministeriet. Derved giver det også god faglig synergi, at der kan bygges
bro, og Statens Kunstfond kan fokusere på sin kerneopgave med at fordele
kunststøtte på baggrund af en kunstfaglig vurdering.
Samtidig har lovforslaget til formål at skabe klare regler for administration
af tilskud til MGK-centrene og tilvejebringe et tidssvarende og mere enkelt
hjemmelsgrundlag. Det foreslås som følge heraf at tilføje en bemyndigel-
sesbestemmelse i musikloven, hvorefter kulturministeren på bekendtgørel-
sesniveau kan fastsætte nærmere regler for administration af de musikalske
grundkurser, herunder regler om fordeling af midler, organisering og fælles
kursusfaglige retningslinjer.
Nævnet for Fremme af Debat og Oplysning om Europa (i dag Europa-Næv-
net) blev nedsat som følge af afstemningen om Maastricht-traktaten i 1992.
Nævnets formål er at ruste danskerne til at tage stilling til
europapolitiske
spørgsmål gennem upartisk at støtte oplysnings- og debatskabende initiati-
ver i den danske offentlighed.
Folketingets Europaudvalg har ved brev af 7. november 2023 opfordret kul-
turministeren til at komme med forslag til et andet hjemmelsgrundlag for
bevillingen til Europa-Nævnet. Europaudvalget har foreslået, at støtteord-
ninger gennem Europa-Nævnet får et hjemmelsgrundlag i enten en selv-
stændig lov eller i folkeoplysningsloven, frem for den nuværende hjemmel
i tekstanmærkning til finansloven.
4
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 725: Orientering om andet hjemmelsgrundlag for Europa-Nævnets virksomhed
UDKAST
På baggrund af Folketingets Europaudvalgs forslag lægges der op til at ind-
sætte et nyt afsnit i folkeoplysningsloven for at tilvejebringe særskilt hjem-
mel for Europa-Nævnets virksomhed.
Herudover forslås en række mindre ændringer i lov om folkeoplysning og
lov om folkehøjskoler som led i ensretning af begrebsbrug som følge af æn-
dringer i retssikkerhedsloven jf. lov nr. 754 af 13. juni 2023 om ændring af
lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, lov om social
service og forskellige andre love (lov om ændring af retssikkerhedsloven
m.fl.).
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Tilskud til musikalske grundkurser
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af § 3 d i musikloven, at Statens Kunstfond kan yde tilskud til
musikalske grundkurser ved musikskoler og i særlige tilfælde f.eks. i for-
bindelse med gymnasiale uddannelser, dispensere fra kravet om, at et musi-
kalsk grundkursus skal drives af en musikskole eller flere musikskoler i fæl-
lesskab.
Musikalske grundkurser uddanner musikudøvere og –skabere mellem 14-
24 år med henblik på optagelse på en videregående musikuddannelse samt
at deltage i og stimulere det lokale og regionale musikliv.
Ifølge bemærkningerne til bestemmelsen, er det forudsat, at daværende Sta-
tens Musikråd (nuværende Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Mu-
sik) får kompetence til at træffe endelig beslutning om fordelingen af støtte
til musikalske grundkurser, jf. Folketingstidende 1985-1986, tillæg A, spalte
4247-4248, og jf. Folketingstidende 1986-1987, 1. samling, tillæg A, spalte
3419-3420.
De musikalske grundkurser er i øvrigt ikke reguleret ved anden lovgivning.
Statens Kunstfond fastsætter nærmere kriterier ved beslutning om fordelin-
gen af støtte til musikalske grundkurser. Statens Kunstfond har formuleret
formål for de musikalske grundkurser og har fastsat fælles kursusfaglige ret-
ningslinjer om blandt andet ansøgning, optag og undervisning.
Statens Kunstfond har endvidere besluttet organiseringen med otte MGK-
centre og fordelingen af tilskud til de enkelte centre ud fra rammebevillin-
gen på finanslovens § 21.21.01.46. Musikalske Grundkurser.
5
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 725: Orientering om andet hjemmelsgrundlag for Europa-Nævnets virksomhed
UDKAST
Der findes otte MGK-centre fordelt rundt i landet: MGK Fyn v. Odense Mu-
sikskole, MGK Hovedstaden v. Københavns Musikskole, MGK MidtVest
v. Holstebro Musikskole, MGK Nord v. Aalborg Kulturskole, MGK Sankt
Annæ Gymnasium v. Sankt Annæ Gymnasium, MGK Sjælland v. Køge
Musikskole, MGK Sydjylland v. Kulturskolen Kolding og MGK Østjylland
v. Aarhus Musikskole.
2.1.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Kulturministeriet vurderer, at der er et behov for tydeligere og enklere ram-
mer for de musikalske grundkursers virke for at sikre et solidt grundlag for
grundkursernes arbejde med udviklingen af musikalske talenter og skabel-
sen af lokale musikmiljøer. Hensigten med overflytningen er at skabe stabi-
litet omkring de musikalske grundkursers virke og etablere en mere tydelig
ansvarsdeling mellem Kulturministeriet og Statens Kunstfond fremadrettet.
Desuden vurderes det hensigtsmæssigt, at fastsætte en bestemmelse der de-
finerer formålet med de musikalske grundkurser, da dette formål tidligere
har været fastlagt af Statens Kunstfond i forbindelse med indgåelse af ram-
meaftaler med de musikalske grundkurser.
Den foreslåede ændring af musiklovens § 3 d vil medføre, at ansvaret for
fordelingen af det statslige tilskud til de musikalske grundkurser flyttes fra
Statens Kunstfond til Kulturministeriet.
Lovforslaget vil også medføre, at der i loven tilføjes en bemyndigelsesbe-
stemmelse, hvorefter kulturministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere
regler for de musikalske grundkurser, herunder om organisering, tilskuds-
fordeling og fælles kursusfaglige retningslinjer.
2.2. Ændring af Lov om folkeoplysning (Europa-Nævnet)
2.2.1. Gældende ret
Nævnet for Fremme af Debat og Oplysning om Europa (i dag Europa-Næv-
net) blev nedsat som følge af afstemningen om Maastricht-traktaten i 1992.
Nævnets formål er at ruste danskerne til at tage stilling til
europapolitiske
spørgsmål gennem upartisk at støtte oplysnings- og debatskabende initiati-
ver i den danske offentlighed.
Europa-Nævnet har siden 1995, hvor det hed Nævnet for Fremme af Debat
og Oplysning om Europa, haft sin materielle hjemmel
i en tekstanmærkning
til finansloven. Heraf fremgår reglerne om antallet af medlemmer i nævnet,
fordeling af tilskud, sekretariatsbetjening m.v. Tekstanmærkningen indehol-
der herudover en bemyndigelse til, at kulturministeren kan fastsætte nær-
mere regler om nævnets virke, fordelingen af tilskud til eksempelvis partier
6
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 725: Orientering om andet hjemmelsgrundlag for Europa-Nævnets virksomhed
UDKAST
og bevægelser til fremme af debat og oplysning om EU samt regnskabsaf-
læggelse mv.
2.2.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Folketingets Europaudvalg har opfordret kulturministeren til at komme med
forslag til et andet hjemmelsgrundlag for bevillingen til Europa-Nævnet.
Europaudvalget har foreslået, at støtteordninger gennem Europa-Nævnet får
et hjemmelsgrundlag i enten en selvstændig lov eller i folkeoplysningslo-
ven, frem for den nuværende hjemmel i tekstanmærkninger til finansloven.
Kulturministeriet vurderer, at det er hensigtsmæssigt, at hjemlen for Europa-
Nævnets virksomhed flyttes fra tekstanmærkning på de årlige finanslove til
folkeoplysningsloven for at tilvejebringe et overskueligt hjemmelsgrundlag,
der i højere grad lever op til lovkvalitetsmæssige krav.
De foreslåede ændringer har ikke til hensigt at ændre ved den nuværende
ordning for Europa-Nævnet.
2.3. Ændring af lov om folkeoplysning og lov om folkehøjskoler (ens-
rettet begrebsbrug)
2.3.1 Gældende ret
Begrebet handlekommuneregler anvendes om de regler i retssikkerhedslo-
ven, der fastlægger, hvilken kommune der skal træffe afgørelse om hjælp
og støtte efter de love, der er omfattet af retssikkerhedsloven (afgørelses-
kompetence), og som i udgangspunktet også skal afholde udgifterne hertil
(betalingssansvar). Begrebsbrugen blev ændret ved lov nr. 754 af 13. juni
2023 om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område, lov om social service og forskellige andre love (lov om ændring af
retssikkerhedsloven m.fl.), og der henvises til de almindelige bemærkninger
til lovforslag L 95 Forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, lov om social service og forskellige
andre love, 2022-23 (2. samling).
2.3.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Der henvises til de almindelige bemærkninger i L 95, 2022-23, (2. samling),
afsnit 2.1.2.
Der henvises til de almindelige bemærkninger i L 95, 2022-23, (2. samling),
afsnit 2.1. Med lovforslaget rettes op på en uklarhed om retstilstanden, som
følger af uens begrebsbrug angående handlekommune og den refusionsplig-
tige kommune. Med lovforslaget tiltænkes ingen materielle ændringer i,
hvilken kommune der har handlekommuneansvaret for den enkelte borger.
7
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 725: Orientering om andet hjemmelsgrundlag for Europa-Nævnets virksomhed
UDKAST
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets §§ 3, nr. 1, og §
4.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget forventes samlet set ikke at have væsentlige økonomiske kon-
sekvenser for det offentlige.
Fsva. ændring af lov om musik vurderes det ikke, at lovforslag vil have øko-
nomiske konsekvenser for stat, regioner eller kommuner. Med lovforslaget
lægges der op til, at opgaven med de musikalske grundkurser overflyttes fra
Statens Kunstfond til Kulturministeriet. Der forventes således implemente-
ringskonsekvenser for Kulturministeriet, herunder for Slots- og Kultursty-
relsen.
Lovforslaget vil ikke have økonomiske konsekvenser for kommuner og re-
gioner.
Der vurderes ikke at være implementeringskonsekvenser for regioner og
kommuner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konse-
kvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget indeholder ikke implementering af erhvervsrettet EU-regule-
ring og medfører ikke erhvervsøkonomiske konsekvenser.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget forventes samlet set ikke at have administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ingen relevante EU-retlige aspekter.
8
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 725: Orientering om andet hjemmelsgrundlag for Europa-Nævnets virksomhed
2902689_0009.png
UDKAST
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 13. august til den 23. august
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Ændringsforslag vedr. lov om musik:
Slots- og Kulturstyrelsen
Ændringsforslag vedr. lov om folkeoplysning:
Social- og Boligministeriet
Slots- og Kulturstyrelsen
1. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgif- Negative konsekvenser/merudgifter
ter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
anfør »Ingen«)
»Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Der forventes i begrænset omfang im-
plementeringskonsekvenser for Kultur-
ministeriet, da lovforslaget kan med-
føre et øget behov for administration
for Slots- og Kulturstyrelsen.
Ingen
Ingen
Ingen.
Ingen
9
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 725: Orientering om andet hjemmelsgrundlag for Europa-Nævnets virksomhed
2902689_0010.png
UDKAST
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU-
retten
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ingen
Ja
Nej X
10
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 725: Orientering om andet hjemmelsgrundlag for Europa-Nævnets virksomhed
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af musiklovens § 3 d, stk. 1, at Statens Kunstfond kan yde til-
skud til musikalske grundkurser ved musikskoler og i særlige tilfælde, f.eks.
i forbindelse med gymnasiale uddannelser, dispensere fra kravet om, at et
musikalsk grundkursus skal drives af en musikskole eller flere musikskoler
i fællesskab.
Det foreslås, at i § 3 d, stk. 1, ændres »Statens Kunstfond« til »Kulturmini-
steriet«.
Den foreslåede ændring, vil medføre, at Kulturministeriet overtager ansva-
ret med at kunne yde statsligt tilskud til musikalske grundkurser.
Til nr. 2
Det fremgår af musiklovens § 3 d, stk. 1, at Statens Kunstfond kan yde til-
skud til musikalske grundkurser.
De musikalske grundkurser er i øvrigt ikke reguleret ved anden lovgivning.
Statens Kunstfond fastsætter formål for de musikalske grundkurser i forbin-
delse med, at der ydes tilskud, ligesom det også er Statens Kunstfond, der
fastsætter krav til organisering af musikalske grundkurser og tilskudsforde-
ling.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at formålet med de musikalske
grundkurser fremover vil være direkte fastsat i musikloven.
Oprindeligt blev det musikalske grundkursus oprettet for at sikre konserva-
torieforberedende undervisning, der ellers ikke var tilgængelig uden for de
store byer. Den foreslåede bestemmelse er en fortsættelse af det nuværende
formål og i overensstemmelse med intentionen ved oprettelsen af de første
musikalske grundkurser tilbage i 1976.
Det foreslås, at der indsættes et nyt § 3 d, stk. 4, hvorefter kulturministeren
kan til at fastsætte nærmere regler for de musikalske grundkurser, herunder
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 725: Orientering om andet hjemmelsgrundlag for Europa-Nævnets virksomhed
UDKAST
om organisering, tilskudsfordeling og fælles kursusfaglige retningslinjer
mv.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at kulturministeren vil blive be-
myndiget til at fastsætte nærmere regler for de musikalske grundkurser, her-
under om organisering, tilskudsfordeling og fælles kursusfaglige retnings-
linjer mv.
Til § 2
Til nr. 1
§ 43 i lov om folkehøjskoler vedrører deltagelse i virksomhed efter folke-
oplysningsloven. Det fremgår af § 43, stk. 3, at kommunalbestyrelsen kan
kræve betaling fra en anden kommune for udgifterne til undervisning, stu-
diekredse og aktiviteter tilrettelagt som fleksible tilrettelæggelsesformer ef-
ter kapitel 4 i folkeoplysningsloven for personer, for hvilke den anden kom-
mune i henhold til § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6 og 12, i lov
om retssikkerhed og administration på det sociale område har den generelle
betalingsforpligtelse.
Det foreslås, at i § 43, stk. 3, i folkeoplysningsloven udgår ”fra en anden
kommune”, at ”for personer, for hvilke den anden kommune i henhold til §
9 a, stk. 4, 1.-3. pkt.” ændres til ”fra handlekommunen eller den refusions-
pligtige kommune, jf. § 9 a, stk. 1, 2, 4 og 6”, og at ”har den generelle beta-
lingsforpligtelse” udgår.
Den foreslåede ændring af henvisningen til § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., i retssik-
kerhedsloven til § 9 a, stk. 1, 2, 4 og 6, er begrundet i, at § 9 a, stk. 4, 1.-3.
pkt., blev videreført som § 9 a, stk. 1, 4 og 6 ved lov om ændring af retssik-
kerhedsloven m.fl. Der bør henvises til bestemmelsen i § 9 a, stk. 2, i rets-
sikkerhedsloven, der regulerer de tilfælde, hvor forældremyndighedsinde-
haverne til et barn ikke bor sammen, svarende til ændringer til lov om efter-
skoler og frie fagskoler i lov om ændring af retssikkerhedsloven m.fl. (lov
nr. 754 af 13. juni 2023).
Den foreslåede ændring af en anden kommune og sletning af generel beta-
lingsforpligtelse, således at der i stedet henvises til handlekommunen eller
den refusionspligtige kommune, er et led i den ensretning af begrebsbrugen
vedrørende handlekommuneforholdet, som kommer til udtryk i de gennem-
førte ændringer af §§ 9-9 b ved lov om ændring af retssikkerhedsloven m.fl.,
hvorved begrebet handlekommune anvendes konsekvent. Ensretning af be-
grebsbrugen til handlekommune og refusionspligtig bør også afspejles i §
12
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 725: Orientering om andet hjemmelsgrundlag for Europa-Nævnets virksomhed
UDKAST
43, stk. 3, i folkeoplysningsloven. De foreslåede ændringer vil ikke medføre
materielle ændringer.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 3.4.
Til nr. 2
Til
§ 51 a
Det følger af tekstanmærkning nr. 200 på finansloven 2024, at kulturmini-
steren yder tilskud til fremme af debat og oplysning i Danmark om det
europæiske fællesskab (EU), herunder udvikling af deltagelsesdemokrati.
Til varetagelse heraf nedsætter kulturministeren Nævnet for Fremme af
Debat og Oplysning om Europa.
Dette videreføres i hovedtræk med lovforslagets § 3, nr. 2.
Med bestemmelsen etableres der hjemmel i loven til, at kulturministeren
kan nedsætte et Europa-Nævn.
Det foreslås med
§ 51, stk. 1,
at kulturministeren nedsætter et Europa-Nævn,
som behandler ansøgninger om tilskud til fremme af debat og oplysning i
Danmark om det europæiske fællesskab (EU), herunder udvikling af delta-
gelsesdemokrati, i henhold til denne lov.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at kulturministeren nedsætter et
Europa-Nævn til behandlingen af ansøgninger om tilskud til fremme af de-
bat og oplysning i Danmark om det europæiske fællesskab (EU), herunder
udvikling af deltagelsesdemokrati, og at hjemlen til Europa-Nævnet fremgår
af folkeoplysningsloven, hvor den hidtil har fremgået af de årlige finans-
love.
Det er hensigten med bestemmelsen, at der skal indsendes en ansøgning for
at komme i betragtning til at modtage tilskud i henhold til loven.
Med den foreslåede bestemmelse tilsigtes der ikke at ændre i den nuværende
ordning for nedsættelsen af nævnet og indsendelse af ansøgninger.
Med
stk.
2 foreslås det, at nævnet fører tilsyn med tilskudsmodtagernes
overholdelse af loven, bestemmelser fastsat i henhold til loven og vilkår for
tilskud.
Med bestemmelsen foreslås det, at dokumentationsansvaret for overholdelse
af vilkår for tilskud skal påhvile ansøger. Europa-Nævnet kan blandt andet
13
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 725: Orientering om andet hjemmelsgrundlag for Europa-Nævnets virksomhed
UDKAST
afkræve tilskudsmodtagerne dokumentation for overholdelse af vilkårene
og vil kunne kræve at få forelagt de oplysninger, som nævnet finder nød-
vendige for at kunne konstatere, om en tilskudsmodtager opfylder vilkårene
for tilskuddet.
Med
stk. 3
foreslås det, kulturministeren
fastsætter nærmere regler for Eu-
ropa-Nævnets virke.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at kulturministeren får bemyn-
digelse til at
fastsætte nærmere regler for nævnets virke.
Til
§ 51 b
Af tekstanmærkning nr. 200 på finansloven 2024 fremgår det, at nævnet
består af fem medlemmer, som beskikkes af kulturministeren efter indstil-
ling fra de fem største partier i Folketinget. Medlemmerne kan ikke sam-
tidig være medlem af Folketinget eller Europa-Parlamentet. Kulturmini-
steren udpeger nævnets formand blandt nævnets medlemmer.
Af tekstanmærkningens stk. 5, fremgår det, at nævnets afgørelser om til-
deling af støtte er endelige og ikke kan indbringes for anden administrativ
myndighed.
Med
§ 51 b, stk. 1,
foreslås det, at Europa-Nævnet består af fem medlemmer,
som beskikkes af kulturministeren efter indstilling fra de fem største partier
i Folketinget. Medlemmerne kan ikke samtidig være medlem af Folketinget
eller Europa-Parlamentet.
Den foreslåede bestemmelsen indebærer en videreførelse af de gældende
regler, da der med bestemmelsen ikke lægges op til at ændre i nævnets sam-
mensætning.
Med
stk. 2,
foreslås det, at kulturministeren udpeger nævnets formand
blandt nævnets medlemmer.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at det fortsat er kulturministeren,
der udpeger nævnets formand blandt nævnets medlemmer.
Med
stk. 3,
foreslås det, at nævnet selv fastsætter sin forretningsorden.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Europa-Nævnet selv fastsætter
sin forretningsorden.
14
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 725: Orientering om andet hjemmelsgrundlag for Europa-Nævnets virksomhed
UDKAST
Med
stk. 4,
foreslås det, at Europa-Nævnets afgørelser ikke kan indbringes
for anden administrativ myndighed.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at
Europa-Nævnets afgørelser
ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed. Dette vil gælde
både afgørelser om bevilling af tilskud og om tilbagebetaling mv.
Nævnets
afgørelser vil i lighed med andre afgørelser, som er truffet af fagkyndige
organer, kunne indbringes for Folketingets Ombudsmand eller domsto-
lene.
Til
§ 51 c
Af tekstanmærkning nr. 200 på finanslov 2024 fremgår det, at kulturmini-
steren fastsætter nærmere regler for nævnets virke og om sekretariatsbe-
tjening af nævnet, herunder nævnets adgang til at lade sekretariatsopgaven
udføre af en privatperson, forening eller lignende.
Med
§ 51 c, stk. 1,
foreslås det, at Slots- og Kulturstyrelsen stiller sekreta-
riatsbetjening til rådighed for nævnet.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at det er Slots- og Kulturstyrel-
sen, der stiller sekretariatsbetjening til rådighed for nævnet.
Den tidligere bestemmelse på finansloven om, at nævnet kunne beslutte at
henlægge sekretariatsbetjeningen til en privatperson, forening eller lig-
nende, føres ikke videre.
Med
stk. 2,
foreslås det, at nævnets puljer skal søges gennem Slots- og
Kulturstyrelsens tilskudsportal.
Den foreslåede bestemmelse er ny og vil medføre, at nævnets puljer skal
søges gennem Slots- og Kulturstyrelsens tilskudsportal.
Til
§ 51 d
Det foreslås i
§ 51 d,
at tilskuddet til fremme af debat og oplysning i Dan-
mark om det europæiske fællesskab (EU), herunder udvikling af deltagel-
sesdemokrati, fastsættes på de årlige finanslove.
Bestemmelsen er ny, og den
foreslåede bestemmelse vil medføre, at tilskud-
dets størrelse og fordeling i puljer fortsat fastsættes på de årlige finanslove,
således at der fortsat vil være fleksibilitet for så vidt angår beløbenes stør-
relse og fordelingen af beløbene i puljerne.
15
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 725: Orientering om andet hjemmelsgrundlag for Europa-Nævnets virksomhed
UDKAST
Til
§ 51 e
Af stk. 6 på tekstanmærkning nr. 200 på finanslov 2024 fremgår det, at
kulturministeren fastsætter nærmere regler om regnskabsaflæggelse for og
revision af regnskabet for nævnets administration af bevillingen og for par-
tiernes og bevægelsernes tilskud.
Det foreslås med § 51 e, at tilskudsmodtagere skal aflægge regnskab i hen-
hold til de til enhver tid gældende regler om regnskab og revision af pro-
jekt- og aktivitetstilskud fra Kulturministeriet.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at tilskudsmodtagere skal af-
lægge regnskab i henhold til de til enhver tid gældende regler om regnskab
og revision af projekt- og aktivitetstilskud fra Kulturministeriet.
Den foreslåede bestemmelse er begrundet i ønsket om at ensarte regn-
skabsregler på Kulturministeriets tilskudsområde, og der vil med den fo-
reslåede bestemmelse samtidig være tale om en væsentlig forenkling i for-
hold til den regnskabsaflæggelse tilskudsmodtagere er underlagt i dag.
Til
§ 51 f
Det fremgår af stk. 7 på tekstanmærkning nr. 200 på finanslov 2024, at næv-
net kan lade tilskud bortfalde eller kræve tilskud tilbagebetalt, hvis vilkårene
for anvendelse af modtagne tilskud ikke overholdes.
Det foreslås med
§ 51 f,
at Europa-Nævnet kræver udbetalte tilskud helt eller
delvist tilbagebetalt og tilbagekalder tilsagn om tilskud, i tilfælde af at til-
skudsmodtageren har afgivet urigtige eller vildledende oplysninger eller har
fortiet væsentlige oplysninger i forbindelse med ansøgninger eller doku-
mentation, og i tilfælde hvor tilskudsmodtageren ikke længere opfylder de
betingelser, der er knyttet til tilskuddet, eller ikke gennemfører de forudsatte
aktiviteter.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Europa-Nævnet får hjemmel til
at iværksætte sanktioner.
Til
§ 51 g
Det foreslås med
§ 51 g,
at kulturministeren kan fastsætte nærmere regler
om digital kommunikation, herunder om anvendelse af bestemte it-syste-
mer, særlige digitale formater og digital signatur el.lign.
16
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 725: Orientering om andet hjemmelsgrundlag for Europa-Nævnets virksomhed
2902689_0017.png
UDKAST
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at
kulturministeren får bemyndi-
gelse til at
fastsætte nærmere regler om krav om brug af digital kommuni-
kation, herunder om anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale
formater og digital signatur el.lign.
Til § 3
Til nr. 1
§ 32 i lov om folkehøjskoler vedrører kommunale bidrag. Det fremgår af §
32, stk. 3, at kommunalbestyrelsen i bopælskommunen kan kræve refusion
af bidrag efter § 32, stk. 1, fra en anden kommune for elever, for hvilke den
anden kommune i henhold til § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6 og
12, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område har den
generelle betalingsforpligtelse.
Det foreslås, at i § 32, stk. 3, i lov om folkehøjskoler ændres ”en anden
kommune for elever for hvilke den anden kommune i henhold til § 9 a, stk.
4, 1.-3. pkt.” til ”handlekommunen eller den refusionspligtige kommune for
elever, jf. § 9 a, stk. 1, 2, 4 og 6”, samt at ”har den generelle betalingsfor-
pligtelse” udgår.
Den foreslåede ændring af henvisningen til § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., i retssik-
kerhedsloven til § 9 a, stk. 1, 2, 4 og 6, er begrundet i, at § 9 a, stk. 4, 1.-3.
pkt., blev videreført som § 9 a, stk. 1, 4 og 6 ved lov om ændring af retssik-
kerhedsloven m.fl. Der bør henvises til bestemmelsen i § 9 a, stk. 2, i rets-
sikkerhedsloven, der regulerer de tilfælde, hvor forældremyndighedsinde-
haverne til et barn ikke bor sammen, svarende til ændringer til
lov om efter-
skoler og frie fagskoler
i lov om ændring af retssikkerhedsloven m.fl. (lov nr.
754 af 13. juni 2023).
Den foreslåede ændring af en anden kommune og sletning af generel beta-
lingsforpligtelse, således at der i stedet henvises til handlekommunen eller
den refusionspligtige kommune, er et led i den ensretning af begrebsbrugen
vedrørende handlekommuneforholdet, som kommer til udtryk i de gennem-
førte ændringer af §§ 9-9 b ved lov om ændring af retssikkerhedsloven m.fl.,
hvorved begrebet handlekommune anvendes konsekvent. Ensretning af be-
grebsbrugen til handlekommune og refusionspligtig bør også afspejles i §
32, stk. 3, i lov om folkehøjskoler. De foreslåede ændringer vil ikke medføre
materielle ændringer.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.2. og 2.3.
17
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 725: Orientering om andet hjemmelsgrundlag for Europa-Nævnets virksomhed
UDKAST
Til § 4
Det foreslås, at ændringsloven skal træde i kraft den 1. januar 2025.
Til § 5
Bestemmelsen fastlægger lovens territoriale gyldighed. Den gældende mu-
siklov, der har tilsvarende bestemmelser om territorial gyldighed, er ikke sat
i kraft for Grønland.
18