Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 726
Offentligt
2902813_0001.png
NOTAT
Den 5. september 2024
MIM 100-24
KOMITENOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om konklusioner vedrørende bedste tilgængelige teknik (BAT- konklusioner)
for Smedevirksomheder og Støberier i henhold til direktiv 2010/75/EU af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om industrielle emissioner
(komitésag)
Resumé
Formålet med forslaget er at forebygge og bekæmpe forureningen fra større, forurenende virksom-
heder omfattet af Direktivet om Industrielle Emissioner (IE-direktivet) ved at anvende den bedste
tilgængelige teknik (BAT)(komitesag). Forslaget indebærer, at BAT-konklusionerne for
Smedevirksomheder og Støberier (SF), ajourføres med hensyn til den bedste tilgængelige teknik og
samtidig gøres bindende for medlemsstaterne. BAT-konklusionerne skal lægges til grund i
forbindelse med meddelelse af miljøgodkendelser og revurderinger af godkendelser til virksomheder
omfattet af BAT-konklusionerne. Forslaget skal til afstemning d. 17. september 2024 i
Kommissionens Artikel 75-udvalg. Der er 9 eksisterende støberier i Danmark, som er omfattet af
disse BAT-konklusioner. BAT-konklusionerne omfatter bl.a.:
Krav om implementering af et miljøledelselsessystem.
Skærpede emissionsniveauer for NOx, CO og støv.
Flere af BAT-konklusionerne vurderes at medføre øget beskyttelse af miljøet i medlemsstaterne
herunder pga. skærpede krav til udledninger af NOx, CO og støv. Generelt vurderes det, at de
omfattede eksisterende danske virksomheder overordnet vil kunne leve op til de nye krav.
På baggrund af forslaget til endelige BAT-konklusioner vurderes de erhvervsøkonomiske
omkostninger at være 5,7 mio. kr. årligt. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsendt et forslag til BAT-konklusioner (bedste tilgængelige teknikker) for
Smedevirksomheder og Støberier. Forslaget skal til afstemning d. 17. september 2024 i
Kommissionens Artikel 75-udvalg i henhold til proceduren i IE-direktivets artikel 75 (2).
Forslaget til BAT-konklusioner har hjemmel i Artikel 13 i Europa parlamentets og Rådets direktiv nr.
75/2010 af 24. november 2010 om industrielle emissioner (IE-direktivet).
Udarbejdelse af nærværende BAT-konklusioner startede i juli 2018. Det første udkast til BAT-
konklusioner var i høring i perioden fra 4. februar 2022 til april 2022. Den 26.-30. juni 2023 blev der
afholdt afsluttende møde i den tekniske arbejdsgruppe. Et opdateret BREF-dokument, et teknisk
Miljøministeriet
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
CVR 12854358
EAN 5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 726: Notat om komitésag om BAT- konklusioner
dokument, hvori det fastlægges, hvad der må betragtes som BAT for de omfattede virksomhedstyper,
blev behandlet på Artikel 13 Forum møde den 29. april 2024.
I direktivet om industrielle emissioner stilles der krav om, at større forurenende virksomheder
omfattet af direktivet skal begrænse forureningen mest muligt ved at anvende den bedste tilgængelige
teknik (BAT). BAT er udtryk for de bedste tilgængelige teknikker for en bestemt sektor og omfatter den
måde, hvorpå anlægget konstrueres, bygges, vedligeholdes, drives og lukkes ned. BAT-konklusioner
fastlægger bl.a. teknikker til reduktion af emissioner samt opnåelige emissionsniveauer, baseret på
repræsentative anlæg. Teknikker skal sikre et så højt miljøbeskyttelsesniveau som muligt inden for
rammerne af det, der er teknisk og økonomisk gennemførligt for den relevante sektor.
Når der i medfør af direktivet er vedtaget BAT-konklusioner, er disse juridisk bindende for
medlemsstaterne. Dette betyder, at miljømyndighederne herefter er forpligtet til at lægge dem til
grund ved miljøgodkendelse og revurdering af miljøgodkendelser af de industrielle anlæg, der er
omfattet af IE-direktivet. BAT-konklusionerne får således direkte betydning for virksomhederne, når
de er omsat til krav i en miljøgodkendelse.
En teknisk arbejdsgruppe ledet af det Kommissionens IPPC-kontor (European Integrated Pollution
Prevention and Control Bureau, EIPPCB) har gennemført en revision af det eksisterende BREF-
referencedokument. I arbejdsgruppen foregår en informationsudvekslingsprocedure, hvor
medlemsstaterne, grønne organisationer og berørte industriorganisationer bidrager med faktuel
information om de bedste teknikker.
Fra dansk side deltog Miljøstyrelsen i den tekniske arbejdsgruppe. Erhvervet, interesseorganisationer
og relevante kommuner har været inviteret til et partnerskab for arbejdet og har deltaget i det tekniske
arbejde i Danmark via møder og korrespondance bl.a. som forberedelse til Miljøstyrelsens deltagelse i
møderne i den tekniske arbejdsgruppe. Der har gennem partnerskabet været tæt samarbejde og dialog
med industrien og brancheorganisationerne omkring dataindsamling, fortolkning af data og forståelse
af tekniske problemstillinger,
Når den faktuelle informationsudveksling er afsluttet, og et endeligt udkast til BREF-dokument er
færdigt, er den tekniske arbejdsgruppes arbejde afsluttet.
Forslaget skal til afstemning i Artikel 75 komitéen den 17. september 2024.
Formål og indhold
Forslaget til BAT-konklusioner for smedevirksomheder og støberier angår anlæg, der er omfattet af
direktivet og dermed opført på listen over godkendelsespligtige virksomheder i bilag 1 i bekendtgørelse
om godkendelse af listevirksomhed.
Der er 9 danske virksomheder, der fordeler sig på følgende to typer af støberier: Jernmetalstøberier og
Aluminiumsstøberier. De er godkendelsespligtige, da deres produktionsaktiviteter overstiger følgende
to typer af grænseværdier i IE-direktivet: 1)
jernstøberier med en produktionskapacitet på over 20
tons om dagen
og 2)
støberier der smelter non-ferro-metaller inkl. legering, herunder
genindvindingsprodukter, og drift af non-ferro-støberier med en smeltekapacitet på mere end 4 tons
om dagen for bly og cadmium eller 20 tons om dagen for alle andre metaller.
I det følgende gennemgås de BAT konklusioner i Final Draft, som har væsentlig betydning for danske
virksomheder:
2
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 726: Notat om komitésag om BAT- konklusioner
2902813_0003.png
Krav om indførelse af miljøledelse
Indførelse af et miljøledelsessystem, som foreskrevet i BAT-konklusionerne, pålægger virksomhederne
at tilgå miljøadministrationen på virksomhederne på en systematisk måde. Der stilles ikke krav om, at
det skal være et certificeret system. Det vil efter Miljøstyrelsens opfattelse kræve tid for
virksomhederne at implementere et sådant system, men det vurderes også, at det rent
ressourcemæssigt og økonomisk vil være overkommeligt inden for en fireårig periode, hvorfor kravet
om miljøledelse ikke vil medføre væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser for de omfattede
danske virksomheder.
Krav til udledningen af NOx, CO og Støv
Der stilles skærpede bindende krav til udledningen af NOx, CO og Støv. På trods af at der er tale om en
energitung branche er der allerede brugbare filterteknikker tilgængelige på markedet til en pris, der er
overkommelige for branchens virksomheder. Godkendelsesmyndigheden skal dog i hvert enkelt
tilfælde foretage en individuel vurdering, før der fastsættes vilkår om implementeringshastigheden,
idet det dog vurderes, at indførelsen af de nævnte teknikker kan ske indenfor 4 års fristen herfor.
De foreslåede bindende krav til emissionsniveauer forventes derfor ikke at give anledning til
væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser for de danske virksomheder.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Vurdering af nærhedsprincippet er ikke relevant.
Gældende dansk ret
IE-direktivet er gennemført ved en ændring af miljøbeskyttelsesloven og jordforureningsloven samt
ændringer af bekendtgørelsen om godkendelse af listevirksomhed, bekendtgørelsen om begrænsning
af visse luftforurenende emissioner fra store fyringsanlæg, bekendtgørelsen om visse luftforurenende
stoffer fra fyringsanlæg på platforme på havet og affaldsforbrændingsbekendtgørelsen med virkning
fra 7. januar 2013.
Miljømyndighederne skal lægge BAT-konklusionerne til grund i forbindelse med godkendelse og
revurdering af godkendelser, når BAT-konklusionen er vedtaget og offentliggjort af EU-Kommissionen
i EU-Tidende.
Fraviges emissionsgrænseværdierne i forhold til de opnåelige emissionsniveauer (BAT-AEL) i BAT-
konklusionerne, har medlemsstaterne pligt til at indberette det til Kommissionen, jf. IE-direktivets
artikel 15, stk. 4. Denne bestemmelse gælder efter direktivet kun emissioner og ikke de øvrige BAT-
konklusioner.
IE-direktivet er revideret, og en revideret udgave er vedtaget den 24. april 2024. BAT-konklusionerne
for Smedevirksomheder og Støberier udstedes med hjemmel i det tidligere direktiv 2010/75/EU om
Industrielle Emissioner.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Miljøstyrelsen offentliggør BAT-konklusionerne på Miljøstyrelsens hjemmeside. Efter
offentliggørelsen skal myndighederne tage højde for BAT konklusionerne ved miljøgodkendelser og
revurderinger af miljøgodkendelser for de omfattede anlæg.
3
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 726: Notat om komitésag om BAT- konklusioner
Miljømyndighederne skal revurdere miljøgodkendelserne for anlæggene på baggrund af BAT-
konklusionerne, og de ajourførte vilkår skal være overholdt på anlæggene senest fire år efter
offentliggørelsen af BAT-konklusionerne i EU-Tidende.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser for
Danmark. Eventuelle statsfinansielle omkostninger vil blive finansieret inden for eksisterende
bevillinger. Generelt vurderes det, at de berørte virksomheder i overvejende grad kan leve op til BAT-
konklusionerne.
For branchen som helhed er der skærpede krav til udledninger af NOx, CO og støv, der medfører øgede
omkostninger på 5,7 mio. kr. årligt. I det oprindelige forslag var der krav om øget overvågning af
udledninger til luft og vand, hvilket medførte at de erhvervsøkonomiske konsekvenser blev skønnet til
15 mio. kr. årligt. Dog blev overvågningskravene fjernet i det endelige forslag, hvorfor den største
erhvervsøkonomiske udgiftspost blev fjernet.
De erhvervsøkonomiske konsekvenser drives særligt af en virksomhed i forbindelse med at efterleve
nye bindende grænseværdier for NOx, CO og Støv. Omkostningerne ved gennemførelsen af de nye krav
til udledninger fra støberier er baseret på de oplysninger, virksomhederne selv har meldt ind. Skønnet
er samtidigt konservativt, da de erhvervsøkonomiske konsekvenser vil være lavere end i det første
udkast til BAT-konklusioner. Det skyldes, at krav til udledning af NOx, CO og støv er lempet, samt at
der er taget hensyn til drift af processer, der fortsat er afhængig af fossile brændsler fremfor el.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget forventes at medføre en reduktion af emissioner til miljøet af støv, NOx, og CO fra de
omfattede anlæg i Europa.
Det vurderes derfor, at BAT-konklusionerne vil medvirke til at forbedre miljøtilstanden i Danmark og
generelt i EU.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i miljøspecialudvalget fra den 22. august til den 28. august. Der er
ikke indkommet høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Et endeligt udkast til BAT-konklusioner blev præsenteret for Kommissionens Artikel 13 Forum på et
møde den 29. april 2024.
Det er Miljøministeriets vurdering, at der vil være flertal for forslaget på baggrund af den hidtidige
tekniske forberedelsesproces.
Regeringens generelle holdning
Regeringen er positiv over for, at der udarbejdes BAT-konklusioner for smedevirksomheder og
støberier. Forslaget vil bidrage til målet om ensartede krav til udledninger og medvirke til at øge det
generelle miljøbeskyttelsesniveau på tværs af medlemsstaterne.
Hvis der foreslås yderligere ændringer af forslaget, som ikke har økonomiske omkostninger og som
kun har begrænsede negative miljøeffekter, kan regeringen støtte disse ændringer, såfremt det
samlede forslag vil øge miljøbeskyttelsen.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
4
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 726: Notat om komitésag om BAT- konklusioner
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg
5