Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 746
Offentligt
2910178_0001.png
17. september 2024
Høringssvar til udkast til rådskonklusioner om EU’s
position til COP29
Globalt Fokus og 92-gruppen er glade for muligheden for at kunne bidrage med et
høringssvar til udkastet til rådskonklusioner om EU’s position til COP29. Vi mener, at
Danmark overordnet set bør arbejde for at rådskonklusionerne lever op til
målsætningen fra regeringsgrundlaget (2022) om at “[r]egeringen
vil arbejde for, at
EU fortsat går forrest i de internationale klimaaftaler”,
samt
“støtte de mest sårbare
lande, der lider under de største tab og skader som følge af den globale
opvarmning”.
Vi anbefaler, at de endelige EU-rådskonklusioner afspejler følgende anbefalinger, og
at Danmark arbejder for dette frem mod den endelige vedtagelse af
rådskonklusionerne:
At EU vil arbejde for et kollektivt kvantificeret mål (NCQG) med klare
delmål, klare definitioner, additionalitet til udviklingsbistanden, og med
udgangspunkt i den nuværende kreds af bidragsydere
At EU vil arbejde for at parterne til FNs klimakonvention følger op på
deres forpligtelser i henhold til Global Stocktake, herunder omstilling
væk fra fossile brændsler
At EU indsender en rettidig, ambitiøs og rettighedsbaseret NDC
(Nationally Determined Contribution), der omfatter finanssektoren i
overensstemmelse med Parisaftalens artikel 2.1c
At EU arbejder for et ambitiøst nyt Lima Work Programme og Gender
Action Plan
At EU arbejder aktivt for, at civilsamfundets rettigheder sikres ifm.
afholdelsen af COP29 i Aserbajdsjan
Herunder ses vores specifikke anbefalinger til, hvad Danmark bør arbejde for i de
enkelte afsnit af rådskonklusionerne.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 746: Henvendelse af 17/9-24 fra Globalt Fokus og 92-gruppen vedr. høringssvar om udkast til rådskonklusioner om EU’s position til COP29
2910178_0002.png
2
1. Nyt kollektivt kvantificeret mål (NCQG) (afsnit 49)
1.1 - EU skal arbejde for klare delmål for støtte til finansiering af
klimatilpasning og afhjælpning af tab og skader
Klimafinansiering er i dag alvorligt underprioriteret. Dette er et generelt problem –
men i særdeleshed hvad angår finansiering til tilpasning og tab og skader. Det er
derfor afgørende, at EU arbejder for, at det nye klimafinansieringsmål har klare
delmål. Dette er en oplagt dansk prioritet, da det harmonerer med det danske delmål
om, at 60% af Danmarks bilaterale klimastøtte skal gå til klimatilpasning.
Derudover er det vigtigt, at EU arbejder for, at klimafinansiering tager højde for de
mest udsatte samfundsgrupper, herunder børn, og er ‘gender responsive’. Det er
desuden essentielt, at berørte lande og mennesker får direkte adgang til
klimabistand.
1.2 - EU skal arbejde for en klar definition af klimabistand som del af NCQG,
samt for at kun gaveelementet af et lån kan tælles med som bistand
I dag er det reelt op til hvert enkelt rigt land selv at definere, hvad der medregnes
som klimastøtte. Det har ført til, at klimastøtten overrapporteres. Der er sågar
eksempler på, at finansiering af kulkraftværker tælles med som klimabistand. Det
strider mod Danmarks langsigtede interesse i at skabe et regelbaseret og effektivt
internationalt klimaregime, når rige lande og internationale institutioner kan udøve
kreativ bogføring, som får støtten til at se større ud på papiret end i virkelighedens
verden. Desuden giver rige lande, i deres opgørelser over klimabistand, lige så stor
værdi til lån som til egentlig gavebistand til udviklingslandene. Dette gælder selv for
lån, der gives på almindelige markedsvilkår, og som udgør en stor del af det, de rige
lande rapporterer som klimabistand. Udviklingslandene har længe kritiseret denne
praksis og ønsker, at kun gave-elementet i et lån tælles med. Det er også den måde,
som OECD opgør udviklingsbistand på, og der tages således højde for, at lån skal
betales tilbage.
Samtidig bør der i COP29-rådskonklusionerne indgå en reference til
EUs Green
Diplomacy Rådskonklusioner
(18. marts 2024) og deres bemærkning om
sammenhængen mellem klimasårbare landes høje gældsniveau og deres mulighed
for at omstille sig, uden at eskalere deres gældskrise yderligere. Fremtidig
klimabistand bør arbejde for at mindske denne negative spiral ved at sikre, at der
ifm. det nye klimafinansieringsmål prioriteres at sætte delmål for gavebistand (særligt
til tilpasning og tab og skader).
1.3 - EU skal arbejde for, at klimabistanden er additionel - ikke taget fra
udviklingsbistand
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 746: Henvendelse af 17/9-24 fra Globalt Fokus og 92-gruppen vedr. høringssvar om udkast til rådskonklusioner om EU’s position til COP29
2910178_0003.png
3
Under COP15, hvor Lars Løkke Rasmussen sad for bordenden, udtalte han: “Hvis
ulande på den lange bane skal have succes med at bekæmpe klimaforandringer,
bliver vi nødt til at give væsentligt opskalerede, nye og additionelle finansielle midler
til både afbødning og forebyggelse”.
Alligevel tages størstedelen af klimabistanden i
dag fra den fattigdomsorienterede udviklingsbistand. Dermed bliver der ikke tale om
reel, ekstra støtte til at hjælpe udviklingslandene til at håndtere klimaforandringerne.
Pengene kommer til at mangle et andet sted. EU bør være lydhør overfor det globale
syds klare ønske om, at klimastøtten skal gives i tillæg til udviklingsbistanden
1
, og
det er en oplagt dansk prioritet at arbejde for dette, når man i strategien ‘Afrikas
Århundrede’ siger at man vil “styrke
vores klimadiplomatiske samarbejde med
afrikanske lande. De udgør en stadig vigtigere og mere substantiel og selvbevidst
stemme i de globale klimaforhandlinger. Dem skal vi lytte mere til”(Afrikas
århundrede - Strategi for et styrket dansk engagement med de afrikanske lande,
s.
17).
Derudover bør EU i rådskonklusionerne præsentere konkrete initiativer til, hvordan
EU vil sikre, at finansiering fra innovative finansieringskilder
realiseres
inden NCQG
træder i kraft i 2026.
1.4 - EU bør ikke stille det som et krav, at kredsen af lande med forpligtelser til
at yde klimabistand udvides
Umiddelbart er det jo en god idé at få flere lande til at bidrage til det nye
klimafinansieringsmål, når finansieringsbehovene i det globale Syd nu engang er
rigtigt store. Der er dog nogle problemer, som det er vigtigt at have for øje:
● Fokus på at få flere lande til at bidrage kan fjerne opmærksomheden fra de
lande, der allerede har forpligtelser, men som bidrager alt for lidt (f.eks. USA).
● Når EU i dag arbejder for, at flere lande skal bidrage, så er man på kant med
Parisaftalen. Ifølge aftalens artikel 9.1 har kun udviklede lande forpligtelser til
at yde klimabistand. Andre lande opfordres i artikel 9.2 til at bidrage frivilligt.
1.5 - Opsummering af anbefalinger til det nye klimafinansieringsmål
EU's forhandlingslinje, som beskrevet i rådskonklusionerne, understøtter ikke, at der
fastsættes et klart og forpligtende nyt internationalt klimafinansieringsmål. Tværtimod
arbejder EU for, at målet vil kunne opfyldes gennem kreativ bogføring. Den
europæiske linje er uhensigtsmæssig i den forstand, at den vil føre til, at
udviklingslandene tvinges til selv at betale for at håndtere de klimaproblemer, som
1
Se f.eks. det globale Syds samlede holdning (submission) ifm. det seneste forhandlingsmøde om
det nye klimafinansierings mål d. 10 september 2024. Her gøres det klart, at klimafinansiering skal
være i tillæg til udviklingsbistand:
G77 and China Submission for the 11th Technical Expert Dialogue
(TED) and the Third meeting of the ad-hoc work program on the New Collective Quantified Goal
(NCQG)
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 746: Henvendelse af 17/9-24 fra Globalt Fokus og 92-gruppen vedr. høringssvar om udkast til rådskonklusioner om EU’s position til COP29
2910178_0004.png
4
Vesten i vidt omfang har skabt. Det skaber ikke grundlag for, at Danmark og EU kan
fremstå som foregangsland og brobygger, hvilket ellers er den erklærede strategi.
2 - Opfølgning på Global Stocktake (afsnit 11a): EU skal arbejde for at lande
følger op på GST - herunder omstilling væk fra fossile brændsler
EU bør opfordre til, at landes NDC’er inkluderer en beskrivelse af, hvordan landet vil
følge op på COP28-aftalen om Global Stocktake - herunder særligt punkt 28.
Implementeringen skal inkludere en beskrivelse af, hvordan landet agter at omstille
væk fra fossile brændsler, inklusive en klar tidsramme.
EU skal arbejde for en fuld udfasning af alle fossile brændsler -
ikke
alene de såkaldt
urensede (‘unabated’) brændsler. Derfor foreslår vi, at Danmark arbejder for, at den
sidste sætning i afsnit 11a (der pt. er slettet) genindsættes
2
. Sætningen beskriver, at
rensningsteknologier ikke må risikere at forsinke klimahandling - og særligt ikke i
dette kritiske årti. Dette er vigtigt at få genindført.
Danmark bør også arbejde for, at EU anerkender, at det globale Syd har behov for
støtte for at gennemføre deres omstilling væk fra fossile brændstoffer.
Atomkraft var
ikke
en del af aftalen om at tredoble vedvarende energi, og bør derfor
slettes fra den første sætning i afsnit 11
3
.
3 - EU’s NDC (afsnit 9/17): EU bør indsende en rettidig og ambitiøs opdateret
NDC
I henhold til Global Stocktake (GST) og Parisaftalen er alle parties - inkl. EU -
forpligtede til at indsende deres nye og opdaterede NDC’er ni til tolv måneder forud
for COP30. Andre store økonomier, herunder USA, Storbritannien, Kina og Brasilien,
har klart signaleret, at de vil indsende deres NDC'er i overensstemmelse med denne
tidslinje. Det vil underminere EU's klimalederskab og diplomati at aflevere sin NDC
for sent.
I udkastet til rådskonklusioner er referencerne til 2035 (i relation til EU’s NDC)
streget ud/slettet. Dette er dybt bekymrende. Danmark skal arbejde for, at EU, inden
2
“Furthermore,
UNDERLINES that emission abatement technologies which do not significantly harm
the environment, exist at limited scale and are to be used to reduce emissions mainly from hard to
abate sectors and that removal technologies are to contribute to global negative emissions, and
EMPHASISES that they should not be used to delay climate action in sectors where feasible, effective
and cost efficient mitigation alternatives are available, particularly in this critical decade”
3
“REITERATES the call for transitioning away from fossil fuels in energy systems in a just, orderly
and equitable manner, accelerating action in this critical decade in line with
the
1.5°C
temperature
goallimit,
and building on the tripling of renewable
and nuclear
energy capacity globally and doubling
the global average annual rate of energy efficiency improvements by 2030, while respecting each
country’s energy mix.”
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 746: Henvendelse af 17/9-24 fra Globalt Fokus og 92-gruppen vedr. høringssvar om udkast til rådskonklusioner om EU’s position til COP29
2910178_0005.png
5
fristen i februar, som minimum indsender en indikation om, hvad der kan forventes af
EU’s 2035- og 2040- mål. En fuldt udarbejdet NDC må eftersendes snarest muligt
derefter.
EU’s reduktionsmål skal være i overensstemmelse med Parisaftalens 1.5 graders
mål. EU bør derfor have et mål om mindst 65% brutto emissionsreduktioner inden
2030, og flytte klimaneutralitetsmålet frem til 2040. I tråd med dette anbefales et mål
om mindst 82% bruttoreduktioner i 2035, sammenlignet med 1990-niveauer
4
.
Desuden bør NDC’en være tydeligt rettighedsbaseret, i tråd med formuleringerne i
rådskonklusionernes afsnit 3.
4 - Artikel 2.1c (afsnit 49): EU’s NDC bør omfatte finanssektoren
Danmark bør arbejde aktivt for, at finanssektoren bliver omfattet af EU’s NDC, og at
EU på den måde viser vejen for andre lande ift. at sikre efterlevelsen af Parisaftalens
artikel 2.1.c. Artikel 2.1.c forpligter os på at vende globale offentlige og private
pengestrømme, så de understøtter Parisaftalens 1,5 C-mål. Det bør afspejles i EU’s
NDC med klare initiativer til at sikre, at pengestrømmene reelt vendes. Ifølge
anbefalinger
fra FN’s
High Level Expert Group,
bør finanssektorens finansierede og
faciliterede udledninger halveres i 2030 ift. 2020-niveau. EU bør, qua sit historiske
ansvar, gå forrest. Derfor anbefales det, at NDC’en indeholder et reduktionsmål for
finanssektorens udledninger på 60-70% i 2030 og nettonul senest i 2050. Derudover
bør EU forbyde lån og investeringer i fossile selskaber, der ekspanderer fossilt.
Ifølge IEA er der ikke plads til nye olie- og gasfelter eller kulminer, hvis vi skal nå
Parisaftalens mål. Det er på tide, at EU følger op og trækker en politisk streg i
sandet, ved at gøre det til en del af NDC’en at stoppe alle offentlige og private
investeringer og lån i fossile selskaber, der i strid med Parisaftalen udvider den
fossile produktion. Endelig bør EU igangsætte tiltag, der sikrer, at EU og samtlige
medlemsstater implementerer beslutningen om at stoppe fossile subsidier.
EU har
gang på gang forpligtet sig på at udfase fossile subsidier, alligevel stiger
medlemsstaternes støtte til fossile brændsler. Det holder naturligvis ikke.
5 - Gender Action Plan (afsnit 51): EU skal arbejde for et ambitiøst nyt Lima
Work Programme og Gender Action Pplan
Danmark bør have fokus på årets review af det eksisterende ”The Enhanced Lima
Work Programme on Gender” (LWP) og den tilhørende ”Gender Action Plan” (GAP),
samt bidrage aktivt til udvikling af nyt og mere ambitiøst LWP og GAP under COP29.
Det nye program og den nye handleplan bør være stærkt informeret af GST-
beslutningen fra COP28,
LWP review synteserapporten fra SB60,
evidens på
området og input fra organisationer fra globale majoritetslande. LWP-reviewet
4
Se mere i “CAN
Europe’s position on EU Climate Targets and an Equitable Greenhouse Gas
Emission Budget for the EU”
(Feb. 2024).
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 746: Henvendelse af 17/9-24 fra Globalt Fokus og 92-gruppen vedr. høringssvar om udkast til rådskonklusioner om EU’s position til COP29
2910178_0006.png
6
påpegede blandt andet store udfordringer med manglende finansiering af
nuværende GAP- aktiviteter, hvilket bør adresseres i forhandlingerne om den nye
GAP og i forbindelse med udviklingen af det nye finansieringsmål. Det anbefales, at
Danmark tager anbefalingerne fra Women and Gender Constituency i betragtning,
særligt dem der blev udarbejdet op til
TED11 og AHWP3,
samt forud for
2024 Forum
of the Standing Committee on Finance med fokus på Gender-Responsive Financing
for Climate Action.
Danmark bør arbejde for et ti-årigt program med fem-årige
Gender Action Plans med klare indikatorer. Endelig bør Danmark arbejde for en
ambitiøs integration af en intersektionel forståelse af køn og klimarelaterede effekter
i et nyt LWP.
6 - Rettigheder og Civilt Råderum (afsnit 3): EU skal arbejde aktivt for, at
civilsamfundets rettigheder sikres ifm. COP29 i Aserbajdsjan
Danmark bør arbejde for at rådskonklusionerne betoner civilsamfundets ret til
deltagelse på COP29, herunder vigtigheden af, at værtsaftalen med Aserbajdsjan og
alle forhenværende og fremtidige værtslande offentliggøres. I udkastet til
rådskonklusionerne fremhæves det, at meningsfuld offentlig deltagelse er afgørende
for den globale grønne omstilling, men det er ikke tydeligt, hvordan dette skal
udmøntes ifm. COP29. Det skal stå tydeligt i konklusionerne, at observatører har ret
til at deltage i COP29 under beskyttelse af deres grundlæggende
menneskerettigheder, herunder retten til forsamling og protest, i overensstemmelse
med formålet og principperne bag FN-Charteret og international ret, både før, under
og efter UNFCCC-møder, og uden risiko for forfølgelse eller andre konsekvenser.
Det blev understreget af UNFCCC-parterne ved Bonn-klimamødet i 2023, at
UNFCCC’s aftaler med værtslandene skal offentliggøres, samt at aftalerne skal
afspejle FN-Charteret og internationale retsprincipper. Desværre er værtsaftalen
med Aserbajdsjan ikke blevet offentliggjort, og EU skal derfor arbejde for, at dette
sker snarest muligt.
Danmark bør desuden arbejde for, at rådskonklusionerne refererer til den kritiske
menneskerettighedssituation i Aserbajdsjan, som af Europarådets parlamentariske
forsamling (PACE) tidligere på året blev betegnet som dybt bekymrende. Efter
udnævnelsen af Aserbajdsjan som værtsland for COP29, har der været en stigning i
vilkårlige tilbageholdelser af journalister og menneskerettighedsforkæmpere, og de
få tilbageværende kritiske civilsamfundsaktører i landet er i stor risiko for at blive
mødt med yderligere repressalier når klimatopmødet slutter. Det er vigtigt, at EU
kræver at se meningsfulde fremskridt i Aserbajdsjans forvaltning af
menneskerettighederne forud for COP29, og kræver løsladelser af dem, der sidder
fængslet alene for at udøve deres basale menneskerettigheder eller fremføre kritik af
regeringen.