Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 754
Offentligt
Ministeriet for
Samfundssikkerhed og Beredskab
KOMITÉNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Dato
23-09-2024
Commission implementing regulation (EU) …/… laying down rules for the ap-
plication of Directive (EU) 2022/2555 as regards technical and methodological
requirements of cybersecurity risk-management measures and further specifi-
cation of the cases in which an incident is considered to be significant with
regard to DNS service providers, TLD name registries, cloud computing ser-
vice providers, data centre service providers, content delivery network provid-
ers, managed service providers, managed security service providers, provid-
ers of online market places, of online search engines and of social networking
services platforms, and trust service providers
KOM-dokument foreligger uden nummer (komitologiregistret).
Nyt notat.
1. Resumé
Som et led i implementeringen af NIS 2 har Europa-Kommissionen den 27. juni 2024
fremsat forslag til gennemførselsretsakt for det digitale område, som fastlægger tek-
niske og metodologiske krav til foranstaltninger og definerer, hvad der udgør en væ-
sentlig hændelse, som skal indberettes til myndighederne. Formålet med gennem-
førselsretsakten er at specificere kravene til sikkerhedsforanstaltninger og yderligere
præcisere de tilfælde, hvor en hændelse anses som væsentlig, og dermed skal ind-
berettes til myndighederne. Gennemførselsretsakten omfatter følgende typer af en-
heder: DNS-tjenesteudbydere, topdomænenavnsadministratorer, udbydere af cloud-
computing-tjenester, udbydere af datacentertjenester, udbydere af indholdsleve-
ringsnetværk, udbydere af administrerede tjenester, udbydere af administrerede sik-
kerhedstjenester, udbydere af onlinemarkedspladser, udbydere af onlinesøgemaski-
ner, udbydere af platforme for sociale netværkstjenester og udbydere af tillidstjene-
ster.
Forslaget blev senest drøftet på et møde i komiteen for cybersikkerhed den 9. sep-
tember 2024 og forventes sat til afstemning den 2. oktober 2024.
Regeringen støtter det overordnede formål med forslaget.
Side 1/9
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 754: Notat om komitésag om sikring af et højt fælles cybersikkerhedsniveau (NIS 2)
Ministeriet for
Samfundssikkerhed og Beredskab
Der skønnes at være betydelige statsfinansielle og erhvervsøkonomiske konsekven-
ser. Forslaget forventes endvidere at have konsekvenser for cybersikkerhedsni-
veauet i Danmark. Der er ikke foretaget en konsekvensvurdering af kravene i gen-
nemførselsretsakten, men flere dele af den vurderes at kunne medføre byrder for
både virksomheder og myndigheder. Dog vurderes byrderne i Kommissionens sene-
ste reviderede forslag at stå mål med den samfundsmæssige værdi. Samtidig er flere
af kravene i det reviderede forslag blevet gjort mere operationelle, hvilket vurderes
at gøre det lettere at vurdere, om en hændelse er væsentlig og skal indberettes.
Regeringen agter derfor at stemme for forslaget, idet der lægges afgørende vægt på,
at forslagets krav ikke medfører statsfinansielle konsekvenser og administrative byr-
der for erhvervslivet, der ikke står mål med den sikkerheds- og samfundsmæssige
værdi af indberetningerne af væsentlige hændelser. Endvidere lægges der stor vægt
på, at forslagets tværgående kriterier for, hvad der udgør en væsentlig hændelse
gøres klarere, er mulige for de omfattede enheder at vurdere inden for de fastsatte
tidsrammer og fastsættes på et niveau, så kun hændelser af samfundsmæssig eller
væsentlig økonomisk betydning indberettes til myndighederne. Regeringen er desu-
den positiv over for, at enhederne skal have en risikobaseret tilgang til implemente-
ringen af de teknologiske og metodologiske krav til foranstaltninger.
2. Baggrund
Den 14. december 2022 blev der opnået enighed mellem Rådet og Europa-Parla-
mentet om direktiv om foranstaltninger til sikring af et højt fælles cybersikkerhedsni-
veau i hele Unionen og om ophævelse af direktiv (EU) 2016/1148 (KOM (2020) 823
final). Forslaget (NIS 2) bygger på og ophæver direktiv (EU) 2016/1148 om sikkerhed
i net- og informationssystemer (NIS-direktivet), som er den første EU-retsakt om cy-
bersikkerhed og indeholder retlige foranstaltninger, der skal styrke det generelle cy-
bersikkerhedsniveau i Unionen.
Som led i implementeringen af direktivet skal der vedtages en gennemførelsesrets-
akt med henblik på at fastsætte de tekniske og metodologiske krav til de foranstalt-
ninger, der er omhandlet i NIS 2-direktivets artikel 21, stk. 2, og hvad der udgør en
væsentlig hændelse som omhandlet i artikel 23, stk. 3. Gennemførselsretsakten an-
går DNS-tjenesteudbydere, topdomænenavnsadministratorer, udbydere af cloud-
computingtjenester, udbydere af datacentertjenester, udbydere af indholdsleverings-
netværk, udbydere af administrerede tjenester, udbydere af administrerede sikker-
hedstjenester, udbydere af onlinemarkedspladser, udbydere af onlinesøgemaskiner,
udbydere af platforme for sociale netværkstjenester og udbydere af tillidstjenester.
Forslaget behandles efter undersøgelsesproceduren i komitéen for cybersikkerhed.
Undersøgelsesproceduren indebærer, at Kommissionen skal vedtage forslaget, hvis
et kvalificeret flertal stemmer for. Hvis et kvalificeret flertal derimod stemmer imod,
må Kommissionen ikke vedtage forslaget. Hvis der hverken er kvalificeret flertal for
eller mod forslaget, kan Kommissionen enten vedtage forslaget eller fremsætte et
revideret forslag.
Side 2/9
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 754: Notat om komitésag om sikring af et højt fælles cybersikkerhedsniveau (NIS 2)
Ministeriet for
Samfundssikkerhed og Beredskab
Forslaget blev senest drøftet på et møde i komitéen den 9. september 2024, og se-
neste udkast er modtaget den 18. september 2024. Forslaget forventes sat til af-
stemning på et møde den 2. oktober 2024.
3. Formål og indhold
Gennemførselsretsakten forventes efter afstemning at blive vedtaget af Kommissio-
nen d. 17. oktober 2024. Herefter offentliggøres den i Den Europæiske Unions Ti-
dende, og træder i kraft 20 dage efter.
Formålet med gennemførselsretsakten er at specificere kravene til sikkerhedsforan-
staltninger og yderligere præcisere de tilfælde, hvor en hændelse anses som væ-
sentlig, og dermed skal indberettes til myndighederne. Gennemførselsretsakten om-
fatter følgende type af enheder: DNS-tjenesteudbydere, topdomænenavnsadmini-
stratorer, udbydere af cloud-computingtjenester, udbydere af datacentertjenester,
udbydere af indholdsleveringsnetværk, udbydere af administrerede tjenester, udby-
dere af administrerede sikkerhedstjenester, udbydere af onlinemarkedspladser, ud-
bydere af onlinesøgemaskiner, udbydere af platforme for sociale netværkstjenester
og udbydere af tillidstjenester.
Forslaget til gennemførelsesretsakt opstiller forslag til tværgående kriterier for, hvor-
når en hændelse anses som væsentlig ift. de omfattede enheder.
En hændelse vil således blive defineret som væsentlig, hvis den har forårsaget eller
er i stand til at forårsage:
Et økonomisk tab for den relevante enhed, der overstiger EUR 500.000 eller 5
pct. af den relevante enheds samlede årlige omsætning i det foregående regn-
skabsår, alt efter hvad der er lavest.
Uautoriseret adgang til forretningshemmeligheder.
Betydelig skade på en fysisk persons helbred eller død.
Ondsindet og uautoriseret adgang til netværks- og informationssystemer.
Hændelser skal ligeledes ses som væsentlige, hvis den samme hændelse sker af
samme årsag to gange inden for 6 måneder, og disse hændelser tilsammen har givet
eller kan give et økonomisk tab på EUR 500.000 eller 5 pct. af den relevante enheds
samlede årlige omsætning i det foregående regnskabsår, alt efter hvad der er lavest.
I gennemførelsesretsaktens foreslås ligeledes særlige kriterier for, hvornår en hæn-
delse skal anses som væsentlig for specifikke typer af enheder, herunder kvantitative
kriterier for, hvor stor en del, og i hvor lang tid, en tjeneste må være utilgængelig eller
have nedsat ydeevne. Tjenester må afhængigt af typen f.eks. kun være fuldstændig
utilgængelige i 0-30 minutter, eller delvis utilgængelig i én time, før der er tale om en
væsentlig hændelse. Der foreslås kvalitative og kvantitative kriterier for kompromit-
tering af fortroligheden, integriteten og tilgængeligheden af data relateret til enhe-
dens tjeneste. For datacentre og tillidstjenesteudbyder anses en hændelse ligeledes
for væsentlig, hvis enhedens fysiske adgangsbegrænsning kompromitteres.
Side 3/9
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 754: Notat om komitésag om sikring af et højt fælles cybersikkerhedsniveau (NIS 2)
2910635_0004.png
Ministeriet for
Samfundssikkerhed og Beredskab
I gennemførselsretsaktens bilag foreslås uddybende tekniske og metodologiske krav
til foranstaltninger for cybersikkerhedsrisikostyring, der henvises til i artikel 21, stk.
2, punkt (a) til (j), i NIS 2-direktivet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det
er derfor regeringens vurdering, at forslagene er i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
6. Gældende dansk ret
Implementeringen af det gældende NIS-direktiv er gennemført via en række love og
bekendtgørelser inden for de nuværende omfattede respektive ministerområder. Im-
plementeringen er sket efter sektoransvarsprincippet, hvorefter de sektoransvarlige
myndigheder er kompetente myndigheder i direktivets forstand og har implementeret
direktivet i relevant lovgivning på deres områder. Den decentrale danske implemen-
tering har først og fremmest fokus på det eksisterende direktivs forpligtelser for “ope-
ratører af væsentlige tjenester” og “udbydere af digitale tjenester”. Begge begreber
forlades med NIS 2.
Gennemførelsesretsakten har i forhold til det nugældende direktiv betydning for lov
om net- og informationssikkerhed for domænenavnssystemer og visse digitale tjene-
ster (LOV nr. 436 af 437 af 08/05/2018). Loven stiller bl.a. krav om sikkerhed og
underretningspligt for topdomænenavnsadministratorer, DNS tjenesteudbyder (DNS
Domænenavnesystem), udbydere af onlinemarkedspladser, udbydere af onlinesø-
gemaskine og udbydere af cloud computing-tjenester.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil have betydning for arbejdet med den danske imple-
mentering af NIS-2-direktivet. Dette skyldes, at der med gennemførselsretsakten
fastsættes kriterier for, hvornår der for de relevante enheder (digitale tjenester) er
tale om væsentlige hændelser.
Det bemærkes herudover, at selvom der er tale om kriterier, der vedrører digitale
tjenester, kan de kriterier, der fastsættes med gennemførselsretsakten, potentielt
have betydning for, hvordan hændelser (og foranstaltninger) for andre enheder vil
blive defineret, da Kommissionen jf. NIS 2-direktivets artikel 23 stk. 11, vil kunne
vedtage gennemførselsretsakter, der også gælder andre enheder. For nuværende
er man ikke bekendt med, at der skulle være planlagt fremsættelse af yderligere
gennemførselsretsakter.
Det bemærkes, at nærværende gennemførselsretsakt for nuværende kun vedrører
de omtalte enheder og udbydere.
Side 4/9
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 754: Notat om komitésag om sikring af et højt fælles cybersikkerhedsniveau (NIS 2)
2910635_0005.png
Ministeriet for
Samfundssikkerhed og Beredskab
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Gennemførelsesretsakten vurderes at have statsfinansielle konsekvenser. De stats-
finansielle konsekvenser vedrører dels ministeriernes omkostninger forbundet med
at implementere de specificerede krav i gennemførselsretsakten, da flere ministerier
forventes at blive underlagt denne, dels at føre tilsyn med de omfattede enheders
efterlevelse af gennemførelsesretsaktens bestemmelser og håndtering af hændel-
ser. Det vurderes, at de udgiftsdrivende elementer i forslaget er relateret til tærskel-
værdierne for indberetningen af cybersikkerhedshændelser for de udpegede sekto-
rer i NIS 2. Det forventes at medføre et øget behov for årsværk til NIS 2-tilsynsmyn-
digheden ifm. opgaver relateret til sagsbehandlingstid og håndtering indberetninger
af cybersikkerhedshændelser. Disse meromkostninger skønnes at være betydelige.
Det bemærkes, at skønnet for meromkostningerne er forbundet med en usikkerhed,
da antallet af omfattede statslige, regionale og kommunale enheder ikke er fastlagt
grundet manglende afklaring vedr. forslagets definition af begrebet
”udbydere
af ad-
ministrerede tjenester”. På den baggrund er der en risiko for, at alle statslige myn-
digheder, der drifter fællesoffentlige løsninger, samt kommuner og regioner, der ud-
fører tilsvarende opgaver, vil være omfattet. Det er ligeledes ikke muligt præcist at
estimere antallet af hændelsesindberetninger, som tilsynet og CSIRT’en vi skulle
for-
holde sig til jf. afsnit om erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Forhandling af gennemførselsretsakten har resulteret i lempelser, der medfører
færre statsfinansielle konsekvenser sammenlignet med de tidligere udkast. Selvom
disse nu vurderes at blive lavere, skønnes de alligevel at være betydelige som følge
af gennemførselsretsaktens tekniske og metodologiske krav til enhedernes hændel-
sesindberetning og sikkerhedsforanstaltninger.
Det vurderes, at der bør foretages en yderlig konsekvensvurdering, når det endelige
forslag er vedtaget.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Ikke relevant.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Gennemførelsesretsakten vurderes at have betydelige erhvervsøkonomiske konse-
kvenser. På baggrund af input fra erhvervslivet vurderes forslaget at have mindre
erhvervsøkonomiske konsekvenser for store virksomheder med en høj modenhed,
mens de erhvervsøkonomiske konsekvenser for andre typer af omfattede virksom-
heder kan være væsentlige. Således har antallet af estimerede årlige indberetninger
i svarene fra de adspurgte virksomheder et spænd fra under 10 til 1000.
Side 5/9
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 754: Notat om komitésag om sikring af et højt fælles cybersikkerhedsniveau (NIS 2)
2910635_0006.png
Ministeriet for
Samfundssikkerhed og Beredskab
Det bemærkes, at forhandling af gennemførselsretsakten har resulteret i lempelser,
der også må forventes at medføre færre erhvervsmæssige konsekvenser. Der ude-
står imidlertid en nærmere konsekvensvurdering af forslaget i sin endelige form.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget forventes potentielt at medføre konsekvenser for cybersikkerhedsniveauet
i Danmark, da en potentiel højere indberetningsfrekvens af cybersikkerhedshændel-
ser kan medføre, at tilsynsmyndigheden har mindre tid til at håndtere opgaver afledt
af større cybersikkerhedshændelser fra de udpegede sektorer. Dette afhænger i høj
grad af, hvor mange indberetninger forslaget vil føre til, hvilket er behæftet med væ-
sentlig usikkerhed.
En større mængde indberetninger af både samfundskritisk og ikke-samfundskritisk
karakter forventes dog at have en positiv konsekvens, da det muliggør generering af
data til brug for myndighedernes generelle overblik på cybersikkerhedsområdet, og
dertilhørende vejledningsarbejde.
8. Høring
Sagen har været sendt i høring i EU-specialudvalget for digitalisering med frist for
bemærkninger den 16. september 2024. Der er indkommet høringssvar fra Dansk
standard, Teleindustrien (TI) og ingeniørforeningen (IDA).
Det bemærkes, at det for flere af høringssvarene gør sig gældende, at der henvises
til en tidligere udgave af gennemførelsesretsakten og regeringens generelle holdning
hertil, som blev fremlagt i SPU-høring den 16. september 2024.
Dansk Standard
Dansk Standard takker for muligheden for at bidrage med høringssvar. Vi ser den
danske implementering af NIS 2-direktivet som et vigtigt område. Som Dansk Stan-
dard tidligere har fremhævet i vores høringssvar til det danske lovudkast, så vurderer
vi, at standarder og standardisering spiller en central rolle i at overholde kravene i
NIS 2 og den kommende danske implementering af direktivet.
Teleindustrien (TI)
Teleindustrien (TI) takker for muligheden for at bidrage til høringen om NIS 2-gen-
nemførselsretsakt under NIS 2-direktivets artikel 21, stk. 2 og 23, stk. 3
TI kan støtte oplægget til regeringens holdning til NIS 2-gennemførselsretsakt, her-
under at:
Regeringen lægger afgørende vægt på, at forslagets krav ikke medfører
statsfinansielle konsekvenser og administrative byrder for erhvervslivet, der
ikke står mål med den sikkerheds- og samfundsmæssige værdi af indberet-
ningerne af væsentlige hændelser.
Side 6/9
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 754: Notat om komitésag om sikring af et højt fælles cybersikkerhedsniveau (NIS 2)
Ministeriet for
Samfundssikkerhed og Beredskab
Regeringen lægger stor vægt på, at gennemførselsretsakten ikke medfører
uforholdsmæssige eller unødige økonomiske byrder.
Regeringen er positiv over for, at enhederne skal have en risikobaseret til-
gang til implementeringen af de teknologiske og metodologiske krav til for-
anstaltninger.
Regeringen lægger stor vægt på, at forslagets tværgående kriterier for, hvad
der udgør en væsentlig hændelse gøres klarere, og er mulige for de omfat-
tede enheder at vurdere inden for de fastsatte tidsrammer og fastsættes på
et niveau, så kun hændelser af samfundsmæssig eller væsentlig økonomisk
betydning indberettes til myndighederne.
Regeringen lægger vægt på, at kravet om at indberette gentagende hæn-
delser udgår af gennemførselsretsakten. Regeringen mener, at der er stor
risiko for, at dette krav pålægger en administrativ byrde, der ikke står mål
med den samfundsmæssige værdi af indberetningerne.
Regeringen er positiv over for, at der fastlægges forskellige kriterier for ind-
beretning af hændelser til forskellige typer enheder som fx udbydere af da-
tacentertjenester og udbydere af onlinemarkedspladser. Imidlertid kendeteg-
nes flere af kriterierne ved at sætte tærsklen for, hvad der skal indberettes,
meget lavt. Regeringen lægger derfor stor vægt på, at tærsklerne for, hvad
der skal forstås som en væsentlig hændelse, sættes højere.
IDA
Grundet den korte tidsfrist, som der er forståelse for, er der tale om ganske korte
bemærkninger.
IDA er positive overfor den fremlagte kritiske holdning til forslaget, dog med følgende
bemærkninger:
IDA noterer sig, at regeringen grundlæggende anerkender,
at ”
udviklingen i cyber-
truslerne sammenholdt med vores udbyggende digitale infrastruktur betyder, at cy-
berangreb har gode forudsætninger for at sprede sig i og på tværs af sektorer og
lande.”
IDA forventer, at regeringen går ind i forhandlinger med dette som grundlag. IDA er
enige i bemærkningen
om, at ”hvis kriterierne sættes for lavt,
eller er svære at for-
tolke, kan det påvirke de omfattede enheders it-sikkerhedsarbejde negativt, da det
risikerer at trække fokus væk fra andre opgaver, og det kan unødigt bebyrde myn-
dighederne med sagsbehandling af indberetninger, der ikke er vigtige”
IDA finder det meget vigtigt, at reglerne bliver så klare og gennemskuelige og dermed
så lette at efterleve som muligt. IDA er også enige i, at ”Regeringen er positiv over
for, at enhederne skal have en risikobaseret tilgang til implementeringen af de tek-
nologiske og metodologiske krav til foranstaltninger.”
Side 7/9
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 754: Notat om komitésag om sikring af et højt fælles cybersikkerhedsniveau (NIS 2)
Ministeriet for
Samfundssikkerhed og Beredskab
IDA er for så vidt også enig i, at ”Regeringen lægger stor vægt på, at forslagets
tværgående kriterier for, hvad der udgør en væsentlig hændelse gøres klarere, er
mulige for de omfattede enheder at vurdere inden for de fastsatte tidsrammer og
fastsættes på et niveau, så kun hændelser af samfundsmæssig eller væsentlig øko-
nomisk betydning indberettes til myndighederne.”
NIS 2 implementeringen bliver kun
effektiv, hvis der faktisk er ressourcer til at føre tilsyn og give vejledning.
Dog mener IDA, at når det handler om digitale platforme og services m.v., så er der
et væsentlig hensyn at tage til private forbrugere/borgere på de forskellige platforme
og digitale tjenester. Nogle typer digitale platforme/kommunikationstjenester/ind-
holdsleveringsnetværk m.v. ligger inde med eller er formidlere af data, der forventes
at være krypterede (f.eks. indenfor psykiatrien og børneområdet) eller indeholder
personfølsomme data såsom kopi af pas eller kørekort og lignende. Selvom det kan
være svært at opgøre de økonomiske tab, så kan det være til stor skade for den
enkelte forbruger/borger, hvis sådanne følsomme data bliver hacket og lækket eller
misbrugt til afpresning etc., ligesom det kan bidrage til generel utryghed, digital aver-
sion og manglende tillid til myndigheder, hvilket i sig selv kan være et formål med
større hackerangreb. Dette vil langt fra være relevant for alle de nævnte typer tjene-
ster, platforme og services, men IDA mener, at det er et relevant kriterie at tage hen-
syn til.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at de fleste medlemsstater vil kunne støtte forslaget, da Kommissio-
nen i det senest revurderede udkast har taget hensyn til medlemsstaternes væsent-
ligste kritikpunkter i forhold til Kommissionens oprindelige forslag.
Der forventes således at være et kvalificeret flertal for forslaget blandt medlemssta-
terne for det samlede forslag.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser forslaget velkommen og er som udgangspunkt positiv over for, at
forslaget medfører en betydelig harmonisering på tværs af EU mht. virksomheder,
der leverer tjenester på det digitale område. Regeringen anerkender, at udviklingen
af cybertruslen sammenholdt med vores udbyggede digitale infrastruktur betyder, at
cyberangreb har gode forudsætninger for at sprede sig i og på tværs af sektorer og
lande.
Regeringen lægger afgørende vægt på, at forslagets krav ikke medfører statsfinan-
sielle konsekvenser og administrative byrder for erhvervslivet, der ikke står mål med
den sikkerheds- og samfundsmæssige værdi af indberetningerne af væsentlige
hændelser. Regeringen finder at, hvis kriterierne sættes for lavt eller er svære at
fortolke, kan det påvirke de omfattede enheders it-sikkerhedsarbejde negativt, da det
risikerer at trække fokus væk fra andre opgaver, hvilket unødigt kan bebyrde myn-
dighederne med sagsbehandling af indberetninger, der ikke er vigtige.
Side 8/9
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 754: Notat om komitésag om sikring af et højt fælles cybersikkerhedsniveau (NIS 2)
2910635_0009.png
Ministeriet for
Samfundssikkerhed og Beredskab
Regeringen lægger stor vægt på, at gennemførselsretsakten ikke medfører ufor-
holdsmæssige eller unødige økonomiske byrder.
Regeringen er positiv over for, at enhederne skal have en risikobaseret tilgang til
implementeringen af de teknologiske og metodologiske krav til foranstaltninger.
Regeringen lægger stor vægt på, at forslagets tværgående kriterier for, hvad der
udgør en væsentlig hændelse gøres klarere, er mulige for de omfattede enheder at
vurdere inden for de fastsatte tidsrammer og fastsættes på et niveau, så kun hæn-
delser af samfundsmæssig eller væsentlig økonomisk betydning indberettes til myn-
dighederne.
Regeringen lægger vægt på, at kravet om at indberette gentagende hændelser ud-
går af gennemførselsretsakten. Regeringen mener, at der er stor risiko for, at dette
krav pålægger en administrativ byrde, der ikke står mål med den samfundsmæssige
værdi af indberetningerne, da dette vil kræve at enhederne opretholder et register
over alle større og mindre hændelser. Regeringen finder, at de sektorspecifikke kri-
terier allerede sikrer, at hændelser med kritisk indvirkning på enheden evne til at
levere deres tjenester indberettes.
Regeringen er positiv over for, at der fastlægges forskellige kriterier for indberetning
af hændelser til forskellige typer enheder som f.eks. udbydere af datacentertjenester
og udbydere af onlinemarkedspladser. Imidlertid er der usikkerhed forbundet med
erhvervsøkonomiske og sikkerhedsmæssige konsekvenserne af de foreslåede tær-
skelsværdier. I lyset af disse usikkerheder lægger regeringen derfor stor vægt på, at
tærsklerne for, hvad der skal forstås som en væsentlig hændelse, sættes højt.
Regeringen hilser det velkomment, at Kommissionen under forhandlingerne har imø-
dekommet medlemsstaterne væsentlige indvendinger i forhold til Kommissionens
oprindelige forslag.
Med afsæt i overstående agter regeringen på den baggrund at stemme for forslaget,
idet regeringen støtter forslagets overordnet formål. Såfremt der lægges op til, at
forslagets krav medfører statsfinansielle konsekvenser og administrative byrder for
erhvervslivet, der ikke står mål med den sikkerheds- og samfundsmæssige værdi af
indberetningerne af væsentlige hændelser, agter Danmark at stemme imod forsla-
get.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Sagen skønnes at skulle forelægges Folketingets Europaudvalg med henblik på ori-
entering.
Side 9/9