Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 765
Offentligt
2910925_0001.png
Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 196
Offentligt
Folketingets udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2024 - 2307
Doknr.
98116
Dato
19-09-2024
Svar på spørgsmål fra Alexander Ryle (LA) stillet den 24. juni 2024.
Spørgsmål nr. 196:
” Vil ministeren oplyse, hvad status er på EU-Kommissionens
arbejde for at sikre en effektiv
aldersverificering til brug for sociale medier?”
Svar:
Jeg vil gerne indlede med at oplyse om, at dette spørgsmål - grundet den kongelige resolution
af den 29. august 2024 - er blevet omstillet til min besvarelse. Spørgsmålet var oprindeligt stil-
let til erhvervsministeren.
Europa-Kommissionen har etableret en task-force, der skal understøtte udviklingen af en fæl-
les EU-tilgang til aldersverifikation med henblik på platformenes efterlevelse af Digital Ser-
vices Act. Formålet er at fremme samarbejdet mellem medlemsstaternes nationale myndig-
heder med ekspertise på området for at identificere bedste praksis og standarder for alders-
kontrol. Medlemsstaterne deltager i task-forcen. Danmark er repræsenteret med relevante
myndigheder og engagerer sig proaktivt i arbejdet.
Der har været afholdt tre møder i task-forcen, siden den blev etableret i januar 2024. Under
møderne har Kommissionen blandt andet præsenteret en kortlægning af eksisterende alders-
sikkerhedskrav og
–typologier,
samt den kommende digitale identitetstegnebog og dens po-
tentiale som teknisk løsning på aldersverifikation. På det seneste møde i juni præsenterede
Kommissionen meget foreløbige tanker om muligheden for en midlertidig aldersverifikations-
løsning, der vil kunne gælde indtil, EU-landene har implementeret de digitale identitetstegne-
bøger over de kommende år. De nærmere detaljer udestår dog endnu.
Kommissionen arbejder derudover også på en standard for aldersverifikation med en ambi-
tion om, at standarden om aldersverifikation bliver klar så hurtigt som muligt, så den kan bru-
ges som et redskab i Kommissionens håndhævelse af reglerne i DSA om beskyttelse af børn og
unge online.
Med venlig hilsen
Caroline Stage
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 765: Kopi af DIU alm. del - svar på spm. 196-199 om Kommissionens arbejde for at sikre aldersverificering til brug for sociale medier
2910925_0002.png
Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 197
Offentligt
Folketingets udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2024 - 2307
Doknr.
98116
Dato
19-09-2024
Svar på spørgsmål fra Alexander Ryle (LA) stillet den 24. juni 2024
Spørgsmål nr. 197:
” Vil ministeren redegøre for, hvordan den danske regerings initiativer for at sikre en effektiv
aldersverificering til brug for sociale medier spiller sammen med EU-Kommissionens ar-
bejde?”
Svar:
Jeg vil gerne indlede med at oplyse om, at dette spørgsmål - grundet den kongelige resolution
af den 29. august 2024 - er blevet omstillet til min besvarelse. Spørgsmålet var oprindeligt stil-
let til erhvervsministeren.
Regeringen tager problemstillingen om aldersverificering meget alvorligt. Det er en global
problematik, som taler ind i fortællingen om tech-giganternes magt og beskyttelsen af børn
og unge online.
For Danmarks vedkommende skal løsningerne især findes i EU gennem fælles regler og sam-
arbejde, der kan tvinge tech-giganterne til at tage deres ansvar alvorligt. De skal sørge for, at
børn og unge kan færdes trygt online
og det indebærer bl.a. aldersverifikation. Det var også
en del af de anbefalinger, som regeringens ekspertgruppe om tech-giganter afleverede til re-
geringen i juni 2023.
Centralt i arbejdet om aldersverificering er Digital Services Act (DSA). DSA indeholder regler
om, at sociale medier skal beskytte mindreårige, f.eks. gennem foranstaltninger om alders-
kontrol. DSA er totalharmoniserende, og derfor kan medlemslande ikke fastsætte strengere
eller mere vidtgående regler nationalt. Regeringen er glad for, at DSA pr. 17. februar 2024 har
fået fuld virkning i EU.
Vi har fra dansk side presset på for, at Kommissionen prioriterer børnebeskyttelse i deres til-
syn med DSA, som indeholder regler om børnebeskyttelse og aldersverifikation. I den forbin-
delse arbejder regeringen for, at der stilles krav til tech-giganter om at sikre effektive og pri-
vatlivsbeskyttende mekanismer til alderskontrol på deres sociale medier.
Regeringen er derfor glad for, at Kommissionen i februar åbnede en formel procedure mod
TikTok, hvor de bl.a. undersøger, om TikTok lever op til kravet i DSA om at etablere effektive
aldersverifikationsmekanismer. Kommissionen har også åbnet en lignende sag mod Meta. Det
er meget positivt, at Kommissionen bruger DSA-reglerne aktivt og har ambitioner om at be-
skytte børn og unge mod skadeligt indhold, når de bruger online platforme.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 765: Kopi af DIU alm. del - svar på spm. 196-199 om Kommissionens arbejde for at sikre aldersverificering til brug for sociale medier
2910925_0003.png
Kommissionen har desuden etableret en task-force, der skal understøtte udviklingen af en
fælles EU-tilgang til aldersverifikation med henblik på platformenes efterlevelse af DSA. Kom-
missionen arbejder også på en standard for aldersverifikation med en ambition om, at stan-
darden bliver klar så hurtigt som muligt, så den kan bruges som et redskab i Kommissionens
håndhævelse af reglerne i DSA om beskyttelse af børn og unge online. Danmark deltager ak-
tivt i task-forcen og støtter op om Kommissionens ambition med standarden.
Regeringen arbejder desuden for, at de såkaldte digitale identitetstegnebøger bliver det pri-
mære digitale værktøj, der på sigt benyttes i EU til aldersverifikation. Over de kommende år
skal Danmark og de øvrige EU-lande nemlig udvikle digitale identitetstegnebøger (EU
Digital
Identity Wallets).
De skal være gratis for borgere at bruge og skal virke på tværs af EU. Rege-
ringen mener på linje med Kommissionen, at den digitale identitetstegnebog kan udgøre et
effektivt og privatlivsbeskyttende værktøj til aldersverifikation på online platforme i EU. Med
tegnebogen skal det gøres muligt for borgere at bevise, at de lever op til en given alders-
grænse uden at afgive yderligere personoplysninger. Samtidig er de meget store online plat-
forme forpligtede til at acceptere den digitale identitetstegnebog til brugerautentifikation.
Selvom der allerede er taget vigtige skridt fra Kommissionens side, er vi endnu ikke i mål. Det
er derfor vigtigt, at vi fortsætter med at lægge pres på Kommissionen i forhold til effektiv al-
dersverifikation, men også den bredere problemstilling om beskyttelse af børn og unge on-
line. Derfor vil regeringen gøre netop beskyttelsen af børn og unge online til et fokusområde
under det danske EU-formandskab.
Med venlig hilsen
Caroline Stage
2
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 765: Kopi af DIU alm. del - svar på spm. 196-199 om Kommissionens arbejde for at sikre aldersverificering til brug for sociale medier
2910925_0004.png
Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 198
Offentligt
Folketingets udvalg for Digitalisering og it
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2024 - 2307
Doknr.
98116
Dato
19-09-2024
Svar på spørgsmål fra Alexander Ryle (LA) stillet den 24. juni 2024.
Spørgsmål nr. 198:
” Vil ministeren udarbejde et overblik over, om der i andre EU-medlemslande
er taget natio-
nale initiativer inden for aldersverificering for sociale medier, der ikke er i modstrid med EU-
Kommissionens arbejde?”
Svar:
Jeg vil gerne indlede med at oplyse om, at dette spørgsmål - grundet den kongelige resolution
af den 29. august 2024 - er blevet omstillet til min besvarelse. Spørgsmålet var oprindeligt stil-
let til erhvervsministeren.
For at besvare spørgsmålet har Udenrigsministeriet sendt en forespørgsel til alle EU-med-
lemslande via deres ambassader. Ikke alle ambassader har nået at vende tilbage pga. som-
merferie i de respektive medlemslande. Frankrig, Holland, Portugal, Spanien og Irland har til-
kendegivet, at de har visse nationale initiativer vedrørende aldersverifikation. For alle besva-
relserne gælder, at initiativerne kun gælder platforme etableret i det pågældende land.
Frankrig
har oplyst, at de har vedtaget foranstaltninger til aldersbekræftelse, så pornowebste-
der opretter aldersbekræftelsessystemer for at forhindre adgang for mindreårige.
Holland
har oplyst, at man i 2023 udarbejdede et rammeværk ift. vurdering af passende al-
dersverifikationsmuligheder. Virksomheder, der tilbyder og/eller udvikler online tjenester,
kan frivilligt gøre brug af rammeværket og herefter vælge en passende løsning ift. aldersverifi-
kation.
Portugal
har oplyst, at den portugisiske tilsynsmyndighed for medier sikrer, at videodelings-
platforme efterlever de forpligtelser om aldersverifikation, som følger af direktivet om audio-
visuelle medietjenester (AVMS-direktivet). Tilsynsmyndigheden har udtalt, at videodelings-
platforme skal implementere effektive aldersbekræftelsesmekanismer, fx et offentligt ID-kort-
nummer, kreditkort eller selfie, for at forhindre adgang for mindreårige.
Spanien
har oplyst, at den spanske regering har introduceret et digitalt værktøj til at hånd-
hæve alderskrav på digitale tjenester. Værktøjet skal modvirke mindreåriges eksponering for
upassende indhold online, særligt pornografisk indhold. Værktøjet er målrettet hjemmesider,
sociale medier og chat-apps. Den spanske regering har nedsat en arbejdsgruppe ift. at koordi-
nere og udarbejde det spanske værktøj i overensstemmelse med EU’s forordning om elektro-
nisk identifikation (eIDAS2). Værktøjet vil ifølge regeringen være tilgængeligt til brug fra slut-
ningen af sommeren, i første omgang som en beta-version. Verifikationen er som udgangs-
punkt obligatorisk for platforme under spansk jurisdiktion, mens udenlandske platforme kan
implementere den på frivillig basis.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 765: Kopi af DIU alm. del - svar på spm. 196-199 om Kommissionens arbejde for at sikre aldersverificering til brug for sociale medier
2910925_0005.png
Irland
har oplyst, at Irland søger at implementere aldersbekræftelsesforanstaltninger gennem
en online sikkerhedskode på videodelingsplatformtjenester baseret på AVMS-direktivet og
implementering af EU-reglerne om digitale tjenester.
Følgende EU-medlemslande har oplyst, at de ikke har nationale initiativer vedrørende alders-
verificering på sociale medier: Bulgarien, Letland, Estland, Litauen, Ungarn, Finland, Italien,
Malta, Tjekkiet, Østrig, Rumænien, Sverige, Grækenland, Tyskland og Kroatien.
Medlemsstaterne er underlagt notifikationsforpligtelser, hvilket betyder, at de skal under-
rette Kommissionen om national lovgivning, før lovgivningen iværksættes. Det er Kommissio-
nen og i sidste ende EU-Domstolen, der vurderer, om medlemsstaters lovgivning er i overens-
stemmelsen med EU-retten, fx afsenderlandsprincippet i e-handelsdirektivet og DSA.
Da DSA er totalharmoniserende, kan medlemsstaterne ikke fastsætte strengere eller mere
vidtgående regler nationalt, end dem der er fastsat i DSA. Da de store sociale medier og por-
noplatforme ikke er etableret i Danmark, kan vi derfor ikke pålægge disse nationale krav uden
om DSA.
Løsningen på aldersverifikation skal derfor findes i EU-regi, men jeg følger naturligvis arbejdet
i EU-medlemslandene tæt.
Med venlig hilsen
Caroline Stage
2
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 765: Kopi af DIU alm. del - svar på spm. 196-199 om Kommissionens arbejde for at sikre aldersverificering til brug for sociale medier
2910925_0006.png
Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
DIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 199
Offentligt
Folketingets udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2024 - 2307
Doknr.
98116
Dato
19-09-2024
Svar på spørgsmål fra Alexander Ryle (LA) stillet den 24. juni 2024.
Spørgsmål nr. 199:
”Ministeren har udtalt, at han ikke længere vil gå i dialog med techselskaberne. Vil ministeren
svare på, om denne manglende vilje til dialog også indbefatter aldersverifikationsområdet,
hvor techselskabernes viden om såvel brugeradfærd som tekniske muligheder forekommer
essentiel?”
Svar:
Jeg vil gerne indlede med at oplyse om, at dette spørgsmål - grundet den kongelige resolution
af den 29. august 2024 - er blevet omstillet til min besvarelse. Spørgsmålet var oprindeligt stil-
let til erhvervsministeren.
Regeringen mener helt grundlæggende, at det skal være trygt og sikkert for børn og unge at
færdes online. Og det skal gå hurtigt med at få løst problemet. Det kræver en fælles indsats i
EU.
Tech-giganterne har ansvaret for udbredelsen af det skadelige indhold, som børn og unge ud-
sættes for på deres platforme. Det er ikke nyt, men desværre har regeringen fortsat til gode
at opleve, at tech-giganterne i tilstrækkelig grad har taget dette ansvar på sig og udvist villig-
hed til faktisk at indgå i en dialog, som ville munde ud i reelle forandringer. Skulle det mod-
satte være tilfældet, er portene til mit ministerium altid åbne. Det ville være et stort frem-
skridt.
Indtil da mener jeg, at vi skal lægge alle kræfter i at sikre, at lovgivningen mere effektivt regu-
lerer tech-giganterne, og at vi sikrer de bedste betingelser for effektiv håndhævelse. Vi skal
udnytte de gældende regler til deres fulde potentiale og undersøge mulighederne for yderli-
gere stramninger i EU-regi.
Regeringen vil derudover fortsætte med at deltage i det igangværende arbejde med aldersve-
rifikation på EU-niveau. Der henvises i den forbindelse til besvarelsen af DIU alm. del spm.
197.
Med venlig hilsen
Caroline Stage
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 765: Kopi af DIU alm. del - svar på spm. 196-199 om Kommissionens arbejde for at sikre aldersverificering til brug for sociale medier
2910925_0007.png
Bilag
Bilag 1: DIU alm. del
svar på spm. 197
2