Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 768
Offentligt
2910982_0001.png
Transportministeren
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
og TRANSPORTUDVALGET
25. september 2024
2024-3425
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Orientering om den danske regerings svar på
Kommissionens åbningsskrivelse nr.
2024/2086 vedrørende manglende opfyldelse
af visse forpligtelser i henhold til Europa-Par-
lamentets og Rådets forordning (EF) nr.
549/2004 og 550/2004 samt Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) 2019/317
Kommissionen har ved brev den 25. juli 2024 sendt en åbnings-
skrivelse til Danmark vedrørende Danmarks manglende opfyldelse
af visse forpligtelser i relation til præstations- og afgiftsordningen
for luftfartstjenester.
Kommissionen antager på baggrund af den godkendte præstations
plan for perioden 2020-2024, at Danmark mangler at opfylde visse
retlige krav i relation til præstations- og afgiftsordningen for luft-
fartstjenester. Uregelmæssighederne vedrører:
1.
2.
Urigtig omkostningsfordeling mellem overflyvningstjene-
ster og tårn- og indflyvningskontroltjenester
Uhensigtsmæssig udformning af incitamentsordningerne
Konkret har Kommissionen betænkeligheder ved det statsejede
selskab Naviairs fordeling af omkostninger mellem overflyvnings-
tjenester og tårn- og indflyvningskontroltjenester. Naviair er un-
derlagt en femårig præstationsplan, som fastsætter virksomhedens
tilladte omkostningsniveau og stiller krav til den service der leveres
til luftfartsselskaberne. Naviairs seneste præstationsplan blev god-
kendt i 2022 og vedrører perioden 2020-2024. Det er med afsæt i
den godkendte præstationsplan for perioden 2020-2024, at Kom-
missionen har fremsendt åbningsskrivelsen.
Specifikt bemærker Kommissionen, at man er af den opfattelse, at
omkostningsfordelingen ikke er i overensstemmelse med bestem-
melserne i artikel 15, stk. 2, litra e, i forordning (EF) nr. 550/2004
og artikel 22, stk. 5, i Kommissionens gennemførelsesforordning
(EU) 2019/317. Vurderingen skyldes den omstændighed, at Dan-
mark fuldt ud har henført de indflyvningsomkostninger, som
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 768: Notat om svar på åbningsskrivelse nr. 2024/2086 vedr. præstations- og afgiftsordningen for luftfartstjenester
2910982_0002.png
Side 2/3
Naviair har afholdt i Københavns Lufthavn, til overflyvningstjene-
ster. Det fremgår af regelværket, at disse omkostningerne skal for-
deles forholdsmæssigt mellem overflyvningstjenester og tårn- og
indflyvningskontroltjenester på grundlag af en gennemskuelig me-
tode.
Kommissionen bemærker navnlig i åbningsskrivelsen, at Danmark
ikke har henført en del af indflyvningsomkostningerne til omkost-
ningsgrundlaget for tårn- og indflyvningskontrolafgiftszonerne "in-
den for en vis afstand" fra de relevante lufthavne "ud fra de opera-
tionelle krav", som det udtrykkeligt kræves i artikel 22, stk. 5, litra
b, i gennemførelsesforordning (EU) 2019/317.
Herudover har Kommissionen betænkeligheder ved, at incita-
mentsordningen for overflyvningskapacitet og incitamentsordnin-
gen for tårn- og indflyvningskontrolkapacitet i præstationsplanen
for tredje referenceperiode (2020-2024) omfatter en maksimal
økonomisk ulempe på 0,50 pct. af de fastlagte omkostninger.
Kommissionen har fremsendt åbningsskrivelse til en lang række
medlemsstater om de samme temaer frem mod afleveringen af
præstationsplanerne for den fjerde referenceperiode (2025-2029).
Da Naviair har anvendt den samme praksis for fordeling af om-
kostninger på en route og terminalomkostninger siden 2010 og
Kommissionen ikke tidligere har været rejst kritik af denne me-
tode, vil Danmark ikke foretage sig yderligere i forhold til præsen-
tationsplanen for den tredje referenceperiode.
Naviair har genbesøgt grundlaget for omkostningsfordelingen mel-
lem overflyvningstjenester og tårn- og indflyvningskontroltjenester
i både Københavns Lufthavn og de regionale lufthavne. På bag-
grund heraf er det vurderingen, at der kan være grundlag for at
genberegne omkostningsfordelingen for Københavns Lufthavn i
forbindelse med udarbejdelsen af præstationsplanen for den kom-
mende referenceperiode.
Det er vurderingen, at der forud for en ændring af omkostningsfor-
delingen er behov for en videre dialog mellem Kommissionen og
medlemsstaterne for at sikre en ensartet omkostningsfordeling på
et gennemsigtigt grundlag.
I forhold til Kommissionens betænkeligheder ved at Danmark i
den nuværende godkendte præstationsplan har fastsat en maksi-
mal økonomisk ulempe for Naviair på 0,50 pct. af de fastlagte om-
kostninger, agter Danmark i den kommende præstationsplan at
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 768: Notat om svar på åbningsskrivelse nr. 2024/2086 vedr. præstations- og afgiftsordningen for luftfartstjenester
2910982_0003.png
Side 3/3
ændre niveauet til 1,0 pct., som anbefalet af Kommissionen præsta-
tionsvurderingsorgan.
Regeringen har besvaret Kommissionens åbningsskrivelse i over-
ensstemmelse med det ovenfor anførte.