Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 770
Offentligt
2911126_0001.png
NOTAT
Jura
J.nr.: 2024-7617
Den 26. september 2024
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg om besva-
relse af Europa-Kommissionens åbningsskrivelse nr. 2024/2138 om manglende opfyl-
delse af forpligtelser til at nå målene for genanvendelse i affaldsrammedirektivet og
særskilt indsamling i direktiv om affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE)
Den danske regering har den 25. juli 2024 modtaget Europa-Kommissionens (herefter Kommissionen)
åbningsskrivelse nr. 2024/2138 om forpligtelsen til at nå målet for genanvendelse af husholdningsaffald
fastsat i direktiv 2008/98/EF om affald (herefter ”affaldsrammedirektivet”) og målet om særskilt ind-
samling af elektronikaffald fastsat i direktiv 2012/19/EU om affald af elektrisk og elektronisk udstyr
(herefter ”WEEE-direktivet”) i dataåret 2021.
Det fremgår af åbningsskrivelsen, at Kommissionen er af den opfattelse, at Danmark ikke har opfyldt
sine forpligtelser til at nå målet for genanvendelse af husholdningsaffald, som er fastsat i affaldsramme-
direktivets artikel 11, stk. 2, litra a), og målet om særskilt indsamling af elektronikaffald, som er fastsat
i WEEE-direktivets artikel 7, stk. 1.
Affaldsrammedirektivets artikel 11, stk. 2, litra a
I henhold til affaldsrammedirektivets artikel 11, stk. 2, litra a), skal medlemsstaterne senest i 2020 nå
en genanvendelse på mindst 50 vægtprocent. For dataåret 2021 har Danmark indberettet en genanven-
delsesprocent på 47,53 pct.
Dette skyldes imidlertid en fejl fra Miljø- og Ligestillingsministeriet side i forhold til den anvendte op-
gørelsesmetode. Danmark har for dataårene 2020, 2021 og 2022 kun indberettet data i henhold til Kom-
missionens gennemførelsesafgørelse 2019/1004/EU, der retteligt skulle være indberettet i henhold til
Kommissionens afgørelse 2011/753/EU.
De indberettede data er derfor ikke retvisende for Danmarks opfyldelse af målet for genanvendelse af
husholdningsaffald i 2020. Opgøres genanvendelsesprocenten i henhold til Kommissionens afgørelse
2011/753/EU har Danmark opnået en genanvendelse af husholdningsaffald på 56 pct. i 2021.
Miljø- og Ligestillingsministeriet vil hurtigst muligt og senest inden udgangen af 2024 sikre korrekt ind-
beretning af genanvendelse af husholdningsaffald for årene 2020, 2021 og 2022 ved at foretage en gen-
indberetning i henhold til Kommissionens afgørelse 2011/753/EU.
WEEE-direktivets artikel 7, stk. 1.
I henhold til WEEE-direktivets artikel 7, stk. 1 er medlemsstaterne forpligtet til at sikre en årlig mini-
mumsindsamlingsprocent på 65 pct. af den gennemsnitlige vægt af elektrisk og elektronisk udstyr
(EEE), der er bragt i omsætning i de foregående tre år i den pågældende medlemsstat, eller alternativt
Miljøministeriet •
Frederiksholms Kanal 26
• 1220
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 770: Notat om svar på åbningsskrivelse nr. 2024/2138 om målene for genanvendelse i affaldsrammedirektivet
2911126_0002.png
85 pct. af vægten af affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE), der er genereret på medlemsstatens
område.
Miljø- og Ligestillingsministeriet erkender, at Danmark ikke har nået målet for særskilt indsamling i
henhold til WEEE-direktivets artikel 7, stk. 1. Danmark har for dataåret 2021 nået en indsamlingspro-
cent på 54,6 pct. af vægten af affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE), der var genereret på
Danmarks område (WEEE-genereret).
Der eksisterer en række udfordringer med at sikre en højere indsamlingsprocent i henhold til WEEE-
direktivets krav. Det involverer i det væsentligste manglende indberetning og fejlindberetning, som
medfører, at en del af den indsamlede WEEE ikke registreres korrekt og dermed ikke indberettes til EU.
I dag benyttes data fra dansk producentansvar (DPA) til brug for indberetning, hvilket har vist sig ikke
at være retvisende, da der i disse data kun i begrænset omfang medregnes WEEE fra erhverv.
Hertil ses en generel tendens til, at elektronik og WEEE ophobes i hjemmet og gemmes i flere år, end
opgørelsesmetoden afspejler. Dette medfører, at den mængde, som gøres tilgængelig for indsamling,
ikke modsvarer den mængde, der markedsføres. Derudover er der ofte tyveri på genbrugspladser og fra
affaldsbeholdere ved private husstande grundet den relativt høje markedsværdi.
Håndtering af sådanne udfordringer afspejler sig på tværs af medlemsstaterne og er ikke isoleret til
Danmark. Miljø- og Ligestillingsministeriet skal i den sammenhæng bemærke, at Kommissionen har
sendt åbningsskrivelser til et flertal af medlemsstaterne for manglende opfyldelse af indsamlingsmålet
i WEEE-direktivet
1
.
Miljø- og Ligestillingsministeriet vil igangsætte en række initiativer for at sikre Danmarks opfyldelse af
målet om særskilt indsamling af WEEE.
Forbedret datagrundlag
For at håndtere udfordringer med datagrundlag vil Miljø- og Ligestillingsministeriet fra dataåret 2023
anvende ADS-data til indberetninger til Eurostat, hvilket vil give et mere retvisende billede af den ind-
samlede mængde af WEEE. ADS-data vurderes generelt at være mere retvisende end DPA-data i forhold
til den indsamlede mængde, hvilket skyldes, at ADS-data omfatter WEEE-data indsamlet fra både hus-
holdninger og erhverv, mens DPA-data primært omfatter WEEE-data fra husholdninger.
Miljø- og Ligestillingsministeriet vil ligeledes fra dataåret 2023 supplere indberetningen med data op-
gjort på baggrund af dokumenterede skøn, som kan være med til at kvalificere det eksisterende data-
grundlag. Det dokumenterede skøn omfatter eksempelvis WEEE, der fejlagtigt indsamles som jern/me-
tal-affald eller reeksporteres ud af landet. Brug af dokumenterede skøn vil bl.a. ske på baggrund af stik-
prøver og vil derfor ligeledes være med til at generere viden, så fremtidige indsatser, herunder sortering
på fx genbrugspladser, kan målrettes, og dermed medføre, at en mindre mængde WEEE fejlsorteres eller
undgår indberetning.
Reducere fejlindberetninger og manglende indberetninger
For at håndtere udfordringer med manglende/fejlbehæftet dataindberetning igangsættes en række ini-
tiativer.
1
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/EN/inf_24_3228.
2
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 770: Notat om svar på åbningsskrivelse nr. 2024/2138 om målene for genanvendelse i affaldsrammedirektivet
Miljø- og Ligestillingsministeriet vil sikre øget kvalitetssikring af data i ADS-systemet for at reducere
mængden af fejlindberettet WEEE-data, som vil få virkning for Danmarks indberetning for dataåret
2023.
Miljø- og Ligestillingsministeriet vil endvidere indføre krav om ADS-indberetning for de kollektive ord-
ninger (som varetager producentansvaret på vegne af producenterne) for WEEE med henblik på at sikre,
at WEEE indsamlet via producentansvaret indgår i datasættet. Hertil vil Miljø- og Ligestillingsministe-
riet sikre efterlevelse af krav om registrering af usolgt EEE med henblik på modregning i de markeds-
førte mængder. Disse initiativer kræver ændringer af hhv. affaldsdata- og WEEE-bekendtgørelsen, der
vil kunne ske i 1. halvår af 2025, med virkning fra dataåret 2026.
Endelig vil Miljø- og Ligestillingsministeriet sikre efterlevelse af krav om registrering af WEEE indsam-
let via producenters egne tilbagetagningsordninger. Initiativet kræver vejledning til producenter om
gældende regler samt tilsyn med, at forpligtelsen overholdes.
Samlet set vurderes disse initiativer at sikre Danmarks efterlevelse af WEEE-direktivets krav om sær-
skilt indsamling fra dataåret 2026 og frem. Det forventes, at Danmarks indberettede indsamlingspro-
cent allerede fra dataåret 2023 vil stige med 27 pct. som følge af overgangen til ADS-data samt brug af
dokumenterede skøn. De øvrige initiativer, der skal imødegå udfordringerne med fejlindberetninger og
manglende indberetninger, indebærer bl.a., at der skal foretages ændringer i WEEE- og affaldsdatabe-
kendtgørelsen, som vil kunne ske i 1. halvår af 2025 med virkning fra dataåret 2026.
Hvis det undervejs konstateres, at ovenstående initiativer ikke har tilstrækkelig effekt, vil Danmark
iværksætte yderligere initiativer for at sikre opfyldelse af WEEE-direktivets krav til særskilt indsamling.
Regeringen har besvaret Kommissionens åbningsskrivelse i overensstemmelse med det ovenfor anførte.
3