Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 81
Offentligt
2771547_0001.png
Enhed
Almene Boliger
Sagsbehandler
Elmir Tartic
Koordineret med
Sagsnr.
2023 - 762
Doknr.
764817
Dato
26-10-2023
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Boligudvalg om afgivelse af indlæg i den præjudicielle
sag ved EU-Domstolen C-417/23, Slagelse Almennyttige
Boligselskab m.fl.
1. Indledning
Østre Landsret har i den ovennævnte sag ved kendelse af 30. juni 2023 i
henhold til artikel 267, stk. 2, i Traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde (herefter ”TEUF”) forelagt to præjudicielle spørgsmål
for EU-
Domstolen.
Spørgsmålene handler om, hvorvidt almenboliglovens § 168 a, der pålægger
almene boligorganisationer at lave udviklingsplaner for såkaldte
”omdannelsesområder” (tidligere ”hårde ghettoområder”) er forenelige med
forbuddet mod direkte og indirekte forskelsbehandling i artikel 2, stk. 2, litra a
og b, i Rådets direktiv 2000/43/EF af 29. juni 2000 om gennemførelse af
princippet om ligebehandling af alle uanset race eller etnisk oprindelse
(herefter ”direktivet om etnisk ligebehandling”).
Det fremgår af almenboliglovens § 61 a, stk. 4, jf. stk. 2, at det kun er almene
boligområder, hvor andelen af indvandrere og efterkommere fra ikkevestlige
lande overstiger 50 pct., der kan blive kategoriseret som et
omdannelsesområde. Kategoriseringen som omdannelsesområde indebærer
ifølge almenboliglovens § 168 a, stk. 1, at den almene boligorganisation og
kommunalbestyrelsen i fællesskab skal udarbejde en udviklingsplan, der skal
have som mål inden den 1. januar 2030 at nedbringe andelen af almene
familieboliger til højst 40 pct. af alle boliger i det pågældende
omdannelsesområde.
Spørgsmålene er forelagt af Østre Landsret i de to verserende sagskomplekser
”Mjølnerparken” og ”Ringparken”, der sambehandles ved EU-Domstolen
i
ovennævnte sag C-417/23.
Både ”Mjølnerparken” og ”Ringparken” er
kategoriseret som omdannelsesområder, og begge sagskomplekser angår
nuværende eller tidligere lejere i de to områder, hvis lejemål er blevet opsagt
som følge af vedtagelsen af en udviklingsplan i områderne.
Med de forelagte spørgsmål ønsker Østre Landsret svar på, om der med
kriteriet ”indvandrere og efterkommere fra ikkevestlige lande” sondres på
grundlag af de omhandlede personers etnicitet, og i bekræftende fald om en
ordning som skitseret i almenlovens §§ 61 a og 168 a udgør direkte eller
indirekte forskelsbehandling i strid med direktivet om etnisk ligebehandling.
2. Regeringens interesse i sagen
EU-Domstolens besvarelse af de forelagte spørgsmål kan få betydning for
muligheden for at opretholde og anvende reglerne i almenboliglovens §§ 61 a
og 168 a, der pålægger de almene boligorganisationer at lave udviklingsplaner
for såkaldte ”omdannelsesområder”.
1
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 81: Notat om afgivelse af indlæg i den præjudicielle sag ved EU-Domstolen C-417/23, Slagelse Almennyttige Boligselskab m.fl.
2771547_0002.png
De forelagte spørgsmål angår den særlige danske almene boligordning og
Danmarks muligheder for at løse de udfordringer med parallelsamfund, der har
præget mange almene boligområder siden i hvert fald 1980’erne,
hvor
skiftende regeringer har konstateret, at der i nogle almene boligområder er
væsentlige udfordringer med dannelsen af parallelsamfund. I disse
boligområder bor der en uforholdsmæssigt stor andel af personer, der er
indvandret
eller hvis forældre er indvandret
fra ikke-vestlige lande. Når der
samtidig er tale om store boligområder med en høj andel beboere uden for
arbejdsmarkedet, et lavt uddannelses- og indkomstniveau samt mange dømte
sammenlignet med resten af samfundet, skaber det udfordringer for
integrationen i Danmark.
Reglerne i almenboliglovens §§ 61 a og 168 a har til formål at løse disse
udfordringer.
Regeringen mener ikke, at de omtvistede regler er i strid med forbuddet mod
direkte og indirekte forskelsbehandling i artikel 2, stk. 2, litra a og b, i direktivet
om etnisk ligebehandling.
Regeringen mener for det første ikke, at der med kriteriet i almenboliglovens §
61 a, stk. 2, om andelen
”indvandrere og efterkommere fra ikkevestlige lande”
sondres mellem personer på grundlag af deres etniske oprindelse. Reglen kan
derfor ikke indebære direkte forskelsbehandling på grund af etnisk oprindelse i
medfør af direktivets artikel 2, stk. 2, litra a.
Det følger af Domstolens praksis, at begrebet etnisk oprindelse bygger på den
opfattelse, at samfundsgrupper bl.a. kendetegnes ved indbyrdes at have
samme nationalitet, religiøse overbevisning, sprog, kulturelle baggrund,
traditioner og levested, jf. sag C-83/14, CHEZ, EU:C:2015:480, præmis 46.
Domstolen har videre udtalt, at en persons fødeland ikke i sig selv kan være
afgørende for fastlæggelsen af en persons etniske oprindelse, jf. sag C-668/15,
Jyske Finans, EU:C:2017:278, præmis 18. Etnisk oprindelse kan således ikke
afgøres alene på grundlag af ét kriterium, men bør derimod baseres på en vifte
af elementer, hvoraf visse har objektiv karakter og andre subjektiv karakter, jf.
dommens præmis 19.
Kategorien ”indvandrere og efterkommere fra ikkevestlige lande” i
almenboliglovens § 61 a, stk. 2, er lånt fra Danmarks Statistik, der har udviklet
den til statistiske formål. Her defineres indvandrere og efterkommere på
baggrund af fødested og statsborgerskab. Som vestlige lande omfattes EU-
landene og herudover Andorra, Island, Liechtenstein, Monaco, Norge, San
Marino, Schweiz, Storbritannien, Vatikanstaten, Canada, USA, Australien og
New Zealand. Alle øvrige lande er ikkevestlige lande.
Vurderingen af, om en person tilhører kategorien ”indvandrere og
efterkommere
fra ikkevestlige lande”, foretages dermed udelukkende på
baggrund af personens fødested og personens forældres fødested og
statsborgerskab.
Kategorien omfatter mere end halvdelen af jordens befolkning. Denne brede
kreds af personer har
ingen fællestræk
for så vidt angår nationalitet, sprog,
kulturel baggrund, traditioner og levested, eller fælles skikke, overbevisninger,
traditioner og egenskaber, der stammer fra en fælles eller formodet fælles
fortid.
Regeringen mener derfor ikke, at der er en direkte og uløselig forbindelse
mellem kategorien ”indvandrere og efterkommere fra ikkevestlige lande” i
almenboliglovens § 61 a, stk. 2,
og begrebet ”etnisk oprindelse”
således som
dette skal forstås i direktivet om etnisk ligebehandling.
2
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 81: Notat om afgivelse af indlæg i den præjudicielle sag ved EU-Domstolen C-417/23, Slagelse Almennyttige Boligselskab m.fl.
2771547_0003.png
Regeringen er, for det andet, af den opfattelse, at almenboliglovens §§ 61 a og
168 a ikke indebærer indirekte forskelsbehandling i medfør af direktivet om
etnisk ligebehandling. Navnlig mener regeringen ikke, at der er grundlag for at
sige, at almenboliglovens §§ 61 a og 168 a stiller bestemte etniske oprindelser
særlig ufordelagtigt.
Hertil kommer, at reglerne i almenboliglovens §§ 61 a og 168 a er begrundet i
objektive hensyn
og
proportionale.
På den baggrund vil regeringen afgive indlæg i sagen, hvori der argumenteres i
overensstemmelse med det ovenfor anførte.
3