Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 91
Offentligt
2773284_0001.png
Rent drikkevand og sikker
kemi
Ref. ANNBR
Den 26. oktober 2023
MIM 132-23
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1223/2009 for så vidt angår anvendelsen af vitamin A,
Alpha-Arbutin og Arbutin samt visse stoffer med potentielt hormonforstyrrende
egenskaber i kosmetiske produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat et forslag om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter (kosmetikforordningen) for så vidt angår anvendelsen
af ni forskellige ingredienser i kosmetiske produkter. Stofferne vitamin A, alpha-arbutin og arbutin,
4- genistein, diadzein og kojicsyre er pt. ikke reguleret under kosmetikforordningen. Anvendelse af
disse stoffer vil fremover blive begrænset, i og med at de med forslaget indføres på bilag III til
kosmetikforordningen (listen over stoffer med begrænsninger). For kosmetiske produkter, der
indeholder vitamin A indføres herudover et mærkningskrav. Stoffet 4-methylbenzyliden camphor (4-
MBC), som i dag er godkendt som UV-filter, forslås forbudt i kosmetik. For stofferne triclosan og
triclocarban, som i dag er underlagt visse begrænsninger, vil disse blive yderligere begrænset, og
der indføres visse mærkningsregler for produkter, der indeholder stofferne. Forslaget vil
umiddelbart øge beskyttelsesniveauet for menneskers sundhed. Det vurderes, at der vil være
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, men det antages på baggrund af de eksisterende
informationer, at disse ikke vil være væsentlige. Forslaget er sat til afstemning i Den Stående Komité
for Kosmetiske produkter d. 7. november 2023. Ud fra en principiel holdning, om at stoffer, der er
hormonforstyrrende eller mistænkt hormonforstyrrende, ikke skal anvendes i kosmetik, kan
regeringen ikke støtte Kommissionens forslag, hvad angår genistein, diadzein, kojicsyre,
triclocarban og triclosan. Hvad angår forslaget om at begrænse vitamin A og tilføje et
mærkningskrav på produkter, der indeholder vitamin A, er regeringens holdning, at man i
fastsættelsen af grænseværdien for de pågældende stoffer burde have taget højde for andre kilder til
vitamin A, f.eks. fra fødevarer og kosttilskud. På den baggrund agter regeringen at støtte forslaget,
idet der dog lægges afgørende vægt på, at Kommissionen tilpasser forslaget således, at
begrænsningerne vedrørende genistein, diadzein, kojicsyre, triclocarban, triclosan skærpes, så
stofferne fremover ikke kan anvendes i kosmetik, og der lægges stor vægt på, at der tages højde for
mulige kombinationsvirkninger af stoffer i risikovurderingen af kosmetiske ingredienser samt at
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 91: Notat om komitésag om anvendelsen af vitamin A, Alpha-Arbutin og Arbutin samt potentielt hormonforstyrrende stoffer i kosmetiske produkter
2773284_0002.png
grænseværdien for vitamin A ændres, således at der i fastsættelsen af denne også tages højde for
eksponering for vitamin A fra andre kilder.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1223/2009 for så vidt angår anvendelsen af vitamin A, Alpha-Arbutin og Arbutin samt visse stoffer
med potentielt hormonforstyrrende egenskaber i kosmetiske produkter.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 31, stk. 1 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
1223/2009 om kosmetiske produkter (kosmetikforordningen). Forslaget vedrører tilpasningen af bilag
II (liste over stoffer, som ikke må anvendes i kosmetiske produkter), bilag III, (liste over stoffer, som i
kosmetiske produkter kun må forekomme i overensstemmelse med de fastsatte begrænsninger), bilag
V (liste over tilladte konserveringsmidler) samt bilag VI (liste over UV-filtre, som tillades i kosmetiske
produkter)
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Kosmetiske
Produkter. Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og
Europa-Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og
absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-
Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke
kvalificeret flertal i Den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der udtaler sig
med kvalificeret flertal inden for 2 måneder. Kommissionen underretter samtidig Europa-
Parlamentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke udtaler sig indenfor fristen, skal forslaget sendes
til Europa-Parlamentet til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-
Parlamentet ikke indenfor en frist på 4 måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget er sat til afstemning i Den Stående Komité for Kosmetiske Produkter den 7. november 2023.
Formål og indhold
Kommissionen har fremsat et forslag om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter (kosmetikforordningen) for så vidt angår anvendelsen af ni
forskellige ingredienser i kosmetiske produkter. Det drejer sig om vitamin A, alpha-arbutin og arbutin,
4-methylbenzyliden camphor (4-MBC), genistein, diadzein, kojicsyre, triclocarban og triclosan.
Ændringerne vil omfatte bilag II (liste over stoffer, der ikke må anvendes), bilag III (liste over stoffer
med begrænsninger), bilag V (liste over konserveringsmidler, der er tilladt) samt bilag VI (liste over
UV-filtre, der er tilladt).
Ændringerne laves på baggrund af vurderinger fra EU’s videnskabelige komite for forbrugersikkerhed
(VKF), som er ansvarlig for vurderinger af ingredienser i kosmetiske produkter.
Vitamin A
Vitamin A (stofferne retinol (CAS nr. 11103-57-4/68-26-8), retinylacetat (CAS nr. 127-47-9) og retinyl
palmitate (CAS nr. 79-81-2)) bruges som hudplejende middel i bl.a. anti-rynke eller anti-age
kosmetiske produkter. Vitamin A er pt. ikke reguleret i kosmetikforordningen. VKF har undersøgt
sikkerheden af vitamin A i kosmetiske produkter og har konkluderet, at der er en potentiel risiko for
menneskers sundhed som følge af anvendelsen af vitamin A i kosmetiske produkter, når
koncentrationen overstiger visse niveauer. Kommissionen foreslår derfor, at stofferne retinol,
retinylacetat og retinyl palmitate opføres på bilag III til kosmetikforordningen, således at de
2
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 91: Notat om komitésag om anvendelsen af vitamin A, Alpha-Arbutin og Arbutin samt potentielt hormonforstyrrende stoffer i kosmetiske produkter
2773284_0003.png
begrænses til brug i bodylotion, med en max koncentration på 0,05 % RE (retinolækvivalent) og en
max koncentration på 0,3 % RE i andre produkter (både produkter, der afrenses, og der ikke afrenses).
VKF har derudover bemærket, at bidraget af vitamin A fra kosmetiske produkter til forbrugerens
samlede eksponering, uagtet at den er lav, kan være betænkelig for forbrugere med den højeste
eksponering for vitamin A (5 % af den samlede befolkning) fra fødevarer og kosttilskud. For at
informere forbrugere, der allerede er eksponeret for vitamin A fra bl.a. fødevarer og kosttilskud om, at
anvendelsen af kosmetik med indhold af vitamin A vil bidrage til deres samlede indtag – og derved
potentielt medføre eksponering i niveauer, der overstiger, hvad der betragtes som sikkert, indføres der
også krav om mærkning. Det betyder, at ethvert produkt, der indeholder retinol, retinylacetat eller
retinyl palmitate skal mærkes med følgende: ”Indeholder
vitamin A. Overvej dit daglige indtag før
brug”.
Alpha-arbutin og arbutin
Stofferne alpha-arbutin (CAS nr. 84380-01-8) og arbutin (CAS nr. 497-76-7) anvendes som
hudblegemidler og hudplejemidler i kosmetiske produkter. De to stoffer er pt. ikke begrænset i
kosmetiske produkter. VKF har konkluderet, at der er en potentiel risiko for menneskers sundhed som
følge af anvendelsen af alpha-arbutin og arbutin i kosmetiske produkter, når koncentrationen af disse
stoffer overstiger visse niveauer. Ifølge VKF bør anvendelsen af alpha-arbutin begrænses til max 2 % i
ansigtscremer og max 0,5 % i bodylotioner, mens anvendelsen af arbutin bør begrænses til max 7 % i
ansigtscremer. Desuden bør indholdet af hydroquinon i produkter, der indeholder alpha-arbutin eller
arbutin være så lave som muligt og ikke højere end den uundgåelige detektionsgrænse. Kommissionen
foreslår således at tilføje stofferne alpha-arbutin og arbutin til bilag III med ovennævnte
anvendelsesbegrænsninger.
Ingredienser med potentielt hormonforstyrrende egenskaber
For så vidt angår stofferne 4-MBC, genistein, diadzein, kojicsyre, triclocarban og triclosan, så er alle
seks stoffer opført på Kommissionens liste over ingredienser med potentielle hormonforstyrrende
egenskaber, der anvendes i kosmetiske produkter. På baggrund af det, har VKF fået mandat til at
vurdere sikkerheden af disse stoffer i kosmetiske produkter.
4-methylbenzyliden camphor (4-MBC)
4-MBC (CAS nr. 36861-47-9/38102-62-4) er opført under løbenummer 18 i bilag VI til
kosmetikforordningen og er derfor tilladt til anvendelse som UV-filter i kosmetiske produkter med en
koncentration på højst 4 %. 4-MBC fungerer også som UV-absorber og lysstabilisator, som i henhold
til artikel 14, stk. 1, litra e) ii) i kosmetikforordningen er tilladt i en koncentration på op til 4 %. VKF
har bemærket, at der er tilstrækkelig dokumentation for, at 4-MBC kan virke som et
hormonforstyrrende stof og har virkninger på både skjoldbruskkirtlen og østrogensystemet, og at det
ikke er muligt at udlede en maksimal koncentration for sikker anvendelse af stoffet. VKF konkluderer,
at der er en potentiel risiko for menneskers sundhed som følge af anvendelsen af 4-MBC, og at stoffet
derfor bør forbydes i kosmetiske produkter. Kommissionen foreslår således, at tilføje 4-MBC til bilag
II, så det ikke længere er tilladt at anvende stoffet i kosmetiske produkter, hverken som UV-filter eller
med en anden funktion (inkl. UV-absorber og lysstabilisator). Det betyder således også, at stoffet
fjernes fra listen over godkendte UV-filtre (bilag VI), og tilføjes til listen over forbudte stoffer (bilag II).
Genistein og diadzein
Genistein (CAS nr. 446-72-0) og daidzein (CAS nr. 486-66-8) anvendes i kosmetiske produkter som
bl.a. hudplejemidler og antioxidanter. De to stoffer er pt. ikke begrænset i kosmetiske produkter. VKF
har konkluderet, at både genistein og daidzein er sikre som kosmetiske ingredienser med en maksimal
koncentration på hhv. 0,007 % og 0,02 %. I lyset af udtalelsen fra VKF kan det konkluderes, at der er
en potentiel risiko for menneskers sundhed som følge af anvendelsen af genistein og daidzein i
3
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 91: Notat om komitésag om anvendelsen af vitamin A, Alpha-Arbutin og Arbutin samt potentielt hormonforstyrrende stoffer i kosmetiske produkter
2773284_0004.png
kosmetiske produkter, når koncentrationen af disse stoffer overstiger disse niveauer. Kommissionen
foreslår derfor, at genistein og daidzein opføres på bilag III, således at stofferne er begrænset til brug i
koncentrationer op til hhv. 0,007 % og 0,02 %.
Kojicsyre
Kojicsyre (CAS nr. 501-30-4) anvendes som et hudblegemiddel, blegemiddel eller
depigmenteringsmiddel i kosmetiske produkter og er pt. ikke reguleret i kosmetikforordningen. VKF
har konkluderet, at kojicsyre er sikkert at anvende i kosmetiske produkter i en koncentration på højst 1
%. I lyset af udtalelsen fra VKF kan det konkluderes, at der er en potentiel risiko for menneskers
sundhed som følge af anvendelsen af Kojicsyre i kosmetiske produkter, når koncentrationen overstiger
dette niveau. Kommissionen foreslår derfor at kojicsyre opføres på bilag III, således at stoffet er
begrænset til anvendelse i ansigts- og håndprodukter med en koncentration på højst 1 %.
Triclosan
Triclosan (CAS nr. 3380-34-5) er i øjeblikket opført på bilag V (løbenr. 25) og må derfor anvendes som
konserveringsmiddel i en række specifikke kosmetiske produkter med koncentration på op til 0,3% og
op til 0,2 % i mundskyl. VKF har konkluderet, at anvendelsen af triclosan som konserveringsmiddel er
sikker op til 0,3 % for både børn (0,5-18 år) og voksne med undtagelse af i bodylotions. VKF
konkluderede endvidere, at brugen af triclosan som konserveringsmiddel i op til 0,3 % er sikker for
både børn (0,5-18 år) og voksne, men at anvendelsen af stoffet som et konserveringsmiddel i tandpasta
ikke er sikker for børn under tre år, hvis det anvendes sammen med andre kosmetiske produkter, der
indeholder triclosan. I henhold til VKF er anvendelsen af triclosan som konserveringsmiddel i
mundskyllemidler sikker for voksne i en maksimal koncentration på 0,2 %, når det anvendes alene,
men ikke hvis det anvendes sammen med andre kosmetiske produkter, der indeholder triclosan, mens
anvendelsen i mundskyllemidler ikke er sikker for børn og teenagere i en koncentration på 0,2 %, selv
ikke når stoffet anvendes alene. På baggrund af vurderingen fra VKF har Kommission foreslået
ændring af bilag V, løbenr. 25. Kommissionen foreslår således, at brugen i mundskyl ikke længere
tillades, og at triclosan fremover ikke må anvendes i tandpasta til børn under 3 år og i kosmetiske
produkter til børn under 0,5 år. Derudover skal tandpasta, der indeholder triclosan fremover mærkes
med følgende advarsel: "Må
ikke bruges i tandpasta, der er bestemt til børn under tre år".
Triclocarban
Triclocarban (CAS nr. 101-20-2) er i øjeblikket opført under punkt 23 i bilag V og må derfor anvendes
som konserveringsmiddel i kosmetiske produkter med koncentration på op til 0,2%. Stoffet er
ligeledes begrænset til anvendelse i produkter, der afrenses i koncentrationer op til 1,5% (såfremt
stoffet ikke anvendes som konserveringsmiddel) (bilag III, løbenr. 100). VKF har vurderet, at
anvendelsen af triclocarban som konserveringsmiddel i kosmetiske produkter er sikker op til på 0,2 %
for både børn (0,5-18 år) og voksne, men at den ikke er sikker for hverken voksne eller børn i
mundskyllemidler, ej heller i tandpasta for børn under seks år. Kommissionen foreslår ændringer til
de gældende begrænsninger, på baggrund af vurderingen fra VKF. Kommissionen foreslår således, at
triclocarban fremover ikke må anvendes som konserveringsmiddel i mundskyl, og at det ikke må
anvendes som konserveringsmiddel i tandpasta til børn under 6 år. Derudover skal tandpasta, der
indeholder triclocarban, fremover mærkes med følgende advarsel: "Må
ikke bruges i tandpasta, der er
bestemt til børn under seks år".
Overgangsperioder
Forslaget tager hensyn til, at kosmetikbranchen bør have rimelig tid til at tilpasse sig de nye krav,
herunder ved at foretage de nødvendige tilpasninger af produktformuleringer for at sikre, at kun
kosmetiske produkter, der opfylder de nye krav, markedsføres. Kosmetikbranchen bør også have en
rimelig frist til at trække kosmetiske produkter tilbage, som ikke opfylder disse krav.
4
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 91: Notat om komitésag om anvendelsen af vitamin A, Alpha-Arbutin og Arbutin samt potentielt hormonforstyrrende stoffer i kosmetiske produkter
Det foreslås derfor, at der for nye produkter, der bringes i omsætning på det europæiske marked,
gælder en overgangsperiode på 9 måneder regnet fra tidspunktet for ikrafttrædelse, mens der for
produkter, der allerede er blevet bragt i omsætning på markedet, gælder en overgangsperiode på 18
måneder regnet fra tidspunktet for ikrafttrædelse. Sidstnævnte indebærer, at eksisterende produkter,
der ikke er i overensstemmelse med forslaget, skal fjernes fra markedet inden overgangsperiodens
udløb. Med hensyn til forbuddet af 4-MBC er omformulering af produkter, der indeholder dette UV-
filter, teknisk udfordrende, og det er nødvendigt at måle effektiviteten af solbeskyttelsesfaktoren for de
omformulerede produkter. Det forslås derfor, at industrien får længere overgangsperioder, så de kan
tilpasse sig de nye regler. For 4-MBC foreslås således, at der for nye produkter, der bringes i
omsætning på det europæiske marked, gælder en overgangsperiode på 12 måneder regnet fra
tidspunktet for ikrafttrædelse, mens der for produkter, der allerede er blevet bragt i omsætning på
markedet, gælder en overgangsperiode på 24 måneder regnet fra tidspunktet for ikrafttrædelse.
For vitamin A foreslås der, at der for nye produkter, der bringes i omsætning på det europæiske
marked, gælder en overgangsperiode på 18 måneder regnet fra tidspunktet for ikrafttrædelse, mens
der for produkter, der allerede er blevet bragt i omsætning på markedet, gælder en overgangsperiode
på 36 måneder regnet fra tidspunktet for ikrafttrædelse.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som led
i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kosmetikforordningen og ændringer hertil er umiddelbart gældende i Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Der er tale om et forslag til en forordning om ændring af Kosmetikforordningen. Idet der er tale om en
forordning, vil ændringerne få direkte virkning i Danmark, og forslaget vil derfor ikke medføre behov
for ændringer i gældende dansk ret.
Økonomiske konsekvenser
Det vurderes, at forslaget vil medføre mindre økonomiske (0,2 mio. kr. årligt) eller administrative
konsekvenser for det offentlige, i form af kontrol og håndhævelse af reglerne. Det forventes kun at
være mindre omkostninger, da reglerne ikke forventes at blive kontrolleret hvert år.
Det bemærkes, at evt. afledte nationale udgifter, som følger af EU-retsakter, afholdes inden for de
berørte ministeriers eksisterende bevillingsrammer, jf. budgetvejledningens bestemmelser herom.
Forslaget medfører, at anvendelsen af en række ingredienser bliver begrænset i kosmetiske produkter.
For stofferne triclosan, triclocarban og vitamin A indføres der ligeledes en mærkningsforpligtelse.
Stoffet 4-MBC bliver helt forbudt, og for stofferne triclosan og triclocarban, som i dag er underlagt
visse begrænsninger, vil disse blive yderligere begrænset. Som konsekvens af forslaget vil der således
være økonomiske konsekvenser for erhvervslivet i form af både øvrige efterlevelseskonsekvenser og
administrative effekter. De øvrige efterlevelseskonsekvenser består i, at producenter af kosmetiske
produkter, som på nuværende tidspunkt anvender et af de omfattede stoffer i koncentrationer, der
5
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 91: Notat om komitésag om anvendelsen af vitamin A, Alpha-Arbutin og Arbutin samt potentielt hormonforstyrrende stoffer i kosmetiske produkter
overstiger de forslåede grænseværdier (eller som indeholder stoffet 4-MBC), vil skulle reformulere
deres produkter, hvis de fortsat ønsker at have dem på markedet. De administrative konsekvenser
består i, at producenter, der fremstiller produkter med indhold vitamin A, triclosan eller triclocarban
vil skulle tilføje en advarsel på emballagen til de pågældende produkter.
Der vil ligeledes være øvrige efterlevelsesomkostninger for detailhandlen, da de skal trække produkter,
som ikke overholder de nye krav tilbage fra markedet efter den angivne overgangsperiode.
De øvrige efterlevelsesomkostninger for detailhandlen forventes at være minimale, i og med at det vil
være muligt at sælge ud af produkterne på lagre og på hylderne i butikkerne efter, at forslaget træder i
kraft (i perioder mellem 18 og 36 måneder). Det vurderes, at der vil være økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet, men det antages på baggrund af de eksisterende informationer, at
efterlevelsesomkostningerne for erhvervet ikke er væsentlige, hverken som løbende omkostninger eller
som omstillingsomkostninger. Det vurderes ligeledes, at de administrative omkostninger forbundet
med de nye mærkningskrav for produkter, der indeholder vitamin A, triclosan eller triclocarban ikke
er væsentlige. Det begrundes i, at der er givet lange overgangsperioder til at imødegå de nye
mærkningsregler. For triclosan og triclocarban gælder ydermere, at stofferne ikke er særlig anvendt af
danske producenter.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget vil umiddelbart øge beskyttelsesniveauet for menneskers sundhed, idet stofferne genistein,
diadzein, kojicsyre, vitamin A, alpha-arbutin og arbutinvil blive begrænset i kosmetiske produkter, hvor
de på nuværende tidspunkt frit kan anvendes i koncentrationer, som industrien vurderer er sikre. For
stofferne triclosan og triclocarban vil forslaget medføre en bedre beskyttelse af forbrugere, idet stoffet
bliver begrænset yderligere i forhold til de gældende regler. Ligeledes vil forbuddet for brug af UV-filtret
4-MBC føre til øget beskyttelse af forbrugerne og miljøet, da stoffet er hormonforstyrrende.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget, hvor der er indkommet bemærkninger
fra Forbrugerrådet Tænk. Forbrugerrådet Tænk bakker fuldt ud op om Regeringens ”principielle
holdning, om at stoffer, der er hormonforstyrrende eller mistænkt hormonforstyrrende, ikke skal
anvendes i kosmetik”
og derfor bakker Forbrugerrådet Tænk op om at genistein, diadzein, kojicsyre,
triclocarban og triclosan ikke skal tillades i kosmetik. Forbrugerrådet Tænk bakker op om forbuddet
mod 4-MBC, og støtter Regeringens holdning til begrænsningerne af Vitamin A, således at
grænseværdien sættes til at tage højde for eksponering fra andre kilder end kosmetik og personlig
pleje.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret flertal
for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at kosmetiske ingredienser bliver reguleret, så de kun må bruges i mængder, der
vurderes at være sikre for forbrugerne. Regeringen støtter derfor forslaget fra Kommissionen om at
begrænse brugen af alpha-arbutin og arbutin i kosmetiske produkter.
Regeringen ønsker at begrænse befolkningens udsættelse for problematiske stoffer, herunder stoffer
som er hormonforstyrrende eller mistænkt hormonforstyrrende. Regeringen har sammen med
samtlige partier i folketinget i 2022 indgået en aftale på kemiområdet, Kemiindsats 2022-25, hvor der
6
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 91: Notat om komitésag om anvendelsen af vitamin A, Alpha-Arbutin og Arbutin samt potentielt hormonforstyrrende stoffer i kosmetiske produkter
er enighed om, at bl.a. hormonforstyrrende stoffer skal udfases fra forbrugerprodukter, og at der skal
tages højde for cocktaileffekter af kemikalier i al relevant lovgivning, herunder i kosmetikreglerne.
Regeringen støtter, at stoffet 4-MBC bliver forbudt i kosmetik, da stoffet er hormonforstyrrende og
klassificeret som et særligt problematisk stof (substance of very high concern, SVHC) under EU’s
generelle kemikalieforordningen, REACH-forordningen på grund af stoffets hormonforstyrrende
effekter.
Stofferne genistein, diadzein, kojicsyre, triclocarban og triclosan er enten hormonforstyrrende eller
mistænkt hormonforstyrrende. Til trods for dette har VKF vurderet, at alle fem stoffer er sikre at
anvende i kosmetik under visse begrænsninger. Danske eksperter i hormonforstyrrende stoffer hos
DTU Fødevareinstituttet mener dog ikke, at VKF i tilstrækkelig grad har taget hormonforstyrrende
stoffers særlige egenskaber i betragtning i deres vurderinger.
Når det kommer til hormonforstyrrende stoffer findes der på nuværende tidspunkt ikke en veletableret
metode til at risikovurdere dem. Ifølge DTU Fødevareinstituttet er det ikke muligt at bevise eller
modbevise tilstedeværelse af en tærskel for hormonforstyrrende effekt af kojicsyre, triclosan,
triclocarban, genistein og diadzein, og denne usikkerhed burde VKF have taget højde for i deres
vurderinger. Samtidig anvendes de pågældende stoffer (eller andre stoffer, med lignende
virkningsmekanismer) i andre produkter, som forbrugerne kan eksponeres for på samme tid, og der
burde derfor være taget højde for de mulige kombinationsvirkninger i VKFs vurdering.
Baseret på ovenstående og ud fra en principiel holdning, om at stoffer, der er hormonforstyrrende eller
mistænkt hormonforstyrrende, ikke skal anvendes i kosmetik, kan regeringen ikke støtte
Kommissionens forslag, hvad angår genistein, diadzein, kojicsyre, triclocarban og triclosan.
Regeringen anerkender, at forslaget medfører en øget beskyttelse af forbrugerne sammenlignet med
situationen i dag, hvor brugen af stofferne ikke er reguleret, men regeringen ønsker forslaget skærpet,
således at det tager højde for stoffernes hormonforstyrrende egenskaber. Regeringen ønsker samtidig
at sende et signal om, at Danmark ikke er enig i de metoder til vurdering af stofferne, som ligger til
grund for Kommissionens forslag.
Hvad angår forslaget om at begrænse vitamin A og tilføje et mærkningskrav på produkter, der
indeholder vitamin A, er regeringens holdning, at man i fastsættelsen af grænseværdien for de
pågældende stoffer burde have taget højde for andre kilder til vitamin A, f.eks. fra fødevarer og
kosttilskud. Det bør ikke være op til forbrugerne selv, ud fra en advarsel på et kosmetisk produkt, at
skulle afgøre, hvorvidt man er i risiko for at overskride de niveauer af vitamin A, der betragtes som
værende sikre.
På den baggrund agter regeringen at støtte forslaget, idet der dog lægges afgørende vægt på, at
Kommissionen tilpasser forslaget således, at begrænsningerne vedrørende genistein, diadzein,
kojicsyre, triclocarban, triclosan skærpes, så stofferne fremover ikke kan anvendes i kosmetik, og der
lægges stor vægt på, at der tages højde for mulige kombinationsvirkninger af stoffer i
risikovurderingen af kosmetiske ingredienser samt at grænseværdien for vitamin A ændres, således at
der i fastsættelsen af denne også tages højde for eksponering for vitamin A fra andre kilder.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7