Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del EU-note E 10
Offentligt
2792503_0001.png
EU-note
Til orientering af Transportudvalget og Europaudvalget
Europa-Kommissionens forslag til revision af direktivet om
kombineret transport
Sammenfatning
Kombinerede transporter er transporter, der kombinerer flere transportfor-
mer og som lever op til visse krav om reduktion af eksterne omkostnin-
ger. De består typisk af en indledende vejtransport hen til en terminal,
hvor godset læsses om til f.eks. jernbane eller indre vandveje. Til slut
gennemføres typisk endnu en vejtransport til godsets bestemmelsessted.
Kombinerede transporter er betydeligt mindre belastende end normale
vejtransporter, når det kommer til de eksterne omkostninger (såsom kø-
dannelse, trafikulykker, støj og forurening). Kommissionen ønsker derfor
at øge anvendelse af kombinerede transporter i EU. Der skal særligt bi-
drage til at opnå
EU’s klimamål.
Medlemslandene pålægges derfor at udarbejde nationale handlingspla-
ner, der konkret skal sikre, at omkostningerne til kombinerede transporter
sænkes med mindst 10 pct. over de kommende 7 år. For at være støtte-
berettiget skal en kombineret transport levere en reduktion i de eksterne
omkostninger på mindst 40 pct. i forhold til en tilsvarende fiktiv vejtrans-
port.
Forslaget er det tredje forslag til revision af det eksisterende direktiv (fra
1992) på området. Kommissionen måtte i 2020 trække sit seneste forslag
til revision fordi Europa-Parlamentet og Rådet nåede frem til et kompro-
mis, der i Kommissionens øjne ikke ville fremme kombineret transport.
Det skyldtes, at Europa-Parlamentet og Rådet ønskede at begrænse bru-
gen af udenlandske chauffører (cabotage) på vejdelen af kombinerede
transporter.
4. december 2023
Kontaktperson
Mathias Grønbek
Lydholm (5907)
EU-chefkonsulent
Side 1 | 6
EU-note - 2023-24 - E 10: Europa-Kommissionens forslag til revision af direktivet om kombineret transport
2792503_0002.png
Baggrunden for forslaget
og hvorfor det er vigtigt i en dansk kontekst
Europa-Kommissionen har den 7. november 2023 fremsat sit forslag til en re-
vision af direktivet om kombineret transport (KOM
(2023) 702).
Forslaget er
ét af
Folketingets prioriterede EU-forslag for 2023.
Den danske sprogversion
foreligger endnu ikke.
1
Hvad er en kombineret transport
– og hvad er EU’s rolle heri?
En
intermodal transport
er en transport, der sker ved brug af mere end én
transportform, hvoraf mindst en af disse er via jernbane, indlands vandveje
eller korte strækninger med søtransport, og hvor enten en af eller både den
indledende og afsluttende transportstrækning foregår via vejtransport.
En
kombineret transport
er en underkategori til intermodal transport. En kom-
bineret transport er en intermodal transport, der lever op til direktivets krav
om at levere færre eksterne omkostninger samt til tekniske krav vedrørende
mærkningen af lasten.
Intermodal transport har som hovedregel lavere eksterne omkostninger end
rene vejtransporter. De eksterne omkostninger dækker over de udgifter, som
ikke dækkes af transportøren selv, men af samfundet mere generelt. Det er
især trafikrelaterede eksternaliteter (såsom kødannelse, ulykker, støj) og for-
urening (såsom luftforurening og drivhusgasser).
Ifølge Kommissionen beløber de eksterne omkostninger ved transport ved
brug af tunge køretøjer sig til 203 mia. EUR årligt. Omkostningerne fordeler
sig således:
- Trængsel: 14,6 mia. euro
- Ulykker: 23,0 mia. euro
- Luftforurening: 13,9 mia. euro
- Klimaforandringer: 9,6 mia. euro
- Støj: 9,1 mia. euro
- Andet: 7,3 mia. euro
2
Kommissionen vurderer, at transport via jernbane eller indre vandveje har
eksterne omkostninger svarende til cirka en tredjedel af ren vejtransport.
Kommissionen mener derfor, at det er afgørende for den grønne omstilling af
transportsektoren at give støtte til kombineret transport så længe de ekster-
naliserede omkostninger ikke overføres til transportøren.
1
Tidspunktet for modtagelsen af den
danske
sprogversion er afgørende for regeringens frist for
oversendelse af grund- og nærhedsnotat. Tidspunktet for modtagelse af
alle
sprogversioner er
afgørende for fristen for nationale parlamenters mulighed for at gøre indsigelse vedrørende
nærhedsprincippet.
Kommissionens konsekvensanalyse side 6. Henviser videre til Kommissionens håndbog om
eksterne omkostninger i transportsektoren (her).
2
Side 2 | 6
EU-note - 2023-24 - E 10: Europa-Kommissionens forslag til revision af direktivet om kombineret transport
2792503_0003.png
Vil tredje gang være lykkens gang?
Forslaget er en revision af det eksisterende direktiv fra 1992. Siden 1992 har
Kommission af to omgange foreslået en revision af direktivet, men har begge
gange måtte trække forslaget til revision tilbage. Første forslag til revision
kom i 1998, men da der ikke var udsigt til en aftale, trak Kommissionen for-
slaget tilbage i 2001.
Andet forslag til revision kom i 2017, men idet Kommissionen vurderede, at
det kompromis, der blev opnået mellem Europa-Parlamentet og Rådet var for
uambitiøst, trak Kommissionen forslaget i 2020. Det skyldtes især spørgsmå-
let om, hvorvidt den indledende og afsluttende vejstrækning i en kombineret
transport skulle gennemføres efter cabotage-reglerne eller ej.
3
I 2021-2022 gennemførte Kommissionen en konsultation af relevante parter.
Den viste, at der var behov for at opdatere det eksisterende direktiv blandt
andet i lyset af den teknologiske udvikling.
Det indbyggede dilemma: Cabotage og den grønne omstilling
Et centralt element i drøftelserne af kombinerede transporter og vejtransport
generelt er spørgsmålet om cabotage. Under de gældende regler fra 1992 er
den afsluttende vejstrækning i en kombineret transport
fritaget
fra cabota-
gereglerne. Således fremgår det af 1992-direktivets artikel 4, at enhver trans-
portvirksomhed i EU har ret til at gennemføre den indledende eller afslut-
tende vejstrækning af en kombineret transport.
Der er således i udgangspunktet ikke mulighed for at regulere eller begrænse
udenlandske chaufførers adgang til at køre den indledende eller afsluttende
vejstrækning i en kombineret transport. Dette hænger nøje sammen med for-
slagets oprindelige logik: En kombineret transport afløser netop en samlet
vejtransport fra den oprindelige afsender til den endelige modtager. At en del
af strækningen med en kombineret transport tilbagelægges ved brug af en
transportform med færre eksternaliteter, bør ikke begrænse mulighederne for
at anvende en (udenlandsk) chauffør til f.eks. den afsluttende vejstrækning.
En sådan begrænsning ville svække mulighederne for at anvende kombine-
rede transporter, idet det ville øge omkostningerne forbundet hermed.
Spørgsmålet om kombinerede transporter og cabotage rummer således en
indre modsætning: Hvis man ønsker at opnå en størst mulig klimaeffekt ved
at fremme kombinerede transporter mest muligt, er det nødvendigt at holde
omkostningerne hertil nede. Et centralt element heri er at lade udenlandske
chauffører gennemføre den indledende eller afsluttende vejstrækning uden
3
Se blandt andet Europa-Parlamentets gennemgang af forhandlingsforløbet i 2017 til 2020
her.
Side 3 | 6
EU-note - 2023-24 - E 10: Europa-Kommissionens forslag til revision af direktivet om kombineret transport
2792503_0004.png
begrænsninger fra reglerne om cabotage. Men dette vil omvendt betyde et
omkostningspres på lokale vognmænd, der skal betale lokale lønninger.
Vejpakkens anvendelse i Danmark
og betydning for kombineret
transport
Reglerne rejser også kritiske spørgsmål om omgåelse af de eksisterende
regler for cabotage og udstationering af chauffører. I princippet kan en chauf-
før undgå at være omfattet af cabotagereglerne og reglerne for udstationer af
chauffører ved alene at udføre indledende og afsluttende vejstrækninger i en
kombineret transport også selvom dette foregår i et andet medlemsland end
chaufførens/lastbilens oprindelsesland.
Vejpakken fra 2020 (Forordning (EU) 1055/2020) indeholder en undtagelses-
mulighed, der sigter på at undgå sådan omgåelse af reglerne. Danmark til-
kendegav i 2021, at man ville gøre brug af undtagelsen
4
og Kommissionen er
aktuelt ved at vurdere, om der er grundlag for brug af undtagelsen
5
. Dette be-
grænser dog alene muligheden for at gennemføre en længere række af så-
danne kørsler. Det udelukker ikke brugen i det enkelte tilfælde.
I Danmark betyder anvendelsen af vejpakkens undtagelsesbestemmelse og
vedtagelsen af L 62 A i 2022 (her) konkret, at vejdelen af en kombineret
transport i realiteten
er
omfattet af cabotagereglerne, og at disse kørsler skal
foregå i overensstemmelse med danske løn- og arbejdsvilkår. Dette kræver
dog, at Danmark også fremadrettet gør brug af undtagelsesbestemmelsen
(der skal fornys hvert femte år)
og at denne ikke ophæves af EU-domsto-
len.
Sidstnævnte er en reel fare, idet Polen
i forbindelse med den bredere vifte
af sager ved EU-domstolen om Vejpakken
har gjort gældende at netop
undtagelsesbestemmelsen er i strid med EU-retten. Der er endnu ikke faldet
dom i sagen, men generaladvokaten foreslår i sit udkast til dom, at Polens
anbringender forkastet og muligheden for at anvende undtagelsesbestem-
melsen bevares.
6
Forslagets hovedelementer
Der er tale om et direktiv, der sætter de overordnede rammer, som medlems-
staterne efterfølgende selv skal udfylde. Direktivet definerer således primært
målet og udpeger støtteberettigede aktiviteter. Det er op til medlemslandene
selv at beslutte, hvordan de ønsker at gennemføre støtten i praksis. Som
4
Se MobilityWatch den 4. maj 2021
her.
Se Kommissionens gennemgang af undtagelsesbestemmelsen
her.
Generaladvokatens udkast til dom kan læses
her.
Undtagelsesklausulen behandles specifikt i
afsnit 810 til 833. Udkastet foreligger i skrivende stund kun på fransk.
5
6
Side 4 | 6
EU-note - 2023-24 - E 10: Europa-Kommissionens forslag til revision af direktivet om kombineret transport
2792503_0005.png
noget nyt dækker direktivet både nationale kombinerede transporter og (som
hidtil) kombinerede transporter på tværs af EU’s indre grænser.
Det centrale element i forslaget er, at medlemsstaterne skal etablere natio-
nale planer, der skal fremme intermodal transport og konkret sikre, at om-
kostningerne ved at gennemføre kombinerede transporter reduceres med 10
pct. inden for 7 år.
De nationale planer kan indeholde forskellige elementer af både lovgivnings-
mæssig og ikke-lovgivningsmæssig karakter, herunder også i form af finan-
siel støtte. Den finansielle støtte skal målrettes de kombinerede transporter
og ikke de terminaler, der anvendes til omlæsning, idet sidstnævnte er omfat-
tet af TEN-T-forordningen og de støttemuligheder der ligger der.
Kommissionen har udarbejdet et forslag til bilag til direktivet, der oplister en
række
mulige
støtteforanstaltninger (her). Blandt de mulige støtteforanstalt-
ninger er at fritage kombinerede transporter fra forskellige afgifter, f.eks. vej-
afgifter, og facilitering af, at SMV’er kan leje semi-trailere/sættevogne.
Direkti-
vet indeholder ligeledes obligatoriske tiltag, herunder at fritage kombinerede
transporter fra forbud mod kørsel på søn- og helligdage.
7
For at blive defineret som en kombineret transport og dermed opnå adgang til
støtte skal den intermodale transport leve op til en række krav. For det første
skal den levere 40 pct. færre eksternaliteter end en tilsvarende fiktiv ren vej-
transport. For det andet skal dette dokumenteres gennem anvendelse eFTI,
der er et nyt europæisk system for elektronisk godstransportinformation.
Sidstnævnte rummer dog en væsentlig udfordring, idet eFTI-systemet endnu
ikke er fuldt udrullet i EU-landene. I april 2023 tilkendegav transportministe-
ren i et svar til Folketinget (her), at de sidste tekniske retsakter først forvente-
des at være på plads i midten af 2023. Implementeringen i Danmark forven-
tes derfor først at skulle være på plads i Danmark i 2025. I det lys er det værd
at bemærke, at anvendelsen af direktivet om kombineret transport med for-
slaget reelt udskydes til eFTI er etableret i medlemslandene.
I tillæg til de nationale planer for øget anvendelse af intermodal og kombine-
ret transport, ønsker Kommissionen også at sikre, at øget gennemsigtighed i
forhold til, hvilke ydelser de enkelte intermodale terminaler kan yde. Det skal
bidrage til at gøre det administrativt lettere at gennemføre kombinerede
transporter. Der indføres således en forpligtelse til, at terminalerne på deres
hjemmesider skal offentliggøre, hvilke ydelser de tilbyder. Ved en
7
I Danmark er der
ikke
forbud mod lastbilkørsel på søn- og helligdage, men et sådant forbud ek-
sisterer f.eks. i dele af Tyskland.
Side 5 | 6
EU-note - 2023-24 - E 10: Europa-Kommissionens forslag til revision af direktivet om kombineret transport
2792503_0006.png
implementerende retsakt kan Kommissionen på et senere tidspunkt indføre
en kategorisering af terminalerne for at gøre ydelsesniveauet endnu tydeli-
gere.
Beregning af eksternaliteter
Idet muligheden for at gøre sig berettiget til støtte afhænger af, at man kan
påvise en reduktion i de eksterne omkostninger på 40 pct. sammenlignet
med et fiktivt scenarie, der alene udgøres af vejtransport, er beregningen af
eksternaliteter et yderst afgørende element i forslaget.
Med forslaget lægges der op til, at beregningen af eksternaliteter skal foreta-
ges med udgangspunkt en af Kommissionen udarbejdet
Håndbog vedrø-
rende beregningen af eksterne omkostninger ved transport.
Det understre-
ges, at de eksternaliteter, der knytter sig til det intermodale transportcenter
skal medregnes for at give et så retvisende billede som muligt.
Kommissionen tildeles beføjelser til at vedtage implementerende retsakter
vedrørende beregningen af de eksterne omkostninger.
Cabotage
Kommissionen lægger med forslaget op til
ikke
at ændre de gældende regler
vedrørende udenlandske chaufførers gennemførsel af indledende eller afslut-
tende dele af en kombineret transport på den betingelse, at de er en del af én
samlet kombineret transport. Der lægges ej heller op til at ændre i den undta-
gelsesbestemmelse, som Danmark i dag gør brug af, og som betyder, at vej-
delen af kombinerede transporter i Danmark i dag foregår efter cabotagereg-
lerne.
Det må dog forventes at netop spørgsmålet om cabotage vil blive et centralt
spørgsmål i de kommende forhandlinger. Det kan således ikke udelukkes, at
netop den undtagelsesbestemmelse, som Danmark gør brug af, kunne
komme under kritik, og at der kan komme forslag om at ophæve denne. I
denne forbindelse vil det selvsagt være særligt interessant, om EU-domsto-
len vælger at følge generaladvokatens forslag til afgørelse og fastholde und-
tagelsesbestemmelsen (jf. ovenfor).
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter
Folketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herun-
der lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at
yde upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Fol-
ketingets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
Side 6 | 6