EU-note
Til orientering af Transportudvalget og Europaudvalget
Europa-Kommissionens forslag til revision af direktivet om
kombineret transport
Sammenfatning
Kombinerede transporter er transporter, der kombinerer flere transportfor-
mer og som lever op til visse krav om reduktion af eksterne omkostnin-
ger. De består typisk af en indledende vejtransport hen til en terminal,
hvor godset læsses om til f.eks. jernbane eller indre vandveje. Til slut
gennemføres typisk endnu en vejtransport til godsets bestemmelsessted.
Kombinerede transporter er betydeligt mindre belastende end normale
vejtransporter, når det kommer til de eksterne omkostninger (såsom kø-
dannelse, trafikulykker, støj og forurening). Kommissionen ønsker derfor
at øge anvendelse af kombinerede transporter i EU. Der skal særligt bi-
drage til at opnå
EU’s klimamål.
Medlemslandene pålægges derfor at udarbejde nationale handlingspla-
ner, der konkret skal sikre, at omkostningerne til kombinerede transporter
sænkes med mindst 10 pct. over de kommende 7 år. For at være støtte-
berettiget skal en kombineret transport levere en reduktion i de eksterne
omkostninger på mindst 40 pct. i forhold til en tilsvarende fiktiv vejtrans-
port.
Forslaget er det tredje forslag til revision af det eksisterende direktiv (fra
1992) på området. Kommissionen måtte i 2020 trække sit seneste forslag
til revision fordi Europa-Parlamentet og Rådet nåede frem til et kompro-
mis, der i Kommissionens øjne ikke ville fremme kombineret transport.
Det skyldtes, at Europa-Parlamentet og Rådet ønskede at begrænse bru-
gen af udenlandske chauffører (cabotage) på vejdelen af kombinerede
transporter.
4. december 2023
Kontaktperson
Mathias Grønbek
Lydholm (5907)
EU-chefkonsulent
Side 1 | 6