Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del EU-note E 16
Offentligt
2819929_0001.png
NYHEDSBREV │ 2022-2023 │
5. FEBRUAR 2024
EU’s klimaråd gør status for EU’s
klimapolitik og anbefaler mere
handling i et højere tempo, hvis EU
skal opnå klimaneutralitet
EU’s pendant til det danske klimaråd
giver i en ny
rapport 13 anbefalinger til, hvordan EU kan nå målet
om klimaneutralitet senest i 2050. Der
er
akut behov
for at styrke EU’s klimaindsats inden for
alle sektorer,
og der skal fart på reduktionen af udledningerne.
The European Scientific Advisory Board on Climate Change (herefter også
”rådet”
og
”klimarådet”) udgav den 18. januar
2024 en rapport, der gør status
over EU’s klimaindsats og kommer
med 13 konkrete anbefalinger til at nå
EU’s vedtagne
klimamål for 2030 og klimaneutralitet senest i 2050.
Klimarådets overordnede konklusion er klar: Hvis det skal være muligt at nå
EU’s klimamål,
er det nødvendigt at styrke indsatsen øjeblikkeligt. Det
gælder ikke mindst indsatsen på nationalt niveau.
Rapporten konkluderer, at der er behov for at øge indsatsen inden for alle
sektorer. Her er det især landbrug, transport, og bygninger samt LULUCF-
sektoren
(udledninger fra
arealanvendelse, ændringer i arealanvendelse og
skovbrug), som skal levere hidtil usete drivhusgasreduktioner
og det på
kort tid. I relation til landbrug fremhæver rapporten, at
EU’s landbrugspolitik i
højere grad bør tilpasses EU’s klimaambitioner. Ligesom
der senest i 2031
bør indføres en pris på udledninger fra landbrug og LULUCF.
Rapporten og anbefalingerne kommer kort før, at Kommissionen den 6.
februar 2024 ventes at præsentere et udspil om EU’s klimamål for 2040.
EU-note - 2023-24 - E 16: EU-nyt: 13 anbefalinger fra EU’s klimaråd til opnå klimaneutralitet i 2050
2819929_0002.png
Kan EU nå sine klimamål for 2030 og 2050?
Ifølge klimarådet har EU gjort store fremskridt med at styrke rammerne for
sin klimapolitik i de seneste år. Det er sket med en række initiativer under
den europæiske grønne pagt og Fit for 55-pakken.
Klimarådet vurderer, at en effektiv implementering af Fit for 55-pakken vil
kunne bidrage til at fremskynde
EU’s ”dekarbonisering”, dvs.
at reducere
eller eliminere drivhusgasemissioner. Men rådet gør det også klart, at der er
behov for yderligere tiltag, hvis EU skal opnå klimaneutralitet senest i 2050.
Til trods for at drivhusgasreduktionerne har taget fart de senere år, ser det
således ikke ud til, at EU kan nå 2030-målet
at reducere EU’s udledninger af
drivhusgasser med mindst 55 pct. i forhold til 1990-niveuaet. EU-landenes
fremskrivninger viser nemlig kun en reduktion på 49 pct. i 2030. Hvis målene
om en reduktion på mindst 55 pct. og siden klimaneutralitet skal nås,
vurderes det, at hastigheden af reduktionerne skal mere end fordobles.
Hvad er Fit for 55-pakken?
Fit for 55-pakken er en række forslag om ny EU-lovgivning og revision af
eksisterende EU-lovgivning for at sikre, at
EU’s politikker i overensstemmelse med
EU’s 2030-mål.
Dvs. senest i 2030 at nå en reduktion af nettodrivhusgas-
udledninger med mindst 55 pct. sammenlignet med 1990. Se evt. Kommissionens
beskrivelse af pakken
her.
Resumé af anbefalingerne fra
EU’s klimaråd
Anbefalinger til at nå 2030-målet om en reduktion på 55 pct.
Anbefaling 1: Medlemslandene skal gennemføre nationale tiltag til øge
hastigheden af reduktioner og vende det faldende optag (kulstofdræn)
For at nå 2030-målet om en reduktion af nettodrivhusgasudledninger med
mindst 55 pct., skal medlemslandene gennemføre en hurtig, robust og effek-
tiv implementering af Fit for 55-pakken.
Resultaterne afhænger især af den
nationale
implementering af byrdeforde-
lingsaftalen (bygninger, transport og landbrug) og LULUCF-forordningen.
Rapporten fremhæver i den forbindelse, at medlemslandene opdaterer og
implementerer deres nationale energi- og klimaplaner
(NECP’er)
i forbin-
delse med revision af disse i 2024.
Anbefaling 2: Færdiggør lovgivningsinitiativer under den grønne pagt
Klimarådet anbefaler, at man får færdiggjort de initiativer under den grønne
pagt, hvor lovgivningen endnu ikke er helt på plads. Her peger rådet særligt
på revisionen af energibeskatningsdirektivet. Ifølge rådet skal revisionen af
direktivet sikre, at beskatningen af energiprodukter tilpasses
EU’s klimamål,
herunder at man indfører højere minimumafgifter for fossile brændstoffer og
fjerner forskellige afgiftsfritagelser (bl.a. for fly, skibsfart og landbrug).
Anbefaling 3: Sikr stabile investeringsrammer for vedvarende energi
ved at vedtage og implementere lovgivning
EU og nationale beslutningstagere skal implementere eksisterende lovgiv-
ning på området og vedtage den lovgivning, der afventer eller er under be-
handling. Her fremhæves især
EU’s
elmarkedsreform, forordningen om net-
tonulindustri (NZIA) og forordningen om kritiske råstoffer. Det vurderes, at
EU-note - 2023-24 - E 16: EU-nyt: 13 anbefalinger fra EU’s klimaråd til opnå klimaneutralitet i 2050
2819929_0003.png
gennemførelsen af disse kan medvirke til at styrke de langvarige investe-
ringsudsigter i opskalering af vind- og solenergi.
Anbefaling 4: Fuld udfasning af støtte til fossile brændstoffer
Ifølge klimarådet bør EU-medlemslandene omgående udfase subsidier til
fossile brændstoffer i hele EU, da de undergraver incitamenter til at reducere
fossilt energiforbrug og reducerer det offentlige budgets mulighed for at
finansiere klimaindsatser.
Klimarådet peger på, at afbødende subsidier til mindre bemidlede borgere
skal målrettes, så de sikrer incitamenter til energieffektivitet og skift til
vedvarende energi. Desuden
skal EU’s statsstøtteregler ændres,
så de i
højere grad er i overensstemmelse
med EU’s klimamål.
EU-landene skal
også vedlægge klare planer og tidslinjer for udfasningen i deres
NECP’er.
Anbefalinger til at nå 2050-målet om klimaneutralitet
Anbefaling 5:
EU’s politiske
rammer skal være i fuld overensstemmelse
med målet om klimaneutralitet og udfasning af fossile brændstoffer
Den europæiske klimalov forpligter Kommissionen til at kontrollere, om et
lovforslag eller et udkast til foranstaltninger stemmer overens
med EU’s
klimamål. Rådet foreslår, at Kommissionens kontrol skal systematiseres, og
at den fremover også skal omfatte gennemførelsesretsakter og delegerede
retsakter under Fit for 55-pakken og den grønne pagt samt andre tiltag som
klimarelaterede statsstøtte.
Rådet anbefaler, at
EU’s politikker
tilpasses bedre til målet om klima-
neutralitet. Det gælder især inden for bl.a. energiinfrastruktur og finansiering.
Ligesom rådet fremhæver behovet for, at brugen af teknologier til CO
2
-fangst
og brint ikke må føre til fastholdelse en fossil gasinfrastruktur.
Anbefaling 6: Styrk rammerne for EU forvaltning og efterlevelse på
klimaområdet
Rapporten anbefaler, at EU’s
forvaltning (”governance”)
og efterlevelse
(”compliance”)
på klimaområdet skal styrkes. Det kan gøres ved at forbedre
de eksisterende politikker
især ved de forestående revisioner af den
europæiske klimalov og i
EU’s forordning om et
system for forvaltnings af
energiunionen og klimaindsatsen (”governanceforordningen”).
Dertil peger rådet på, at der skal etableres mere effektive efterlevelses-
mekanismer ifm. medlemsstaters forpligtigelser til at reducere udledninger
fra sektorer, der ikke hører under ETS (EU’s kvotehandelssystem).
Anbefaling 7:
EU’s
to kvotehandelssystemer skal gøres klar til
klimaneutralitet
Klimarådet fremhæver, at der er behov for hurtigst muligt at få en afklaring
for fremtiden for EU’s kvotehandelssystem,
herunder rollen for optag. Dertil
skal EU udvikle alternativer til gratiskvoter for at undgå udflytning af de store
sektorer
(”carbonlækage”), der ikke er dækket af EU’s klimatold
(CBAM).
Desuden anbefaler rådet, at prisen for de to kvotehandelssystemer skal
være høj nok til at skabe det tilstrækkelige incitament til reduktioner i tråd
med målet om klimaneutralitet, og der sker en øget ensretning af prisen i de
to systemer. Rådet bemærker, at det skal ske i samspil med målrettede tiltag
for at adressere socioøkonomiske effekter.
EU-note - 2023-24 - E 16: EU-nyt: 13 anbefalinger fra EU’s klimaråd til opnå klimaneutralitet i 2050
2819929_0004.png
Anbefaling 8:
EU’s politiker
bør bygge på systematiske konsekvens-
analyser og evalueringer af de socioøkonomiske aspekter af
klimapolitikker
For at skabe synergi mellem EU’s
sociale politikker og
klimapolitikker, er der
behov for mere systematiske og kontekstspecifikke konsekvensanalyser og
”ex
post”-evalueringer (efter indførelse). Dertil skal evalueringerne indeholde
offentlige høringer. Det kan ifølge klimarådet bidrage til en mere retfærdig
omstilling og mere
effektiv implementering af EU’s klimapolitik.
Anbefaling 9: Stærkere incitamenter til klimaindsatser i landbruget og
fødevaresystemet
Klimarådet anbefaler, at
EU’s fælles landbrugspolitik (CAP) skal være
bedre
afstemt
med EU’s klimamål.
Klimarådet foreslår, at man i den forestående
revision af CAP’en
fastsætter et separat mål for udledninger, at der indføres
tiltag for at reducere metan og lattergas, jordens kulstofindhold øges og
støtte flyttes væk fra udledningsintensive landbrugspraksisser (bl.a.
husdyrproduktion).
Det anbefales i forlængelse heraf, at EU styrker tiltag til en mere plante-
baseret kost, og at der udvikles en strategi som kan skabe et fødevare-
system tilpasset klimamålene. Samtidig skal EU indlede forberedelserne til
prissætning af udledninger fra landbrug/fødevarer og LULUCF (se anbf. 13).
Anbefaling 10: fangst, lagring og anvendelse af CO
2
, brint og bioenergi
bør målrettes aktiviteter, hvor der ikke er alternativer
Klimarådet fremhæver, at CO
2
-fangst og indirekte elproduktion via bioenergi
og brint er mindre effektivt og forbundet med flere udfordringer mht.
bæredygtigheds end f.eks. energieffektivisering og direkte elektrificering.
Klimarådet anbefaler, at EU-politikkers til understøttelse af CO
2
-fangst og
lagring/anvendelse (CCS-/CCU-teknologi), bioenergi og brint målrettes
aktiviteter, hvor der er ingen eller kun begrænsede muligheder for reduktion
af udledningerne.
Anbefaling 11: EU skal gøre mere for at sikre de nødvendige private og
offentlige investeringer
De årlige investeringer i reduktionsindsatsen skal mere end firedobles fra de
nuværende 200-300 mia. euro til 1.250-1.400 mia. euro årligt. Det vil ifølge
rådet bl.a. kræve en omdirigering af eksisterende investeringer og en
forøgelse af investeringer i energi og transport med min. 500 mia. euro årligt.
Klimarådet foreslår bl.a.,
at rapporteringsmetoden i den flerårige finansielle
ramme (MFF) skal styrkes. For det første skal den bedre kunne spore de
EU-midler, der bidrager til klimaindsatsen. For det andet skal den
identificere, hvor der anvendes midler på aktiviteter, som potentielt er miljø-
og klimaskadelige.
Desuden anbefaler rådet, at EU skal overveje at fortsætte den fælles
låntagning for at øge investorernes tillid og de offentlige investeringer i
klimaindsatsen. Samtidig peger rådet på behovet for private investeringer vil
kræve,
at man fra EU’s side
adresserer teknologispecifikke risici og
finansieringsmangler for at øge udbuddet af bankfinansierede reduktions-
projekter.
Anbefalinger om at udvikle ny politik
Anbefaling 12: EU skal arbejde for mere ambitiøse reduktioner i
efterspørgslen af energi og materiale
EU-politikker skal skabe incitamenter til at foretage effektiviseringer og
EU-note - 2023-24 - E 16: EU-nyt: 13 anbefalinger fra EU’s klimaråd til opnå klimaneutralitet i 2050
2819929_0005.png
adfærdsændringer, som vil reducere efterspørgsel af energi og materialer
(f.eks. ift. transport, materialeforbrug, kost og bygninger). Indtil nu har
EU’s
politikker primært haft fokus på teknologiske tiltag (på udbudssiden) og
mindre på initiativer, der kan begrænse forbruget af produkter og tjenester
(på efterspørgselssiden) med høj drivhusgasudledning.
Anbefaling 13: EU skal sætte en pris på udledninger fra alle større
sektorer og skabe incitamenter for kulstoffjernelse (optag)
Klimarådet anbefaler, at alle større sektorer fremover skal betale for
udledning af drivhusgasser. Det gælder således også landbrug/fødevarer,
LULUCF og udvinding og produktion af fossile brændstoffer (”upstream
fossile aktiviteter”).
Rapporten anbefaler, at man går i gang med at forberede introduktionen af
et prisinstrument for landbruget/fødevarer og LULUCF-sektorerne. Ifølge
klimarådet vil et sådant prisinstrument give landbruget et klart incitament til
at reducere udledninger og øge optag/kulstoffjernelse. Samtidig med at det
kan få kunder til at fravælge udledningstunge produkter. Det vurderes, at et
prisinstrument ikke kan stå alene, men skal kombineres med andre tiltag for
at sikre en retfærdig omstilling.
Vil du vide mere om EU’s klimaråd
og rapportens metode?
European Scientific Advisory Board on Climate Change blev etableret med den
europæiske klimalov for at give input til EU’s klimaindsats for at nå målet om
klimaneutralitet. Dets bestyrelse består af 15 europæiske forskere, og det har til
huse i Det Europæiske Miljøagentur i Danmark.
Læs mere om EU’s klimaråd
her
og om den europæiske klimalov
her.
For at nå frem til anbefalingerne i rapporten, har EU’s klimaråd undersøgt, dels
hvilke fremskridt der er gjort på EU-niveau for at nå klimamålene, dels hvor der er
uoverensstemmelser mellem EU’s vedtagne politik og EU’s klimamål.
Fremskridtene vurderes ved at analysere over 80 indikatorer og sammenstille dem
med benchmarks, mens analysen af uoverensstemmelser primært er baseret på
rapporter, videnskabelige resultater osv. På baggrund af undersøgelsen
identificerer klimarådet, hvad der er behov for, og hvor der er mangler/barrierer.
Rapporten med anbefalingerne findes
her.
Produceret og skrevet af:
Christine Islann Farbøl, International konsulent
Karen Schack Andreassen, International konsulent, tlf. 3111
Andreas Sommer Møller, EU-konsulent, tlf. 3146
EU-nyt fra EU-konsulenterne sendes løbende til abonnenter i Folketinget