Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del EU-note E 18
Offentligt
2828834_0001.png
EU-note
Til orientering af medlemmerne af Miljø- og Fødevareudvalget og Europaud-
valget
Kommissionen foreslår nye regler for dyretransporter
Sammenfatning
Europa-Kommissionen har fremlagt et nyt forslag for beskyttelse af dyr
under transport, som skal erstatte
EU’s gældende lovgivning
fra 2005.
Blandt de vigtigste ændringer er et forslag om at reducere transporttiden
for dyrene og skærpe kravene til hviletid i forbindelse med lange transpor-
ter. Der skal også mere plads til dyrene under transporterne. Hertil kom-
mer forslag om en skærpelse af reglerne for dyr, som transporteres ved
ekstreme temperaturer. Endelig bør der ifølge Kommissionen gælde de
samme standarder for transporttid og pladskrav for transport af dyr til
tredjelande, som når transporten foregår inden for EU.
Fødevareministeren forelægger det prioriterede EU-forslag for Folketin-
gets Miljø- og Fødevareudvalg den 28. februar 2024.
23. februar 2024
Det Internationale
Sekretariat
Morten Knudsen
EU-konsulent
Europa-Kommissionen præsenterede den 7. december 2023 sit længe ven-
tede forslag om
revision af EU’s regler for
beskyttelse af dyr under transport,
som skal forbedre forholdene for de 1,6 milliarder dyr, som hvert år transpor-
teres ind og ud af EU
1
. Kommissionen kalder selv udspillet for den største re-
form af EU’s dyrevelfærdsregler i 20 år.
Den nuværende EU-lovgivning på
området blev vedtaget tilbage i 2004 med den såkaldte transportforordning
2
.
Helt overordnet har det nye forslag til formål at sikre et højere dyrevelfærds-
niveau og forhindre forvridninger på det indre marked. Forslaget sigter bl.a.
1
Kom(2023)0770
af 7. december 2023.
Rådets forordning nr. 1/2005 af 22. november 2004 om beskyttelse af dyr under transport.
2
Side 1 | 5
EU-note - 2023-24 - E 18: EU-note om Kommissionens forslag til nye regler for dyretransporter
2828834_0002.png
på at begunstige slagtning af dyr lokalt, så man undgår langvarige transporter
af dyrene.
Udspillet bygger
på EU’s såkaldte fra jord til bord-strategi
fra maj 2020, hvor
Kommissionen lovede en revision af EU’s dyrevelfærdslovgivning for bl.a. dy-
retransporter og slagtning af dyr, så EU-reglerne kan komme på niveau med
den seneste videnskabelige rådgivning fra bl.a. Den Europæiske Fødevare-
sikkerhedsautoritet (EFSA) og Verdensorganisationen for dyresundhed
(WOAH). Kommissionen lovede ved samme lejlighed at se nærmere på mu-
lighederne for en dyrevelfærdsmærkningsordning.
Folketinget og det nye udspil
Europaudvalget har udvalgt forslaget fra Kommissionens arbejdsprogram for
2024 i henhold til de nye procedurer for Folketingets behandling af særligt
prioriterede EU-forslag
3
. Det betyder bl.a., at fødevareministeren skal
forelægge udspillet i Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg senest 8 uger
efter, at det foreligger i en dansk sprogversion
4
. Forelæggelsen sker dog
allerede den 28. februar i Miljø- og Fødevareudvalget.
Folketingets frist for at vedtage en begrundet udtalelse til Kommissionen om
forslaget og dets overholdelse af nærhedsprincippet er den 15. april 2024
5
.
Hvad er der i forslaget om beskyttelse af dyr under transport?
Forslaget sigter først og fremmest på at regulere forholdene for landbrugsdyr
som kvæg, svin, får, fjerkræ, geder, heste og kaniner, men omfatter også
f.eks. transport af akvatiske dyr (fisk m.v.) og hunde og katte, hvis det foregår
som led i en økonomisk aktivitet. Forslaget dækker ikke bl.a. dyr i zoologiske
haver og akvarier og dyr til videnskabelige dyreforsøg, da der allerede findes
særskilt lovgivning.
Forslaget skal forbedre dyrevelfærden i forbindelse med transport af dyr gen-
nem fastsættelse af mindsteregler på bl.a. følgende fire centrale områder:
1. Reduceret transporttid og skærpede krav om hviletid.
2. Øget plads til dyrene under transporter.
3
Se Europaudvalgets beretning af 29. september 2023.
Kommissionen fremlagde forslaget i en dansk sprogversion den 19. februar 2024.
Ifølge EU-traktaterne har EU-landenes nationale parlamenter en frist på 8 uger til at vedtage en
begrundet udtalelse om forslaget til Kommissionen fra det foreligger i alle EU-sprogversioner.
4
5
Side 2 | 5
EU-note - 2023-24 - E 18: EU-note om Kommissionens forslag til nye regler for dyretransporter
2828834_0003.png
3. Bedre forhold for dyr under transporter ved ekstreme temperatu-
rer.
4. Bedre beskyttelse af dyr, som eksporteres til lande uden for EU.
Begrænsning af transporttid
Kommissionen skelner i sit forslag mellem slagtedyr og dyr til avl eller opfed-
ning, når den øvre transporttid skal fastsættes. For dyr til slagtning foreslår
Kommissionen en maksimal transporttid på 9 timer
6
, hvilket svarer til den tid,
som gælder for chauffører i henhold til deres køre-hvile-tids-regler
7
. For dyr til
avl eller opfedning foreslår Kommissionen, at den øvre transporttid fastsæt-
tes til 21 timer, dog således, at de har krav på 1 times hvile efter 10 timers
transport og 24 timers hvile uden for lastbilen efter 21 timers transport.
I de gældende EU-regler svinger den maksimale transporttid mellem 8 timer
og 29 timer, afhængig af hvilke dyrearter der er tale om (f.eks. 24 timer for
grise og heste og op til 29 timer for store og små drøvtyggere)
8
. Transpor-
terne kan genoptages (med den samme øvre transporttid), når dyrene har
hvilet i 24 timer på en kontrolpost. Og der er ingen begrænsning i antallet af
gange transporten kan genoptages, frem til de når deres destination
9
. De
gældende EU-regler indeholder heller ikke nogen særlige regler for slagtedyr.
Forslaget vil ifølge Kommissionen kunne få stor betydning, idet der hvert år i
EU transporteres 2,6 millioner dyr til slagtning med en transporttid på over 9
timer og 1 million dyr i mere end 42 timer i forbindelse med andre transporter.
Mere plads under transport
De gældende pladskrav for dyr under transport er ifølge Kommissionen ikke
længere i overensstemmelse
med EFSA’s videnskabelige
rådgivning. EFSA
anbefaler, at dyr under transport skal have tilstrækkelig plads til at kunne
skifte stilling, drikke og hvile sig. Kommissionen lægger derfor op til, at der
skal stilles krav om mere plads til hvert enkelt dyr under transporterne. Plad-
sen skal samtidig tilpasses til de pågældende dyrs art, størrelse og kategori.
6
Dog gælder særlige artsspecifikke regler for transport af fjerkræ og kaniner til slagtning.
Køre-hvile-tids-bestemmelserne for chauffører er fastsat i forordning 561/2006 af 15. marts
2006.
Se kapitel V i bilag I til forordning 1/2005 af 22. november 2004 om beskyttelse af dyr under
transport.
Commission Impact Assesment Report SWD (2023)401 af 7. December 2023
Part 1/2.
7
8
9
Side 3 | 5
EU-note - 2023-24 - E 18: EU-note om Kommissionens forslag til nye regler for dyretransporter
2828834_0004.png
Kommissionen foreslår på denne baggrund, at der fastsættes fælles mini-
mumsstandarder for arealkravene under transport for både vej, jernbane og
søvej, som følger EFSA’s
anbefalinger på området.
Pladskravene beregnes
ved hjælp af en nærmere fastsat matematisk formel
10
. Forslaget vil ifølge re-
geringen bl.a. indebære et øget arealkrav ved f.eks. korte transporter for
grise (30-50 pct.), kvæg (50-90 pct.) og fjerkræ (25-70 pct.).
Transport af dyr under ekstreme temperaturer
Kommissionen foreslår også række særskilte regler, som skal beskytte dyr i
forbindelse med transporter under ekstreme temperaturer. Det gælder både,
hvis det trækker op til meget varmt og meget koldt vejr.
Hvis vejrudsigterne forudsiger meget varmt vejr med temperaturer på mellem
25 og 30 grader, foreslår Kommissionen en maksimal transporttid på 9 timer.
Hvis temperaturen stiger til over 30 grader, må dyrene kun transporteres om
natten (mellem kl. 21.00 og kl. 10.00).
Ved varsling af meget koldt vejr med temperaturer under frysepunktet forslår
Kommissionen, at der skal være et krav om, at køretøjer skal være overdæk-
kede, så dyrene ikke udsættes for vind. Hvis temperaturen falder til under mi-
nus 5 grader, må transporten højst vare 9 timer.
Kommissionen lægger desuden op til at indføre nogle artsspecifikke krav til
transporten under ekstreme temperaturer for fjerkræ, kaniner, hunde og
katte.
Transport af dyr til eksport til tredjelande
Ifølge Kommissionen bør der gælde de samme regler om transporttid og
pladskrav i forbindelse med transport af dyr til lande uden for EU, som når
transporten foregår inden for EU. Transport af dyr til tredjelande skal derfor
overholde de samme standarder, som gælder i EU, frem til dyrene ankommer
til deres endelige destination i tredjelandet.
Håndhævelsen af dette krav skal ifølge Kommissionen sikres ved at forpligte
transportørerne til at være certificerede i EU, hvis de vil have tilladelse til at
transportere dyr ud af EU. Hvileperioderne i landene uden for EU må alene
foregå på kontrolsteder, som overholder de samme standarder som i EU.
10
Ligningen og de mere konkrete pladskrav under transport for de enkelte dyrearter kan ses i
kapitel VII i bilag I
til Kommissionens forslag
Side 4 | 5
EU-note - 2023-24 - E 18: EU-note om Kommissionens forslag til nye regler for dyretransporter
2828834_0005.png
Hvad skal der ske nu?
Forslaget til forordning om dyretransporter skal vedtages af både Rådet og
Europa-Parlamentet
efter EU’s almindelige lovgivningsprocedure.
Forslaget blev drøftet i Rådet allerede på et møde den 11. december 2023,
hvor det fik en god modtagelse. Ifølge nyhedsbrevet Agence Europe med-
delte den danske fødevareminister, Jacob Jensen (V), på rådsmødet, at Dan-
mark sammen med bl.a. Tyskland, Sverige og Luxembourg havde opfordret
til at fastsætte en maksimal transporttid på 8 timer for dyr til slagtning. Han
beklagede samtidig, at Kommissionens udspil ikke indeholdt forslag om dyre-
velfærdsmærkning.
Regeringen er desuden medunderskriver af et fælles
positionspapir
fra den 7.
juni 2022, hvor man sammen med Belgien, Holland, Tyskland og Sverige an-
befaler en øvre transporttid på 8 timer for transport af alle dyr til slagtning
11
.
Det belgiske EU-formandskab har foreløbig sat forslaget på et rådsmøde til
en fremskridtsrapport den 24.-25. juni 2024. Europa-Parlamentet har endnu
ikke udpeget en ordfører for forslaget. Der er således stadig lang vej endnu,
og det kan næppe forventes, at der i Rådet og Parlamentet for alvor kommer
gang i forhandlingerne om forslaget før efter europaparlamentsvalget i 2024
og indsættelsen af en ny Europa-Kommission til efteråret.
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter
Folketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herun-
der lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at
yde upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Fol-
ketingets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
11
Man kan læse mere om regeringens holdning til forslaget i regeringen udvidede grund- og
nærhedsnotat om sagen, som blev oversendt til Europaudvalget og Miljø- og Fødevareudvalget
den 20. februar 2024.
Side 5 | 5