Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del EU-note E 22
Offentligt
2860078_0001.png
EU-note
Til orientering af Europaudvalget
Hvordan udpeges formanden for Kommissionen
lever
spidskandidatprocessen?
Sammenfatning
EU’s institutioner udkæmper en magtkamp om, hvem der skal udpege den
næste formand for Kommissionen. Mens det historisk set har været
EU’s
stats- og regeringsledere i Det Europæiske Råd, der har udpeget kommis-
sionsformanden i lukkede rum, forsøger Europa-Parlamentet at etablere
en alternativ proces for valg af formand: den såkaldte spidskandidatproces.
I 2014 introducerede Europa-Parlamentet spidskandidatprocessen for før-
ste gang. Idéen med spidskandidatsystemet er, at kommissionsformanden
vælges blandt spidskandidater fra de store politiske grupper i Europa-Par-
lamentet. Det betyder, at parlamentet indtager en stærkere rolle i beslut-
ningen om, hvem der skal lede Kommissionen.
Der hersker dog uenighed om,
hvorvidt EU’s regeringsledere bør følge
spidskandidatprocessen, det vil sige, om de reelt er forpligtet til at nomi-
nere spidskandidaten for den største politiske gruppe. Det skyldes hoved-
sageligt, at det ikke står som et krav i traktaterne. Mens Lissabontraktaten
foreskriver, at Det Europæiske Råd skal tage højde for resultatet af valget
til Europa-Parlamentet, specificerer den ikke, hvordan det konkret skal gø-
res.
Flere af EU’s regeringsledere har gjort det klart, at de ikke føler sig forplig-
tede til at følge spidskandidatprocessen, og valget i 2024 kan derfor vise
sig som et skæbneår for spidskandidatsystemet.
2. maj 2024
Det Internationale
Sekretariat
Christine Islann Farbøl
& Mathias Grønbek
Lydholm
EU-konsulenter
Traktaterne
om valg af formand for Kommissionen
Artikel 17, stk. 7
i Traktaten om Den Europæiske Union (TEU)
beskriver pro-
cessen for valg af kommissionsformand:
Side 1 | 6
EU-note - 2023-24 - E 22: EU-note om proces for valg af kommissionsformand
2860078_0002.png
Under hensyntagen til valget til Europa-Parlamentet og efter passende
høringer foreslår Det Europæiske Råd med kvalificeret flertal Europa-
Parlamentet en kandidat til posten som formand for Kommissionen.
Denne kandidat vælges af Europa-Parlamentet med et flertal af dets
medlemmer.
Hvis denne kandidat ikke opnår et sådant flertal, foreslår
Det Europæiske Råd med kvalificeret flertal inden en måned en ny
kandidat, der vælges af Europa-Parlamentet efter samme procedure.
Ifølge
artikel 17, stk. 7 (TEU), der blev tilføjet med Lissabontraktaten, skal det
Europæiske Råd således tage højde for valget til Europa-Parlamentsvalget,
når det foreslår en kandidat til posten som formand for Kommissionen. Heref-
ter skal Europa-Parlamentet godkende kandidaten med absolut flertal.
Artik-
len specificerer dog ikke, hvordan Det Europæiske Råd konkret skal tage
højde for valget til Europa-Parlamentet. Det giver derfor rum til forskellige
tolkninger af, hvordan og i hvor høj grad der skal tages hensyn til det.
Europa-Parlamentets tolkning: En øget rolle til Europa-Parlamentet
Opfindelsen af spidskandidatprocessen er et resultat af Europa-Parlamentets
læsning af artikel 17, stk. 7 (TEU), som tolkes i lyset af Europa-Parlamentets
beføjelser, der blev styrket i Lissabontraktaten.
1
Lissabontraktaten tilføjer
med artikel 17, stk. 7 (TEU), at Det Europæiske Råds nominering af en kan-
didat, skal foregå »[u]nder hensyntagen til valget til Europa-Parlamentet«.
2
Det er især denne sætning og vægtningen heraf, der tolkes som en legitime-
ring af en større rolle til Europa-Parlamentet
eller i hvert fald ikke længere
udelukker den.
Traktaterne har gradvist tildelt Europa-Parlamentet en (større) rolle i beslut-
ningen om, hvem der skal bestride formandsposten.
3
Mens man med Am-
sterdamtraktaten i 1997 indførte, at Europa-Parlamentet formelt skal god-
kende Kommissionens nominerede kandidat til formandsposten, tilføjes det
med
artikel 17, stk. 7 (TEU),
at den nominerede kandidat skal »vælges af Eu-
ropa-Parlamentet med et flertal af dets medlemmer«. Den nye tilføjelse kan
læses som en etablering af en klar sammenhæng mellem et flertal i Europa-
Parlamentet og udvælgelsen af Kommissionens formand.
4
Derudover skal
opfindelsen af spidskandidatsystemet også forstås som en del af en større
diskussion om demokratisering og EU-beslutningstageres legitimitet.
1
Spitzenkandidaten or the lead candidate process: Ways to Europeanise elections to the Euro-
pean Parliament | Think Tank | European Parliament (europa.eu)
2
EUR-Lex - 12016M017 - DA - EUR-Lex (europa.eu)
3
ibid.
4
Spitzenkandidaten or the lead candidate process: Ways to Europeanise elections to the Euro-
pean Parliament | Think Tank | European Parliament (europa.eu)
Side 2 | 6
EU-note - 2023-24 - E 22: EU-note om proces for valg af kommissionsformand
2860078_0003.png
En tolkning, der understreger Det Europæiske Råds rolle
En anden tolkning af artikel 17, stk. 7 (TEU) er, at Det Europæiske Råd (sta-
dig) har en traktatsikret ret til
nu under hensyntagen til resultatet af valget til
Europa-Parlamentet
at foreslå en kandidat til formandsposten.
5
Europa-
Parlamentet kritiseres derfor for at tildele sig selv en større rolle end tiltænkt i
Lissabontraktaten med sin tolkning af artikel 17, stk. 7 (TEU). Europa-Parla-
ments læsning gør nemlig op med den hidtidige fordeling mellem Det Euro-
pæiske Råd og Europa-Parlamentet, hvor det Det Europæiske Råd vælger
en formandskandidat, og Europa-Parlamentet herefter godkender kandida-
ten. Det betyder, at Europa-Parlamentet i overvejende grad indtager begge
roller, da det både får retten til at nominere kandidater og skal give endelig
godkendelse af formanden.
Hvad er spidskandidatprocessen?
Spidskandidatprocessen er Europa-Parlamentets opfindelse og en måde at
implementere Europa-Parlamentets tolkning af artikel 17, stk. 7 (TEU). Den
har til formål at ændre processen for, hvordan formanden for Kommissionen
vælges. Det har historisk set været
EU’s stats-
og regeringsledere, der har
udpeget formanden i lukkede rum i Det Europæiske Råd med efterfølgende
godkendelse af Europa-Parlamentet. Kandidaterne har typisk regeringserfa-
ring og er velkendte figurer i europæisk politik, men derudover er det relativt
uklart, hvad der kvalificerer en kandidat til posten, og hvordan man får den.
Fortalere for spidskandidatsystemet vil derfor gøre op med en »uigennemsig-
tig proces« og skabe større demokratisk legitimitet og transparens omkring
udvælgelsen af formanden ved at koble valg af formand til en valghandling.
6
Det skal skabe en »klar og troværdig forbindelse mellem vælgernes beslut-
ning og valget af Kommissionens formand« samt sætte »en stopper for un-
derhåndsaftaler i Det Europæiske Råd«.
7
Spidskandidatprocessen introducerer derfor en ny model for valg af kommis-
sionsformand, hvor de europæiske politiske partier har »serveretten« til at
indstille kandidater, og hvor udnævnelse af kommissionsformand kobles til
valget til Europa-Parlamentet og udfaldet heraf.
8
Det vil sige, at beslutningen
om udpegelse af formand for Kommissionen bør følge direkte som
5
6
Citino, M. Ylenia
“The
Spitzenkandidaten Practice in the Spotlight”
(2024)
Spitzenkandidaten or the lead candidate process: Ways to Europeanise elections to the Euro-
pean Parliament | Think Tank | European Parliament (europa.eu)
7
ibid.
8
ibid.
Side 3 | 6
EU-note - 2023-24 - E 22: EU-note om proces for valg af kommissionsformand
2860078_0004.png
konsekvens af resultatet af valget til Europa-Parlamentet.
9
Det betyder, at
den partigruppe, der får flest stemmer til valget til Europa-Parlamentet
som
udgangspunkt
forventes at få valgt sin spidskandidat som formand for Kom-
missionen.
Trin i spidskandidatprocessen
Spidskandidatprocessen følger som udgangspunkt disse trin:
Trin 1:
De europæiske politiske partiers bestyrelser indstiller hver især deres
bud på en spidskandidat.
Trin 2:
De europæiske politiske partier i Europa-Parlamentet vælger spids-
kandidat(er) for den samlede partigruppe.
Trin 3:
Efter valget til Europa-Parlamentet konsulterer formanden for Det Eu-
ropæiske Råd Europa-Parlamentet om kandidater.
10
I Europa-Parlamentet
indleder spidskandidaten fra det europæiske politiske parti, der har opnået
den største andel af pladserne ved valget, forhandlingerne om at udpege den
kandidat med der kan samle det største flertal til Europa-Parlamentets fælles
kandidat til posten som formand for Kommissionen. Det skal ifølge Europa-
Parlamentet være op til formanden for Europa-Parlamentet at meddele Det
Europæiske Råd navnet på Europa-Parlamentets fælles kandidat.
Trin 4:
Formanden for Det Europæiske Råd indstiller denne kandidat til Det
Europæiske Råd, som skal godkende kandidaten med kvalificeret flertal.
Trin 5:
Europa-Parlamentet skal
ved et flertal af sine medlemmer
god-
kende formanden.
Hvordan har spidskandidatprocessen fungeret i praksis?
Spidskandidatprocessen er indtil videre blevet bragt i spil to gange: i hen-
holdsvis 2014 og 2019.
2014: Jean Claude Juncker
I 2014 indstillede de politiske partier i Europa-Parlamentet hver især en
spidskandidat og krævede herefter, at Det Europæiske Råd skulle nominere
spidskandidaten fra den største politiske gruppe, Jean Claude Juncker fra
den kristenkonservative gruppe (EPP). Efter tovtrækkeri med Det
9
Parlamentet foreslår regler om et spidskandidatsystem forud for EU-valget | Nyheder | Europa-
Parlamentet
10
Se
Parlamentet foreslår regler om et spidskandidatsystem forud for EU-valget | Nyheder | Eu-
ropa-Parlamentet
Side 4 | 6
EU-note - 2023-24 - E 22: EU-note om proces for valg af kommissionsformand
2860078_0005.png
Europæiske Råd fik Europa-Parlamentet sin vilje, og Juncker blev valgt som
formand. Valget blev udråbt som et demokratisk nybrud blandt fortalere for
processen.
11
Der er dog uenighed om, hvorvidt valget af Europa-Parlamen-
tets spidskandidat egentlig skyldtes spidskandidatsystemet, eller om det blot
var en isoleret begivenhed, fundereret i en bred støtte til Juncker blandt både
medlemslande og Europa-Parlamentet. Juncker levede nemlig op til de mere
traditionelle kriterier i Det Europæiske Råd om at være en velkendt figur i eu-
ropæisk politik med regeringserfaring.
2019: Ursula von der Leyen
Valget i 2019 var derimod et klart nederlag for spidskandidatprocessen. Det
Europæiske Råd afviste at nominere spidskandidaten for den største gruppe i
Europa-Parlamentet, Manfred Weber. I stedet valgte det at nominere Ursula
von der Leyen uden om spidskandidatsystemet. Det blev opfattet som et de-
mokratisk tilbageslag i Europa-Parlamentet, som stemte von der Leyen ind
som formand med kun 383 stemmer
12
–blot
9 flere end det påkrævede antal
stemmer.
Med sin beslutning om at afvise spidskandidaten for Europa-Parlamentets
største gruppe i 2019, har Det Europæiske Råd gjort det klart, at det ikke ser
sig forpligtet til at følge spidskandidatsprocessen
2024: Et skæbneår for spidskandidatsystemet
Efter Europa-Parlamentets to forsøg på at anvende spidskandidatsystemet,
står det klart, at der er uenighed om, hvorvidt processen bør følges i praksis.
Europa-Parlamentet ønsker derfor en bindende aftale med Det Europæiske
Råd om et spidskandidatsystem inden valget i år.
13
Nederlaget til processen i 2019 efterlader tvivl om, hvorvidt det overhovedet
er muligt at genoplive den. Især da flere af
EU’s regeringsleder
har gjort det
klart, at de heller ikke føler sig forpligtede til at følge spidskandidatprocessen
i år. Alligevel har de fleste grupper i Europa-Parlamentet indstillet en spids-
kandidat.
I 2019 måtte von der Leyen love Europa-Parlamentet at forbedre spidskandi-
datprocessen for at blive godkendt som kommissionsformand. Det er dog
ikke lykkedes at skabe klarhed om, hvordan det skal se ud. Diskussionen om
11
Sørensen, D. Brasso “En magtkamp sig i EU: Hvem skal udpege den næste kommisionsfor-
mand?” Tænketanken Europa
12
Parliament elects Ursula von der Leyen as first female Commission President | News | Euro-
pean Parliament (europa.eu)
13
Parlamentet foreslår regler om et spidskandidatsystem forud for EU-valget | Nyheder | Europa-
Parlamentet
Side 5 | 6
EU-note - 2023-24 - E 22: EU-note om proces for valg af kommissionsformand
2860078_0006.png
spidskandidatprocessen er desuden blevet kompliceret af en række relate-
rede diskussioner, b.la om, hvorvidt der skal indføres transnationale lister til
valget til Europa-Parlamentet (det vil sige, at der kan opstilles kandidater på
fælleseuropæiske lister, som alle i Unionen kan stemme på.)
Von der Leyen stiller igen op til posten som kommissionsformand i 2024.
Modsat 2019 er hun denne gang valgt som reel spidskandidat for den sam-
lede EPP-gruppe. Hun er dog ikke opstillet som kandidat til Europa-Parla-
mentet.
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter
Folketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herun-
der lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at
yde upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Fol-
ketingets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
Side 6 | 6