Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del EU-note E 23
Offentligt
2872073_0001.png
EU-note
Til orientering af Erhvervsudvalget, Forsvarsudvalget og Europaudvalget
Et paradigmeskift i europæisk forsvarsindustri: Den
forsvarsindustrielle pakke
Sammenfatning
Kommissionen og den høje repræsentant for udenrigsanliggender offent-
liggjorde den 5. marts 2024 en større pakke vedrørende den europæiske
forsvarsindustri. Pakken er en af Folketingets prioriterede sager for 2024.
Med pakken ønsker Kommissionen og den højtstående repræsentant
(»EU’s
udenrigsminister«)
at iværksætte et paradigmeskift, der skal sikre,
at den europæiske forsvarsindustri omstilles til den nye geopolitiske virke-
lighed efter den russiske fuldskalainvasion af Ukraine.
I dag foretager medlemslandene hovedparten af deres militære indkøb
uden for EU, herunder i høj grad i USA. De stigende forsvarsbudgetter
kommer derfor ikke den europæiske forsvarsindustri til gode. Omvendt er
den europæiske forsvarsindustri ikke tilstrækkeligt gearet til at sikre euro-
pæisk forsyningssikkerhed på området.
Pakken indeholder en overordnet strategi med en vision og en række
målsætninger. Hertil kommer et forslag til forordning, der indeholder et
forsvarsindustrielt program og en såkaldt »ramme for forsyningssikker-
hed«.
Kommissionen foreslår et budget på 1,5 mia. euro for programmet frem til
udgangen af den indeværende finansielle periode i 2027. Rammen for
forsyningssikkerhed indebærer, at det i forbindelse med kriser er muligt at
pålægge virksomheder at prioritere visse ordrer, hvilket ifølge regeringen
kan have karakter af ekspropriation.
23. maj 2024
Kontaktperson
Mathias Grønbek
Lydholm (5907)
Side 1 | 9
EU-note - 2023-24 - E 23: Et paradigmeskift i europæisk forsvarsindustri: Den forsvarsindustrielle pakke
2872073_0002.png
Indledning
78 procent af
det udstyr, som EU’s medlemslande har sendt til Ukraine efter
den russiske fuldskalainvasion i 2022 har sin oprindelse uden for EU’s græn-
ser.
1
Læg hertil, at kun 18 pct. af
EU’s medlemslandes indkøb af forsvarsma-
teriel ifølge Kommissionen foregår i fællesskab. Det er i den sammenhæng,
at det nye udspil om at styrke den europæiske forsvarsindustri skal ses.
2
Udspillet er en af Folketingets prioriterede EU-sager for 2024. Der er tale om
en pakke bestående af en overordnet forsvarsindustriel strategi (EDIS
JOIN
(2024) 10)
og et forslag til forordning om etablering af programmet for den
europæiske forsvarsindustri (»EDIP«). Forordningsforslaget indeholder også
en ramme for sikring af rettidig tilgængelighed og forsyning af forsvarspro-
dukter (KOM
(2024) 150).
Strategien sætter en overordnet retning og har ka-
rakter af et visionspapir. Den skal ikke vedtages, men vil blive genstand for
politiske drøftelser. Forordningen skal vedtages af både Rådet og Europa-
Parlamentet efter den almindelige lovgivningsprocedure.
3
Den forsvarsindustrielle strategi
Den overordnede vision med strategien er, at man på europæisk plan skal gå
fra kortsigtet krisehåndtering til mere langsigtet beredskab på det forsvarsin-
dustrielle område. Tanken er helt grundlæggende, at det er afgørende for
EU’s sikkerhed, at man har en velfungerende forsvarsindustri, der kan levere
de militære kapaciteter, som medlemslandene har behov for.
Strategien er opdelt i fem forskellige fokusområder/spor:
1. Fælles og bedre investering i forsvarsmateriel
2. Øget reaktionsdygtighed og forsyningssikkerhed
3. Finansiering
4. Integration med andre politikker
5. Partnerskaber.
Strategien tager
udgangspunkt i EU’s eksisterende beføjelser, f.eks. inden for
det indre marked, og bruger disse til at fremme fælles investeringer og den
1
Se »Much more than a Market« af Enrico Letta (»Letta-rapporten«) fra 2024:
https://www.con-
silium.europa.eu/media/ny3j24sm/much-more-than-a-market-report-by-enrico-letta.pdf
Kommissionen og den høje repræsentant for udenrigsanliggender fremlagde forslaget den 5.
marts 2024 som led i en større pakke. Pakken har til formål at styrke den europæiske forsvars-
industri skal ses og derigennem styrke Europas sikkerhed og mulighed for at støtte Ukraines
kamp mod Ruslands ulovlige invasion.
Forsvarsministeren orienterede på mødet i Europaudvalget den 17. maj 2024 om forslaget til
forordning. Det var ministerens vurdering, at forordningen ville blive vedtaget inden udgangen
af året, og ministeren vil derfor forelægge forslaget til forordning i løbet af september eller okto-
ber 2024.
2
3
Side 2 | 9
EU-note - 2023-24 - E 23: Et paradigmeskift i europæisk forsvarsindustri: Den forsvarsindustrielle pakke
2872073_0003.png
europæiske forsvarsindustrielle base. Der er
ikke
tale om en »forsvarsstra-
tegi«. På
forsvarsområdet har EU’s institutioner begrænsede beføjelser.
I ste-
det er der tale om en »forsvarsindustristrategi«, hvor en »indre marked«-logik
anvendes på forsvarsområdet. Fokus er derfor ikke på, hvilke militære kapa-
biliteter medlemslandene har brug for, men på, hvordan man kan få mere for
sine penge gennem fælles indkøb, hvordan flaskehalse, der risikerer at for-
sinke og fordyre indkøb, kan mindskes, og hvordan forsyningssikkerheden
øges. Strategien skal også ses som en traditionel erhvervspolitisk strategi,
der skal sikre forsvarsindustriens mulighed for at skabe vækst og beskæfti-
gelse.
Eksempler på konkrete målsætninger i den forsvarsindustrielle stra-
tegi:
- Handel mellem medlemsstaterne udgør i dag 15 pct. af den sam-
lede værdi af EU’s forsvarsmarked. Med strategien sættes et mål
om, at samhandelens værdi skal øges til 35 pct. senest i 2030.
- Medlemsstaterne skal foretage mindst 50 pct. af deres indkøb i EU
i 2030. Målet øges til 60 pct. i 2035.
- I 2030 skal mindst 40 pct. af medlemsstaternes indkøb af forsvars-
materiel foretages i fællesskab.
Implementering af den overordnede vision
Visionen i strategien skal implementeres dels gennem den foreslåede forord-
ning, dels gennem yderligere tiltag. I det følgende gennemgås først de vigtig-
ste elementer i den foreslåede forordning. Dernæst gennemgås kort nogle af
de elementer, som skal implementeres senere og på anden vis.
4
Forordningen: Det forsvarsindustrielle program (EDIP) og en ramme
for forsyningssikkerhed
Forordningen indeholder fire hovedelementer:
1) Et forsvarsindustrielt program, der skal styrke den europæiske for-
svarsindustrielle bases konkurrence- og tilpasningsdygtighed.
2) Tiltag, der skal sikre genopbygningen og moderniseringen af den
ukrainske forsvarsindustri.
3) Et regime for forsyningssikkerhed på forsvarsområdet
4) Bestemmelser vedrørende oprettelse af udvalget for forsvarsindustri-
elt beredskab.
4
Regeringen har også
i noget længere format
redegjort detaljeret for både den forsvarsindu-
strielle strategi og forordningen. For yderligere detaljer se regeringens udvidede grund- og nær-
hedsnotater om henholdsvis strategien (her) og forordningen (her).
Side 3 | 9
EU-note - 2023-24 - E 23: Et paradigmeskift i europæisk forsvarsindustri: Den forsvarsindustrielle pakke
2872073_0004.png
Nedenfor er der fokus på punkt 1 (det forsvarsindustrielle program og indsat-
ser for fælles indkøb) og 3 (et regime for forsyningssikkerhed). De tiltag, der
skal sikre genopbygningen og moderniseringen af den ukrainske forsvarsin-
dustri, består primært i, at der oprettes et særskilt (og ufinansieret) instru-
ment, der skal tillade Ukraines deltagelse i det europæiske forsvarsindustri-
elle program.
Det forsvarsindustrielle program og fælles indkøb
Med forordningen oprettes
et forsvarsindustrielt program,
der skal finan-
siere en række af strategiens visioner. Programmet foreslås oprettet med et
budget på 1,5 mia. euro (godt 11 mia. kr.).
5
Det skal finansiere en række af
prioriteterne i forsvarsindustristrategien frem mod udløbet af den nuværende
finansielle ramme ved udgangen af 2027. Perioden fra 2028 og frem vil være
dækket af
EU’s
næste flerårige finansielle ramme, hvor der vil skulle afsættes
yderligere midler til udviklingen af den europæiske forsvarsindustri.
Modtagere af midler fra programmet vil, med enkelte muligheder for undta-
gelser, skulle være etableret i EU eller et associeret land (herunder Ukraine).
Programmet vil kunne bidrage til en række tiltag, der skal implementere stra-
tegiens målsætninger. Det gælder blandt andet samarbejde om indkøb af for-
svarsmateriel, fremskyndelse af tilpasning til strukturelle ændringer i den eu-
ropæiske forsvarsindustri med videre.
Det fremgår af EU’s traktater, at EU’s budget ikke kan bruges til militære ud-
gifter. Programmet vil derfor ikke kunne bruges til at investere i militære ka-
pabiliteter, men til at fremme samarbejde herom. Hvis programmet skal støtte
fælles indkøb af forsvarsmateriel, vil det med andre ord skulle ske som f.eks.
bidrag til de ekstraordinære administrative udgifter, som fælles indkøb kan
medføre.
Kommissionen finder, at
fælles indkøb
er nøglen til at sikre, at indkøbene fo-
regår mere effektivt og med et større europæisk fokus. EU har allerede i dag
et midlertidigt program til fremme af fælles investeringer: EDIRPA. Kommissi-
onen ønsker bygge videre på erfaringerne herfra og således give finansiel
støtte til de ekstra administrative udgifter, der kan følge af at indkøbe for-
svarsmateriel i fællesskab.
5
Kommissionen anerkender, at 1,5 mia. euro er et begrænset budget situationen taget i betragt-
ning. Kommissionen opfordrer derfor til, at der allerede nu indledes en dialog om, hvordan der
kan skaffes yderligere finansiering. Kommissionen konkretiserer ikke dette, men blandt mulig-
hederne er både anvendelse af indefrosne russiske aktiver (især med henblik på finansiering af
Ukraines deltagelse i programmet) og fælles låntagning,
Side 4 | 9
EU-note - 2023-24 - E 23: Et paradigmeskift i europæisk forsvarsindustri: Den forsvarsindustrielle pakke
2872073_0005.png
Som noget nyt vil Kommissionen foreslå en såkaldt
struktur for det euro-
pæiske forsvarsmaterielprogram (SEAP).
Formålet hermed er at skabe
standardiserede procedurer for samarbejde på tværs af grænser om indkøb
af forsvarsmateriel. Vælger medlemslandene at oprette en SEAP til fælles
indkøb af forsvarsmateriel, vil det have status af en international organisation.
Medlemsstaterne vil derfor kunne drage fordel af en momsfritagelse, hvis de
vælger at lade det i fællesskab indkøbte udstyr blive ejet i fællesskab. Som
international organisation vil man også gennem forsvarsprogrammet uden
om EU kunne udstede fælles gældsbeviser til langsigtet finansiering af ind-
køb af forsvarsmateriel. Forsvarsindustriprogrammet vil kunne bidrage til at
forbedre samarbejdet i det europæiske forsvarsmaterielprogram.
Inspireret af det amerikanske fortilfælde
6
foreslår Kommissionen, at der op-
rettes
en europæisk militær salgsmekanisme.
Salgsmekanismen skal be-
stå af fire hovedelementer:
1. Et katalog over forsvarsprodukter, som den europæiske forsvarsindu-
strielle base kan levere. Dette skal bidrage til at skabe større gen-
nemsigtighed i, hvad den europæiske industri kan levere, og hvor
hurtigt.
2. Finansiel støtte til hurtigt at etablere puljer af forsvarskapaciteter.
Disse puljer skal sikre, at der »produceres forud«, og at leveringsti-
den nedbringes. Forsvarsindustriprogrammet skal anvendes til at fi-
nansiere yderligere mængder af de kapaciteter, som medlemssta-
terne indkøber i fællesskab, så eventuelle yderligere ordrer hurtigt vil
kunne imødekommes.
3. Bestemmelser, der skal lette indkøbsprocesserne ved at indføre
standardkontrakter. Samtidig skal forsvarskontrakter og rammeaftaler
kunne åbnes op for enhver anden medlemsstat på samme vilkår som
den oprindelig ordregivende medlemsstat, hvis denne giver sit sam-
tykke hertil.
4. Foranstaltninger, der skal støtte indkøbernes kapacitet ved at gen-
nemføre administrativ kapacitetsopbygning og gennemførelsen af re-
levante reformer.
Der skal også ydes støtte til at sikre, at der skabes såkaldte
konstant ind-
satsklare produktionsanlæg
(»ever warm production lines«). Det er indu-
strianlæg, der i fredstid har overskydende kapacitet, som kan bringes i spil
med kort varsel, så produktionen hurtigt kan øges for at imødekomme med-
lemslandenes og partnerlandes behov. EU-finansieringen kan f.eks. anven-
6
Den amerikanske Foreign Military Sales-mekanisme er en centraliseret amerikansk meka-
nisme. Når andre lande ønsker at rekvirere amerikansk militært udstyr, sker det ikke direkte fra
de enkelte virksomheder, men gennem mekanismen. Mekanismen anvendes også til at sælge
varer, der allerede er på lager, hvilket reducerer leveringstiden markant.
Side 5 | 9
EU-note - 2023-24 - E 23: Et paradigmeskift i europæisk forsvarsindustri: Den forsvarsindustrielle pakke
2872073_0006.png
des til maskiner eller til personaleomkostninger. Tilsvarende vil Kommissio-
nen sammen med medlemsstaterne også skulle undersøge, om der er mulig-
hed for hurtigt at mobilisere civile produktionslinjer til forsvarsformål.
Kommissionen foreslår, at der som en del af forsvarsindustriprogrammet op-
rettes
en fond til fremskyndelse af omstillingen af forsyningskæden for
forsvarsmateriel (FAST)
7
. Fondens fokus vil være at
støtte SMV’er gennem
låne- og/eller egenkapitalfinansiering. Med fonden ønsker Kommissionen at
fremme offentlige og private investeringer i forsvarsindustriens værdikæder
og over tid opbygge et økosystem af investorer med fokus på innovative for-
svarsvirksomheder.
EU støtter allerede
udviklingen af nye forsvarskapaciteter
gennem For-
svarsfonden. Mens der også skal gøres mere for at øge innovationen yderli-
gere, vil fokus primært være på at sikre industrialisering af samarbejdstiltag i
regi af forsvarsfonden. Dette vil ske gennem forsvarsindustriprogrammet ved
hjælp af lån og tilskud, der skal tilbagebetales.
Kriseinstrument til sikring af forsyningssikkerhed
Kommissionen foreslår, at der etableres et fælles europæisk kriseinstrument,
der skal kunne sikre den fortsatte forsyning af forsvarsprodukter i en krisesi-
tuation. Forslaget er inspireret af
SMEI,
som er kriseinstrumentet for det indre
marked. Det foreslåede europæiske kriseinstrument skal dels sikre et almin-
deligt beredskab, dels to særlige beredskaber i forbindelse med henholdsvis
forsynings- og sikkerhedskriser,
som giver forskellige muligheder for at
fremme forsyningen af både civile og militære produkter til forsvarsindu-
strien.
8
Forslaget giver blandt andet mulighed for at genåbne eksisterende rammeaf-
taler, så andre end den oprindelige ordregiver kan tiltræde rammeaftalen, li-
gesom der også kan åbnes for nye leverandører, og omfanget af rammeafta-
len kan udvides. Der etableres desuden et system, som skal facilitere aftag-
ningsaftaler, der skal tillade industriel opskalering.
Kommissionen påpeger desuden, at europæiske forsvarsprodukter i begræn-
set omfang er certificeret interoperable: der er ingen garanti for, at ammuni-
tion produceret i ét EU-land også kan anvendes i våben produceret i et andet
7
Fund to Accelerate Defence Supply Chain Transformation
(FAST)
De to krisetilstande henholdsvis en »forsyningskrise« og en »sikkerhedskrise« kan aktiveres
8
med et kvalificeret flertal i Rådet og er begrænset til en varighed af 12 måneder.
Side 6 | 9
EU-note - 2023-24 - E 23: Et paradigmeskift i europæisk forsvarsindustri: Den forsvarsindustrielle pakke
2872073_0007.png
EU-land. Det skyldes, at man ikke i tilstrækkelig grad gør brug af fælles stan-
darder og certificeringer. Med forordningen fremmes arbejdet med krydscerti-
ficeringer, og medlemsstaterne pålægges at behandle forskellige ansøgnin-
ger om nye produktionsanlæg og certificeringer hurtigst muligt.
Parallelt hermed skal Kommissionen monitorere den europæiske produkti-
onskapacitet med henblik på at identificere potentielle forstyrrelser i forsynin-
gen af kriserelevante produkter. Indsamlingen af data er frivillig.
Ifølge Kommissionens forslag er der tale om en
forsyningskrise,
hvis den
medfører alvorlige forstyrrelser i forsyningen af produkter, som
ikke
er for-
svarsprodukter, men som forhindrer leveringen, reparationen eller vedligehol-
delsen af forsvarsprodukter i et sådant omfang, at det vil have alvorlig skade-
virkning på funktionen af forsyningskæder inden for EU. Hvis en sådan krise-
tilstand aktiveres, giver det Kommissionen beføjelser til, efter forudgående
accept fra den pågældende medlemsstat, at kræve, at relevante aktører udle-
verer informationer om produktionskapacitet. Dette ville i en ikkekrisesituation
være frivilligt, men bliver i en krisesituation obligatorisk for virksomheden at
udlevere.
Kommissionen vil i en sådan forsyningskrise også kunne anmode en virk-
somhed om at prioritere en bestemt ordre. Hvis virksomheden afviser ordren,
kan Kommissionen pålægge den at gennemføre ordren alligevel (med rime-
lige vilkår og priser) med en gennemførelsesretsakt.
En
sikkerhedskrise
er en tilstand, hvor der er alvorlige forstyrrelser i forsynin-
gen af forsvarsprodukter i EU. Aktiveres denne krisetilstand, iværksættes en
række yderligere nødforanstaltninger afhængigt af den enkelte krisesituation.
Blandt de mulige foranstaltninger er, som i forsyningskrisen, prioriterede or-
drer. Der er også mulighed for at lette overførslen af forsvarsprodukter inden
for EU’s grænser, støtte til kriserelaterede innovationsaktiviteter, hurtigere
behandling af ansøgninger om certificeringer m.v.
Det bemærkes, at regeringen i sit
udvidede grund- og nærhedsnotat
vurde-
rer, at tiltag vedrørende prioriterede ordrer
kan
have karakter af ekspropria-
tion, jævnfør grundlovens bestemmelser herom.
Yderligere tiltag, der skal implementeres på anden vis
Mens forordningen således lægger op til at implementere en række af strate-
giens visioner nu og her i europæisk lovgivning, er der også en række tiltag,
der enten skal implementeres på anden vis, eller som vil skulle overvejes
nærmere, inden de implementeres.
I dag indgår 26 medlemslande i det permanent strukturerede samarbejde på
forsvarsområdet (PESCO). Et krav for at være med i PESCO er, at man lever
Side 7 | 9
EU-note - 2023-24 - E 23: Et paradigmeskift i europæisk forsvarsindustri: Den forsvarsindustrielle pakke
2872073_0008.png
op til en række såkaldte bindende forpligtelser.
9
Forpligtelserne vedrører den
fortsatte udvikling af medlemslandenes nationale forsvar, forskning og udvik-
ling med videre. Med strategien lægges der op til, at den højtstående repræ-
sentant for udenrigsanliggender skal foreslå at
styrke de forpligtelser i regi
af det permanent strukturerede samarbejde på forsvarsområdet
(PESCO), som vedrører forsvarsindustrien.
Et andet tiltag, som vil skulle implementeres på længere sigt, er, at Kommis-
sionen vil finansiere, at industrien opbygger
strategiske lagre af basiskom-
ponenter,
herunder f.eks. elektroniske komponenter og råmaterialer, der an-
vendes på tværs af sektoren i forskellige forsvarssystemer. Dette vil også bi-
drage til at reducere omkostningerne ved store ordrer og kriser, idet man her-
ved vil kunne begrænse prisinflationen på de pågældende råmaterialer og
komponenter. Kommissionen vil i regi af forsvarsindustriprogrammet igang-
sætte et pilotprojekt, der skal give støtte til opbygningen af sådanne strategi-
ske lagre.
Parallelt med dette fokus på at øge forsyningssikkerheden, bør der også fo-
kuseres på
forskning og udvikling.
Forskning og udvikling vil være afgø-
rende for, at den europæiske forsvarsindustri også fremadrettet er konkurren-
cedygtig og kan levere de kapaciteter, der er nødvendige for medlemsstater-
nes sikkerhed. Teknologiske gennembrud vil også på kort sigt være gavnlige
for Ukraine. Kommissionen vil oprette et innovationskontor i Kyiv, der skal
fremme samarbejde mellem innovative europæiske
SMV’er og Ukraine.
Der vil også skulle samarbejdes yderligere med
NATO,
som EU i dag samar-
bejder med teknisk niveau. Kommissionen foreslår, at dette samarbejde ud-
bygges med særligt fokus på de aspekter af cirkulær økonomi, interoperabili-
tet, industrielle aspekter af klimaændringer, tværgående standardisering og
reaktioner på nye og voksende trusler, der vedrører forsvarsindustrien.
Kommissionen vurderer, at forsvarsindustrien har større problemer med
ad-
gang til privat finansiering
end andre sektorer. Det skyldes, at nogle private
aktører er tøvende i forhold til at investere i sektoren, dels grundet en generel
tøven i forhold til at investere i forsvarsteknologi, dels fordi afkast m.v. kan
være sværere at vurdere. Kommissionen vil derfor sammen med Forsvars-
agenturet indlede en dialog med den private sektor med henblik på at øge
gennemsigtigheden. Kommissionen understreger også, at EU’s ramme for
bæredygtig finansiering
ikke
indeholder begrænsninger vedrørende forsvars-
industrien.
For så vidt angår
offentlig finansiering
er der et særligt problem i forhold til
Den Europæiske Investeringsbanks (EIB) investeringspolitikker. Det samme
9
Forpligtelserne i forbindelse med det permanent strukturerede samarbejde fremgår
her.
Side 8 | 9
EU-note - 2023-24 - E 23: Et paradigmeskift i europæisk forsvarsindustri: Den forsvarsindustrielle pakke
2872073_0009.png
gør sig gældende for en række nationale erhvervsfremmende banker. Kom-
missionen opfordrer derfor EIB til at tilpasse sine udlånspolitikker, så for-
svarsindustrien kan drage fuld nytte af EU’s forskellige finansielle instrumen-
ter.
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter
Folketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herun-
der lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at
yde upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Fol-
ketingets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
Side 9 | 9