Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del EU-note E 27
Offentligt
2887598_0001.png
NYHEDSBREV │
26. JUNI 2024
Europæiske semester:
Kommissionen kommer med
anbefalinger til EU-landene og
udpeger budgetsyndere
Kommissionen kom i sidste uge med forslag til
anbefalinger til Danmark som led i det europæiske
semester. Kommissionen anbefaler bl.a., at Danmark
optrapper indsatsen for at reducere CO2-udledningen i
landbruget og indsatsen for at reducere tabet af
næringsstoffer. Kommissionen udpeger samtidig syv
EU-lande, der for første gang i lang tid bliver stillet til
ansvar for ikke at have
levet op til EU’s regler for
offentlige underskud og gæld.
Landespecifikke anbefalinger
Det europæiske semester danner rammen om den løbende koordinering af
EU-landenes økonomiske og beskæftigelsesmæssige politikker samt kontrol
med landenes efterlevelse af EU’s regler for offentlige underskud og gæld.
I dette års europæiske semester er der ifølge Kommissionen et særligt fokus
på konkurrenceevne, hvilket kræver forbedringer og reformer på en lang
række områder, hvilket adresseres i de landespecifikke anbefalinger.
Anbefalingerne afspejler en række horisontale temaer, herunder temaerne i
Kommissionens strategi for bæredygtig vækst, hvori hovedprioriteterne er
EU-note - 2023-24 - E 27: EU-nyt: Europæiske semester: Kommissionen kommer med anbefalinger til EU-landene og udpeger budgetsyndere
2887598_0002.png
makroøkonomisk stabilitet, bæredygtighed, produktivitet og social
retfærdighed.
Anbefalingerne falder i tre overordnende kategorier:
Kommissionen anbefaler alle landene, at de får udarbejdet de såkaldte
mellemfristede planer for finans- og strukturpolitik, som har en varighed
på mellem fire og syv år. Planerne
skal efter EU’s nye reformerede fi-
nanspolitiske regler afleveres til Kommissionen senest den 20. septem-
ber 2024, og planerne erstatter de tidligere såkaldte nationale reformpro-
grammer og konvergens- eller stabilitetsprogrammer. Planerne skal inde-
holde finans-, reform- og investeringspolitiske tiltag samt kursen for den
årlige udvikling i offentlige nettoudgifter, som for de lande med gældsud-
fordringer skal sikre, at gælden bliver nedbragt på troværdig vis. EU-lan-
denes overholdelse af deres offentlige nettoudgiftskurs er med reformen
blevet det nye mål for EU-landenes
efterlevelse af EU’s finanspolitiske
regler. Planerne skal som udgangspunkt dække en fireårig periode, men
kan forlænges til syv år, hvis planer forpligter medlemslandet til at gen-
nemføre reformer og investeringer, der bl.a. efterkommer tidligere lande-
specifikke anbefalinger eller bidrager til opfyldelse af bestemte politiske
prioriteter for EU.
Kommissionen opfordrer også medlemslandene til at få gennemført de
investeringer og reformer, som er aftalt i deres nationale genopretnings-
planer, hvor fristen for gennemførelsen udløber til august 2026. Der er på
nuværende tidspunkt blevet udbetalt 240 mia. euro i tilskud og lån til gen-
nemførte reformer og investeringer.
Endelig indeholder anbefalingerne også individuelle opfordringer til at få
adresseret udestående eller nye strukturelle udfordringer med et særligt
fokus på forbedring af konkurrenceevnen.
Anbefalingerne vil være med til at sætte retning for de reformer og
investeringer, som EU-landene skal inkludere i deres mellemfristede planer
for finans- og strukturpolitikken.
Landespecifikke anbefalinger til Danmark
Kommissionen finder generelt, at den danske økonomi har klaret de seneste
års økonomiske udfordringer godt.
Når det kommer til Kommissionens særlige fokus på konkurrenceevne i
dette års europæiske semester, så er Danmark ifølge Kommissionen blandt
de lande, der klarer sig bedst inden for mange aspekter af konkurrenceevne.
Dette omfatter arbejdsmarkedet, erhvervsklimaet og effektive offentlige
institutioner. Danmark klarer sig også godt med hensyn til indikatorer
vedrørende handelsintegration, offentlige investeringer og infrastruktur,
forskning og innovation, digitalisering og overholdelse af direktiverne om det
indre marked.
Kommissionen finder dog, at der stadig er udfordringer med hensyn til
konkurrenceevnen, hvor manglen på arbejdskraft og færdigheder samt
faldende forsknings- og udviklingsintensitet (forsknings- og udviklingsudgifter
i pct. af BNP) i erhvervslivet udpeges som et problem.
Kommissionen peger også på, at Danmark står overfor en række
udfordringer i forbindelse med reduktionen af CO2-udledninger i økonomien.
EU-note - 2023-24 - E 27: EU-nyt: Europæiske semester: Kommissionen kommer med anbefalinger til EU-landene og udpeger budgetsyndere
2887598_0003.png
Ifølge Kommissionen er den danske landbrugssektor én af de største kilder
til Danmarks udledning af drivhusgasser. Intensiv landbrugspraksis fører til
kraftig udvaskning af næringsstoffer og afstrømning fra marker, hvilket har
alvorlige konsekvenser for jordbundens sundhed såvel som for vand- og
havøkosystemerne. For at nå klimamålene er det derfor ifølge
Kommissionen vigtigt at skabe en mere bæredygtig landbrugs- og
fødevareindustri samt at genoprette forringet biodiversitet og forringede
økosystemer.
Kommissionen anerkender, at man på politisk plan er i færd med at drøfte
indførelsen af en afgift på drivhusgasser i landbrugssektoren, men i
overensstemmelse med Danmarks strategiske plan under den fælles
landbrugspolitik finder Kommissionen, at det kræver en yderligere indsats at
fremskynde omstillingen til et bæredygtigt landbrug, samtidig med at der
sikres social retfærdighed, og konkurrenceevnen bevares. Kommissionen
peger på, at dette kunne realiseres ved bl.a. fortsat at investere i grønne
teknologier, øge incitamentet til vådlægning og til at tage kulstofrige jorder
ud af produktionen, reducere husdyrbestandene, fremme omstillingen til
økologiske dyrkningsmetoder og forbruget af økologiske fødevarer og
udvide skovområderne og de beskyttede områder.
Det skal i denne sammenhæng bemærkes, at Kommissionens forslag til
anbefalinger til Danmark er fremsat før den indgåede treparts-aftale om en
klimaafgift på landbruget.
Anbefalinger til Danmark
Kommissionen foreslår konkret følgende anbefalinger til Danmark i 2024 og 2025:
1. forelægge den mellemfristede plan for finans- og strukturpolitiske tiltag i rette tid
2. fortsætte den hurtige og effektive gennemførelse af genopretnings- og
resiliensplanen, herunder REPowerEU-kapitlet, med henblik på at sikre
gennemførelsen af reformerne og investeringerne senest i august 2026;
fremskynde gennemførelsen af programmerne under samhørighedspolitikken; i
forbindelse med midtvejsgennemgangen fortsat fokusere på de aftalte prioriteter,
idet der tages hensyn til de muligheder, som platformen for strategiske teknologier
for Europa giver for at forbedre konkurrenceevnen
3. øge indsatsen for at skabe et bæredygtigt landbrug ved at optrappe
dekarboniseringsforanstaltningerne og indsatsen for at reducere tabet af
næringsstoffer.”.
KOM (2024) 604 forslag til Rådets henstilling om landespecifikke anbefalinger til Danmark
SWD (2024) 604: tilhørende landerapport om Danmark
Det europæiske semester danner som nævnt også rammen om kontrollen
med medlemslandenes overholdelse af EU’s regler for offentlige underskud
og gæld. Samtidig skal de landespecifikke anbefalinger tages i betragtning
ved udformningen af landenes mellemfristede planer for finans- og
strukturpolitik, der efter de nye finanspolitiske regler bliver
omdrejningspunktet for kontrollen med EU-landenes offentlige finanser.
EU-note - 2023-24 - E 27: EU-nyt: Europæiske semester: Kommissionen kommer med anbefalinger til EU-landene og udpeger budgetsyndere
2887598_0004.png
Kommissionens forslag til landespecifikke anbefalinger til medlemslandene
er derfor suppleret af en rapport, hvor Kommissionen vurderer, hvilke lande
der ikke har levet om til EU’s budgetregler om et offentligt budgetunderskud
på maksimalt 3 pct. af bruttonationalproduktet (BNP).
Brud på EU’s budgetregler
EU's krav til medlemslandenes offentlige budgetunderskud og gæld har i
praksis været sat ud af kraft siden marts 2020 på grund af covid-19 og
Ruslands invasion af Ukraine, men fra årsskiftet har reglerne været
gældende igen. Sideløbende er der som nævnt vedtaget nye finanspolitiske
regler i EU, hvor medlemslandene i deres mellemfristede planer for finans-
og strukturpolitikken skal fastsætte et flerårigt niveau for de offentlige
nettoudgifter, der sikrer en holdbar udvikling i gældsniveauet.
Kommissionen har undersøgt 12 EU-lande, der enten har haft et offentligt
budgetunderskud over tre pct. af BNP i 2023, eller som forventes at få det i
2024. Det drejer sig om Belgien, Tjekkiet, Estland, Spanien, Frankrig, Italien,
Ungarn, Malta, Polen, Slovenien, Slovakiet og Finland.
Kommissionen kommer i sin analyse frem til, at der bør indledes en såkaldt
underskudsprocedure mod syv af de 12 EU-lande,
da de bryder EU’s krav til
den offentlige saldo, hvor underskuddet maksimalt må udgøre tre pct. af
BNP. Kommissionen anbefaler derfor, at Rådet åbner en
underskudsprocedure mod de enkelte lande ved at fastslå, at der er et
uforholdsmæssigt stort offentlige underskud i
Belgien, Frankrig, Italien,
Ungarn, Malta, Polen og Slovakiet.
For Frankrigs vedkommende er placeringen på listen over budgetsyndere
særligt prekært, da landet i tillæg til udfordringerne med de offentlige
finanser også står overfor en politisk usikkerhed, der har en afsmittende
virkning på økonomien.
Tjekkiet og Spanien ventes på egen hånd at reducere budgetunderskuddet
til under de tre pct. af BNP i 2024. Det samme gælder for Estland, der har
påpeget en kraftig stigning i forsvarsudgifter (estimeret til 0,45 pct. af BNP i
2024 og 0,44 pct. i 2025) som en såkaldt ”relevant faktor”, der efter
revisionen af EU’s finanspolitiske
regler direkte bliver nævnt som en
formildende omstændighed.
For Slovenien og Finland er der ifølge Kommissionen en del usikkerhed i
forhold til den planlagte udvikling, og Kommissionen kan ikke bekræfte den
planlagt overskridelse af underskudskravet i 2024 for Sloveniens
vedkommende. For Finlands vedkommende vil underskuddet være tæt på
grænsen i 2024 og falde under grænsen i 2025.
EU-note - 2023-24 - E 27: EU-nyt: Europæiske semester: Kommissionen kommer med anbefalinger til EU-landene og udpeger budgetsyndere
2887598_0005.png
Frankrig
Det franske budgetunderskud steg fra 4,8 pct. af BNP i 2022 til 5,5 pct. af BNP i
2023 ifølge Kommissionens analyse. Den franske økonomiminister, Bruno Le
Maire, forventer et budgetunderskud på 5,1 pct. af BNP i 2024. Samtidig ligger det
offentlige gældsniveau på 110 pct. af BNP. Det har fået Kommissionen til at
anbefale, at der indledes en underskudsprocedure mod Frankrig.
Kommissionens placering af Frankrig blandt ”budgetsynderne”
har ført til en særligt
opmærksomhed omkring Frankrigs situation, idet det forestående parlamentsvalg
allerede har påvirket de finansielle markeder, hvor frygten går på en mindre
villighed til at efterleve EU’s finanspolitiske regler, hvis yderfløjene kommer til
magten. Udsigten til et sådant scenario har fået det såkaldte ”spread” mellem tyske
og franske 10-årige statsobligationer til at gå i vejret. Det var for nyligt på 0,75
procentpoint, hvilket er det højeste siden 2017. Den franske gæld er også tidligere
blevet nedgraderet af kreditvurderingsbureauerne.
Den Europæiske Centralbank (ECB) har for to år siden vedtaget et instrument til
obligationsopkøb til beskyttelse
af den pengepolitiske transmission” (Transmission
Protection Instrument, TPI). Opkøbsprogrammet skal adressere stigninger i
obligationsrenter i de enkelte eurolande, der ikke kan forklares ved rent økonomiske
forhold. Det vil sige, at hvis der kommer et mere spekulativt pres på et euroland,
kan det instrument anvendes til opkøb af værdipapirer fra den offentlige sektor.
Problemet i Frankrigs tilfælde er dog, at et af kriterierne for anvendelse af
instrumentet er, at landet ikke er under en procedure for uforholdsmsmæssigt store
offentlige underskud (se evt.
EU-nyt).
Frankrigs aktuelle økonomiske situation er ifølge den franske økonomiminister et
udtryk for den indsats, der blev gennemført i forbindelse med covid-19 for at
beskytte den franske økonomi og husholdningerne (se
Agence Europe).
Uagtet Frankrigs vanskelige økonomiske situation og eventuelle politiske ambitioner
om udgiftskrævende tiltag, så skal landet altså forholde sig til
et muligt krav fra EU’s
side om en reduktion af det offentlige budgetunderskud med over 0,5 pct. af BNP
om året.
KOM (2024) 610: forslag til Rådets henstilling om landespecifikke anbefalinger til Frankrig
SWD (2024) 610: tilhørende landerapport om Frankrig
Kommissionen vurderer i rapporten ikke, hvorvidt EU-landene lever op til
kravene til den offentlige bruttogæld, der ifølge traktaten højest må udgøre
60 pct. af BNP eller være aftagende og nærme sig de 60 pct. med
tilstrækkelig hastighed. Ifølge de nye finanspolitiske regler vil gælden være
aftagende og nærme sig de 60 pct. af BNP med tilstrækkelig hastighed, hvis
landet overholder den nettoudgiftskurs, der er fastsat i landenes
mellemfristede planer for finans- og strukturpolitik. Disse planer indleveres
som nævnt først til Kommissionen til september, og Kommissionen kan
derfor ikke tage stilling til overholdelse af gældskriteriet endnu.
Hvad betyder det for landene?
Når Rådet har fastslået, at de syv lande
har brudt EU’s budgetregler ved at
have et for stort offentligt budgetunderskud, skal landene have fastlagt en
såkaldt korrigerende nettoudgiftskurs, hvilket vil sige, et niveau for de årlige
offentlige nettoudgifter der sikrer, at gælden varigt bringes under de tre pct.
af BNP igen. Rådet vil i den forbindelse give landene en tidsfrist for at få
rettet op på underskuddet.
EU-note - 2023-24 - E 27: EU-nyt: Europæiske semester: Kommissionen kommer med anbefalinger til EU-landene og udpeger budgetsyndere
2887598_0006.png
Det videre forløb
Kommissionens forslag til landespecifikke anbefalinger til EU-landene vil
blive behandlet og vedtaget af EU’s økonomi-
og finansministre på
rådsmødet den
16. juli 2024.
På baggrund af Kommissionens rapport vil
ministrene sandsynligvis på samme møde træffe beslutning om, hvilke EU-
lande, der bryder EU’s budgetregler.
Anvisningen på, hvordan de berørte
lande skal rette op på underskuddet, ventes dog først vedtaget af Rådet til
november, så der tages højde for landenes mellemfristede finans- og
strukturpolitiske planer. Kommissionens forslag til de enkelte berørte EU-
landes korrektion af underskuddet samt tidsplanen herfor vil være en del af
Kommissionens efterårspakke for det europæiske semester, som også vil
indeholde Kommissionens udkast til Rådets godkendelse af de enkelte
medlemslandes mellemfristede planer for finans- og strukturpolitik.
Kommissionens efterårspakke ventes til november 2024.
De enkelte EU-landes mellemfristede planer for finans- og strukturpolitik skal
efter indleveringen vurderes af Kommissionen, før de indstilles til endelig
godkendelse i Rådet, hvilket er samme procedure som kendes fra EU-
landenes genopretningsplaner.
19. juni 2024:
Kommissionen
fremsætter
forslag til
landespecifikke
anbefalinger
samt rapport over
de EU-lande,
som ikke
efterlever EU's
finanspolitiske
regler for
underskud og
gæld.
16. juli 2024:
EU's økonomi- og
finansministre
godkender de
landespecifikke
anbefalinger og
træffer beslutning
om, hvorvidt der
er tale om
uforholdsmæssigt
store offentlige
underskud for de
syv EU-lande.
Senest 20.
september 2024:
EU-landene
indsender
mellemfristede
finans- og
strukturpolitiske
planer
November:
Kommissionen:
-udkast til Rådets
godkendelse af
mellemfristede
planer for finans-
og strukturpolitik
- vurdering af
eurolandenes
budgetplaner for
2025
- udkast til
henstilling til EU-
lande der bryder
EU's regler for
underskud
(tidsfrist og
korrektion)
.
EU-note - 2023-24 - E 27: EU-nyt: Europæiske semester: Kommissionen kommer med anbefalinger til EU-landene og udpeger budgetsyndere
2887598_0007.png
For de lande med et offentligt gældsniveau over 60 pct. af BNP eller et
budgetunderskud over tre pct. af BNP vil Kommissionen snarest udarbejde
såkaldte referencekurser for landenes offentlige nettoudgiftskurser. Disse
referencekurser kan anvendes i medlemslandenes mellemfristede planer for
finans- og strukturpolitik, hvor der som nævnt skal fastsættes en flerårig
udvikling i de offentlige nettoudgifter. Kommissionens referencekurser vil
bl.a. sikre, at den offentlige gældskvote bringes på en troværdig
nedadgående kurs, og at det offentlige underskud bringes under de tre pct.
af BNP.
Kommissionens forårspakke for det europæiske semester
Kommissionens pakkke indeholder en række forskellige dokumenter og rapporter,
som kan findes på følgende links:
KOM (2024) 600: meddelelse om de overordnede elementer af det europæiske semesters forårspakke
Landerapporter for de 27 EU-lande
Landespecifikke anbefalinger til hvert af de 27 EU-lande
KOM (2024) 598:
Kommissionens rapport om overholdelse af EU’s regler for offentlige underskud og gæld
KOM (2024) 599: Kommissionens forslag til Rådets afgørelse om retningslinjer på beskæftigelsesområdet
Yderligere information:
Pressemeddelelse fra Europa-Kommissionen
Spørgsmål og svar om det europæiske semesters forårspakke
Produceret og skrevet af:
Martin Jørgensen, EU-konsulent, 3622
EU-nyt fra EU-konsulenterne sendes løbende til abonnenter i Folketinget