Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del EU-note E 31
Offentligt
2901477_0001.png
EU-note
Til orientering af Europaudvalget
Ny Europa-Kommission: Sådan udnævnes Kommissionen
Sammenfatning
Danmark har indstillet Dan Jørgensen som ny EU-kommissær, og samt-
lige øvrige medlemsstater har også peget på deres kandidater. Denne
EU-note gennemgår de næste skridt i processen mod godkendelse af
Kommissionen. Hovedtrækkene i processen er:
1) Kommissionsformanden og Rådet tildeler kandidaterne ansvarsområ-
der.
2) Kandidaterne er til høring i Europa-Parlamentets udvalg.
3) Europa-Parlamentet godkender den samlede Kommission.
4) Det Europæiske Råd udnævner Kommissionen.
Denne version af EU-noten er opdateret med en præciseret grafik (s. 2)
og en komplet oversigt over kommissærkandidaterne (bilaget til sidst).
4. september 2024
Kontaktperson:
Andreas Sommer
Møller (3146)
EU-konsulent
I. Holdet sættes: Kandidaterne tildeles ansvarsområder
Alle EU-lande har nu sat navn på deres kandidater til at blive kommissærer i
den næste Kommission.
1
Der lægges op til, at franske Thierry Breton, kroati-
ske
Dubravka Šuica,
lettiske Valdis Dombrovskis, nederlandske Wopke Ho-
ekstra, slovakiske
Maroš Sefčovič og
ungarske Olivér Várhelyi genudnævnes
som kommissærer. Blandt de øvrige kandidater kan Belgiens udenrigsmini-
ster, Litauens tidligere premierminister, Spaniens minister for grøn omstilling
og Østrigs finansminister fremhæves.
2
Kommissionsformanden, Ursula von der Leyen, vil nu føre samtaler med kan-
didaterne og i dialog med medlemsstaterne beslutte, hvilke ansvarsområder
1
Medlemsstaternes regeringer vælger kandidaterne, men i nogle EU-lande inddrages de natio-
nale parlamenter formelt i udnævnelsen af landenes kandidater, jf.
EU-note fra 2019.
Se evt. bilaget til sidst i denne EU-note for en oversigt over kommissærkandidaterne
2
Side 1 | 7
EU-note - 2023-24 - E 31: EU-note om udnævnelse af ny Kommission
2901477_0002.png
de enkelte kandidater indstilles til. Når »holdopstillingen« er på plads, præ-
senterer kommissionsformanden et samlet udspil til den næste Kommission.
Den samlede liste over kommissærkandidaterne vedtages efter »fælles
overenskomst« mellem kommissionsformanden og Rådet.
3
Kommissions-
formanden har dog ansvar for fordelingen af porteføljerne og kan derfor tage
flere værktøjer i brug, hvis hun er utilfreds med de indstillede kandidater. Man
kan således forestille sig, at kommissionsformanden tilbyder poster, der ikke
følger de indstillende landes præferencer eller er forbundet med lav prestige.
Von der Leyen har tilkendegivet at ville »sigte efter« en ligelig kønsbalance i
Kommissionen, og at hun vil »bede« EU-landene om at indstille både en
kvindelig og en mandlig kandidat, hvilket dog ikke gælder i tilfælde af genud-
nævnelse af allerede siddende kommissærer.
4
Blandt de øvrige brikker i kommissionsformandens komplicerede puslespil er
hensyntagen til den geografiske balance (nord, syd, øst og vest), landenes
størrelser, europæiske partitilhørsforhold og de enkelte kandidaters kompe-
tencer.
3
Denne procedure er bestemt af
Traktaten om Den Europæiske Union (TEU) artikel 17, stk. 7.
Udtalelsen fandt sted på pressemødet efter Europa-Parlamentets godkendelse af von der
Leyen som kommissionsformand den 18. juli 2024 og kan findes i sin fulde længde
her.
4
Side 2 | 7
EU-note - 2023-24 - E 31: EU-note om udnævnelse af ny Kommission
2901477_0003.png
Før høringerne i Europa-Parlamentet afgiver kandidaterne erklæringer om
deres økonomiske interesser for at sikre gennemsigtighed og upartiskhed, li-
gesom de svarer på skriftlige spørgsmål fra Europa-Parlamentet.
II. Europa-Parlamentet hører kandidaterne
Europa-Parlamentets høringer af kandidaterne foregår i Parlamentets udvalg
med ansvar for kandidaternes ansvarsområder, f.eks. er kandidaten til posten
som beskæftigelseskommissær til høring i Udvalget om Beskæftigelse og So-
ciale Anliggender (EMPL).
5
Høringerne varer tre timer, de er offentlige og
livestreames via Europa-Parlamentets hjemmeside.
6
Parlamentet vurderer bl.a. kandidaternes egnethed i forhold til at varetage de
foreslåede porteføljer, men bruger også høringerne til at presse politiske ind-
rømmelser igennem. Der kan være tale om en hård omgang, hvor kandida-
terne nærmest krydsforhøres.
Efter høringen mødes udvalgets formand og koordinatorer for at evaluere.
Hvis mindst to tredjedele af udvalget støtter kandidaten, er høringsprocessen
overstået. Hvis denne grad af opbakning ikke nås, stiller koordinatorerne
skriftlige spørgsmål til kandidaten. Hvis svarene vurderes ikke at være til-
fredsstillende, kan udvalget anmode om en ny høring af 1�½ times varighed,
som dog skal godkendes af Parlamentets Formandskonference.
7
I sidste instans kan udvalget vælge at afgive en negativ udtalelse om en kan-
didats egnethed som EU-kommissær.
Hvordan skal Europa-Parlamentet vurdere Kommissionen?
»1. Parlamentet vurderer de indstillede kommissionsmedlemmer på grundlag af
deres almindelige duelighed, europæiske engagement og personlige uafhængig-
hed. Det vurderer deres viden om deres forventede ansvarsområde samt deres
kommunikationsevner.
2. Parlamentet lægger særlig vægt på kønsbalance. Parlamentet kan udtale sig om
den valgte formands fordeling af ansvarsområder.
5
Hvis kandidatens ansvarsområde strækker sig over flere af Parlamentets udvalg, kan flere ud-
valg deltage i høringen.
Kandidaten indleder med en åbningstale på maksimalt 15 minutter og svarer herefter på
spørgsmål fra mep’erne.
Der findes flere mulige skridt, hvis der efter den nye høring fortsat ikke kan mønstres to tredje-
dels flertal. Se evt.
Europa-Parlamentets forretningsorden, bilag VII, artikel 5.
6
7
Side 3 | 7
EU-note - 2023-24 - E 31: EU-note om udnævnelse af ny Kommission
2901477_0004.png
3. Parlamentet kan indhente alle oplysninger, der er relevante for at tage stilling til
de indstillede kommissionsmedlemmers egnethed. Parlamentet forventer, at de
indstillede kommissionsmedlemmer fremlægger oplysninger om alle deres økono-
miske interesser. De indstillede kommissionsmedlemmers interesseerklæringer
sendes til prøvelse i det udvalg, der er kompetent med hensyn til retlige spørgs-
mål.«
Kilde:
Europa-Parlamentets forretningsorden, bilag VII, artikel 2.
III. Europa-Parlamentet stemmer, og Det Europæiske Råd godkender
Når høringsprocessen er overstået, præsenterer kommissionsformanden sit
kollegium af indstillede kommissærer og forelægger Kommissionens pro-
gram.
Herefter stemmer Parlamentet om, hvorvidt det kan godkende Kommissionen
som helhed. Parlamentet træffer afgørelse med et flertal af de afgivne stem-
mer ved navneopråb.
Når Kommissionen er godkendt af Parlamentet, udnævnes Kommissionen af
stats- og regeringscheferne i Det Europæiske Råd. Der træffes afgørelse
med kvalificeret flertal.
Hvad er Rådets rolle i udnævnelsen af Kommissionen?
»Under hensyntagen til valget til Europa-Parlamentet og efter passende høringer
foreslår Det Europæiske Råd med kvalificeret flertal Europa-Parlamentet en kandi-
dat til posten som formand for Kommissionen. Denne kandidat vælges af Europa-
Parlamentet med et flertal af dets medlemmer. Hvis denne kandidat ikke opnår et
sådant flertal, foreslår Det Europæiske Råd med kvalificeret flertal inden en måned
en ny kandidat, der vælges af Europa-Parlamentet efter samme procedure.
Rådet vedtager efter fælles overenskomst med den valgte formand listen over de
øvrige personer, som det foreslår udnævnt til medlemmer af Kommissionen. De
udvælges på grundlag af medlemsstaternes forslag i overensstemmelse med de
kriterier, der er fastsat i stk. 3, andet afsnit, og stk. 5, andet afsnit.
Formanden, Unionens højtstående repræsentant for udenrigsanliggender og sik-
kerhedspolitik og de øvrige medlemmer af Kommissionen skal godkendes samlet
ved en afstemning i Europa-Parlamentet. På grundlag af denne godkendelse ud-
nævnes Kommissionen af Det Europæiske Råd, der træffer afgørelse med kvalifi-
ceret flertal.«
Kilde:
Traktaten om Den Europæiske Union (TEU) artikel 17, stk. 7.
Side 4 | 7
EU-note - 2023-24 - E 31: EU-note om udnævnelse af ny Kommission
2901477_0005.png
Bilag: Medlemsstaternes kommissærkandidater
EU-land
Kandidat
Politisk
familie
Renew
Tidligere erhverv (uddrag)
Belgien
Bulgarien
Hadja Lahbib
Udenrigsminister
Ekaterina
Zaharieva
&
Julian Popov
Zaharieva:
EPP
Popov:
Renew
Uafhængig
S&D
Zaharieva: Udenrigs- og
justitsminister
Popov: Miljøminister
Cypern
Danmark
Costas Kadis
Dan Jørgensen
Forsker og tidligere minister
Flere ministerposter og med-
lem af Europa-Parlamentet
(MEP)
Premierminister
MEP
Estland
Finland
Kaja Kallas
Henna
Virkkunen
Thierry Breton
Renew
EPP
Frankrig
Renew
EU-kommissær for det indre
marked
Formand for EU’s Regions-
udvalg
Finansminister
Grækenland
Apostolos
Tzitzikostas
Michael
McGrath
Raffaele Fitto
EPP
Irland
Renew
Italien
ECR
Europaminister samt minister
for Syditalien, samhørig-
hedspolitik og genopret-
nings- og resiliensplanen
EU-kommissær for
demokrati og demografi
Ledende næstformand i EU-
kommissionen
Kroatien
Dubravka Šuica
EPP
Letland
Valdis Dombrov-
skis
EPP
Side 5 | 7
EU-note - 2023-24 - E 31: EU-note om udnævnelse af ny Kommission
2901477_0006.png
Litauen
Andrius Kubilius
EPP
MEP og tidligere premiermi-
nister
MEP
Luxembourg
Christophe
Hansen
Glenn Micallef
Wopke Hoekstra
EPP
Malta
Neder-
landene
Polen
Portugal
Uafhængig
EPP
Embedsmand
EU’s klimakommissær
Piotr Serafin
Maria Luís Albu-
querque
Roxana Mînzatu
EPP
EPP
Embedsmand og diplomat
Finansminister
Rumænien
S&D
MEP
Slovakiet
Maroš Sefčovič
S&D
Ledende næstformand i EU-
kommissionen
Slovenien
Tomaž Vesel
Renew
Formand for Sloveniens revi-
sionsret og FIFA’s revisions-
komité
Minister for grøn omstilling
Minister for EU-anliggender
Minister for industri og han-
del
Kommissionsformand
Spanien
Sverige
Tjekkiet
Teresa Ribera
Jessika Roswall
Jozef Síkela
S&D
EPP
Uafhængig
Tyskland
Ursula von der
Leyen
Olivér Várhelyi
EPP
Ungarn
Uafhængig
EU-kommissær for nabo-
skabspolitik og udvidelse
Finansminister
Østrig
Magnus Brunner
EPP
Side 6 | 7
EU-note - 2023-24 - E 31: EU-note om udnævnelse af ny Kommission
2901477_0007.png
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter
Folketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herun-
der lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at
yde upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Fol-
ketingets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
Side 7 | 7