Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del EU-note E 4
Offentligt
2760526_0001.png
EU-note
Til orientering af Miljø- og Fødevareudvalget og Europaudvalget
Kommissionens forslag til direktiv om jordbundsovervågning og jord-
bundsmodstandsdygtighed
Sammenfatning
Kommissionen har fastsat en målsætning om, at alle jordbunde i EU skal
være i sund tilstand og under bæredygtig forvaltning i 2050. Imidlertid
vurderer Kommissionen, at 60-70 pct. at jordbunden i EU (i 2020) er i
usund tilstand, så der er stadig lang vej til målet.
Kommissionen har derfor fremlagt et forslag til et nyt EU-direktiv, som
skal gøre det muligt for EU-landene at tage de første skridt mod sundere
jordbund. Forslaget pålægger ikke EU-landene at forbedre jordbundens
tilstand, men udstikker retningslinjer for, hvordan det eventuelt kan ske.
Til gengæld forpligtes landene til at kortlægge og overvåge jordbundens
sundhedstilstand. I tillæg hertil rummer direktivet en forpligtelse til, at EU-
landene foretager risikoreducerende tiltag, hvor risikoen ved forureningen
er uacceptabel.
Hvis ikke disse tiltag rækker lægger Kommissionen op til en drøftelse om
behovet for bindende EU-lovgivning allerede i forbindelse med evaluerin-
gen af det nye regelsæt, som skal ske senest 6 år efter forslagets ikraft-
træden.
Kommissionen og regeringen finder, at forslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet. Det bemærkes dog, at Dansk Industri og Land-
brug og Fødevarer i deres høringssvar giver udtryk for, at de ikke finder
at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet proble-
met
usund jordbund
ikke ses at have en tilstrækkelig grænseoverskri-
dende karakter.
5. oktober 2023
Det Internationale
Sekretariat
Mathias Grønbek
Lydholm
EU-chefkonsulent
Side 1 | 7
EU-note - 2023-24 - E 4: EU-note om direktivforslag om jordbundsovervågning og jordbundsmodstandsdygtighed
2760526_0002.png
Lang vej til sund jordbund i 2050
Med Kommissionens jordbundsstrategi for 2030 fastsættes en ambitiøs mål-
sætning om, at alle jordbunde i EU skal være i sund tilstand og blive forvaltet
bæredygtigt i 2050. Der er imidlertid lang vej til opfyldelse af denne målsæt-
ning, idet videnskabelige undersøgelser fra 2020 ifølge Kommissionen viser,
at 60-70 pct. af jordbunden i EU i dag er usund.
Kommissionen har derfor fremsat et forslag til direktiv om jordbundsovervåg-
ning og jordbundsmodstandsdygtighed (”Loven om jordbundsovervågning”)
(KOM
(2023) 416),
som skal tage de første skridt mod sundere jordbund i
EU. Det er Kommissionens vurdering, at jordbundens dårlige tilstand har år-
lige omkostninger for medlemsstaterne på 370 mia. kr., samtidig med, at det
bidrager til at underminere fødevaresikkerheden. Samtidig påpeger Kommis-
sionen, at sund jordbund vil kunne bidrage til at opnå EU’s klimamål, idet
sund jordbund har en bedre evne til at lagre CO
2
.
Forslaget blev i februar 2023
efter indstilling fra Miljø- og Fødevareudvalget
udvalgt til én af Folketingets prioriterede sager for 2023.
1
I nærværende note gennemgås forslagets hovedelementer. I slutningen af
noten redegøres der for overvejelserne om, hvorvidt forslaget overholder
nærhedsprincippet. Fristen for en eventuel begrundet udtalelse fra Folketin-
get om manglende overholdelse af nærhedsprincippet er 6. november 2023.
Forslagets hovedelementer
Kommissionens direktivforslag er grundlæggende bygget op om fire centrale
elementer:
1.
2.
3.
4.
En fælles definition af jordbundens sundhedstilstand;
En ramme for monitering og rapportering på området;
Principper for bæredygtig jordbundsforvaltning;
Krav om kortlægning, registrering og risikobaseret vurdering af jord-
forureninger fra punktkildermed henblik på genopretning.
I tillæg hertil lægges der op til en evaluering af direktivet efter seks år med
henblik på at afklare om direktivet i tilstrækkelig grad bidrager til at opnå mål-
sætningen om sund jordbund i 2050.
1
Udvælgelsen af prioriterede sager sker
formelt
med henblik på at det kan afklares, om Folketin-
get finder, at forslaget overholder EU’s nærhedsprincip, der indebærer, at EU ikke må lovgive,
hvis målet lige så godt eller bedre kan opnås på et niveau nærmere borgeren
f.eks. nationalt
eller lokalt.
Reelt
udvælges sagerne dog i lige så høj grad på baggrund af en vurdering af deres
politiske vigtighed.
Side 2 | 7
EU-note - 2023-24 - E 4: EU-note om direktivforslag om jordbundsovervågning og jordbundsmodstandsdygtighed
2760526_0003.png
1) Fælles definition af jordbundens sundhedstilstand
Jordbundens sundhedstilstand defineres i forslaget som dens fysiske, kemi-
ske og biologiske evne til at fungere som et vitalt levende system og til at le-
vere økosystemtjenester.
På denne baggrund foreslår Kommissionen en række parametre, indikatorer
og grænseværdier, som skal anvendes til at vurdere jordens sundhedstil-
stand ud fra. Kommissionen foreslår f.eks.
fælles
grænseværdier for salini-
tetsgrad (saltholdighed), erosion, tab af organisk kulstof og pakning
2
af un-
derjorden. Medlemsstaterne vil
nationalt
skulle fastlægge grænseværdier for
fosforoverskud, jordforurening og reduktion i vandholdeevne.
I tillæg hertil udpeges en række indikatorer, hvortil der dog ikke knyttes speci-
fikke grænseværdier. Det gælder for kvælstofoverskud, biodiversitet, forsu-
ring og pakning af øverste jordlag. Der etableres ligeledes fælles indikatorer
for arealinddragelse og arealbefæstelse, men uden at der opsættes speci-
fikke grænseværdier herfor.
2) Ramme for monitering og rapportering på området
Kommissionen foreslår, at medlemsstaterne hver især skal etablere et moni-
toreringssystem til overvågning af jordbundens sundhedstilstand inden for fire
år efter forslagets ikrafttræden. Monitoreringssystemet skal foretages på bag-
grund af grænseværdierne og indikatorerne defineret ovenfor.
Jordbundens sundhedstilstand vurderes i såkaldte
jorddistrikter,
der kan fast-
lægges på NUTS 1-niveau
3
eller lavere. Danmark består af én NUTS 1-re-
gion og hele Danmark kan således være ét jorddistrikt, hvis myndighederne
skulle ønske dette.
Med forslaget fastlægges endvidere en række krav til metoder for monitore-
ringen herunder omfang og usikkerhed af prøvetagningen. Prøvetagningen
skal være repræsentativ og have en maksimal statistisk usikkerhed på 5 pct.,
hvilket stiller krav om yderligere prøvetagning i forhold til i dag. Målingerne
skal foretages mindst hvert femte år. Der er mulighed for at op til 20 pct. af
2
Jordpakning betyder, at jordens presningsgrad øges, når den trykkes sammen. Jorden bliver
altså tættere og hver liter jord vejer mere. Pakning af jorden kan ud over effekten på plantevæk-
sten blandt andet mindske jordens evne til at filtrere vand for forurenende stoffer. Det er særligt
kritisk, hvis
underjorden
pakkes, da det kan være svært at rette op herpå (se også
Maskinbla-
det
den 8. maj 2015
her).
NUTS-systemet er et statistisk
system, der opdeler EU’s medlemslande i en række NUTS-regi-
oner på tre niveauer. NUTS 1 er større socioøkonomiske regioner. NUTS 2 er mellerstørrelse
regioner, mens NUTS 3 er små regioner (se
eurostat).
3
Side 3 | 7
EU-note - 2023-24 - E 4: EU-note om direktivforslag om jordbundsovervågning og jordbundsmodstandsdygtighed
2760526_0004.png
prøverne kan bestå af fjernmålinger fra EU’s Copernicus-program
4
. Måleme-
toderne kan opdateres via delegerede retsakter.
3) Principper for bæredygtig jordbundsforvaltning
Kommissionen foreslår, at det skal
være op til medlemsstaterne selv at
fastlægge lokale eller nationale
praksisser for bæredygtig jord-
bundsforvaltning inden for deres
territorium. Dette kan tage udgangs-
punkt i en række rådgivende stan-
darder, som præsenteres i forslaget
(se tekstboks).
Medlemsstaterne forpligtes dog til
at sikre adgang til upartisk og uaf-
hængig rådgivning vedrørende bæ-
redygtig jordforvaltning. Medlemsstaterne skal også, i det omfang det er mu-
ligt, begrænse arealinddragelse eller, sekundært, minimere den negative på-
virkning af jordbunden.
Med henblik på at fremme bæredygtig jordforvaltning etableres med forslaget
en certificeringsramme. Jordbrugere kan således opnå en certifikation, hvis
de sikrer deres jordbunds sundhedstilstand.
4) Krav om kortlægning, registrering og risikobaseret vurdering af
jordforureninger fra punktkilder med henblik på genopretning.
Kommissionen foreslår, at jordforureninger defineres som punktkildeforure-
ning forårsaget af miljøfarlige forurenende stoffer. Medlemslandene pålæg-
ges at kortlægge områder, hvor det vurderes, at der er forureningsrisiko.
Dette sker på baggrund af en række kriterier opstillet i forslaget, således at
eksempelvis tilstedeværelsen af en bestemt type virksomhed
5
, en bestemt
type aktivitet
6
, enhver begivenhed, der kan forårsage jordforurening, m.v.
Bæredygtig jordbundsforvaltning
Kommissionens eksempler på bæ-
redygtig jordbundsforvaltning omfat-
ter:
- brug af efterafgrøder
- ingen eller minimal jordbearbejd-
ning
- afgrødediversificering
- reduktion i anvendelse af pestici-
der og gødning.
4
Copernicus-programmet
er EU’s jordobservationsprogram. Se mere
her.
Se Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/18/EU af 4. juli 2012 om kontrol med risikoen
for større uheld med farlige stoffer (link).
Se Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/35/EF af 21. april 2004 om miljøansvar for så
vidt angår forebyggelse og afhjælpning af miljøskader, bilag III (link)
5
6
Side 4 | 7
EU-note - 2023-24 - E 4: EU-note om direktivforslag om jordbundsovervågning og jordbundsmodstandsdygtighed
2760526_0005.png
På baggrund af kortlægningen skal der foretages en risikobaseret vurdering
af de enkelte potentielle forureninger og, ide tilfælde, hvor der er en ikke-ac-
ceptabel risiko forbundet med jordforureningen, foretages risikoreducerende
tiltag såsom oprensning eller inddæmning.
Evaluering og vejen frem
Kommissionen lægger med forslaget op til, at den senest seks år efter direkti-
vets ikrafttræden vil skulle foretage en evaluering af direktivet med henblik på
at vurdere, om der gøres de nødvendige fremskridt i retning af at opnå målet
om sund jordbund i 2050.
Det er helt normalt, at direktiver indeholder sådanne evalueringsbestemmel-
ser. Evalueringsbestemmelserne er dog særligt relevante i forbindelse med
det foreliggende forslag, fordi Kommissionen i forbindelse med gennemgan-
gen af konsekvensanalysen eksplicit forholder sig til, at det i forbindelse med
evalueringen kan vise sig nødvendigt at tage mere bindende lovgivnings-
mæssige redskaber i brug:
”Da
denne tilgang imidlertid kan indebære en øget risiko for
ikke at nå målet om sund jordbund inden 2050, foreslås det, at
Kommissionen foretager en analyse af behovet for at fast-
sætte mere specifikke krav til genopretning/regenerering af
usund jord senest i 2050 i forbindelse med en tidlig evaluering
af direktivet, der er planlagt til seks år efter dets ikrafttræden.”
(Kommissionens forslag side 14)
Det er således sandsynligt, at nærværende forslag vil være første lovgiv-
ningsmæssige skridt af flere, såfremt det viser sig, at monitoreringsrammen
ikke er tilstrækkelig til at sikre, at medlemsstaterne sikrer en reel bedring af
jordbundens sundhedstilstand frem mod 2050.
Nærhedsprincippet
Forslaget har hjemmel i
TEUF artikel 192,
der vedrører EU’s miljøpolitik. Idet
der er tale om
delt kompetence,
skal forslaget leve op til EU’s nærhedsprin-
cip. Det følger heraf, at EU ikke må lovgive, hvis målet lige så godt eller
bedre kan opnås ved tiltag på et lavere niveau
f.eks. nationalt eller lokalt.
Kommissionen finder, at nærhedsprincippet er overholdt:
”En
indsats på EU-plan er berettiget i betragtning af proble-
mets omfang og grænseoverskridende karakter, konsekven-
serne af jordbundsforringelse i hele EU og risiciene for miljøet,
økonomien og samfundet.”
(KOM
(2023) 416)
Side 5 | 7
EU-note - 2023-24 - E 4: EU-note om direktivforslag om jordbundsovervågning og jordbundsmodstandsdygtighed
2760526_0006.png
Regeringen angiver i sit
samlenotat fra 7. september 2023,
at man er enig i
Kommissionens vurdering.
Omvendt angiver både Dansk Industri (DI) og Landbrug & Fødevarer (L&F) i
deres høringssvar (gengivet i ovennævnte samlenotat), at man er betænkelig
overfor, om forslaget overholder nærhedsprincippet.
”Dansk
Industri (DI) finder, med henvisning til danske forhold
fsva. natur, topografi og befolkningstæthed samt gældende
dansk lovgivning ikke, at behovet for en europæisk lovgivning
[er] af en karakter som der lægges op til i forslaget er til stede.
DI vurderer ikke, at der er en væsentlig grænseoverskridende
sammenhæng i de udfordringer, som Kommissionen tager ud-
gangspunkt i, som har betydning for det indre markeds miljø
og lovgivning.”
Og:
”Landbrug
& Fødevarer (L&F) finder, at spørgsmål omkring
jordsundhed kun i meget begrænset grad, hvis overhovedet,
kan siges at være grænseoverskridende. En helt overordnet
kommentar til udkastet til jordmoniteringsdirektivet er derfor, at
man bør forholde sig til, om der i det hele taget er et behov for
EU-regulering på området. Sekundært er det afgørende at for-
holde sig skarpt til hvilke områder, der eventuelt kunne have et
grænseoverskridende element (jord der transporteres via vand
eller luft) og nøjes med at inkludere disse i direktivet.”
Spørgsmålet om, hvorvidt forslaget overholder nærhedsprincippet er særligt
relevant, fordi jordbund endnu ikke direkte har været genstand for EU-regule-
ring. Den anvendte hjemmel, TEUF art. 192, er bredt anvendt i EU-lovgivnin-
gen, men primært til regulering af miljøpolitiske spørgsmål med en tydeligere
grænseoverskridende karakter, såsom luftforurening, vand og kemikalier.
7
Fristen for vurdering af, om forslaget
overholder EU’s nærhedsprincip er den
6. november 2023. I skrivende stund er det forventningen, at Holland vil ved-
tage en begrundet udtalelse. Der er ikke informationer om de øvrige natio-
nale parlamenters holdning.
7
Se særligt Sacha Garben (2019)
Article 192 TFEU
i Manuel Kellerbauer (ed.) et al. (2019)
The
EU Treaties and the Charter of Fundamental Rights: A Commentary
(link).
Side 6 | 7
EU-note - 2023-24 - E 4: EU-note om direktivforslag om jordbundsovervågning og jordbundsmodstandsdygtighed
2760526_0007.png
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter
Folketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herun-
der lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at
yde upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Fol-
ketingets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
Side 7 | 7