Besvarelse af FEU-spørgsmål 101 vedr. revision af gennemførelsesforord-
ning om overvågning og rapportering af drivhusgasudledninger
Center
Center for international klima
og energi
Kontor
EU-kontor
Dato
11-09-2024
J nr.
2024 - 2118
Folketingets Europaudvalg udbeder sig Klima-, energi- og forsyningsministerens
besvarelse af nedenstående spørgsmål vedr. revision af gennemførelsesforordning
(EU) 2018/2066 om overvågning og rapportering af drivhusgasudledninger (MR-for-
ordningen):
Spørgsmål 101
Hvad er de praktiske forskelle og konsekvenser ved brug af massebalancemetode i
forhold til målebaserede metoder? Det gælder især hensynet til nøjagtighed, og om
det giver et retvisende billede af virkeligheden. Der henvises til regeringens notat af
27. august om revision af gennemførelsesforordning om overvågning og rapporte-
ring af drivhusgasudledninger, jf. EUU alm. del
–
bilag 702.
Svar
Energistyrelsen har oplyst følgende svar, som Klima-, energi- og forsyningsministe-
ren henholder sig til:
Massebalancemetode kræver bestemmelse af brændselsparametre for det af-
brændte brændsel, som forårsager CO
2
-udledningen. Brændselsparametrene kan
anvendes til at fastlægge brændslets kulstofindhold før afbrænding, hvilket typisk
kan bestemmes med høj nøjagtighed for standardbrændsler og med relative lave
omkostninger.
Kendes kulstofindholdet i brændslet før afbrænding til en acceptabel nøjagtighed
kan den udledte, opfangede eller transporterede CO
2
-mængde beregnes udeluk-
kende ved at måle masse-flowet af gassen i anlægget eller transportsystemet.
Denne metode betegnes ofte CTMS (Custody Transfer Measurement System) og
anvendes allerede i praksis ved transport og levering af brændsler f.eks. ved trans-
port med lastbil, skib eller tog.
Målebaserede metoder til fastlæggelse af CO
2
-fangst og -transportmængder invol-
verer ofte direkte måling i gasaftag af gasvolumen-flow og densiteten af den rele-
vante gas. Metoden er typisk anvendt i produktionsenheder, der anvender blan-
dede brændselstyper som f.eks. affald eller andre blandede brændsler, og hvor
målingerne foretages baseret på CEMS (Continuous Emission Monitoring System).
Systemet er rapporteret som værende teknisk komplekst og kræver jævnligt vedli-
/ JUBLE
Side 1/2