Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del
Offentligt
2772404_0001.png
Danmarks globale klimapåvirkning - Global afrapportering 2023
(GA23): Klimafinansiering
Baggrundsnotat nr. 21
Dato
27-04-2023
Indholdsfortegnelse
1. Rammesætning
.................................................................................................. 2
2. Resultater
........................................................................................................... 2
2.1 Klimabistand og klimafinansiering til udviklingslande .................................. 2
2.2 Danmarks bilaterale klimabistand, samt bidrag til multilaterale klimafonde
og særlige programmer ...................................................................................... 4
2.3Danmarks klimabistand gennem EU’s globale instrumenter ........................ 5
2.4 Klimafinansiering mobiliseret gennem de multilaterale udviklingsbanker .... 7
3. Metode og antagelser
......................................................................................... 7
3.1 Metodebeskrivelse ....................................................................................... 7
3.2 Overordnede forudsætninger og afgrænsninger
........................................... 9
3.3 Primære datakilder:
....................................................................................... 9
4. Perspektivering eller overvejelser om udvikling fremadrettet .......................... 10
5. Kilder ................................................................................................................ 11
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/11
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om en oversigt over den danske indsats i forhold til klimafinansiering og finansieringsstrømme
2772404_0002.png
1. Rammesætning
Det fremgår af
Aftale om klimalov,
at den globale afrapportering skal redegøre for
den danske klimabistand samt gøre status for Danmarks forpligtelser under FN’s Kli-
makonvention ift. at bidrage til klimafinansiering og støtte udviklingslandene.
Danmark er under FN’s klimakonvention forpligtet til at støtte klimaindsatser i udvik-
lingslandene. Siden COP15 i 2009 har Danmark endvidere været forpligtet til at bi-
drage til den kollektive målsætning for de udviklede lande om at øge mobilisering af
klimafinansiering fra forskellige kilder, herunder private investorer, til at nå et niveau
på mindst 100 mia. USD årligt i 2020. Målsætningen blev ifm. Parisaftalen udvidet til
at gælde frem til 2025.
Dette baggrundsnotat giver et kvantitativt overblik over Danmarks klimabistand via
§6.3. Bistand til udviklingslandene,
samt den klimafinansiering, som Danmark bidra-
ger til at mobilisere fra forskellige kilder til klimaindsatser i udviklingslandene, og
som i hovedsagen ikke er gavebistand
1
for årene 2019-2021
2
.
Konkrete eksempler på indsatser støttet via klimabistanden og via mobiliseret klima-
finansiering fremgår af baggrundsnotat
16 Reduktioner støttet via klimabistanden
og
baggrundsnotat
20 Globale klimatilpasningsindsatser støttet gennem klimabistand og
eksportfremme,
mens eksempler på indsatser gennem de bilaterale landesamarbej-
der fremgår af baggrundsnotat 17, 18 og 19 der vedr. bilaterale samarbejder om hhv.
energi, miljø og fødevarer.
Notatet er primært udarbejdet af Udenrigsministeriet
2. Resultater
2.1 Klimabistand og klimafinansiering til udviklingslande
Som en del af udviklingssamarbejdet yder Danmark klimabistand til udviklingslande,
der støtter landene i den grønne omstilling samt i tilpasning til klimaforandringerne.
Udviklingssamarbejdet understøtter aktivt Parisaftalen og er med til at fremme opnå-
else af FN’s verdensmål.
Foruden den klimabistand som ydes gennem udviklingssamarbejdet, mobiliserer
Danmark yderligere klimafinansiering til udviklingslandene gennem bl.a. de multilate-
rale udviklingsbanker og en række instrumenter forvaltet af Investeringsfonden for
Udviklingslande (IFU). Danmarks klimafinansiering understøtter øgede klimaambitio-
ner globalt, og sikrer, at Danmark lever op til sine internationale forpligtelser under
FN’s klimakonvention om at støtte udviklingslandenes klimaambitioner og medvirke
1
ODA grant i OECD DAC terminologi.
Side 2/11
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om en oversigt over den danske indsats i forhold til klimafinansiering og finansieringsstrømme
2772404_0003.png
til at mobilisere finansiering til klimaprojekter i udviklingslandene. Hermed bidrager
Danmark til det kollektive mål for de udviklede lande om at mobilisere 100 mia. USD
årligt fra 2020.
Tabel 1: Oversigt over Danmarks samlede klimabistand og mobiliseret klimafinan-
siering.
I millioner kr.
2019
2020
2021
Klimabistand i alt
Klimabistand i pct. af udviklingsbistanden
3
2.161
15,1
pct.
41 pct.
362
2.036
13,7 pct.
2.871
20,2 pct.
Tilpasning i pct. af klimabistanden
Klimabistand gennem EU’s globale instrumen-
ter
Klimafinansiering mobiliseret gennem IFU
Klimafinansiering mobiliseret gennem multila-
terale udviklingsbanker
Heraf privat sektor mobilisering
56 pct.
378
47 pct.
372
675
4.020
Ca.
800
1.269
4.480
Ca. 880
2.149
-
Samlet
2019-2021. De forskellige ele-
menter i tabellen uddybes i de
efterfølgende afsnit
.
Kilde: Udenrigsministeriet 2022.
7.193
8.183
3
§06.3. Bistand til udviklingslandene på finansloven.
Side 3/11
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om en oversigt over den danske indsats i forhold til klimafinansiering og finansieringsstrømme
2772404_0004.png
2.2 Danmarks bilaterale klimabistand, samt bidrag til multilaterale klimafonde
og særlige programmer
Danmarks bilaterale klimabistand nåede i 2021 op på i alt 2.871 mio. kr. svarende til
20,2% af bistanden til udviklingslandene under §6.3 på finansloven. Det er det høje-
ste niveau nogensinde både i absolutte tal og relativt som andel af bistanden til ud-
viklingslandene.
Tabel 2: Klimabistand faktiske nye tilsagn og i pct. af §06.3, 2019-2021.
I millioner kroner
§ 6.3. Bistand til udviklings-
landene (mio kr.)
Faktiske nye tilsagn indgået i
året (mio. kr)
Klimabistand i pct.af samlet
udviklingsbistand under §6.3
Kilde: Udenrigsministeriet, 2022
2019
14.309
2020
14.845
2021
14.177
2.161
2.036
2.871
15,1%
13,7%
20,2%
Figur 1 nedenfor viser udviklingen i klimabistanden i perioden 2009 til 2021. Som det
fremgår, er klimabistanden steget betydeligt fra 493 mio. kr. i 2009 til 2,871 mio. kr. i
2021, men med nævneværdige udsving henover årene. Figuren viser ligeledes forde-
lingen mellem indsatser som støtter tilpasning til effekterne af klimaforandringerne,
og indsatser, som sigter mod at reducere udledninger over årene. I gennemsnit er ca.
45 pct. gået til tilpasning og 55 pct. til reduktion, men igen med udsving henover
årene.
Side 4/11
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om en oversigt over den danske indsats i forhold til klimafinansiering og finansieringsstrømme
2772404_0005.png
Figur 1 viser tilsagn til nye bevillinger til klimaprojekter i udviklingslandene indgået i
perioden 2009 til 2020 fordelt på hhv. tilpasning og reduktionsindsatser
3000
2750
2500
2250
2000
Mio. DKK
1750
1500
1250
1000
750
500
250
0
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021
Tilpasning
Reduktion
Samlet
Kilde: Udenrigsministeriet, 2022
2.3 Danmarks klimabistand gennem EU’s globale instrumenter
Danmark støtter også klimaaktiviteter i udviklingslandene gennem EU’s klimabistand.
EU’s klimabistand formidles gennem EU’s forskellige globale instrumenter for nabo-
skab, udviklingssamarbejde og internationalt samarbejde. EU’s klimabistand har væ-
ret stigende de seneste år og udgjorde i perioden 2014- 2020 i gennemsnit ca. 20
pct. (Europa-Kommissionen, u.å). af EU’s samlede budget for internationalt samar-
bejde. I EU’s 7-årige budget for perioden 2021 - 2028 skal klimabistand til udviklings-
landene udgøre mindst 30 pct. af budgettet til internationalt samarbejde. Danmarks
andel af EU’s budget for internationalt udviklingssamarbejde er ca. 2 pct., men kan
variere lidt fra år til år. Tabel 3 viser Danmarks relative andel af klimabistanden over
EU’s budget.
Tabel 3: Klimabistand gennem EU’s globale instrumenter (mio. kr.)
2019
2020
Klimafinansiering gennem EU’s globale instrumenter
(tilskrevet Danmark)
4
362
378
Kilde: Udenrigsministeriet 2021
2021
376
4
Danmarks andel i EU’s klimafinansiering i tabellen beregnes pba. Danmarks andel af EU’s samlede bud-
get og Den Europæiske Udviklingsfond.
Side 5/11
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om en oversigt over den danske indsats i forhold til klimafinansiering og finansieringsstrømme
2772404_0006.png
Danmarks mobiliserede klimafinansiering gennem IFU (Investeringsfonden for Ud-
viklingslandene)
Ud over den bilaterale klimabistand og støtten til særlige klimafonde og programmer,
bidrager Danmark også til at mobilisere klimafinansiering gennem IFU, som er ejet af
Udenrigsministeriet, og som bl.a. forvalter Klimainvesteringsfonden og Verdensmåls-
fonden. Investeringspartnerskaber som IFU, er partnerskaber mellem offentlige og
private (såkaldt
blended finance).
Disse investeringspartnerskaber bidrager til at til-
trække private investorer og realisere projekter i udviklingslande, som ellers ikke kan
finansieres, fordi store investeringer i ukendte markeder opfattes som risikofyldte.
Boks X illustrerer, hvordan IFU mobiliserer privat kapital, samt giver eksempler på en
række klimarelevante investeringer og deres resultater.
I perioden 2019-2021 mobiliserede IFU 4.093 mio. kr. i finansiering til klimaprojekter,
jf. tabel 4. Der er betydelige udsving fra år til år, da det samlede beløb afhænger af få
store projekter
5
.
Tabel 4: Klimafinansiering mobiliseret bilateralt (mio. kr.)
2019
IFU-investeringer (IFU’s egne midler)
256
Private midler administreret af IFU
152
Mobiliseret medfinansiering fra private in-
267
vestorer
Samlet
675
Kilde: IFU (2021). Ikke tidligere offentliggjort.
2020
233
130
906
1.269
2021
216
197
1.736
2.149
2.3.1 Case boks: mobilisering af privat kapital til klimaprojekter i udviklingslande
Behovet for investeringer i den grønne omstilling i udviklingslande er markant, og det
kan ikke indfries alene med offentlige midler, hverken gennem udviklingsbistand eller
lokal offentlig finansiering. Private investorer er dog tilbageholdende med at investere
i udviklingslandene på grund af den generelt højere risiko. Den statslige Investerings-
fond for Udviklingslande (IFU) kan imidlertid med baggrund i erfaringer og egen kapital
bidrage til at reducere risikoen og dermed øge trygheden for private investorer. Den
offentlige kapital anvendes på den måde som løftestang til at mobilisere privat kapital
til klimarelaterede investeringer i udviklingslande. Det kaldes blended finance.
2.3.2 Eksempel: Solenergi i Nigeria
I Nigeria leverer det nationale elektricitetsnet kun ca. 20 procent af strømmen. En stor
del af strømmen produceres derfor via dieselgeneratorer. Det anslås, at der er mere
end fem millioner generatorer i landet, og at den samlede omkostning til brændstof og
En mere detaljeret beskrivelse af, hvordan IFU’s investeringer fordeles på forskellige sektorer fremgår af
baggrundsnotat 22 Finansiering af investeringer internationalt.
5
Side 6/11
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om en oversigt over den danske indsats i forhold til klimafinansiering og finansieringsstrømme
2772404_0007.png
vedligeholdelse er på op mod USD 14 milliarder årligt. Samtidig bidrager disse diesel-
generatorer til en betydelig Co2 udledning og luftforurening i det hele taget.
Via Verdensmålsfonden har IFU ledet et konsortium af private og offentlige investorer,
der i alt har investeret USD 38 millioner i det nigerianske selskab Daystar. Selskabet
leverer nøglefærdige solenergiløsninger til virksomheder og fabrikker. Daystar bidra-
ger dermed til at sikre en mere stabil elforsyning, der samtidig reducerer omkostnin-
gerne og CO
2
-udledninger.
Formålet med investeringen var bl.a. at bidrage med arbejdskapital, så Daystar kunne
udvikle sin organisation og øge installeringen af solenergianlæg. Det er lykkedes, bl.a.
gennem IFU’s aktive ejerskab, at skabe et attraktivt selskab, der er solgt til Shell, som
ønsker at udvikle Daystar yderligere. Dermed er der skabt et lokalt forankret selskab,
som kan være drivende i den grønne omstilling, og skabelse af grønne jobs og vækst
i Nigeria fremadrettet.
2.4 Klimafinansiering mobiliseret gennem de multilaterale udviklingsbanker
De multilaterale finansieringsinstitutioner er helt centrale instrumenter for Danmark
til mobilisering af både offentlig og privat klimafinansiering til udviklingslandene.
Mere end halvdelen af den klimafinansiering, som OECD-landene mobiliserer til kli-
mainvesteringer i udviklingslandene, sker gennem de multilaterale udviklingsbanker
(OECD, 2020). På baggrund af oplysningerne fra udviklingsbankerne og OECD, vurde-
res Danmarks andel i udviklingsbankernes mobilisering at udgøre ca. 4,5 mia. kr. år-
ligt i 2021, samme niveau som i 2020. Heraf er ca. 3,5 mia. kr. mobiliseret via banker-
nes egen gearing af deres investeringer, og ca. 1,0 mia. kr. yderligere er mobiliseret i
medfinansiering fra den private sektor.
Tabel 5: Klimafinansiering mobiliseret multilateralt (mio. kr.)
2019
Offentlig finansiering mobiliseret af udviklingsban-
Ca.
kerne (tilskrevet Danmark)
3.220
Mobiliseret privat finansiering gennem udviklings-
Ca.
bankerne (tilskrevet Danmark)
800
2020
Ca.3.600
Ca. 880
2021
Kilde: Estimeret på basis af data fra OECD (OECD, 2020; OECD, 2021). Anmærkning: Andelen
tilskrevet Danmark er estimeret på baggrund OECD rapportens tal og Danmarks relative ejer-
andel og årlige bidrag til de enkelte banker og organisationer.
3. Metode og antagelser
3.1 Metodebeskrivelse
Danmarks klimabistand og bilateralt mobiliserede klimafinansiering er rapporteret ef-
ter samme metode, som rapporteringen til FN’s klimakonvention og til EU under den
såkaldte Governance-forordning.
Side 7/11
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om en oversigt over den danske indsats i forhold til klimafinansiering og finansieringsstrømme
2772404_0008.png
Danmark rapporterer til FN’s Klimakonvention om sin klimafinansiering til udviklings-
lande hvert andet år i de såkaldte Biennial Reports. Den seneste rapport blev ind-
sendt i foreløbig version i juni 2022 og i endelig version i marts 2023. Fristen for den
næste rapport er december 2024. Ifm. COP26 i Glasgow i november 2021 blev der
vedtaget nye rapporteringsregler og formater, som vil være gældende fra 2024. FN’s
Klimakonventions regler og formater for rapportering, herunder vedrørende klima-
støtte og finansiering til udviklingslande kan findes på konventionens hjemmeside
(FN, 2022).
Danmark er endvidere forpligtet til at rapportere årligt om sin klimafinansiering og
teknologistøtte til udviklingslande til EU, som en del af den nationale rapportering un-
der forordningen vedrørende ”Governance of the Energy Union and Climate Action”
(EU, 2018). Reglerne for rapportering og de tilhørende formater bygger på formater
og rapporteringsregler fra FN’s Klimakonvention, og indeholder i det store hele
samme information. Den seneste rapport er fra september 2021 med tal for 2020.
Rapporten er offentlig tilgængelig på
Reportnet3.
I lighed med de fleste andre OECD-lande, som rapporterer om deres klimafinansie-
ring til FN’s Klimakonvention, bruger Danmark de statiske standarder og definitioner
for udviklingsfinansiering, som er vedtaget af OECD’s udviklingskomité, Development
Assistance Committee (DAC), som basis for vores rapportering af klimabistand og
mobiliseret klimafinansiering. Det er de såkaldte Rio-markører, der definerer om et
givet projekt er klimarelevant og bidrager til at understøtte klimatilpasning eller re-
duktion i drivhusgasser. Basis for vurderingen er projekternes formål, og der er fast-
sat specifikke kriterier for tildeling af klima-markører, som fremgår af OECD DACs
retningslinjer (OECD DAC, u.å). Når projekter tildeles en klimamarkør for enten tilpas-
ning eller udledningsreduktion, vurderes det samtidigt, om klima er projektets hoved-
formål eller et vigtigt delmål. Hvis klima er projektets hovedformål medregnes hele
projektets budget i opgørelsen af klimabistanden, mens der medregnes 50 pct. af
budgettet for projekter, der har klima som delmål. Projekter, der ikke har klima som
en del af deres formål, medregnes ikke i opgørelsen af klimabistanden. For større te-
matiske programmer med flere partnere og komponenter beregnes klimaandelen for
det samlede program med udgangspunkt i en beregning af klimaandelen af de en-
kelte delelementer i programmet. Hermed åbnes en mere finkornet vurdering af kli-
maandelen af programmet. For tilsagn til fonde, rammeaftaler med civilsamfundsor-
ganisationer og andre multiprojektfaciliteter, hvor de enkelte projekter ikke er kendte
på bevillingstidspunktet, beregnes klimaandelen a på baggrund af tilbagemeldinger
fra de organisationer og partnere, som administrerer dem.
Mobiliseret klimafinansiering gennem IFU og IFU administrerede fonde er beregnet
af IFU med udgangspunkt i OECD DACs metoder for beregning af mobiliseret privat-
finansiering.
Side 8/11
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om en oversigt over den danske indsats i forhold til klimafinansiering og finansieringsstrømme
2772404_0009.png
Danmarks andel af finansiering mobiliseret gennem de multilaterale udviklingsban-
ker er estimeret af Udenrigsministeriet på basis af Danmarks ejerandel og indskud i
de enkelte banker og tallene fra OECD’s årlige rapporter om status ift. 100 mia. USD
målsætningen (OECD, 2015. 2020, 2021, 2022) og udviklingsbankernes årlige rappor-
ter om deres klimafinansiering (MDB, 2022). Metoderne bag data i begge rapporter
fremgår af annekser i rapporterne.
3.2 Overordnede forudsætninger og afgrænsninger
Der sker løbende forbedringer i metoder og praksis for opgørelsen af Danmarks kli-
mabistand og klimafinansiering til udviklingslandene. I 2018 blev den klimarelevante
andel af tilsagn til fonde, rammeaftaler med civilsamfundsorganisationer og større
tematiske programmer beregnet som enkeltprojekter. Her har Rigsrevisionen påpe-
get, at det er en upræcis metode, der kan give anledning til over- eller undervurdering
af det reelle klimarelevante indhold i støtten. Fra 2018 er Udenrigsministeriet gradvist
gået over til den nuværende mere præcise metode, som beskrevet ovenfor.
Metoderne for opgørelse af mobiliseret klimafinansiering er stadig under udvikling,
For så vidt angår den klimafinansiering, som mobiliseres bilateralt gennem IFU, er
der nu klare OECD DAC regler for, hvordan denne beregnes, som IFU benytter og rap-
porterer efter. Den del, som mobiliseres gennem IFU’s instrument for støtte til større
infrastruktur projekter – Danida Sustainable Infrastructure Finance – er dog stadig
ikke medregnet i tallet for bilateralt mobiliseret klimafinansiering.
For så vidt angår klimafinansiering mobiliseret gennem de multilaterale udviklings-
banker er der derimod stadig betydelige udfordringer, herunder med at få de speci-
fikke data, som gør de muligt at beregne Danmarks andel af den klimafinansiering,
som de mobiliserer. Endvidere er finansiering mobiliseret fra den private sektor gen-
nem nogle af de multilaterale udviklingsbanker underlagt fortrolighedsklausuler, der
kan vanskeliggøre opgørelsen. Danmark arbejder sammen med andre OECD lande
for at forbedre metoder og praksis for dataudveksling med de multilaterale udvik-
lingsbanker.
3.3 Primære datakilder:
Danmarks indrapporteringer vedr. klimabistanden til OECD,
OECD DAC, EU’s Governance Regulation og UNFCCC
Data fra IFU vedrørende mobiliseret klimafinansiering gennem instrumenter
forvaltet af IFU
Data fra de multilaterale udviklingsbanker for klimafinansiering mobiliseret
gennem udviklingsbankerne og instrumenter forvaltet af disse.
Data og rapporter fra EU-Kommissionen, for så vidt angår Danmarks andel
af EU’s klimabistand.
Side 9/11
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om en oversigt over den danske indsats i forhold til klimafinansiering og finansieringsstrømme
2772404_0010.png
4. Perspektivering eller overvejelser om udvikling fremad-
rettet
I det kommende år vil der fortsat blive arbejdet på at forbedre især tal vedrørende kli-
mafinansiering mobiliseret gennem de multilaterale udviklingsbanker.
Side 10/11
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om en oversigt over den danske indsats i forhold til klimafinansiering og finansieringsstrømme
2772404_0011.png
5. Kilder
EU (2018).
Regulation on the Governance of the Energy Union and Climate Action,
11.
December 2018,
Europa-Kommissionen (u.å).
Supporting Climate Action through the EU budget,
Sup-
porting climate action through the EU budget (europa.eu)
FN (2022).
Preparation of NCs and BRs,
2022,
Preparation of NCs and BRs | UNFCCC
MDB (2021)
2021 Joint Report on Multilateral Development Banks’ Climate Finance,
juni 2021,
Multilateral development banks’ climate finance in low and middle-income
countries reaches $51 billion in 2021 (eib.org)
OECD (2015).
Climate Finance in 2013-2014 and the USD 100 billion goal,
december
2015,
Climate Finance in 2013-14 and the USD 100 billion goal - OECD
OECD (2020).
Climate Finance Provided and Mobilised by Developed Countries in
2013-18,
november 2020,
https://dx.doi.org/10.1787/f0773d55-en.
OECD (2021).
Climate Finance Provided and Mobilised by Developed Countries: Aggre-
gate trends updated with 2019 data,
september 2021,
https://doi.org/10.1787/03590fb7-en
OECD (2022)
Climate Finance Provided and Mobilised by Developed Countries in
2016-2020 – insights from disaggregated analysis
Climate Finance and the USD 100 Billion Goal - OECD
OECD DAC (u.å.).
OECD DAC Rio Markers for Climate: Handbook,
Revised climate
marker handbook_FINAL.pdf (oecd.org)
Udenrigsministeriet (2021).
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2022,
august
2021,
URU Alm.del - Bilag 285: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2022 (ft.dk)
Side 11/11