Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del
Offentligt
2796114_0001.png
Udvalget for Digitalisering og It
ERHVERVSMINISTEREN
Besvarelse af B15, spørgsmål 1 stillet af udvalget den 12. oktober 2023
efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF).
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for, om det lovgivningsmæssigt er muligt at ind-
føre aldersverifikation på sociale medier, samt for de begrænsninger DSA
eller anden EU-lovgivning eventuelt måtte stille for særskilt dansk regule-
ring ift. større sociale medieplatforme?
Svar:
Det er en prioritet for regeringen at adressere de udfordringer, som tech-
giganternes forretningsmodeller medfører, herunder at sikre en bedre be-
skyttelse for børn og unge, der færdes på internettet.
Regeringen har nedsat en ekstern ekspertgruppe, som skal understøtte ar-
bejdet med at sætte rammerne for tech-giganterne. Ekspertgruppen satte i
sin første delrapport fra juni 2023 fokus på tech-giganternes forretnings-
modeller. Tech-ekspertudvalget anbefalede bl.a., at regeringen - med inspi-
ration fra Frankrig og Tyskland - indførte krav om aldersbekræftelse for at
beskytte børn mod ikke-alderssvarende indhold.
Regeringen har derfor haft en klar ambition om at indføre regler om alders-
bekræftelse, og det har også været planen at gennemføre det med et lov-
forslag. I den forbindelse har Erhvervsministeriet været løbende i dialog
med Frankrig, Tyskland og Europa-Kommissionen. Dialogen har bl.a.
handlet om, hvordan de to lande har udformet deres lovgivning, og hvordan
Kommissionen forholder sig til det.
Som led den løbende dialog, deltager Danmark sammen med Kommissio-
nen og de andre medlemsstater i en Digital Services Expert Group, hvor
håndhævelsen og fortolkningen af DSA behandles. På det seneste møde i
ekspertgruppen den 12. oktober 2023 understregede Kommissionen, at
medlemsstaterne skal undlade at indføre nationale regler, der er i konflikt
med DSA forordningen. Kommissionen henviste i den forbindelse særligt
til regler om aldersverifikation. Tyskland meddelte på samme møde, at de
ville fjerne deres lovgivning om aldersverifikation, når DSA træder fuldt
ud i kraft den 17. februar 2024.
I Frankrig vedtog senatet den 7. juli 2023 lovgivning om alderskontrol på
sociale medier. Frankrig notificerede lovforslaget til Kommissionen, men
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om forslag om alderskontrol på sociale medier, til erhvervsministeren, kopi til udenrigsministeren
2/4
vedtog loven, før standstill-perioden hos Kommissionen udløb. Som re-
spons herpå informerede Kommissionen derfor Frankrig om, at loven er
ugyldig, og at den ydermere ikke er i overensstemmelse med DSA eller e-
handelsdirektivet.
Frankrig har ligeledes notificeret yderligere et lovforslag om aldersverifi-
kation på pornosider til Kommissionen. Til dette lovforslag har EU-kom-
missær Thierry Breton givet sin ”detailed opinion” (Notification
2023/461/FR).
Det fremføres i Kommisærens detailed opinion, at det franske lovforslag
skal tilpasses for at overholde afsenderlandsprincippet i e-handelsdirekti-
vet. Det vil sige, at lovforslaget skal begrænses til Frankrigs jurisdiktion,
og dermed ikke må gælde for tjenester etableret i andre medlemslande. Det
betyder, at Frankrig som udgangspunkt alene vil kunne anvende en sådan
lov over for tjenester, herunder udbydere af porno, der er
etableret
i Frank-
rig. Da de fleste udbydere af porno er placeret uden for Frankrig (og Dan-
mark for den sags skyld), vil et national regulering på området reelt have
meget lille betydning.
Frankrig vil dog også have mulighed for at anvende proceduren i e-han-
delsdirektivets art. 3, stk. 4 til håndhævelsesmæssigt at gribe ind med indi-
viduelle foranstaltninger over for udbydere etableret i andre medlemsstater.
Det betyder konkret, at Frankrig for hver enkelt overtrædelse af deres nati-
onale regler vil skulle rette henvendelse til en tilsynsmyndighed i det land,
hvor en pornoplatform er etableret, samt til selve platformen. Frankrig skal
i den forbindelse i hver enkelt sag redegøre for, hvorfor de mener, at plat-
formen ikke kan fortsætte med at udøve den pågældende virksomhed – fx
tilbyde porno til franske brugere uden at anvende aldersverifikation, og
spørge tilsynsmyndigheden i det land, om de vil gribe ind over for platfor-
men. Det kan fx være begrundet i, at en sådan praksis kan være til skade
for mindreårige. Hvis etableringslandet og platformen ikke vil imøde-
komme henvendelsen, vil Frankrig - i hver enkelt sag - herefter skulle rette
henvendelse til Kommissionen, som vil kunne træffe en individuel afgø-
relse i den enkelte sag. Det er Erhvervsministeriets vurdering, at en sådan
proces vil tage så lang tid, at den bliver overhalet af europæiske standarder
på området.
EU-Kommissæren henviser endvidere til, at DSA er totalharmoniserende,
og at DSA indeholder regler om børnebeskyttelse i DSA’ens art. 28 og om
aldersverifikation i DSA’ens art. 35. Medlemslandene kan derfor ikke fast-
sætte strengere eller mere vidtgående regler nationalt.
EU-Kommissæren henviser desuden til, at Kommissionen har annonceret
en samarbejdsøvelse med medlemsstaterne, hvor man i forbindelse med
implementeringen af DSA skal se på brugen af aldersverifikationssystemer.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om forslag om alderskontrol på sociale medier, til erhvervsministeren, kopi til udenrigsministeren
3/4
I den forbindelse bemærker Kommissæren, at enhver national løsning om,
at brugere skal verificeres, vil skulle indeholde en solnedgangsklausul, så
den nationale løsning ophører, når den europæiske løsning for alderskon-
trol er klar. Kommissionen har i den forbindelse tilkendegivet, at de sigter
efter at have en model for aldersverifikation klar så hurtigt som muligt og
gerne den 17. februar 2024, når DSA træder fuldt ud i kraft.
Det er på baggrund af Kommissionens meddelelser til Frankrig og Tysk-
lands meddelelse om, at de fjerner deres nationale lovgivning på området,
at jeg har sat det danske lovarbejde vedrørende aldersverificering i bero.
Danmark vil således lægge alle kræfter i at presse på for en europæisk løs-
ning. Bl.a. gennem DSA, der indeholder en række særlige forpligtelser for
online tjenester, som sigter mod beskyttelse af mindreårige, herunder al-
derskontrol, hvilket gennemgås i det følgende.
Efter DSA’ens art. 14 skal tjenesteudbydere udarbejde vilkår og betingelser
om brugen af deres tjeneste. Hvis en udbyder i sine betingelser fastsætter,
at mindreårige ikke skal have adgang til tjenesten, vil det være en overtræ-
delse af DSA, hvis tjenesten ikke aktivt søger at forhindre, at mindreårige
opholder sig på platformen.
Efter DSA’ens art. 28 skal tjenester indføre foranstaltninger til at sikre et
højt niveau af privatlivets fred, tryghed og sikkerhed for mindreårige på
deres tjeneste. Kommissionen understregede på seneste møde i Digital Ser-
vices Expert Group den 12. oktober 2023, at børnebeskyttelse er en særlig
prioritet for Kommissionen i håndhævelsen af DSA. Kommissionen har
derfor tilbudt medlemsstaterne, at de kan deltage i en task force om alders-
verifikation for at finde frem til, hvordan særligt artikel 28 bedst kan an-
vendes til at understøtte aldersverifikation. Danmark har taget kontakt til
Kommissionen for at tilkendegive, at vi ønsker at være en del af taskforcen.
Efter DSA’ens art. 34 og 35 vil tjenester, som af Kommissionen er udpeget
som meget store online platforme og søgemaskiner, skulle foretage risiko-
vurderinger af deres platforme og indføre foranstaltninger for at imødegå
de identificerede risici. Kommissionen har den 25. april 2023 udpeget de
første meget store online platforme og søgemaskiner i henhold til DSA.
Kommissionen har bl.a. udpeget sociale medier som Facebook, Instagram,
LinkedIn, Pinterest, Snapchat, TikTok, Twitter, YouTube og Snapchat som
meget store online platforme. I henhold til DSA’ens art. 35
kan
tjenesterne
vælge at indføre alderskontrolforanstaltninger for at imødegå identificerede
risici for f.eks. mindreårige på deres platform.
DSA indfører dermed ikke et krav om alderskontrolforanstaltninger på de
meget store platforme, men angiver det som en mulig løsning for at imø-
degå risici for mindreårige. Det betyder som udgangspunkt, at det vil være
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om forslag om alderskontrol på sociale medier, til erhvervsministeren, kopi til udenrigsministeren
4/4
i strid med DSA, der som nævnt er totalharmoniserende, hvis Danmark
indfører et nationalt krav om aldersverificering på sociale medier.
Efter DSA’ens art. 44, stk. 1, litra j kan Kommissionen fremme udviklingen
og gennemførelsen af frivillige standarder fastsat af relevante europæiske
og internationale standardiseringsorganer for målrettede foranstaltninger til
beskyttelse af mindreårige online.
Kommissionen har oplyst, at der allerede er et arbejde i gang på en standard
for aldersverifikation. Som nævnt ovenfor vil Danmark og andre medlems-
stater kunne deltage i den nedsatte taskforce om standarden, og Danmark
har tilkendegivet ønske herom. Standarden vil være frivillig, men Kommis-
sionen vil i sin dialog med en tjeneste kunne henvise til, at implementering
af standarden vil sikre efterlevelse af DSA, og platforme vil skulle bevise,
at deres egne alderskontrolløsninger er effektive, hvis de vælger ikke at
henholde sig til standarden.
Selvom Kommissionen bevæger sig i den rigtige retning er det vigtigt, at
Danmark blive ved med at presse på. Kulturministeren, digitaliseringsmi-
nisteren og jeg har sendt et brev til Kommissær Thierry Breton, hvor det
fra dansk side understreges, at det er vigtigt med en effektiv aldersverifice-
ring i EU. Det er også min forståelse at Europa-Kommissionen også gerne
ser, at sagen fremmes.
Regeringen er også i dialog med andre lande for at lave en fælles erklæring
om, at der bør stilles krav om aldersverificering for at beskytte børn og
unge online.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov