Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del
Offentligt
2804465_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 9003
Doknr.
797863
Dato
20-12-2023
Folketingets Europaudvalg har d. 28. november 2023 stillet følgende
spørgsmål nr. 43 (alm. del) til ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jens Henrik Thulesen Dahl (DD).
Spørgsmål nr. 43:
Er det ministerens opfattelse, at EU har fået tildelt kompetencer i forhold til
ældrepleje og i så fald hvilke?
Svar:
Spørgsmålet er stillet samtidig med EUU alm. del 44, hvor der spørges ind til,
hvorfor Danmark støtter op om rådskonklusionen angående overgangen af
systemer for pleje gennem hele livet til holistiske, personcentrerede og
lokalsamfundsbaserede modeller.
Spørgsmålet kan således både forstås i sammenhæng med ovennævnte
udvalgsspørgsmål og som et mere generelt spørgsmål til EU’s kompetencer i
relation til ældrepleje.
Ældrepleje er i EU en integreret del af det bredere socialpolitiske samarbejde.
Afsnit X i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF)
fastsætter rammerne for EU’s kompetence i relation til
social- og
beskæftigelsespolitikken.
Af artikel 151 tredje del fremgår,
at ”Unionen
og medlemsstaterne […] har som
mål at fremme beskæftigelsen, en forbedring af leve- og arbejdsvilkårene for
herigennem at muliggøre en udjævning af disse vilkår på et stadigt stigende
niveau, en passende social beskyttelse, dialogen på arbejdsmarkedet, en
udvikling af den menneskelige ressourcer, der skal muliggøre et varigt højt
beskæftigelsesniveau, og bekæmpelse af social udstødelse.”
Af artikel 153 fremgår, at Unionens indsatsområde til virkeliggørelse af
målsætningerne beskrevet i artikel 151. Herunder stk. 1 litra k):
”Med henblik
på at virkeliggøre de i artikel 151 fastlagte mål støtter og supplerer Unionen
medlemsstaternes indsats på følgende områder:
[…] k) modernisering af de
sociale beskyttelsessystemer.”
I henhold til ovenstående har EU kompetence til at støtte og supplere
medlemsstaternes indsats omkring modernisering af de sociale
1
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om, hvorvidt EU har fået tildelt kompetencer i forhold til ældrepleje og i så fald hvilke
2804465_0002.png
beskyttelsessystemer med henblik på at virkeliggøre de målsætninger som
fremgår af artikel 151.
Med udgangspunkt i ovennævnte bestemmelser er der mulighed for, at EU kan
facilitere samarbejde og initiativer, som er med til at understøtte modernisering
af plejesystemer eller andre initiativer på ældreområdet.
Eksempelvis vedtog Ministerrådet i december 2022 en rådshenstilling om
adgang til økonomisk overkommelig pleje af høj kvalitet. Rådshenstillingerne
blev fremsat på basis af ovennævnte artikel 153, stk. 1, litra k) i TEUF.
Rådshenstillinger er gensidigt politisk forpligtende, men er ikke juridisk
bindende for medlemsstaterne (jf. i TEUF artikel 288). Rådshenstillinger kan
kun vedtages på områder, hvor EU i henhold til Lissabontraktaten i forvejen har
kompetence.
Som spørgeren er bekendt med (jf. EUU alm. del 44), vedtog ministerrådet ved
EPSCO-rådsmødet den 27.-28.november 2023 ligeledes rådskonklusioner
angående overgangen af systemer for pleje gennem hele livet til holistiske,
personcentrerede og lokalsamfundsbaserede modeller. Besvarelsen af EUU
alm. del 44 er vedlagt til orientering.
Ligesom rådshenstillinger er rådskonklusioner ikke juridisk bindende men alene
politisk gensidigt forpligtende.
Det bemærkes, at det vurderingen, at Danmark allerede efterlever
anbefalingerne i rådskonklusionerne, hvorfor disse ikke giver anledning til
ændring af dansk praksis.
Afsluttende skal det understreges, at ovenstående svar ikke betragtes som
udtømmende i forhold til, hvilke muligheder der teoretisk måtte foreligge for
fremsættelse af fremtidige politiske initiativer eller retsakter, der eventuelt vil
kunne berøre ældrepleje.
Med venlig hilsen
Mette Kierkgaard
Ældreminister
Bilag:
EUU alm. del
svar på spm. 44.
2