Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del
Offentligt
2861414_0001.png
NOTAT
17. april 2024
2024 - 844
MarRay
Bilag til besvarelse af EUU alm. del - spm. 50 stillet efter ønske fra
Kim Valentin (V)
Tabel 1
EU-programmer - Løbende priser
Fond
Horisont Europa
Midler
95,5 mia. euro
Heraf mindst 35
pct. til grøn omstil-
ling
EU Innovationsfond
Afhænger af ETS-
priser.
Samlet for perio-
den 2024-2030:
anslået 40 mia.
euro
60,5 mia. euro.
Heraf mindst 35
pct. til grønne for-
anstaltninger inkl.
dyrevelfærd
2020-2030
Periode
2021-2027
Tildelingskriterier
Horizon Europe støtter forskning og innovation inden for bl.a.
energiteknologi, biodiversitet og cirkulær økonomi via konkurren-
ceudsatte opslag.
Tildelingskriterierne er topkvalitet, effekt og gennemførelsens kva-
litet og effektivitet (forordning 2021/695 art. 28, stk. 1-3).
Innovationsgrad, fortrængning af drivhusgasser, projektets moden-
hed, skalerbarhed og omkostningseffektivitet
Den europæiske land-
brugsfond for udvikling
af landdistrikter (EL-
FUL) under den fælles
landbrugspolitik 2023-
2027
2023-2027
Der kan i landdistriktspolitikken finansieret under ELFUL både
støttes enkelte projekter (f.eks. etablering af lavbundsområder el-
ler køb af landbrugsudstyr) og specifikke handlinger på eksiste-
rende landbrugsarealer (f.eks. økologisk produktion eller pleje af
græsarealer). De enkelte ordninger under landdistriktspolitikken in-
deholder forskellige individuelle kriterier, der kræver, at virksomhe-
den, landbrugeren eller ejeren etablerer eller opretholder en be-
stemt tilstand på et areal eller gennemfører et projekt i støtteperio-
den.
Der tildeles støtte til projekter der fremmer energieffektivitet, cirku-
lær økonomi, stander biodiversitetstab eller fremme miljøbeskyt-
telse og
–genopretning.
CEF-Energi er overordnet målrettet støtte til prioriterede transnati-
onale infrastrukturer for VE, H2, CCUS.
EU's program for miljø
og klimaindsats (LIFE)
Connecting Europe Fa-
cility (CEF)
Herunder CEF-Energi
5,4 mia. euro
2021-2027
Samlet ramme på
33,7 mia. euro,
hvoraf 60 pct. skal
bidrage til EU's kli-
mamål.
CEF-energi: 5,84
mia. euro
214 mia. euro
Heraf mindst 30
pct. til grøn omstil-
ling (Policy objec-
tive 2).
Danmarks andel
udgør 247 mio.
euro.
2021-2027
Regionalfonden -
ERDF
2021-2027
EU’s Regionalfond støtter
aktiviteter, der skal mindske forskellene
mellem udviklingsniveauerne i de europæiske regioner. I Danmark
støttes aktiviteter målrettet udvikling og omstilling af små og mel-
lemstore virksomheder, der spiller en vigtig rolle i at skabe vækst
og arbejdspladser.
I den danske udmøntning af programmet er tildelingskriterierne er
bl.a. og for eksempel på baggrund af en vurdering af virksomhe-
dernes behov, projektets effektkæde og gennemførlighed, sam-
mensætningen af partnerskabet og samarbejde i projektet samt lo-
kal og regional forankring samt bidrag til forenkling af erhvervs-
fremmesystemet. Andre medlemslande kan have andre tildelings-
kriterier.
Det er et krav, at der er deltagelse af partnere fra flere lande i pro-
gramområdet. Programmets overvågningsudvalg, som har med-
lemmer fra hele programgeografien, træffer afgørelse om hvilke
Interreg
10,7 mia. euro
2021-2027
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om muligheder for statsstøtte og ordninger til anden økonomisk støtte til europæiske virksomheder i relation til den grønne omstilling, til erhvervsministeren, kopi til udenrigsministeren
2861414_0002.png
2/3
Heraf mindst 30
pct. til grøn omstil-
ling.
Dansk andel udgør
ca. 141 mio. euro.
Heraf er ca. 71
mio. euro priorite-
ret til den grønne
omstilling.
Fonden for Retfærdig
Omstilling
19 mia. euro
Danmarks andel
udgør 88 mio.
euro.
2021-2027
projekter, der skal have støtte/afslag. Projekter udvælges ud fra
deres bidrag til programmets grønne målsætninger om bl.a.
fremme af vedvarende energi og fremme af tilpasning til klimafor-
andringer og partnerskabets sammensætning og relevans samt
“value for money”.
Fonden for Retfærdig Omstilling støtter på EU-plan områder, der
står overfor alvorlige socioøkonomiske udfordringer som følger af
overgangen til en klimaneutral økonomi. Aktiviteter i Danmark skal
som følge heraf tilgodese Syd- eller Nordjylland.
I Danmark støttes bl.a. projekter med potentiale til at sikre udvik-
lingen af CO2-fangst og-lagring, grøn sektorkobling, og brintrelate-
rede teknologier, herunder Power-to- X og pyrolyse. Der er be-
grænsede muligheder for at støtte store virksomheder og virksom-
heder omfattet af Unionens CO2-kvotehandelssystem (ETS). Her-
under kan primære erhverv heller ikke være fokus for en indsats
under Fonden for Retfærdig Omstilling.
Tildelingskriterierne i Danmark er bl.a. og for eksempel opfyldelse
af formål og effekt, gennemførlighed samt forenkling, organisering
og partnerskab. Andre medlemslande kan have andre tildelingskri-
terier.
Den europæiske hav-,
fiskeri, og akvakultur-
fond (EHFAF)
6,1 mia. euro,
heraf 5,3 mia. euro
under delt forvalt-
ning og 797 mio.
euro under direkte
forvaltning.
2021-2027
EHFAF bidrager til gennemførelsen af EU’s fælles fiskeripolitik,
EU’s havpolitik og EU’s målsætninger om grøn omstilling. EHFAF
har fire prioriteter, som bl.a. omhandler, at EHFAF skal fremme
bæredygtige fiskeri- og akvakulturaktiviteter, styrke international
havforvaltning og fremme genopretning og bevarelse af økosyste-
mer og biodiversitet. EHFAF udmøntes under delt forvaltning og
direkte forvaltning.
Under delt forvaltning fastlægger medlemsstaten i et national pro-
gram den nærmere anvendelse af midlerne. Programmet skal
adressere EHFAFs fire prioriteter og godkendes af EU-Kommissi-
onen. Der er ikke et specifikt krav til, hvor stor en andel af mid-
lerne skal anvendes til grøn omstilling, men Kommissionen tager i
sin vurdering af det nationale program hensyn til dets bidrag til
bl.a. EU’s mål om grøn omstilling.
I det danske EHFAF-program
indgår en række ordninger vedrørende grøn omstilling. Ordnin-
gerne ”Grøn omstilling fiskeri” og ”Grøn omstilling akvakultur
stiller
krav om, at indsatser skal have potentiale for markedsintroduktion,
være innovative og understøtte en grøn omstilling af erhvervet
gennem udvikling og afprøvning af klima- og miljøforbedrende løs-
ninger.
Midler under direkte forvaltning forvaltes af EU-Kommissionen
gennem arbejdsprogrammer vedtaget af EHFAF-udvalget, som
består af en ekspertgruppe udpeget af medlemsstaterne. Arbejd-
sprogrammerne bidrager f.eks. til EHFAF’s prioritet om at fremme
af rene og sunde have gennem tiltag til støtte for gennemførelsen
af havstrategirammedirektivet.
Bio-ordninger finansie-
ret af Den Europæiske
Garantifond for Land-
bruget (EGFL) under
den fælles landbrugs-
politik 2023-27
Samlet ramme for
direkte landbrugs-
støtte er 192,8
mia. euro.
Heraf skal mindst
25 pct. anvendes
til bio-ordninger.
2023-2027
For at modtage støtte under bio-ordninger, skal alle krav til grund-
betaling (inkl. konditionalitet) være opfyldt. Derudover skal bio-ord-
ninger stille kriterier, der kræver, at landbrugeren performer højere
end baseline på grønne initiativer, for at kunne modtage støtte
gennem bio-ordningerne. Eksempler på dette er i Danmark f.eks.
forbud mod at pløje arealer (bioordningen bæredygtighed og biodi-
versitet), forbud mod at gøde (bioordningen ekstensivering med
slæt) og højere afgrødediversitet (bioordningen varieret plantepro-
duktion) i støtteperioden.
Anm: Der er som led i aftalen om midtvejsrevision af MFF’en aftalt omprioriteringer fra en række programmer. Der pågår imple-
mentering heraf, hvorfor justeringerne ikke er medtaget i opgørelsen. Innovationsfonden er opgjort pba. af Kommissionens op-
gørelse ved en forventet kvotepris på 75 euro/t CO
2
.
Kilde: MFF-aftalen og Kommissionens Cohesion Open Data Platform
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om muligheder for statsstøtte og ordninger til anden økonomisk støtte til europæiske virksomheder i relation til den grønne omstilling, til erhvervsministeren, kopi til udenrigsministeren
2861414_0003.png
3/3
Tabel 2
Statsstøtteregler
Titel
Temporary Crisis and Transition Framework
(TCTF).
Periode
Beskrivelse
2023
2025 TCTF giver medlemsstaterne mulighed for at få godkendt støtte-
ordninger, der har til formål at fremskynde udbredelsen af vedva-
rende energi og energilagring samt dekarbonisering af industrielle
produktionsprocesser. Derudover giver TCTF mulighed for at yde
støtte i tilfælde af risiko for, at nye investeringer i grøn omstilling
omdirigeres til fordel for tredjelande uden for EØS (matching-
støtte). Dette gælder støtte, der skal fremskynde investeringer i
sektorer, som er afgørende for omstillingen til en nulemissions-
økonomi, og omfatter batterier, solpaneler, vindmøller, varmepum-
per, elektrolysatorer og udstyr til fangst, anvendelse og lagring af
CO₂ (CCUS).
De midlertidige statsstøtteregler til fremme af den grønne om-stil-
ling kan anvendes indtil den 31. december 2025.
Retningslinjer for statsstøtte til klima, miljø-
beskyttelse og energi (CEEAG)
Ingen af-
græsning
Den generelle gruppefritagelsesforordning
(GBER)
Ingen af-
græsning
Retningslinjer om statsstøtte til klima-, miljøbeskyttelse og energi
2022" fastlægger, hvornår Kommissionen kan godkende stats-
støtte til projekter, der fremmer klima-, miljøbeskyttelse og energi-
effektivitet. Disse retningslinjer sikrer, at Kommissionen kun god-
kender støtte, der anvendes til formål, der støtter EU's miljø- og
klimamål og fremmer bæredygtig udvikling, herunder støtte til
grønne teknologier, energieffektivitet og reduktion af drivhusgas-
emissioner. Retningslinjerne indeholder også bestemmelser om
overvågning og rapportering af støttede projekters miljømæssige
og klimamæssige virkninger.
Den generelle gruppefritagelsesforordning (GBER) fastlægger,
hvornår medlemsstaterne kan yde statsstøtte uden Kommissio-
nens forudgående godkendelse. GBER gælder for statsstøtte til en
række aktiviteter, herunder innovation, miljøbeskyttelse og regio-
nal udvikling. Hvis en meldelsstat yder statsstøtte over de græn-
ser, som GBER fastlægger skal ordningen derimod godkendes af
Europa-Kommissionen. GBER bidrager således til at forenkle pro-
cessen for statsstøtte og gør den mere gennemsigtig samtidig
med at det sikres, at statsstøtte ikke skaber unødig forvridning af
konkurrencen i det indre marked.
Anm: De beskrevne programmer er alene dem med direkte grøn sigte og er derfor ikke udtømmende for EU's generelle statsstøt-
teregler. Økonomien for de enkelte programme afhænge af de konkrete statsstøtteprogrammer der udarbejdes og implemente-
res i de enkelte medlemslande.