Tak, formand. Det lyder jo flot med Københavnskriterier, frihedsrettigheder, menneskerettigheder osv., men jeg synes i virkeligheden, at vi nok kom afsløringerne nærmest under hr. Christian Friis Bachs tale, hvor vi fik italesat det her som elastik i metermål, for det er jo, hvad det er.
Hvordan kan man vurdere, om et land overholder Københavnskriterierne? Ja, det er jo grundlæggende en helt normativ, subjektiv vurdering. Det er ikke som at køre på motorvejen, hvor man ved, at krydser man grænsen på 130 km/t., falder hammeren. Det er en vurdering, og derfor bliver det jo også et falsum at tale om, at en sådan vurdering skal overgå til domstolene, for hvordan i alverden skulle domstolene, domstolen i Luxembourg, være i stand til at vurdere, om et fuldstændig subjektivt elastikbegreb er overtrådt eller ikke er? Og det viser måske noget om, hvordan hele EU-samarbejdet er skruet sammen.
I den foregående debat talte vi om, hvordan overdragelsen af magt til EU er ekstremt elastisk. Der er ikke rigtig nogen af dem, der på et tidspunkt har stemt ja til EU-traktaterne, som kan sige, hvornår det egentlig er, de har sagt ja til hvad. Det har vi fået afsløret i dag. Der er i virkeligheden heller ikke nogen, der i dag kan sige, hvornår man så optager Ukraine, Tyrkiet, Albanien, Bosnien-Hercegovina, alle de lande – ti styk – på Balkan og i Østeuropa, som man i dag har givet kandidatstatus.
Det siger jo noget om EU-samarbejdet, men det, det desværre ikke siger noget om, er konsekvenserne for de danskere, som skal leve med beslutningerne, ikke bare i forhold til det med socialpolitikken, man har overdraget, men jo også i forhold til de konsekvenser, det har for rigtig, rigtig mange danskere, når man optager især meget store lande, som gør indgreb i EU's landbrugsstøtteordning, strukturstøtteordning og mange af de støtteordninger, som danske virksomheder, borgere osv. knytter håb til, når det handler om at fastholde arbejdspladser her.
Men det er jo også i forhold til de videre konsekvenser, altså i relation til korruption. Nu interesserer jeg mig ikke nødvendigvis så meget for, hvilken familiepolitik man fører i Østeuropa. Det synes jeg egentlig de nationale parlamenter skal tage sig af. Men jeg interesserer mig utrolig meget for, om danske virksomheder, som investerer i lande som Polen og Ungarn eller Bulgarien og Rumænien, også kan vide sig sikre på, at de tvistafgørelser ved domstolen, eller hvad det måtte være, som de er nødt til at følge, er afsagt ud fra et objektivt og juridisk rigtigt grundlag.
Det er klart, at tager man lande, som i juridisk henseende er rene bananrepublikker, ind i EU – Ukraine, Tyrkiet osv. – så vil det kun gøre grundlaget for de investeringer, som danske pensionskasser og danske virksomheder foretager, endnu mere tvivlsomt.
Det er jo derfor, vi har fremsat det her forslag i dag. Det er ikke, fordi vi ikke med hr. Christian Friis Bachs udtryk udmærket godt ved, at Københavnskriterierne er ren elastik, men fordi det er noget, der er afgørende for rigtig mange danskeres hverdag, arbejdspladser, levegrundlag osv.
Jeg synes, at debatten her har afsløret, at der egentlig ikke er den store vilje til at sige noget særligt konkret til danskerne, og det er bemærkelsesværdigt. Vi befinder os her, hvad er det, 3 uger før et europaparlamentsvalg, hvor jeg tror, de fleste grupper ud over der, hvor Dansk Folkeparti sidder, åbent har sagt, at man vil have alle de der ti lande med – Venstre har så taget nogle forbehold i forhold til Tyrkiet, har jeg forstået, men det gælder sikkert næppe længere end til EP-valget; jeg har i hvert fald set på, hvordan man har stemt i den forgangne periode i Europa-Parlamentet. Man vil altså ikke rigtig sige, hvad prisen bliver, hvad omkostningerne bliver, og hvad konsekvensen bliver.
Jeg anerkender fuldt ud, at der er storpolitiske interesser på spil. Derfor synes jeg egentlig også, at det, hr. Søren Søndergaard har været inde på, er den rigtige vej at gå, men desværre er det jo så der, hvor yderpolerne mødes, eller hvad man skal kalde det. De øvrige partier har i hvert fald ikke været villige til overhovedet at forholde sig til, at det måske ikke er så smart, at det altid i EU-sammenhænge handler om, at alle skal være 100 pct. integreret i alt og hele tiden.
Måske ville det faktisk være smart at lave et samarbejde, hvor man havde nogle samarbejder, der var mindre forpligtende end det, der lægges op til, når man hører Moderaternes, De Radikales og andre ordføreres snak, som jo aldrig slutter. For der er jo ikke noget, der tyder på, at det slutter med socialpolitikken, som vi var inde på tidligere. Altså, der skal nok komme mere og mere til.
Jeg tror ikke, at det er godt for Europa med så store forskelle, der trods alt er mellem folk og lande osv., at man vil udvide i bredden, samtidig med at man insisterer på helt uden fornemmelse for konsekvenser og ansvar også at integrere i dybden. Dertil kommer jo så den vægring, der er, ved også at forholde sig til de socioøkonomiske og politiske forskelle, der måtte være i de forskellige europæiske lande, og ikke mindst deres rod. Det er jo to vidt forskellige årsager, der skal peges på, hvis vi taler om korruption og manglende udvikling i alle dele af Tyrkiet, hvis man ser bort fra Izmir, Ankara og Konstantinopel og andre af de store metropoler, og så et land som eksempelvis Ukraine.
Ukraine har jo haft en ulykkelig skæbne, hvor man har ligget i randområdet af Sovjetunionen og derfor har været påtvunget en ødelæggende kommunisme, og har internt haft store politiske brydninger osv. Jeg var selv i Ukraine under den orange revolution og knyttede håb til, at det netop skulle blive et mere liberalt demokrati. Men det er jo nogle helt andre brydninger og skel end det, der gør sig gældende i Tyrkiet, som jo på grund af sin muslimske kultur og hele den måde, landet er bygget op på, bare har nogle helt andre forudsætninger. Derfor er det også så skørt, at man tror, at man kan rette bager for smed og sætte de samme betingelser op for nogle lande, som i deres udgangspunkt er så utrolig forskellige.
Jeg synes egentlig, at Atatürk, der tog magten, efter Tyrkiet var på den tabende side i første verdenskrig, sagde det meget klart: Der findes kun én civilisation, og det er den vestlige. Men desværre var han jo dér åbenlyst i opposition til paradoksalt nok ikke bare sin egen befolkning, men han endte også med at være i opposition til det EU, som gjorde alt, hvad de kunne under kandidatforhandlingerne, for at trænge det militær ud af tyrkisk politik, som ellers havde været en garant for de sekulære kræfter. Det er jo en helt anden virkelighed dér end i Ukraine. Derfor afslører det jo også den hulhed og falskhed, der er i den her sag, når vi overhovedet ikke forholder os til de forskelle, men bare taler om et begreb, der er bygget på elastik i metermål.
Derfor fastholder jeg Dansk Folkepartis forslag om, at vi selvfølgelig skal sige fra. Det har haft enormt store konsekvenser med den udvidelse i øst, som gennemførtes i henholdsvis 2004 og 2007 – hr. Søren Søndergaard var inde på det – især i forhold til arbejdsmarkedet, men også på rigtig mange andre områder, hvor der har været mange, mange danskere, og hvor der fortsat er danskere, der er dybt præget af østeuropæisk kriminalitet osv., som vi havde været foruden, hvis ikke man havde gennemført den østudvidelse – eller i hvert fald ikke havde gennemført den på den måde, man valgte at gøre det på. Man kunne eksempelvis har undladt at tage de pågældende lande med i Schengen. Man kunne også have muliggjort, at Danmark og andre lande i EU kunne have permanent grænsekontrol, men det har man selvfølgelig ikke villet gøre.
Når man slet ikke tager hele den refleksion og den erfaring, der nu er skabt igennem de 20 år, der er gået siden østudvidelsen, med i det, vi må stå foran nu, vidner det i min optik om en dyb uansvarlighed. Jeg håber, at der er mange vælgere, der har set med i den her debat forud for EP-valget, for jeg synes, at det har kastet lys over nogle af de beslutninger, som ikke bare vi, men også Europa-Parlamentet i de kommende 5 år, kommer til at træffe. Tak, formand.