Retsudvalget 2023-24
B 21 Bilag 3
Offentligt
2770924_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
13. oktober 2023
Stats- og
Menneskeretskontoret
Troels Sten Nielsen
2023-07392
3014984
Besvarelse af spørgsmål nr. 137 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 137 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalget har stillet til justitsministeren den 12. oktober
2023.
Peter Hummelgaard
/
Troels Sten Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
B 21 - 2023-24 - Bilag 3: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 137-142 om vurderingen af Folketingets samtykke til, at regeringen på Danmarks vegne kan tilslutte sig direktiv (EU) 2023/977
Spørgsmål nr. 137 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre nærmere for vurderingen af, at
Folketingets samtykke til at regeringen på Danmark vegne kan
tilslutte sig direktiv (EU) 2023/977 af 10. maj 2023, vil være
påkrævet efter grundlovens § 19, stk. 1, jf. UFO alm. del - bilag
7.”
Svar:
1.
Efter grundlovens § 19, stk. 1, 2. pkt., kan regeringen ikke uden
Folketingets samtykke foretage nogen handling, der forøger eller
indskrænker rigets område, eller indgå nogen forpligtelse, til hvis opfyldelse
Folketingets medvirken er nødvendig, eller som i øvrigt er af større
betydning.
Det følger af grundlovens § 46, stk. 2, at ingen udgift må afholdes uden
hjemmel i den af Folketinget vedtagne finanslov, tillægsbevillingslov eller
midlertidig bevillingslov. Indgåelse af traktater og andre internationale
forpligtelser, der medfører ubevilgede udgifter for Danmark, kræver derfor
Folketingets samtykke, jf. Jens Peter Christensen, m.fl., Grundloven med
kommentarer (2015), side 157.
Gennemførelsen af direktiv (EU) 2023/977 af 10. maj 2023 forventes at
medføre væsentlige økonomiske konsekvenser. Direktivet forventes således
at medføre væsentlige udgifter for politiet til it-udvikling og it-tilpasning,
ligesom der forventes varige årlige udgifter. Der henvises herom til den
samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 139 (Alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg.
Folketingets medvirken kan derfor blive nødvendig for at tilvejebringe
hjemmel til at finansiere de udgifter, som vil knytte sig til de forpligtelser,
regeringen på Danmarks vegne ville påtage sig ved en tilslutning til
direktivet. På den baggrund vurderes Folketingets samtykke at skulle
indhentes efter grundlovens § 19, stk. 1, 2. pkt.
2.
Det bemærkes, at afgivelse af Folketingets samtykke ikke er bundet til
nogen bestemt form. Samtykket gives typisk i form af en
folketingsbeslutning, men samtykket kan også gives direkte i en lov, i
bemærkningerne til en lov og efter omstændighederne stiltiende, jf. Jens
Peter Christensen, a.st., side 155.
Side 2/3
B 21 - 2023-24 - Bilag 3: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 137-142 om vurderingen af Folketingets samtykke til, at regeringen på Danmarks vegne kan tilslutte sig direktiv (EU) 2023/977
Tilslutningen
til
direktivet
forventes
at
medføre
både
etableringsomkostninger og løbende merudgifter. Da udgifterne ikke falder
i indeværende år, vil udgifterne ikke kunne bevilges af Finansudvalget via
aktstykke. Udgifterne forventes tidligst at falde i 2024 og frem. Der henvises
til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 139 (Alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg.
På baggrund af ovenstående er det Justitsministeriets vurdering, at
Folketingets samtykke vil skulle indhentes via et beslutningsforslag.
Side 3/3