Til beslutningsforslag nr.
B 62
Folketinget 2023-24
Betænkning afgivet af Europaudvalget den 15. marts 2024
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om lange dyretransporter
[af Søren Søndergaard (EL) m.fl.]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, LA, M, DD, KF og RV)
indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse
ved 2. (sidste)
behandling.
Et
mindretal
i udvalget (SF, EL, DF og ALT) indstiller
beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Et andet
mindretal
(Peter Seier Christensen (UFG)) vil
redegøre for sin stillingtagen til beslutningsforslaget ved
2. (sidste) behandling.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslisten fastholder behovet for forslaget, der vil kun-
ne bidrage til at sikre bedre dyrevelfærd og samtidig fast-
holde arbejdspladser med gode løn- og arbejdsvilkår. Dyrs
lidelser under lange transporter er veldokumenteret. Dyrene
står stuvet sammen, og hver ekstra time de transporteres,
bliver de mere stressede og får flere smerter, og de interne
kampe mellem dyrene om plads og adgang til mad og vand
tager til. Der er bred enighed om, at lange dyretransporter
er et stort dyrevelfærdsproblem. I dag foregår det sådan,
at slagtedyr køres til Tyskland og andre steder i EU, hvor
løn- og arbejdsvilkår for slagteriarbejdere er dårligere. Det
hæver profitten, men det betyder, at slagteriarbejdspladser i
Danmark udkonkurreres. Behovet for at mindske de lange
dyretransporter har været diskuteret i mere end 20 år. Alli-
gevel er problemet fortsat ikke løst. Imens fortsætter proble-
merne med dyrevelfærden og tab af slagteriarbejdspladser i
Danmark. Der er brug for handling nu. EU-Kommissionen
fremlagde i december 2023 et forslag om at revidere de
gældende EU-regler. Forslaget gør imidlertid ikke op med
de lange dyretransporter. Forslagsstillerne mener, at tålmo-
digheden for længst må være brugt op, og at der er brug for
handling nu og her for at løse problemet. Forslagsstillerne
mener derfor, at der er behov for at indføre nationale regler
i Danmark, sideløbende med at regeringen arbejder for at få
ændret EU-reglerne. Enhedslisten støtter derfor forslaget.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget støtter forslaget, da dy-
renes lidelser under de lange transporter er veldokumente-
ret. Alternativet er helt grundlæggende imod, at levende dyr
i stort omfang transporteres over lange strækninger. Hvis
dyr skal slagtes, bør det foregå så lokalt og så skånsomt
som muligt. Primært af dyreetiske hensyn, men også af hen-
syn til vores miljø- og klimabelastning har vi brug for en
grundlæggende omlægning af det konventionelle animalske
landbrug, som har udviklet sig ekstremt i Danmark. Det
er værd at bemærke, at de mange og lange dyretransporter
også medfører et stort antal ulykker på vejene, bl.a. med
høje og tungtlastede lastbiler, der vælter. Fra 2017 til 2023
er der indberettet 56 ulykker med danske dyretransporter. I
Alternativets politiske udspil »Grisens fremtid« fra oktober
2023 peges der på de tiltag og lovændringer, der skal til for
at give grise og andre dyr i landbruget et sundt og værdigt
liv. En omlægning af landbruget fra animalsk til hovedsage-
lig plantebaseret produktion vil medføre, at dyr ikke længere
vil blive eksporteret og transporteret over lange strækninger,
som var de enhver anden eksportvare. Det er de ikke. De er
levende, sansende, individuelle væsener.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 15. november 2023
og var til 1. behandling den 25. januar 2024. Beslutnings-
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Europaudvalget.
AX029748