Udvalget for Digitalisering og It 2023-24
B 136
Offentligt
2888713_0001.png
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2024 - 1067
Doknr.
85659
Dato
28-06-2024
Endeligt svar på spørgsmål fra Alexander Ryle (LA) stillet den 30. maj 2024.
Spørgsmål nr. 1
B 136:
”Mener
ministeren, at forvaltningsloven og databeskyttelsesloven (i tilfælde af behandling af
personoplysninger) overholdes, når borgere nægtes indsigt i de algoritmer og data, der ligger
til grund for myndighedernes afgørelser i sager, der har afgørende betydning for den enkelte
borger? Mener ministeren for eksempel, at forvaltningslovgivningen, herunder reglerne om
begrundelsespligt, er overholdt, når skatteministeren nægter at give indsigt i de enkelte vari-
able, træningsdata og kode, der er blev brugt til at træffe en afgørelse om en borgers ejen-
domsværdi, fordi det er teknisk vanskeligt?”
Svar:
Jeg mener, at det generelt er vigtigt, at der er åbenhed om de beslutninger, der træffes af vo-
res myndigheder, så borgerne får indsigt i de forhold, der er af betydning for dem.
Myndighederne skal naturligvis overholde gældende lovgivning i forbindelse med deres sags-
behandling. Det omfatter blandt andet de forvaltningsretlige partsrettigheder, herunder om
partshøring, vejledningspligt og begrundelsespligt, der blandt andet skal sikre borgere indsigt i
afgørelser i deres sager.
I forhold til spørgsmålet vedrørende skatteministeriets område, har jeg modtaget følgende
svarbidrag fra Skatteministeriet, som har indhentet bidrag fra de involverede styrelser i Skat-
teforvaltningen (Skattestyrelsen, Vurderingsstyrelsen og Udviklings- og Forenklingsstyrelsen):
”Skatteforvaltningen kan
oplyse, at afgørelser vedrørende ejendomsvurderinger udarbejdes
inden for rammerne af databeskyttelsesreglerne og forvaltningsloven, der på ejendomsvurde-
ringsområdet suppleres af reglerne i skatteforvaltningsloven og ejendomsvurderingsloven.
Det er Skatteforvaltningens opfattelse, at de forvaltningsretlige regler og skatteforvaltningslo-
vens kapitel 7 a, herunder pligt til høring og begrundelse, overholdes for de udsendte vurde-
ringer ved udsendelse af deklarationsmeddelelse og den efterfølgende vurderingsmeddelelse.
Se nærmere herom i guiden ’Forstå din vurdering’, der er vedlagt som bilag til dette svar.
I deklarationsmeddelelsen underrettes hver enkelt ejendomsejer om de faktiske oplysninger
om den pågældendes ejendom og andre faste ejendomme, der forventes tillagt væsentlig be-
tydning for vurderingen af den pågældendes ejendom. Ejendomsejeren har mulighed for at
sende en indsigelse til Vurderingsstyrelsen, hvis der er fejl eller mangler i oplysningerne.
Ejendomsejeren får en grundig forklaring på, hvordan vurderingen af ejerens egen bolig er be-
regnet, og hvad der ligger til grund for vurderingen. Der redegøres for de til beregningen un-
derliggende data, så ejendomsejeren bliver bekendt med, hvordan data for ejendomsejerens
B 136 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om forvaltningsloven og databeskyttelsesloven overholdes, når borgere nægtes indsigt i de algoritmer og data, der ligger til grund for myndighedernes afgørelser
2888713_0002.png
ejendom er dannet, og hvor de konkrete data kommer fra. Af guiden på Vurderingsportalen
fremgår, hvilke data der ligger til grund for vurderingen. Borgere har adgang til disse oplysnin-
ger.
Ejendomsejeren modtager afgørelsen om vurderingen i vurderingsmeddelelsen. Ejendomseje-
ren kan efterprøve beregningen af ejendomsvurderingen ud fra oplysningerne om ejendom-
men i deklarationsmeddelelsen, vurderingsmeddelelsen og på Vurderingsportalen. Det be-
mærkes dog, som angivet i afsnittet
”Vil du regne efter?”
i deklarationsmeddelelserne, at
grundet afrunding af tallene er det ikke sikkert, at ejendomsejeren vil komme frem til præcis
samme resultat.
Konkrete henvendelser fra ejendomsejerne om aktindsigt i oplysninger behandles i overens-
stemmelse med gældende regler i enten forvaltningsloven eller offentlighedsloven, alt efter
om det vedrører borgerens egen vurdering eller mere generelle oplysninger.
Hvis en ejendomsejer anmoder om indsigt i vedkommendes personoplysninger, har denne
som udgangspunkt ret til indsigt i behandlingen af dennes personoplysninger, herunder for-
målet med behandlingen, kategorierne af personoplysninger samt en kopi af selve personop-
lysningerne, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 15.
Skatteministeriet kan herudover oplyse, at skatteministeren går ind for åbenhed om udviklin-
gen af de nye ejendomsvurderinger. Det gælder også de bagvedliggende data, variabler og al-
goritmer. Udviklingen af det nye ejendomsvurderingssystem er dog et af de største it-projek-
ter i Danmark og et højrisikoprojekt med stor kompleksitet. Derfor er det teknisk vanskeligt at
give offentligheden mulighed for meningsfuldt at undersøge de enkelte variabler og kode på
et tidspunkt, hvor it-udviklingen fortsat pågår.
Som skatteministeren tidligere har tilkendegivet, vil Skatteforvaltningen i forbindelse med
færdigudviklingen af det samlede vurderingssystem overveje, hvordan der kan gives en dy-
bere teknisk indføring i vurderingsmodellen og de bagvedliggende data inden for rammerne
af lovgivningen.”
Med venlig hilsen
Marie Bjerre
Bilag:
Bilag 1: Forstå din vurdering
2