Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
B 207
Offentligt
2876426_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 28. maj 2024 stillet følgende spørgs-
mål nr. 2 til B 207 efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og integrationsmi-
nisteren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 2:
Vil ministeren oversende en oversigt over, hvordan familiebegrebet er defineret i
hhv. dublinforordningen og asyl-og migrationspagten, og redegøre for, om og hvor-
dan de to begreber adskiller sig?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan henvise til nedenstående oversigt over
de relevante bestemmelser vedrørende familie i henholdsvis Dublinforordningen
og AMMR-forordningen.
Dublinforordningen
Definition af familiemed-
lemmer (artikel 2, litra g, i
Dublinforordningen og ar-
tikel 2, nr. 8, i AMMR-for-
ordningen)
Følgende medlemmer af ansøgerens
familie, der opholder sig på medlems-
staternes område, såfremt familien al-
lerede eksisterede i hjemlandet:
30. maj 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 8275
2718800
AMMR-forordningen
Følgende medlemmer af ansøgerens familie,
der opholder sig på en medlemsstats om-
råde, såfremt familien allerede eksisterede,
før ansøgeren eller familiemedlemmet an-
kom til medlemsstaternes område:
a) ansøgerens ægtefælle eller ugifte partner
i et fast forhold, hvis ugifte par i den pågæl-
dende medlemsstats nationale ret eller prak-
sis sidestilles med gifte par i henhold til dens
nationale ret vedrørende tredjelandsstats-
borgere
- ansøgerens ægtefælle eller ugifte
partner i et fast forhold, hvis ugifte par
i den pågældende medlemsstats lov-
givning eller nationale praksis sidestil-
les med gifte par i henhold til dens lov-
givning vedrørende tredjelandsstats-
borgere
- mindreårige børn af par som om- b) et mindreårigt barn af par omhandlet i
handlet i første led eller af ansøgeren, litra a) eller af ansøgeren, forudsat at dette
på betingelse af at de er ugifte, og uan- barn er ugift og uanset om dette barn er født
i eller uden for ægteskab eller er adopteret
som defineret i national ret
Side
1/4
B 207 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om ministeren vil oversende en oversigt over, hvordan familiebegrebet er defineret i hhv. dublinforordningen og asyl-og migrationspagten, og redegøre for, om og hvordan de to begreber adskiller sig?
2876426_0002.png
set om de er født i eller uden for æg-
teskab eller er adopteret som define-
ret i national ret
- såfremt ansøgeren er mindreårig og
ugift: ansøgerens far, mor eller en an-
den voksen, der er ansvarlig for ansø-
geren i henhold til loven eller ifølge
praksis i den medlemsstat, hvor den
voksne opholder sig
- såfremt personen med international
beskyttelse er mindreårig og ugift: an-
søgerens far, mor eller en anden vok-
sen, der er ansvarlig for den pågæl-
dende i henhold til loven eller ifølge
praksis i den medlemsstat, hvor perso-
nen med international beskyttelse op-
holder sig
ansøgerens voksne tante, onkel eller
bedsteforælder, som opholder sig på
en medlemsstats område, uanset om
ansøgeren er født i eller uden for æg-
teskab eller er adopteret som define-
ret i national ret
Hvis ansøgeren, uanset om familien i
forvejen var stiftet i hjemlandet, har et
familiemedlem, der har fået tilladelse
til at opholde sig som en person med
international beskyttelse i en med-
lemsstat, er det denne medlemsstat,
der er ansvarlig for behandlingen af
ansøgningen om international beskyt-
telse, forudsat at de pågældende
skriftligt har udtrykt ønske herom.
c) såfremt ansøgeren er mindreårig og ugift:
ansøgerens far, mor eller en anden voksen,
der er ansvarlig for ansøgeren i henhold til
national ret eller praksis i den medlemsstat,
hvor den voksne opholder sig
d) såfremt personen med international be-
skyttelse er mindreårig og ugift: ansøgerens
far, mor eller en anden voksen, der er an-
svarlig for den pågældende i henhold til na-
tional ret eller praksis i den medlemsstat,
hvor personen med international beskyt-
telse opholder sig
ansøgerens voksne tante, onkel eller bedste-
forælder, som opholder sig på en medlems-
stats område, uanset om ansøgeren er født i
eller uden for ægteskab eller er adopteret
som defineret i national ret
1. Hvis ansøgeren har et familiemedlem, som
har fået tilladelse til at opholde sig som en
person med international beskyttelse i en
medlemsstat, eller som opholder sig i en
medlemsstat som fastboende udlænding i
overensstemmelse med Rådets direktiv
2003/109/EF [om tredjelandsstatsborgeres
status som fastboende udlænding] eller har
status som fastboende person tildelt i over-
ensstemmelse med national ret, hvis nævnte
direktiv ikke finder anvendelse i den pågæl-
dende medlemsstat, er det denne medlems-
stat, der er ansvarlig for behandlingen af an-
søgningen om international beskyttelse, for-
udsat at de pågældende personer skriftligt
har udtrykt ønske herom.
2. Hvis familiemedlemmet tidligere havde
fået tilladelse til at opholde sig som en per-
son med international beskyttelse, men se-
nere er blevet statsborger i en medlemsstat,
er det denne medlemsstat, der er ansvarlig
for behandlingen af ansøgningen, forudsat
Definition af slægtning
(artikel 2, litra h, i Dublin-
forordningen og artikel 2,
nr. 9, i AMMR-forordnin-
gen)
Familiemedlemmer, som
er personer med interna-
tional beskyttelse (artikel
9 i Dublinforordningen)
og
Familiemedlemmer med
lovligt ophold i en med-
lemsstat (artikel 26 i
AMMR-forordningen)
Side
2/4
B 207 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om ministeren vil oversende en oversigt over, hvordan familiebegrebet er defineret i hhv. dublinforordningen og asyl-og migrationspagten, og redegøre for, om og hvordan de to begreber adskiller sig?
2876426_0003.png
at de pågældende personer skriftligt har ud-
trykt ønske herom.
3. Stk. 1 og 2 finder også anvendelse på børn,
der er født, efter at familiemedlemmet an-
kom til medlemsstatens område.
Hvis ansøgeren har et familiemedlem, om
hvis ansøgning om international beskyttelse
i en medlemsstat der endnu ikke er truffet en
første substansafgørelse, er denne med-
lemsstat ansvarlig for behandlingen af an-
søgningen om international beskyttelse, for-
udsat at de pågældende skriftligt har udtrykt
ønske herom.
Familiemedlemmer, som
er ansøgere om internati-
onal beskyttelse (artikel
10 i Dublinforordningen
og artikel 27 i AMMR-for-
ordningen)
Hvis ansøgeren har et familiemedlem i
en medlemsstat, om hvis ansøgning
om international beskyttelse i den på-
gældende medlemsstat der endnu
ikke er truffet en første afgørelse med
hensyn til substans, er denne med-
lemsstat ansvarlig for behandlingen af
ansøgningen om international beskyt-
telse, forudsat at de pågældende
skriftligt har udtrykt ønske herom.
Hvis flere familiemedlemmer og/eller
mindreårige ugifte søskende indgiver
en ansøgning om international beskyt-
telse i samme medlemsstat på samme
tidspunkt eller på tidspunkter, der lig-
ger tilstrækkelig tæt på hinanden til, at
procedurerne til afgørelse af, hvilken
medlemsstat der er ansvarlig, kan gen-
nemføres samlet, og hvis anvendelsen
af kriterierne i denne forordning ville
medføre, at de ville blive adskilt, base-
res afgørelsen af, hvilken medlemsstat
der er ansvarlig, på følgende bestem-
melser:
Procedure for familier (ar-
tikel 11 i Dublinforordnin-
gen og artikel 28 i AMMR-
forordningen)
Hvis der er registreret ansøgninger om inter-
national beskyttelse fra flere familiemed-
lemmer eller mindreårige ugifte søskende i
samme medlemsstat på samme tidspunkt el-
ler på tidspunkter, der ligger tilstrækkelig
tæt på hinanden til, at procedurerne til afgø-
relse af, hvilken medlemsstat der er ansvar-
lig, kan gennemføres samlet, og hvis anven-
delsen af kriterierne i denne forordning ville
medføre, at disse personer ville blive adskilt,
afgøres hvilken medlemsstat, der er ansvar-
lig for behandlingen af deres ansøgninger, i
følgende rækkefølge:
a) Den medlemsstat, som efter kriteri- a) den medlemsstat, som efter kriterierne er
erne er ansvarlig for overtagelsen af ansvarlig for overtagelsen af det største an-
det største antal familiemedlemmer tal familiemedlemmer
og/eller mindreårige ugifte søskende,
er ansvarlig for behandlingen af an-
søgningerne om international beskyt-
telse fra dem alle.
b) Hvis litra a) ikke kan anvendes, er b) den medlemsstat, som efter kriterierne er
det den medlemsstat, som efter krite- ansvarlig for behandlingen af ansøgningen
rierne er ansvarlig for behandlingen af fra det ældste medlem af familien.
ansøgningen fra det ældste medlem af
familien, der er ansvarlig.
Side
3/4
B 207 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om ministeren vil oversende en oversigt over, hvordan familiebegrebet er defineret i hhv. dublinforordningen og asyl-og migrationspagten, og redegøre for, om og hvordan de to begreber adskiller sig?
Som det fremgår af oversigten videreføres i væsentlighed de kriterier og procedu-
rer, der gælder i Dublinforordningen i relation til familie, i AMMR-forordningen.
I tilknytning til ovenstående skal medlemsstaterne derudover
fortsat
ved anven-
delse af AMMR-forordningen i henhold til Den Europæiske Menneskerettigheds-
konvention (EMRK) og Den Europæiske Unions charter om grundlæggende ret-
tigheder (Chartret) lade familielivet indgå som et primært hensyn (præambel 14 i
Dublinforordningen og præambel 48 i AMMR-forordningen), ligesom det endvidere
fortsat
skal være muligt for en medlemsstat at behandle ansøgninger samlet fra
medlemmer af én familie for at sikre, at ansøgningerne behandles grundigt, at de
afgørelser, der træffes om dem, stemmer overens, og at medlemmerne af én fami-
lie ikke adskilles ved afgørelse af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behand-
lingen af ansøgningerne (artikel 11 i Dublinforordningen og artikel 28 i AMMR-for-
ordningen).
Endvidere skal medlemsstaterne
fortsat
ved anvendelse af AMMR-forordningen ef-
ter eget skøn kunne fravige kriterierne for, hvilken medlemsstat der er ansvarlig,
navnlig af humanitære, sociale, kulturelle og menneskelige grunde med henblik på
at sammenføre familiemedlemmer, slægtninge eller andre familierelationer og be-
handle en ansøgning om international beskyttelse, som er indgivet til den eller til
en anden medlemsstat, selv om den ikke er ansvarlig for en sådan behandling i hen-
hold til kriterierne i AMMR-forordningen. Der henvises til artikel 17 i Dublinforord-
ningen og artikel 35 i AMMR-forordningen.
Det skal endelig i relation til forskelle i familiebegrebet bemærkes, at definitionen
af et familiemedlem i AMMR-forordningen i højere grad afspejler de nuværende
migrationstendenser, hvor asylansøgerne ofte ankommer til medlemsstaternes
område efter en periode i transit. Den relevante definitionsbestemmelse i AMMR-
forordningen omfatter derfor også familie, der er skabt uden for oprindelseslandet,
men inden ankomsten til medlemsstaternes område. Dette udgør således en udvi-
delse i forhold til Dublinforordningen, hvor familien skal være skabt i hjemlandet.
Kaare Dybvad Bek
/
Brit Gotthard Jensen
Side
4/4