Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
B 207
Offentligt
2876424_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 29. maj 2024 stillet følgende spørgs-
mål nr. 3 til B 207 efter ønske fra Brigitte Klintskov Jerkel (KF) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 3:
Vil ministeren redegøre for, hvad Danmark helt konkret forpligter sig til i asyl- og
migrationspagten, hvis der gives opbakning til dette beslutningsforslag, herunder
hvad ministeren herefter kan forpligte Danmark til uden at bede om Folketingets
samtykke?
Svar:
Som følge af det danske retsforbehold deltog Danmark ikke i Rådets vedtagelse af
forordningerne i Asyl- og Migrationspagten, der således ikke er bindende for og ikke
finder anvendelse i Danmark.
Danmark har imidlertid indgået en parallelaftale med EU i forhold til Dublin- og Eu-
rodacforordningen, der giver Danmark ret til fortsat at være tilsluttet disse forord-
ninger med senere ændringer på mellemstatsligt grundlag.
Når det kommer til de i beslutningsforslaget fremhævede dele, som Danmark kan
tilslutte sig, skal der henvises til præambelbetragtning 90 til forordning om asylfor-
valtning og migrationsstyring (AMMR-forordningen), præambelbetragtning 64 til
forordning om håndtering af krisesituationer og force majeure på migrations- og
asylområdet (Kriseforordningen) og præambelbetragtning 98 til Eurodacforordnin-
gen. Her fremgår, hvilke afgrænsede dele af forordningerne Danmark kan tilslutte
sig, jf. parallelaftalen.
Det fremsatte beslutningsforslag vedrører således alene de dele af Asyl- og Migra-
tionspagten, der er omfattet af parallelaftalen, og som fremgår af de nævnte præ-
ambelbetragtninger. Som det fremgår af afsnit 1.1 i beslutningsforslaget, fremsæt-
tes forslaget med henblik på at opnå Folketingets samtykke til, at regeringen tilslut-
ter sig de dele af Asyl- og Migrationspagten, der indeholder ændringer som om-
handlet i parallelaftalen.
Side
1/3
30. maj 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 8276
2718809
B 207 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvad Danmark helt konkret forpligter sig til i asyl- og migrationspagten, hvis der gives opbakning til dette beslutningsforslag, herunder hvad ministeren herefter kan forpligte Danmark til uden at bede om Folketingets samtykke?
2876424_0002.png
Det bemærkes, at Danmark herudover har mulighed for at tilslutte sig Screening-
forordningen og ny forordning om indførelse af en grænseprocedure for tilbages-
endelse, der også begge er en del af Asyl- og Migrationspagten. Disse to forordnin-
ger udgør en udbygning af Schengensamarbejdet. Såfremt Danmark ønsker at til-
slutte sig dede to forordninger, skal Danmark inden for seks måneder efter Rådets
vedtagelse meddele dette til Rådet. De to forordninger er ikke en del af det frem-
satte beslutningsforslag, idet beslutningsforslaget alene vedrører tilslutning i med-
før af parallelaftalen. Parallelaftalen omfatter ikke Schengensamarbejdet. Jeg vil i
den kommende folketingssamling vende tilbage til Folketinget med henblik på at
opnå samtykke forud for en tilslutning til Screeningsforordningen og forordningen
om indførelse af en grænseprocedure for tilbagesendelse.
Såfremt Folketinget meddeler sit samtykke i henhold til beslutningsforslaget, vil re-
geringen tilslutte sig følgende dele af Asyl- og Migrationspagten:
Del III, V og VII i AMMR-forordningen
Del III af AMMR-forordningen vedrører kriterier og procedurer til afgørelse af,
hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en ansøgning om in-
ternational beskyttelse fra en tredjelandsstatsborger eller statsløs. Del III inde-
holder bl.a. bestemmelser, der ændrer den nuværende Dublinforordning.
Del V af AMMR-forordningen vedrører almindelige bestemmelser om bl.a. da-
tasikkerhed, databeskyttelse, fortrolighed og sanktioner. Bestemmelserne i
denne del hviler i høj grad på kriterier og procedurer i den nuværende Dublin-
forordning.
Del VII i AMMR-forordningen vedrører overgangsbestemmelser og afsluttende
bestemmelser, herunder særligt en bestemmelse om ophævelse af Dublinfor-
ordningen, hvorefter henvisninger til den ophævede Dublinforordning frem-
over vil være en henvisning til AMMR-forordningen, ligesom der fastsættes en
række overgangsforanstaltninger.
For yderligere vedrørende indholdet af del III, VI og VII henvises til den samtidige
besvarelse af spørgsmål 2 til B 207 og til beslutningsforslagets afsnit 3.1.1.
Artikel 12 og 13 og artikel 1-6, for så vidt de vedrører undtagelserne i artikel 12 og
13 i Kriseforordningen
Danmark kan som følge af parallelaftalen kun deltage i de begrænsede dele af
forordningen, der vedrører fravigelse af en række frister i AMMR-forordningen
i tilfælde af en krisesituation.
Efter artikel 12 betyder det, at de fastsætte frister i AMMR-forordningen for
anmodninger om overtagelse, meddelelse om tilbagetagelse og overførsler i
tilfælde af en krisesituation forlænges i forhold til de frister, der gælder i en
normalsituation.
2/3
Side
B 207 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvad Danmark helt konkret forpligter sig til i asyl- og migrationspagten, hvis der gives opbakning til dette beslutningsforslag, herunder hvad ministeren herefter kan forpligte Danmark til uden at bede om Folketingets samtykke?
2876424_0003.png
Samtidig fremgår det, at der ikke må ske overførsler til den ansvarlige med-
lemsstat, der står over for en krisesituation eller force majeure, før denne situ-
ation ikke længere er aktuel. Dette kan medføre, at den ansvarlige medlems-
stat fritages for pligten til at overtage eller tilbagetage den pågældende person,
og ansvaret overføres således til den overførende medlemsstat.
I relation til artikel 13 betyder det, at en medlemsstat i tilfælde af en krisesitu-
ation, hvor massetilstrømningen er af et sådant ekstraordinært omfang og in-
tensitet, at den kan skabe en alvorlig risiko for, at det fælles europæiske asyl-
system bliver sat ud af funktion, kan fritages for sin forpligtelse til at tilbagetage
en person, for hvem medlemsstaten er angivet som den ansvarlige. Dette for-
udsætter en række betingelser.
Der kan generelt henvises til beslutningsforslagets afsnit 3.2.1.
Eurodacforordningen
Eurodac-systemet er en elektronisk database, hvortil medlemsstaterne videre-
giver fingeraftryksoplysninger fra asylansøgere m.fl. Systemet anvendes til
sammenligning af fingeraftryk og tjener til at fastlægge, hvilken medlemsstat
der i henhold til Dublinforordningen er ansvarlig for at behandle en asylansøg-
ning indgivet i EU.
Formålet med den nye Eurodacforordning er at udvide det nuværende Euro-
dac. Det bliver bl.a. udvidet til at omfatte yderligere oplysninger, ligesom det
bliver obligatorisk at indsamle biometriske data for personer, der er fyldt 6 år.
Der kan generelt henvises til beslutningsforslagets afsnit 3.3.1.
Det bemærkes, at regeringen som følge af retsforbeholdet ikke kan tilslutte sig de
øvrige dele af AMMR-forordningen og Kriseforordningen, herunder solidaritetsme-
kanismen, ligesom en tilslutning til andre forordninger i Asyl- og Migrationspagten,
der ikke fremgår ovenfor, ikke vil være mulig. En tilslutning til Asyl- og Migrations-
pagten i sin helhed vil kræve, at Danmark ændrer retsforbeholdet.
Kaare Dybvad Bek
/
Brit Gotthard Jensen
Side
3/3