Enhed
EU-formandskabs-
sekretariatet/ Center
for Jura og
Internationale
Opgaver
Sagsbehandler
Oscar Hermund
Olsen / Eva Ejdrup
Winther
Koordineret med
FM, UM, ISM, JM,
EM, KUM, BM, TRM,
UVM, UIM, UFM,
KEFM, DLM, SKM
mv.
Sagsnr.
2024 - 1207
Doknr.
821696
Dato
Udkast af
27-03-2024
Samlenotat om Antidiskriminationsdirektivet til brug for EPSCO-
rådsmøde den 7. maj 2024
Forslag til Rådets direktiv om gennemførelse af princippet om
ligebehandling af alle uanset religion eller tro, handicap, alder eller
seksuel orientering
–
KOM (2008) 426
Vedtagelse.
Nyt notat.
1. Resume
Kommissionen har i 2008 fremsat forslag til direktiv om ligebehandling uden for
arbejdsmarkedet af alle uanset religion eller tro, handicap, alder eller seksuel
orientering. Forslaget supplerer eksisterende EU-lovgivningsrammer.
Forslaget har været behandlet under næsten samtlige formandskaber siden
2008, men er nu genoptaget med udgangspunkt i en ny kompromistekst,
hvorfor der er udarbejdet et nyt og konsolideret samlenotat. Kompromisforlaget
reflekterer de seneste mange års forhandlinger, og indeholder et antal
præciseringer og uddybende betragtninger. En del af disse er relateret til
anvendelsesområdet, fx angående alderskriterierne og proportionalitet i forhold
til rimelig tilpasning, herunder at der ikke længere stilles eksplicitte krav om
tilgængelighed.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 19 i Traktaten om Den
Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) hvorved Rådet træffer afgørelse
efter den særlige lovgivningsprocedure og efter Europa-Parlamentets
godkendelse. Vedtagelse kræver enstemmighed i Rådet. Europa-Parlamentet
vedtog 2. april 2009 sin udtalelse om forslaget og forventes at godkende
Rådets kompromis.
På baggrund af det foreliggende kompromisforslag er det den umiddelbare
vurdering, at direktivet ikke vil have økonomiske konsekvenser for Danmark, idet
dansk lov efter de omfattede ministeriers vurdering enten allerede lever op til
direktivets bestemmelser eller alene giver anledning til lovændringer, som ikke
vil medføre økonomiske konsekvenser. Det er forventningen, at direktivet vil
medføre et behov for ændring af racediskriminationsloven. Og det kan ikke helt
udelukkes, at der på længere sigt vil være behov for øvrige lovgivningsmæssige
tilpasninger. Direktivet forventes, på baggrund af den nuværende information,
ikke at ville medføre administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Regeringen støtter ud fra et menneskeretsperspektiv det overordnede formål
med forslaget ift. bekæmpelse af diskrimination. På arbejdsmarkedet er der i
dag i dansk lovgivning forbud mod forskelsbehandling på grund af alder,
handicap, køn, race og etnisk oprindelse, religion og tro samt seksuel
orientering. Uden for arbejdsmarkedet er der forbud mod forskelsbehandling på
grund af køn, seksuel orientering, kønsidentitet, kønsudtryk og
kønskarakteristika, race, handicap og etnisk oprindelse. Der er således ikke
forbud mod diskrimination uden for arbejdsmarkedet i forhold til alder, religion
eller tro.
1