Grund- og nærhedsnotat: Forslag om fremme af grænseoverskri-
dende løsninger
KOM (2023) 0790
Der er tale om et ændret forslag til Kommissionens oprindelige forslag til for-
ordning om en mekanisme til at imødegå retlige og administrative hindringer i
en grænseoverskridende sammenhæng (KOM (2018) 0373) fra 2018.
Nyt notat.
1. Resume
Kommissionen har den 12. december 2023 fremsat forslag til forordning om fremme af græn-
seoverskridende løsninger. Forslaget er en opfølgning på og revision af et forslag fra 2018 om
en mekanisme til at imødegå retlige og administrative hindringer i en grænseoverskridende
sammenhæng.
Med forslaget ønsker Kommissionen at imødegå de hindringer, der hæmmer livet i
EU’s
grænsesamfund og dermed frigøre det potentiale, der ligger i grænseregioner. Forslaget indebæ-
rer, at medlemsstaterne forpligtes til at udpege et
–
evt. eksisterende
–
grænsekoordinations-
punkt og sikre, at der i sager om mulige grænsehindringer gives svar inden for en rimelig
frist. Medlemsstaterne skal med forslaget ligeledes føre et offentligt register over sager om
grænsehindringer. Medlemsstaterne er med forslaget ikke forpligtet til yderligere handling,
herunder at fjerne eventuelle grænsehindringer.
Forslaget ventes at have statsfinansielle konsekvenser i form af administrative omkostninger
til drift af kontaktpunkt(er), besvarelse af henvendelser fra initiativtagere samt oprettelse og
vedligehold af register over sager om grænsehindringer. Der udestår skøn over de administra-
tive omkostninger.
Regeringen finder
generelt samarbejdet i EU’s grænseregioner
vigtigt, og det velfungerende
samarbejde i såvel den dansk-tyske grænseregion samt i Norden, herunder Øresundsregionen,
er af væsentlig positiv betydning for Danmark. Regeringen ser i udgangspunktet ikke behov
for yderligere EU-tiltag og -regulering på området for Danmarks grænseregioners vedkom-
mende, hvor grænseoverskridende problemstillinger erfaringsmæssigt generelt håndteres effek-
tivt bilateralt. EU-regulering på området kan have merværdi for andre områder. Regeringen
finder det vigtigt, at eventuelle tiltag i udgangspunktet er frivillige, fleksible ift. eksisterende
nationale og bilaterale løsninger og ikke rummer unødigt store omkostninger for medlemssta-
terne.
1