Europaudvalget 2023-24
KOM (2022) 0677 Bilag 24
Offentligt
2802698_0001.png
Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 122
Offentligt
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2023 - 6854
Den 11. december 2023
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 122 (MOF alm. del) stillet 16. november 2023 efter ønske
fra ikke medlem af udvalget Niels Flemming Hansen (KF).
Spørgsmål nr. 122
Kan ministeren bekræfte, at ministeren er enig i, at det som minimum bør være et krav, for at
Danmark støtter forslaget til ny EU-emballageforordning (PPWR), at genbrugskrav kun indføres, hvis
det giver bedre mening end genanvendelse ud fra et miljømæssigt perspektiv?
Svar
Af det danske mandat til forhandlingerne om en ny emballageforordning fremgår ønske om at
fastholde Kommissionens ambitiøse mål for genbrug. Dette omfatter bl.a. drikkevareemballager.
Baggrunden for det danske mandat er Kommissionens konsekvensvurdering af forslaget, som er
foretaget af et uafhængigt konsulenthus (Eunomia). Af konsekvensvurderingen fremgår det, at der er
en positiv miljøeffekt ved brug af genbrugsemballager frem for engangsemballager. Dette skyldes
hovedsageligt, at når en emballage genbruges fx 10 gange, før den bliver til affald og genanvendes, er
der et markant lavere materialeforbrug end ved produktion og genanvendelse af 10 stk.
engangsemballager.
Kommissionen ønsker med udspillet til ny emballageforordning at reducere det samlede forbrug af
emballage og mængden af emballageaffald i EU bl.a. ved at fremme mere genbrug. Kommissionen
ønsker også at styrke genanvendelsen af emballageaffald og brug af genanvendt plastik i nye
emballager.
Kommissionen har igangsat en mere dybdegående livscyklusvurdering, der omfatter de
emballagekategorier, som foreslås omfattet af genbrugskrav i den nye forordning. Analysen er endnu
ikke offentliggjort, men Kommissionen har orienteret om, at den bekræfter tidligere konklusioner.
Magnus Heunicke
/
Janne Birk Nielsen
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
kom (2022) 0677 - Bilag 24: Kopi af MOF alm. del - svar på MFU spm. 122, 123 og 124 om forslag til forordning om emballage og emballageaffald
2802698_0002.png
Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 123
Offentligt
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2023 - 6854
Den 11. december 2023
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 123 (MOF alm. del) stillet 16. november 2023 efter ønske
fra ikke medlem af udvalget Niels Flemming Hansen (KF).
Spørgsmål nr. 123
Vil ministeren kommentere på den svenske livscyklusvurdering (LCA) af drikkevareemballage i ”det
svenska dryckesdistributionssystemet
2018”, og vil ministeren herunder kommentere, at den svenske
LCA viser, at klimaaftrykket for en dåse af aluminium på 50 cl er mindre end en glasflaske på 50 cl, og
vil ministeren oplyse, om ministeren vil lade disse resultater indgå ved forhandlingerne om en ny
emballageforordning? Der henvises til analysen ”Livscykelanalys av dryckesförpackningar i det
svenska dryckesdistributionssystemet 2018
En uppdatering av tidigare LCA [1] studier på uppdrag
av Sveriges Bryggerier, version 2”, sverigesbryggerier.se,
marts 2020?
Svar
Den svenske livscyklusvurdering fra 2018, som der henvises til, peger på, at der er en mindre
klimagevinst (0,01 kg CO2e/liter) ved brug af en engangsdåse af aluminium på 50 cl sammenlignet
med en genbrugelig glasflaske på 50 cl. Vurderingen tager udgangspunkt i, at en 50 cl. glasflaske
genbruges 8 gange. Til sammenligning antages det i samme analyse, at en 33 cl. genbrugelig glasflaske
genbruges 40 gange, hvorfor klimapåvirkningen fra en glasflaske af denne størrelse er væsentlig
lavere. Det ses, at det anslåede antal rotationer af en genbrugsemballage derfor har stor betydning for
resultatet. Analysen peger også på en klar miljø- og klimagevinst ved genpåfyldelige glasflasker,
fremfor engangsglasflasker.
Miljøministeriet bemærker, at analysens generelle konklusion er, at der er en miljø- og klimafordel ved
at benytte store emballager frem for små emballager til drikkevarer. Det skyldes formentlig, at større
emballager kan indeholde flere serveringer (volumen) og dermed reducerer materialeforbruget til at
emballere drikkevarer.
Eftersom det antal gange en genbrugsemballage kan genbruges har stor betydning for den samlede
miljø- og klimapåvirkning, og da en stor emballage er bedre end mange små emballager, har Danmark
i forhandlingerne om ny emballageforordning lagt vægt på, at genbrugsemballager skal være robuste
nok til at kunne genbruges minimum 10 gange, og at det skal være muligt at opgøre genbrugsmål for
drikkevarer ud fra volumen frem for styk.
Magnus Heunicke
/
Janne Birk Nielsen
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
kom (2022) 0677 - Bilag 24: Kopi af MOF alm. del - svar på MFU spm. 122, 123 og 124 om forslag til forordning om emballage og emballageaffald
2802698_0003.png
Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 124
Offentligt
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2023 - 6854
Den 11. december 2023
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 124 (MOF alm. del) stillet 16. november 2023 efter ønske
fra ikke medlem af udvalget Niels Flemming Hansen (KF).
Spørgsmål nr. 124
Ifølge EU's forslag til ny emballageforordning skal alle medlemslande indføre pant- og retursystemer,
men medlemslande som allerede indsamler 90 pct. emballage er undtaget kravet. Vil ministeren
redegøre for de bagvedliggende grunde for denne undtagelse?
Svar
Med forordningen lægger Kommissionen op til, at medlemsstater skal indføre pant- og retursystemer
for visse produkter i engangsdrikkevareemballager af plastik og aluminium. Kommissionen lægger
vægt på, at pant- og retursystemer bidrager til en høj indsamlingsprocent, genanvendelse af høj
kvalitet og mindre henkastning af affald i naturen.
Det fremgår af forslaget, at medlemsstaterne kan undtages fra kravet om at indføre pant- og
retursystemer, såfremt de kan dokumentere, at 90 pct. af emballagerne indsamles til genanvendelse på
anden vis. Miljøministeriet kender ikke Kommissionens begrundelse for denne undtagelse. Det kan
dog skyldes et ønske om at holde mulighederne åbne for udvikling af nye løsninger og teknologi, der
kan sikre en tilsvarende høj indsamlingsprocent. Miljøministeriet er ikke bekendt med, at nogen
medlemsstater i dag formår at indsamle 90 pct. af engangsdrikkevareemballager af plastik og
aluminium uden at have indført et pant- og retursystem.
Magnus Heunicke
/
Janne Birk Nielsen
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk