Europaudvalget 2023-24
KOM (2022) 0677 Bilag 32
Offentligt
2875166_0001.png
28. maj 2024
J.nr. 2024 - 3898
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 495 af 30. april 2024 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Samira Nawa (RV).
Jeppe Bruus
/ Matilde Roi Fischer
kom (2022) 0677 - Bilag 32: Kopi af SAU alm. del - svar på spm. 495 om, hvilke konsekvenser den nye emballageforordning fra EU forventes at have på opkrævningen af pant på dansk grænsehandel i Tyskland
2875166_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren gøre rede for, hvilke konsekvenser den nye emballageforordning fra EU
forventes at have på opkrævningen af pant på dansk grænsehandel i Tyskland og heraf på
udviklingen af volumen på grænsehandlen af relevante produkter, og er ministeren enig i,
at de nye regler vil muliggøre afgiftsforhøjelser på øl og sodavand i Danmark, hvis man
accepterer en uændret grænsehandel i forhold til i dag?
Svar
Ifølge den nye emballageforordning fra EU skal engangsdrikkevareemballager i plast og
metal indgå i et pant- og retursystem fra 2029. Det forventes at medføre, at danskere ikke
længere
som det er tilfældet i dag
vil have mulighed for at underskrive en eksporter-
klæring og derved undgå at betale emballagepant ved grænsehandel i Tyskland. I praksis
betyder dette, at der fra 2029 vil blive opkrævet pant i de tyske grænsebutikker.
Indførelsen af pant i tyske grænsebutikker vil reducere den besparelse, som danske græn-
sehandlende i de tyske grænsebutikker har i dag. Opkrævning af pant i de tyske grænse-
handelsbutikker forventes derfor at medføre, at en del af grænsehandlen hjemtages til
Danmark. Det skønnes med betydelig usikkerhed, at opkrævning af pant på dansk græn-
sehandel i Tyskland vil reducere grænsehandlen med sodavand med ca. 60 mio. liter,
grænsehandlen med øl med ca. 10 mio. liter og grænsehandlen med alkoholsodavand og
cider med ca. 1 mio. liter,
jf. svar på SAU alm. del - spm. 485.
1
Såfremt det ønskes at fastholde niveauet for grænsehandlen uændret, vil indførelsen af
pant således muliggøre afgiftsforhøjelser på fx øl og sodavand, der modsvarer effekten på
grænsehandlen. Det bemærkes i denne sammenhæng, at der i dag ikke er afgift på soda-
vand. Udover et merprovenu og en stigning i grænsehandlen med de omfattede produkter
vil afgiftsforhøjelser eller nye afgifter dog også have afledte effekter på bl.a. forbrug og
arbejdsudbud, ligesom indførelsen af nye afgifter vil indebære administrative omkostnin-
ger for både erhvervslivet og Skatteforvaltningen.
Medmindre afgiftsforhøjelsen medfører positive eksterne sparede omkostninger, der
overstiger de negative konsekvenser ved afgiftsforhøjelsen eller en ny afgift, vil det såle-
des medføre et samfundsøkonomisk tab til trods for uændret grænsehandel. Det bemær-
kes i den forbindelse, at langt de fleste afgifter på fødevarer og nydelsesmidler allerede i
dag har et niveau, hvor de negative afledte konsekvenser ved yderligere afgiftsforhøjelser
skønnes at overstige eventuelle eksterne sparede omkostninger.
1
Det er forudsat, at drikkevareemballager i glas også bliver omfattet af pant.
Side 2 af 2