Europaudvalget 2023-24
KOM (2022) 0677 Bilag 32
Offentligt
2875167_0001.png
22. maj 2024
J.nr. 2024-3874
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 485 af 24. april 2024 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Jeppe Bruus
/ Matilde Roi Fischer
kom (2022) 0677 - Bilag 32: Kopi af SAU alm. del - svar på spm. 495 om, hvilke konsekvenser den nye emballageforordning fra EU forventes at have på opkrævningen af pant på dansk grænsehandel i Tyskland
2875167_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svaret på SAU alm. del
spørgsmål 230 (folketingsåret 2018-19,
1. samling) med henblik på en opdateret vurdering af betydningen af indførsel af pant i de
tyske grænsebutikker?
Svar
Danskere kan i dag købe øl, sodavand, alkoholsodavand og cider i de tyske grænsebutik-
ker uden at betale emballagepant, hvis blot de underskriver en eksporterklæring, og va-
rerne udføres samme dag, som de er indkøbt. Den tyske pant udgør 25 eurocent pr. dåse,
svarende til ca. 1,85 kr.
Indførelsen af pant i tyske grænsebutikker vil fjerne den besparelse, som danske grænse-
handlende i de tyske grænsebutikker har i dag, hvilket vil medføre højere omkostninger,
og dermed mindske danskernes tilskyndelse til at grænsehandle disse varer i Tyskland.
Det skønnes, at indførsel af tysk pant i grænsehandelsbutikkerne svarer til en omkostning
for danskerne på ca. 1,5 kr. pr. liter øl, sodavand, alkoholsodavand og cider. Den skøn-
nede omkostning afspejler bl.a., at det er forbundet med omkostninger at opbevare og af-
levere pantet, hvilket fører til, at ikke alt pantet returneres.
Baseret på Skatteministeriets skøn for grænsehandlen med sodavand, øl og alkoholsoda-
vand samt andelen heraf, som stammer fra Tyskland,
jf. Tabel 4A.2 og Figur 4A.2 i Skatte-
økonomisk Redegørelse 2023,
kan danskernes grænsehandel i Tyskland skønnes at udgøre ca.
105 mio. liter sodavand, ca. 65 mio. liter øl og ca. 5 mio. liter alkoholsodavand.
Indførelsen af pant i de tyske grænsebutikker skønnes med betydelig usikkerhed at med-
føre et fald i grænsehandlen med sodavand på ca. 60 mio. liter, mens salget i Danmark
skønnes at stige tilsvarende, hvilket skønnes at medføre et årligt merprovenu på ca. 75
mio. kr. (2024-niveau).
Tilsvarende skønnes grænsehandelen med øl med betydelig usikkerhed at falde med ca.
10 mio. liter, mens salget i Danmark skønnes at stige tilsvarende, hvilket skønnes at med-
føre et merprovenu på ca. 40 mio. kr.
Grænsehandlen med alkoholsodavand og cider skønnes med betydelig usikkerhed at falde
med ca. 1 mio. liter, mens salget i Danmark skønnes at stige tilsvarende, hvilket skønnes
at medføre et merprovenu på ca. 5 mio. kr.
Det samlede merprovenu som følge af indførelse af pant i de tyske grænsehandelsbutik-
ker skønnes dermed med betydelig usikkerhed at udgøre ca. 120 mio. kr. årligt (2024-ni-
veau). Merprovenuet kan henføres til øgede moms- og afgiftsindtægter fra et øget inden-
landsk salg af øl, sodavand, alkoholsodavand og cider.
Det øgede indenlandske salg skønnes med betydelig usikkerhed at medføre en meromsæt-
ning for den danske detailhandel på ca. 450 mio. kr.
Side 2 af 2