Europaudvalget 2023-24
KOM (2023) 0126 Bilag 5
Offentligt
2819834_0001.png
Folketingets Transportudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024-410
Den 2. februar 2024
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 164 (TRU alm. del) stillet 4. januar 2024 efter ønske fra
Kenneth Fredslund Petersen (DD).
Spørgsmål nr. 164
”Vil ministeren oplyse om og i givet fald i hvilket omfang, danske myndigheder fravælger at foretage et
opslag i udenlandske registre, når udenlandske køretøjer overtræder reglerne vedrørende miljøzoner?”
Svar
Kørsel i danske miljøzoner kontrolleres med mobile kameraer og kameraer opsat på en række
kontrolpunkter. Kameraerne anvender teknologi, der kan genkende nummerplader og disse oplysninger
sammenstilles med oplysninger fra køretøjsregistre i Danmark og tilgængelige registre i udlandet. Det
kan på den baggrund fastslås, om køretøjerne overholder miljøzonereglerne.
Der er i alt syv lande, som
kan kontrolleres på denne måde, hvilket dækker ca. halvdelen af den samlede mængde af registrerede
udenlandske køretøjer.
Overtrædelser fra andre lande, hvor Miljøstyrelsen ikke har adgang, bliver på nuværende tidspunkt
henlagt. Der arbejdes løbende på at få aftaler med flere lande og dermed udvide håndhævelsen af
miljøzonereglerne. Regeringen støtter fuldt ud dagsordenen om en effektiv håndhævelse af
miljøzonereglerne.
Data fra december 2023 viser, at langt hovedparten af køretøjerne opfyldte miljøzonereglerne. Der blev
i perioden registreret i alt ca. 8 millioner køretøjer i danske miljøzoner. 98,4% af alle registrerede
køretøjer var danske og der blev i alt udstedt ca. 3.000 bødeforlæg svarende til under 0,04% af
registreringerne i miljøzonerne
eller fire ud af ti tusinde. Ud af den samlede mængde i december 2023
blev der registreret 230.000 lastbiler og busser, hvoraf der blev konstateret 16 overtrædelser med
lastbiler og busser og af disse var tre begået med udenlandske køretøjer.
Det samlede antal bødeforlæg ligger højere end normalt, da miljøzonereglerne for personbiler trådte i
kraft den 1. oktober 2023. Der ses således ofte et relativ højt antal overtrædelser lige efter reglernes
ikrafttræden, som på sigt falder. Herefter er det ofte mange gentagelsestilfælde fra et antal få danske
køretøjsejere, hvilket er erfaringerne fra varebiler. Der udstedes fortsat forholdsvis mange bøder til
varebiler, men kun få bøder til lastbiler og busser.
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
kom (2023) 0126 - Bilag 5: Kopi af TRU alm. del - svar på spm. 164 om ministeren vil oplyse om og i givet fald i hvilket omfang, danske myndigheder fravælger at foretage et opslag i udenlandske registre, når udenlandske køretøjer overtræder reglerne vedrørende miljøzoner
Spørgsmålet om inddrivelse af bøder over landegrænser bliver i øjeblikket behandlet i EU. Europa-
Kommissionen fremsatte den 1. marts 2023 et forslag til ændring af det såkaldte CBE-direktiv, der
navnlig har til formål at gøre det nemmere for medlemslandene at håndhæve trafiksikkerhedsrelaterede
færdselslovsovertrædelser begået med udenlandske køretøjer.
I forbindelse med forhandlingerne af direktivforslaget har en række medlemslande
herunder
Danmark
gjort gældende, at direktivets anvendelsesområde bør udvides yderligere, så det omfatter
bl.a. overtrædelse af regler om kørsel i miljøzoner.
En eventuel udvidelse af direktivets anvendelsesområde til også at omfatte regler om kørsel i miljøzoner
vil på sigt være et vigtigt skridt på vejen mod at opnå et mere effektivt inddrivelsessystem for
miljøzoneovertrædelser i Danmark begået med udenlandske køretøjer.
Derudover arbejder Miljøministeriet løbende på at få udvidet adgangen til udenlandske køretøjsregistre
med henblik på at forbedre håndhævelsen af færdselsforseelser begået med udenlandske køretøjer.
Magnus Heunicke
/
Morten Pedersen
2