Europaudvalget 2023-24
KOM (2023) 0127 Bilag 4
Offentligt
2769470_0001.png
anmarks rie uto ampere
.DK
CVR: 37157430
www.dfac.dk
[email protected]
Dato:
20. maj 2021
Revision af direktivet om kørekort
Danmarks Frie AutoCampere (www.dfac.dk) har følgende kommentarer til initiativet til Revision af
direktivet om kørekort
Som supplement til pkt. 1)
vil vi foreslå, at der indarbejdes en form for efteruddannelse af bilister gennem
oplysning /kampagner om:
A) Risikoadfærd – og konsekvenserne af riskoadfærd. Oplysning med stærkt fokus på koncentration
under kørslen og det vigtige i at holde pauser i kørslen.
B) Muligheden for - ud over de i Forordning (EU) 2019/2144 fastlagte - at tilvælge automatiske
førerassistent-systemer, som modvirker konsekvenserne af farlige adfærd, og som aktivt forbedrer
sikkerheden ved at forhindre ulykker.
Vi vil opfordre til at der arbejdes med muligheden for rationelt at eftermontere automatiske førerassistent-
systemer i eksisterende biler og varevogne, således at sikkerheden også øges under brug af denne store
mængde køretøjer.
Som supplement til pkt. 2)
vil vi foreslå:
A) Udvidet undervisning om sammenhæng mellem bilers hastighed, vægt og bremselængder
B) Tilskyndelse og mulighed for træning ved banekørsel – især for brugere af tunge personbiler og
varevogne.
Årsagen er, at biler bliver tungere og tungere – bl.a. på grund af øget passiv sikkerhed i bilernes
konstruktion og på grund af el-fremdrift.
C) Undervisning via oplysning / kampagner særligt af chauffører af varevogne N1 og af autocampere
M1 både over og under 3500 kg, der er bygget på varevognschassiser, om disse køretøjers
manglende aktive og passive sikkerhed.
Disse relativt tunge personbiler og varebiler indeholder en ekstrem ringe aktiv og passiv sikkerhed for både
chauffør og passagerer, idet automatiske fører-assistent systemer, deformationszoner og airbags indtil nu
stort set ikke eksisterer i disse køretøjer og Forordning (EU) 2019/2144 heller ikke tilføjer bedre passiv
beskyttelse af chauffører og passagerer. Crashtests viser, at de ikke kan bestå NCAP minimumsgrænser, og
at der sker store skader ved sammenstød af enhver art.
kom (2023) 0127 - Bilag 4: Henvendelse af 23/10-23 fra Danmarks Frie Autocampere om kørekortsdirektivet og sikkerhedsaspekter ved B-kørekort til personbiler over 3500 kg
Styrken i de fleste autocampere er stærkt forringet ifht. varebiler, fordi karosseriet er gennemskåret for at
sikre indvendig frihøjde. Der er typisk ikke indsat forstærkninger af karosseriet som erstatning herfor,
hvorfor der er meget ringe beskyttelse i tilfælde af at bilen vælter eller ruller rundt.
-------
Kørekortdirektivet åbnede i 2020 op for, at medlemslandene kunne indføre regler om, at personer, der har
et kørekort til kategori B (almindelig bil) kan føre en varevogn med en tilladt totalvægt på op til 4.250 kg
under særlige betingelser. I Danmark er betingelserne, at føreren skal have haft kørekort til kategori B
(almindelig bil) i mindst to år, at den tilladte totalvægt, der overskrider 3.500 kg skyldes fremdriftssystemet,
at bilens lasteevne ikke forøges i forhold til en bil med almindelig forbrændingsmotor og at chauffører, der
udfører godskørsel i denne type køretøj skal være i besiddelse af et varebilschaufføruddannelsesbevis med
vægt på færdselslovgivningen, arbejdet som fører af en varebil, lastsikring, uheldsforebyggelse og
førstehjælp.
Der er ikke mulighed for at køre med anhænger på disse varevogne med et B-kørekort.
Dette gør, at varevogne nu kan fås el-drevne og at chaufførerne mod et kort kursus trods den øgede vægt
kan køre dem med et B-kørekort. Dette vil reducere CO2 udledningen for denne køretøjsart.
Danmarks Frie AutoCampere vil foreslå indført en tilsvarende ændring i kørekortsdirektivets regler for B-
kørekortet for personbiler bygget på varevognschassiser – herunder autocampere - hvor vægtforøgelsen
primært skyldes:
-
-
Øget indbygget konstruktiv sikkerhed og sikkerhedssystemer
Eller:
At den tilladte totalvægt, der overskrider 3.500 kg skyldes et andet fremdriftssystem end
forbrændingsmotor, således at disse køretøjer også kan medvirke til at reducere CO2 udslippet.
D) Denne ændring bør indeholde krav om en praktisk efteruddannelse på bane i handling af tungere
biler samt en kort teoriundervisning om uheldsforebyggelse og manøvrering.
Venlige hilsener
Jørn Skou, Formand
Jytte Jakobsen, Juraansvarlig
Side
2
af
3
kom (2023) 0127 - Bilag 4: Henvendelse af 23/10-23 fra Danmarks Frie Autocampere om kørekortsdirektivet og sikkerhedsaspekter ved B-kørekort til personbiler over 3500 kg
Side
3
af
3