Europaudvalget 2023-24
KOM (2023) 0155 Bilag 2
Offentligt
2760898_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. oktober 2023
Formueretskontoret
Mads Kleis Frederiksen
2022-00639
2991692
SAMLENOTAT
vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
om fælles regler til fremme af afhjælpning af varer og om æn-
dring af forordning (EU) 2017/2394, direktiv (EU) 2019/771 og
(EU) 2020/1828
(”Right to Repair”)
Notatet er en opdateret version af grund- og nærhedsnotat af 28. april
2023. Ændringer er markeret med en streg i margen.
KOM (2023) 155
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 22. marts 2023 et forslag til et nyt direktiv om
fælles regler til fremme af afhjælpning af varer (”Right to Repair”).
Med
”afhjælpning af varer” menes reparation
af defekter ved varer, herunder
inden for sælgers køberetlige mangelsansvar.
Forslaget har til formål at nedbringe medlemsstaternes miljø- og klimaftryk
ved at øge reparation af varer frem for at skifte varer ud. Formålet er at
bidrage til et velfungerende indre marked for afhjælpningsydelser (repara-
tionsydelser) og samtidig sikre et højt forbruger- og miljøbeskyttelsesniveau
og fremme af cirkulær økonomi. Direktivforslaget indfører krav til produ-
center, sælgere og medlemsstater samt ændrer i tre andre retsakter, herun-
der varedirektivet (2019/771), med det formål at prioritere afhjælpning
samt motivere forbrugere og virksomheder til at anvende reparation frem
for at foretrække nye varer. Forslaget skal ses i forlængelse af
EU’s mål-
sætning om klimaneutralitet i 2050. Forslaget er ikke omfattet af retsforbe-
holdet.
Side 1/19
kom (2023) 0155 - Bilag 2: Samlenotat vedr. fælles regler til fremme af afhjælpning af varer (Right to repair-direktivet)
2760898_0002.png
Regeringen er positiv over for intentionerne bag forslaget om at tilstræbe
levetidsforlængelse af produkter gennem afhjælpning (ved reparation). Det
bidrager til at nedbringe miljø- og klimabelastningerne ved produktion, for-
brug og affaldshåndtering. Samtidig finder regeringen, at direktivforslagets
bagvedliggende miljø- og klimahensyn bør balanceres overfor relevante
hensyn til ikke at pålægge virksomhederne uproportionale byrder samt at
sikre et fortsat højt niveau af forbrugerbeskyttelse og produktsikkerhed. I
den forbindelse bør det bl.a. overvejes i højere grad at sammentænke for-
slaget med eksisterende og kommende lovgivning, herunder forslaget til
ecodesignforordning (KOM(2022) 142) og kravet heri om det digitale pro-
duktpas.
Regeringen ser positivt på forslagets elementer om at øge forbrugernes op-
lysningsniveau om mulighederne for afhjælpning i form af det europæiske
afhjælpningsoplysningsskema. Derudover er regeringen også positiv over-
for at indføre en afhjælpningspligt for de produktgrupper, der er omfattet af
krav om afhjælpningsmuligheder, herunder i henhold til ecodesigndirektivet
og forslaget til ecodesignforordningen.
I forhold til justering af hierarkiet for de køberetlige misligholdelsesbefø-
jelser ved at prioritere afhjælpning ved reparation forud for omlevering, når
en vare lider af en mangel, finder regeringen, at der foreligger en række
uklarheder ved den praktiske udmøntning heraf, som bør afklares forud for
et endeligt direktiv.
Det er regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet. Forslaget forventes at have lovgivningsmæssige konsekven-
ser, da der forventes at være behov for at ændre bl.a. købeloven og øvrig
lovgivning om producenter og reparatørers forpligtelser vedrørende for-
brugeroplysning og afhjælpning. Forslaget skønnes at kunne medføre væ-
sentlige statsfinansielle konsekvenser for så vidt angår den nye onlineplat-
form for udbud af reparationstjenester og renoverede varer. Forslaget for-
ventes desuden at kunne medføre administrative konsekvenser for dansk er-
hvervsliv som følge af oplysningskrav, som dog i en vis grad måtte kunne
overvæltes til forbrugerne.
Det spanske formandskab har fremlagt et kompromisforslag, som regerin-
gen samlet set kan acceptere.
Side 2/19
kom (2023) 0155 - Bilag 2: Samlenotat vedr. fælles regler til fremme af afhjælpning af varer (Right to repair-direktivet)
2760898_0003.png
2. Baggrund
I Den Grønne Pagt (2019), som har været retningsgivende under denne
Kommission, blev et forslag om ”Right to Repair” varslet. Forslaget er ef-
terfølgende omtalt i EU’s Handlingsplan for cirkulær økonomi (2020)
og
Ny Forbrugerdagsorden (2020). I 2021 vedtog Rådet en konklusion om
sidstnævnte, hvor et initiativ om Right to Repair blev budt velkommen.
Direktivforslaget skal ses i sammenhæng med en række andre initiativer på
EU-plan, som har til formål at fremme den grønne omstilling. I den forbin-
delse kan nævnes kravene i ecodesigndirektivet (2009/125/EF) og forslaget
til ecodesignforordningen (KOM(2022) 142), som bl.a. ventes at udgøre en
juridisk ramme for senere fastsættelse af produktspecifikke ecodesignkrav,
herunder reparerbarhed og udbud af reservedele, samt etablering af et digi-
talt produktpas, krav til grønne offentlige indkøb og bestemmelser om de-
struktion af usolgte forbrugerprodukter. Direktivforslaget om styrkelse af
forbrugernes rolle i den grønne omstilling (KOM(2022) 143) og direktiv-
forslaget om grønne anprisninger (KOM(2023) 166) foreslår hhv. generelle
og specifikke regler for markedsføring på købstidspunktet. Derudover skal
Dataforordningen (KOM(2022) 68) bl.a. regulere adgangsret til brugerge-
nererede data til gavn for brugere og tredjepartsreparatører.
Forslaget om Right to Repair er målrettet fasen efter salget af et produkt.
Forslaget har betydning, hvor et produkt lider af en defekt, fejl eller forrin-
gelse, som enten forelå på købstidspunktet (mangelsansvar) eller er opstået
senere som følge af f.eks. hændelig skade eller slid. I begge tilfælde stiller
forslaget visse krav til producenter, sælgere og reparatører om oplysning af
forbrugerne om mulighederne for afhjælpning (reparation) samt adgangen
hertil.
Inden fremsættelsen foretog Kommissionen en offentlig høring, hvor to
tredjedele af respondenterne støttede løsninger på EU-plan målrettet udfor-
dringerne med tidlig kassering af varer. Kommissionen anslår, at direktiv-
forslaget over en periode på 15 år vil medføre besparelser for forbrugerne
på 176,5 mia. euro samt en reduktion af CO
2
-udledningen på 18,4 mio. ton
på EU-plan.
På den baggrund har Kommissionen ved KOM (2023) 155 af 22. marts 2023
fremsat forslag om et nyt selvstændigt direktiv om fælles regler til fremme
Side 3/19
kom (2023) 0155 - Bilag 2: Samlenotat vedr. fælles regler til fremme af afhjælpning af varer (Right to repair-direktivet)
2760898_0004.png
af afhjælpning af varer og om ændring af forordning (EU) 2017/2394, di-
rektiv (EU) 2019/771 og (EU) 2020/1828. Forslaget er sendt til Rådet den
31. marts 2023 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 og skal behandles
efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træf-
fer afgørelse med kvalificeret flertal. Forslaget er ikke omfattet er retsforbe-
holdet.
3. Formål og indhold
Direktivforslagets overordnede formål er at bidrage til et velfungerende in-
dre marked for afhjælpningsydelser gennem fremme af reparation for der-
igennem at reducere miljø- og klimabelastning ved produktion, affaldshånd-
tering og anvendelse af ressourcer, herunder energi. Forslaget består af fire
hovedelementer, som både angår indførelse af nye regler samt ændring af
gældende regler.
For det første indeholder forslaget, i den version der oprindeligt blev fremsat
af Kommissionen, en pligt til, at reparatører skal udlevere oplysninger om
deres afhjælpningstjenester for så vidt angår produktgrupper, der er omfattet
af relevante produktspecifikke krav i regi af bl.a. ecodesign-reglerne, i en
standardiseret form ved hjælp af et nyt europæisk afhjælpningsoplysnings-
skema. Andre reparatører er undtaget brug af skemaet, hvis de ikke udbyder
den efterspurgte reparationsydelse. Skemaet fremgår af direktivets bilag 1
og angår nøgleoplysninger om bl.a. reparationens pris, sted og reparations-
tid.
For det andet indeholder forslaget en pligt til, at producenter skal imøde-
komme krav om afhjælpning af defekter ved reparation for så vidt angår
produktgrupper, der er omfattet af relevante produktspecifikke krav i regi af
bl.a. ecodesign-reglerne, selvom der ikke foreligger et mangelsansvar hos
sælger. Producenten kan kræve betaling herfor. Producenten kan endvidere
antage en underleverandør til at løfte forpligtelsen til afhjælpning. Derud-
over skal forbrugerne oplyses om dette på en klar og forståelig måde.
For det tredje indeholder forslaget en forpligtelse for medlemsstaterne til at
sikre, at der eksisterer mindst én onlineplatform rettet mod forbrugere ved-
rørende udbud af afhjælpning samt handel med renoverede varer eller man-
gelfulde varer med henblik på renovering. Platformen kan være både offent-
Side 4/19
kom (2023) 0155 - Bilag 2: Samlenotat vedr. fælles regler til fremme af afhjælpning af varer (Right to repair-direktivet)
2760898_0005.png
ligt og privat drevet, men skal have en række søgefunktioner, herunder va-
retype, reparationstid og accessoriske tjenesteydelser samt facilitere anmod-
ning om udfyldning af det europæiske afhjælpningsoplysningsskema via
platformen.
For det fjerde indeholder forslaget en ændring af varedirektivets hierarki af
misligholdelsesbeføjelser, når en vare lider af en mangel, som sælgeren har
pligt til at afhjælpe ved reparation eller levering af en ny vare. Det foreslås,
at afhjælpning ved reparation skal prioriteres forud for omlevering, således
at der ikke kan ske omlevering, når udgifterne hertil er lig med eller større
end udgifterne til afhjælpning. Det er dog uklart i hvilket omfang, at der kan
ske fravigelse ved aftale til fordel for forbrugeren.
Direktivforslaget indebærer således følgende initiativer til fremme af af-
hjælpning:
Art. 4: Reparatører skal udfylde det europæiske afhjælpningsoplys-
ningsskema, når en forbruger forlanger det.
Art. 5-6: Producenter skal afhjælpe produkter indenfor produktgrup-
per, der er omfattet af krav om afhjælpningsmuligheder i bl.a. ecode-
sign-reglerne, mod eventuel betaling og oplyse forbrugerne om mu-
ligheden for afhjælpning.
Art. 7: Medlemsstaterne skal sikre, at der etableres en onlineplat-
form til at matche forbrugere med reparatører og fremme handel med
renoverede varer.
Art. 12: Afhjælpning skal prioriteres forud for omlevering indenfor
de køberetlige misligholdelsesbeføjelser, når udgifterne hertil er lig
med eller mindre end udgifterne til omlevering.
Det spanske formandskab har præsenteret sit foreløbige udkast af 20. sep-
tember 2023 til kompromistekst. De centrale ændringer i forhold til Kom-
missionens forslag er gengivet og fremhævet i de enkelte afsnit nedenfor.
Rådets kommende indstilling vil kunne indeholde ændringer i forhold til
formandskabets udkast til kompromistekst.
3.1. Genstand og formål (artikel 1)
Direktivets genstand er at fastsætte fælles regler til fremme af afhjælpning
af defekter ved varer med henblik på at bidrage til et velfungerende indre
marked og samtidig sikre et højt forbruger- og miljøbeskyttelsesniveau.
Side 5/19
kom (2023) 0155 - Bilag 2: Samlenotat vedr. fælles regler til fremme af afhjælpning af varer (Right to repair-direktivet)
2760898_0006.png
Direktivets anvendelsesområde er i overvejende grad afhjælpning
uden for
sælgers mangelsansvar efter varedirektivet. Dette omfatter bestemmelserne
om det europæiske oplysningsskema (artikel 4), producenters afhjælpnings-
pligt for visse produktgrupper (artikel 5) og oplysning om afhjælpningspligt
for visse produktgrupper (artikel 6), samt kravet om en onlineplatform for
afhjælpning og varer, der skal renoveres (artikel 7).
Direktivets anvendelsesområde dækker også afhjælpning
inden for
sælgers
mangelsansvar efter varedirektivet. Med formandskabets kompromisforslag
omfatter dette en oplysningspligt for sælger angående afhjælpning som mis-
ligholdelsesbeføjelse ved forbrugerkøb (art. 12).
3.2. Definitioner (artikel 2)
Forslaget indeholder en række definitioner, der henviser til gældende EU-
regulering, således at definitionerne af kernebegreber er konsistente. Det
drejer sig bl.a. om definitionerne af
”forbruger” og ”varer” fra varedirektivet
samt begreberne ”producent” og ”importør” fra forslaget til
ecodesignfor-
ordningen.
Det foreslås endvidere, at der i konsekvens af den nye regulering indføres
nye definitioner af henholdsvis ”reparatør” og ”krav til afhjælpningsmulig-
heder”.
Ved
”reparatør” forstås enhver fysisk eller juridisk person, der i for-
bindelse med vedkommendes erhverv, forretning, håndværk eller profession
leverer afhjælpningstjenester, herunder producenter og sælgere, der leverer
afhjælpningstjenester, og leverandører af afhjælpningstjenester, uanset om
de er uafhængige eller tilknyttet sådanne producenter eller sælgere.
Ved
”krav til afhjælpningsmuligheder” forstås krav i henhold til de EU-rets-
akter, der er opført i bilag II, som gør det muligt at afhjælpe et produkt,
herunder krav om at gøre det lettere at demontere, få adgang til reservedele
og afhjælpningsrelaterede oplysninger og værktøjer, der kan anvendes på
produkter eller specifikke komponenter i produkter.
Med formandskabets kompromisforslag medtages også en definition af be-
greberne ”reparation” og ”varigt medium”.
3.3. Harmoniseringsgrad (artikel 3)
Direktivforslaget er totalharmoniserende. Det betyder, at medlemsstaterne
ikke i deres nationale lovgivning kan opretholde eller indføre bestemmelser,
der afviger fra dem, der er fastsat i direktivet.
Side 6/19
kom (2023) 0155 - Bilag 2: Samlenotat vedr. fælles regler til fremme af afhjælpning af varer (Right to repair-direktivet)
2760898_0007.png
3.4. Europæisk afhjælpningsoplysningsskema (artikel 4)
Det foreslås at indføre en pligt for reparatører til at oplyse forbrugere om
væsentlige informationer vedrørende deres afhjælpningstjenester, hvis for-
brugeren forlanger det. Dette skal ske ved at udfylde den foreslåede stan-
dardformular i form af det såkaldte europæiske afhjælpningsoplysnings-
skema (bilag 1). Forpligtelsen omfatter kun reparatører, som med direktivet
forpligtes til afhjælpning uden for sælgers mangelsansvar. Andre reparatø-
rer kan efter eget ønske anvende afhjælpningsoplysningsskemaet.
Det foreslås derudover, at reparatører gerne må opkræve et gebyr for om-
kostninger forbundet med at tilvejebringe de påkrævede oplysninger f.eks.
ved forudgående undersøgelser af varen.
Standardformularens obligatoriske oplysninger er de oplysninger, som det
antages er af afgørende betydning for forbrugeren. Dette omfatter bl.a. re-
paratørens kontaktoplysninger, oplysninger om varen og den foreslåede re-
paration, prisen for den pågældende reparation, afhentningssted m.v.
Det foreslås derudover, at indholdet i standardformularen skal være bin-
dende for afsenderen i 30 kalenderdage efter meddelelse til forbrugeren, da
forbrugeren skal have mulighed for at indhente tilbud fra flere reparatører
og foretage sammenligninger.
Med formandskabets kompromisforslag fremgår det mere klart, hvilke re-
paratører der er omfattet, samt at det som udgangspunkt skal være gratis for
forbrugeren at få skemaet udfyldt. Derudover er reglerne om udgifterne til
diagnosticering præciseret, således at disse skal aftales på forhånd, og at
forbrugeren har krav på refusion, hvis sælgeren uden rimelig grund afviser
at udføre reparationen. Det fremgår nu også direkte af bestemmelsen, at der
kan aftales en længere bindingsperiode end 30 kalenderdage.
3.5. Forpligtelse til afhjælpning for visse produktgrupper (artikel 5)
Det følger af ecodesign-regler fastsat for visse produktgrupper, at navnlig
producenter og importører skal understøtte markedet for afhjælpning. Dette
indebærer bl.a., at produkterne skal designes, så de er mulige at reparere, og
at der skal være adgang til reservedele og oplysninger om reparation til det
afledte marked for reparatører.
Side 7/19
kom (2023) 0155 - Bilag 2: Samlenotat vedr. fælles regler til fremme af afhjælpning af varer (Right to repair-direktivet)
2760898_0008.png
Det foreslås at indføre en pligt til at foretage afhjælpning, eller antage un-
derleverandører til at gøre dette, udenfor det køberetlige mangelsansvar af
de produktgrupper, som er omfattet af krav om afhjælpningsmuligheder i
henhold til bl.a. ecodesign-reglerne. Da defekter i dette tilfælde netop er ka-
rakteriseret ved at være udenfor det køberetlige mangelsansvar, vil det være
muligt at opkræve betaling hos forbrugeren for afhjælpningstjenesten.
Det foreslås, at Kommissionen får beføjelse til via delegerede retsakter at
opdatere listen over hvilke produktgrupper, der er omfattet er forpligtigelsen
til afhjælpning.
Med formandskabets kompromisforslag er ”producent” ændret til ”fabri-
kant”,
og
der er indført krav om, at reparationen skal være til en ” rimelig
pris” og foretages inden for ”rimelig tid”. Det fremgår nu også klart af be-
stemmelsen, at pligten kan opfyldes via underleverandører.
3.6. Oplysninger om afhjælpningspligt (artikel 6)
Det foreslås at indføre en forpligtelse for producenter, som er omfattet af
afhjælpningspligten i forslagets artikel 5, til at oplyse forbrugerne om denne
pligt.
Oplysningspligten har til formål at sikre, at forbrugerne er opmærksomme
på muligheden for afhjælpning. Der er ikke knyttet særlige formkrav til iagt-
tagelsen heraf, så længe producenten stiller oplysningerne til rådighed på en
klar og forståelig måde. Direktivforslaget tager således ikke højde for snit-
fladen mellem denne oplysningspligt og oplysninger om reparerbarhed mv.,
der forventes at indgå i det digitale produktpas indeholdt i forslaget til en ny
ecodesignforordning.
Med formandskabets kompromisforslag fremgår det nu, at oplysningerne
kan gives via det foreslåede digitale produktpas (DPP) i regi af ecodesign-
forordningen.
3.7. Onlineplatform for afhjælpning og varer, der skal renoveres samt
generel forbrugeroplysning (artikel 7 og 9)
Kommissionens oprindelige forslag indebar en forpligtelse for medlemssta-
terne til at sikre, at der eksisterer mindst én national online platform, hvor
forbrugere kan finde reparatører eller købe renoverede varer fra erhvervs-
drivende. Platformen skal opfylde en række kriterier, herunder at have sø-
gefunktioner vedrørende produktgrupper, reparatørens lokation, forventet
Side 8/19
kom (2023) 0155 - Bilag 2: Samlenotat vedr. fælles regler til fremme af afhjælpning af varer (Right to repair-direktivet)
2760898_0009.png
ventetid samt mulighed for rekvirering af det nye europæiske afhjælpnings-
oplysningsskema. Derudover skal reparatørerne kunne foretage jævnlige
opdateringer samt anvende mærker vedrørende opfyldelse af kvalitetsstan-
darder. Platformen skal muliggøre tilgængelighed via nationale websteder,
der er forbundet med Single Digital Gateway.
Det forslås endvidere, at platformen skal have en søgefunktion for sælgere
af renoverede varer samt opkøbere af varer med henblik på renovation. Re-
gistrering på platformen er frivillig for de relevante erhvervsdrivende inden-
for afhjælpning og istandsættelse.
Såfremt der allerede eksisterer en national platform, der opfylder disse kri-
terier, forpligtes medlemsstaterne ikke til at oprette en ny platform.
Det foreslås derudover at indføre en forpligtelse for medlemsstaterne til at
sikre, at forbrugerne har adgang til oplysninger om forbrugerrettigheder i
henhold til nærværende direktivforslag.
Med formandskabets kompromisforslag forslås det, at der i stedet indføres
en fælles EU-platform i form af en hjemmeside, som skal oprettes og drives
af Kommissionen, hvor hver medlemsstat vil have en fane med oplysninger
om reparationsmarkedet i det pågældende land. Medlemsstaterne forpligtes
til at sikre, at der er korrekte og opdaterede oplysninger på platformen for
deres respektive nationale markeder gennem oprettelsen af såkaldte natio-
nale kontaktpunkter.
3.8. Ændring af varedirektivet med henblik på at fremme afhjælpning
forud for omlevering (artikel 12)
Kommissionens forslag indeholder en ændring af reglerne i varedirektivet
(2019/771) om forbrugernes misligholdelsesbeføjelser, hvorefter afhjælp-
ning skal prioriteres forud for omlevering, når en forbruger gør mislighol-
delsesbeføjelser gældende over for en sælger på grund af en mangel ved en
vare, hvis omkostningerne til omlevering er lig med eller større end omkost-
ningerne ved afhjælpning.
Efter gældende ret har forbrugerne valgfrihed mellem afhjælpning og omle-
vering, så længe forbrugerens valg ikke er umuligt for sælgeren at opfylde
eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssigt store omkostninger. Dette følger
af varedirektivets artikel 13.
Side 9/19
kom (2023) 0155 - Bilag 2: Samlenotat vedr. fælles regler til fremme af afhjælpning af varer (Right to repair-direktivet)
2760898_0010.png
Med formandskabets kompromisforslag er den foreslåede ordning ændret til
en oplysningsforpligtelse, som indebærer, at sælgeren skal oplyse køberen
om, at der er valgfrihed mellem afhjælpning og omlevering, samt tilbyde at
reparere varen, hvis udgifterne til omlevering er tilsvarende eller højere end
udgifterne til afhjælpning.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF artikel 294) medlovgiver.
Direktivforslaget behandles af Udvalget om det Indre marked og Forbruger-
beskyttelse (IMCO)
med inddragelse af
Udvalget om Miljø, Folkesundhed
og Fødevaresikkerhed (ENVI). Et udkast til betænkning foreligger, mens
den planlagte dato for behandling i Europa-Parlamentet er den 20. november
2023.
Europa-Parlamentet har tidligere fremhævet, hvordan en styrkelse af adgan-
gen til reparation er vigtig for at inddrage forbrugerne i den grønne omstil-
ling, herunder gennem forbrugeroplysning og styrkelse af deres retskrav på
reparation samt en forlængelse af de nuværende reklamationsfrister.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har i forslaget anført, at de problemer, der tages op i forsla-
get, er af grænseoverskridende karakter og på europæisk og globalt plan,
hvorfor det kun er gennem en EU-indsats, at den ønskede virkning af at
fremme afhjælpning og genbrug i forbindelse med grænseoverskridende
salg kan opnås konsekvent i hele det indre marked.
For så vidt angår den del af forslaget der regulerer forhold
inden for
sælgers
mangelsansvar, anfører Kommissionen, at området for salg af varer allerede
er harmoniseret ved varedirektivet, hvorfor regulering af dette område bør
foretages på EU-plan.
For så vidt angår den del af forslaget der regulerer forhold
uden for
sælgers
mangelsansvar, anfører Kommissionen, at regulering heraf ligeledes bør fo-
retages på EU-plan, da medlemsstaterne ellers vil indføre forskellige natio-
nale initiativer, som vil medføre et fragmenteret indre marked.
Side 10/19
kom (2023) 0155 - Bilag 2: Samlenotat vedr. fælles regler til fremme af afhjælpning af varer (Right to repair-direktivet)
2760898_0011.png
Det er ud fra tilsvarende betragtninger regeringens holdning, at forslaget er
i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Direktivforslaget vedrører særligt reglerne om ecodesign, som følger af
ecodesigndirektivet, herunder produktspecifikke forordninger, der supplerer
dette direktiv. Ecodesigndirektivet er implementeret ved ecodesignloven,
hvorefter de konkrete regler er udmøntet i ecodesignbekendtgørelsen. Der
er på nuværende tidspunkt et forslag om en ny ecodesignforordning under
forhandling, som efter sin vedtagelse vil kunne give anledning til ændringer
af ecodesignloven og ecodesignbekendtgørelsen.
Direktivforslaget vedrører derudover varedirektivet, som er implementeret
i købeloven.
Købeloven fastsætter regler for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom.
Købeloven indeholder bl.a. regler om købers misligholdelsesbeføjelser, når
en vare lider af en mangel. Når køberen optræder som forbruger, og sælge-
ren optræder som erhvervsdrivende, finder de forbrugerpræceptive regler
anvendelse.
Det fremgår af købelovens § 78 a, stk. 1, at forbrugeren i tilfælde af man-
gelfulde varer kan vælge mellem afhjælpning og omlevering, dvs. vælge
mellem at få repareret den mangelfulde vare eller at få udleveret en ny. Efter
købelovens § 78 a, stk. 2, kan sælgeren afvise køberens valg, hvis det vil
påføre sælgeren uforholdsmæssigt store udgifter, og hvis den alternative be-
føjelse kan foretages uden væsentlig ulempe for køberen.
Købeloven indeholder derudover deklaratoriske regler om købesum, leve-
ringstidspunkt, leveringssted, risikoovergang, forsinkelse m.v.
7. Konsekvenser
7.1. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Direktivforslaget vil
forudsat at det vedtages i sin oprindelige form
med-
føre behov for at ændre købelovens regler om forbrugernes misligholdelses-
beføjelser, således at forbrugeren
indenfor sælgers mangelsansvar
ikke
i samme grad som nu kan vælge at få en ny vare, når udgifterne til omleve-
ring er lig med eller større end udgifterne til afhjælpning.
Side 11/19
kom (2023) 0155 - Bilag 2: Samlenotat vedr. fælles regler til fremme af afhjælpning af varer (Right to repair-direktivet)
2760898_0012.png
Den foreslåede oplysningspligt om afhjælpning (reparation) i formandska-
bets foreliggende kompromisforslag vil tilsvarende medføre behov for lov-
ændring.
Derudover vil der også skulle indføres nye regler om reparatører og produ-
centers forpligtelser vedrørende at oplyse forbrugere om afhjælpning samt
tilbyde dette. På samme måde skal der også indføres et regelgrundlag for
den nye onlineplatform for afhjælpning og handel med renoverede varer.
Forslaget vil endvidere kunne give anledning til ændringer af ecodesign-
lovgivningen.
7.2. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens oprindelige direktivforslag vil kunne medføre væsentlige
statsfinansielle konsekvenser, hvis der skal etableres en ny onlineplatform
for afhjælpning og varer, der skal renoveres. Formandskabets kompromis-
forslag indebærer imidlertid, at der i stedet indføres en fælles EU-platform,
som medlemsstaterne gennem ”nationale kontaktpunkter” skal bidrage til
og holde opdateret med informationer om de respektive nationale reparati-
onsmarkeder.
Derudover kan der også være merudgifter forbundet med eventuel håndhæ-
velse og tilsyn med forslagets krav, herunder reglerne om, hvornår der må
foretages omlevering, tilgængelighed af reservedele, forbrugeroplysning
m.v.
I Kommissionens oprindelige konsekvensanalyse fremgik det, at de forven-
tede implementerings- og håndhævelsesudgifter for alle medlemsstater over
15 år var 105,5 mio. euro, svarende til ca. 1,9 mio. kr. årligt i Danmark. Det
bemærkes dog, at Kommissionens konsekvensanalyse ikke tager højde for,
at det i formandskabets kompromisforslag foreslås, at der indføres en fælles
EU-platform, som beskrevet ovenfor, hvorfor de forventede udgifter i lyset
heraf må forventes at være lavere.
Det bemærkes, at det fremgår af budgetvejledningen, at afledte nationale
udgifter som følge af EU-retsakter afholdes inden for de berørte ministeriers
eksisterende bevillingsramme.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Side 12/19
kom (2023) 0155 - Bilag 2: Samlenotat vedr. fælles regler til fremme af afhjælpning af varer (Right to repair-direktivet)
Det forventes, at forslaget vil medføre administrative konsekvenser for
dansk erhvervsliv.
De administrative konsekvenser består i, at virksomheder som følge af di-
rektivforslaget bl.a. vil underlægges nye oplysningskrav, herunder at frem-
sende det nye oplysningsskema samt at oplyse forbrugere om producenter-
nes ansvar for afhjælpning af varer i henhold til artikel 5. Endelig kan der
være mindre administrative omstillingsomkostninger forbundet med, at
værksteder såvel som virksomheder med salg af fysiske produkter kan
vælge at registrere sig på den nye onlineplatform om udbud af reparations-
tjenester og renoverede varer.
Derudover bemyndiges Kommissionen til på et senere tidspunkt at udvide
anvendelsesområdet til yderligere produktgrupper via delegerede retsakter.
Dette vil påvirke, hvor mange danske virksomheder der vil påføres de oven-
nævnte administrative konsekvenser.
De administrative konsekvenser ved ovenstående kan dog ikke kvantificeres
på nuværende tidspunkt. Det skyldes, at de konkrete konsekvenser vil af-
hænge af den endelige implementering af direktivforslaget og Kommissio-
nens udnyttelse af den ovennævnte mulighed for senere udvidelser. Direk-
tivforslagets administrative konsekvenser vil blive nærmere afdækket i for-
bindelse med den danske implementering. Det må dog antages, at omkost-
ninger i en vis grad måtte kunne overvæltes til forbrugerne.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Formålet er at bidrage til et velfungerende indre marked for afhjælpnings-
ydelser (reparationsydelser) og samtidig sikre et højt forbruger- og miljøbe-
skyttelsesniveau og fremme af cirkulær økonomi.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslagets forventede gevinster i forhold til f.eks. klima- og miljø som følge
af, at reparation vil reducere produktionen af nye varer og mængden af af-
fald, der skal håndteres samt bidrag til opnåelse af energimålsætninger, er
dog vanskelige at estimere for Danmark isoleret set på nuværende tidspunkt.
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring i specialudvalgene for henholdsvis politi-
mæssigt og retligt samarbejde, EU Miljøspecialudvalget samt udvalget for
konkurrence, vækst og forbrugerspørgsmål. Der er modtaget høringssvar fra
Side 13/19
kom (2023) 0155 - Bilag 2: Samlenotat vedr. fælles regler til fremme af afhjælpning af varer (Right to repair-direktivet)
2760898_0014.png
Dansk Industri, Danmarks Naturfredningsforening, Rådet for Grøn Omstil-
ling, Plastic Change, Dansk Affaldsforening, Danske Advokater, Ingeniør-
foreningen (IDA), Bilbranchen, Dansk Erhverv og Forbrugerrådet Tænk.
Generelle bemærkninger
Bilbranchen imødekommer fremme af forbrugernes krav om reparation,
men er bekymret for effekterne af onlineplatformen og eventuel udveksling
af oplysninger om design, data og sikkerhedssystemer med uvedkommende.
Dansk Erhverv roser EU-Kommissionens målsætning om at forlænge pro-
dukters levetid, men påpeger praktiske udfordringer samt at udgifterne til
reparation og omlevering bør tage udgangspunkt i den enkelte forhandler.
Dansk Industri hilser overordnet forslaget velkomment og bakker op om
ambitionen om at gøre reparation mere udbredt. DI finder det hensigtsmæs-
sigt at sikre sammenhæng med ecodesignforordningen og støtter ambitionen
om at øge forbrugernes viden om
og lette deres adgang til
reparation.
Danske Advokater støtter overordnet set forslagets fremme af forbrugernes
adgang til reparation, men fremhæver hensynet til sælgers retssikkerhed.
Forbrugerrådet Tænk byder overordnet set forslaget velkommen, men fin-
der, at forbrugernes retsstilling forringes i forhold til bl.a. at reducere mu-
ligheden for valg mellem reparation og ombytning. Efter Tænks opfattelse
burde der på andre måder tilskyndes til reparation. Tænk peger herudover
på tiltag, som ikke er omfattet af direktivforslaget.
Ingeniørforeningen (IDA) finder, at forslaget er uambitiøst, da det ikke in-
deholder en generel ret til reparation udenfor reklamationsperioden eller en
ret til billigere reparation, og er begrænset til visse produktgrupper.
Plastic Change, Dansk Affaldsforening, Rådet for Grøn Omstilling og Dan-
marks Naturfredningsforening er meget positivt indstillede, men kritiserer
ambitionsniveauet og begrænsningen til visse produktgrupper.
Det europæiske afhjælpningsoplysningsskema (artikel 4)
Dansk Industri støtter, at formularen kun skal udleveres på forbrugerens an-
modning og muligheden for at opkræve et gebyr. Det påpeges, at det kan
være svært forudgående at anslå reparationers pris og varighed m.v.
Side 14/19
kom (2023) 0155 - Bilag 2: Samlenotat vedr. fælles regler til fremme af afhjælpning af varer (Right to repair-direktivet)
2760898_0015.png
Forbrugerrådet Tænk finder ikke, at forbrugerne bør opkræves et gebyr for
undersøgelse af varen.
Plastic Change, Dansk Affaldsforening, Rådet for Grøn Omstilling og Dan-
marks Naturfredningsforening finder det ikke hensigtsmæssigt, at forbruge-
ren selv skal opsøge viden om reparation.
IDA finder det ikke hensigtsmæssigt, at oplysning om prisen på mulige re-
parationer ikke skal gives i selve købssituationen.
Dansk Erhverv anfører, at skemaet i visse tilfælde ikke kan udfyldes før va-
ren er blevet undersøgt i forbrugerens hjem, og at disse tilfælde bør undta-
ges.
Afhjælpningspligt (artikel 5)
Danske Advokater gør opmærksom på, at afhjælpningspligten kan gribe ind
i den ”delikate balance” vedrørende misligholdelsesbeføjelser i købeloven.
Dansk Industri finder det væsentligt, at der kan opkræves betaling for denne
serviceydelse på almindelige markedsvilkår.
Forbrugerrådet Tænk støtter forslaget om afhjælpningspligt, men påpeger
behov for, at prisen er ”rimelig” for at sikre direktivets effektivitet.
Plastic Change, Dansk Affaldsforening, Rådet for Grøn Omstilling og Dan-
marks Naturfredningsforening finder ikke afgrænsningen af produktgrup-
perne i bilag 2 hensigtsmæssig.
Oplysning om afhjælpningspligt (artikel 6)
Plastic Change, Dansk Affaldsforening, Rådet for Grøn Omstilling og Dan-
marks Naturfredningsforening finder det uhensigtsmæssigt, at forbrugeren
selv skal orientere sig i, hvorvidt et konkret produkt giver ret til reparation.
IDA finder det uhensigtsmæssigt, at oplysningen om prisen på mulige repa-
rationer ikke skal gives i selve købssituationen.
Online platform for afhjælpning og varer, der skal renoveres (artikel 7)
Dansk Industri og Dansk Erhverv bemærker, at det kan være svært at ud-
fylde skemaet via platformen uden først at undersøge varen.
Side 15/19
kom (2023) 0155 - Bilag 2: Samlenotat vedr. fælles regler til fremme af afhjælpning af varer (Right to repair-direktivet)
2760898_0016.png
Bilbranchen udtrykker bekymring for, om den nye platform vil udkonkur-
rere eksisterende platforme med lignende løsninger.
Prioritering af afhjælpning som misligholdelsesbeføjelse (artikel 12)
Plastic Change, Dansk Affaldsforening, Rådet for Grøn Omstilling og Dan-
marks Naturfredningsforening påpeger, at producenter kan undgå forplig-
telsen til reparation ved høje reparationspriser, og opfordrer til, at det frem-
går af direktivet, at reparationer skal tilbydes til en rimelig pris.
Dansk Erhverv bemærker, at udgifterne til reparation og omlevering skal
tage udgangspunkt i den enkelte forhandler, da disse kan variere.
Forbrugerrådet Tænk mener, at forbrugerne bør bevare valgfriheden mellem
afhjælpning og omlevering indenfor køberetten.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har foreløbigt været behandlet på i alt 6 møder i Rådets arbejds-
gruppe vedrørende Forbrugerbeskyttelse og -oplysning. Overordnet set har
der blandt medlemsstaterne været støtte til intentionerne bag Kommissio-
nens forslag om fremme af afhjælpning ved reparation af varer, som anses
for et vigtigt redskab til at involvere forbrugerne i den grønne omstilling og
fremme af cirkulær økonomi.
Der er generel enighed om, at forbrugernes manglende viden om reparation
af varer i dag udgør en hindring for anvendelsen heraf. Dette medfører, at
de i tilfælde af en defekt anskaffer sig en ny vare i stedet for at søge repara-
tion. Visse medlemsstater har dog været kritiske over for, om forbrugerne
vil tage ordningen med oplysningsskemaet til sig og dermed, om det vil være
et effektivt redskab. Der er bred enighed om, at direktivforslagets regler om
forbrugeroplysning med fordel kan tænkes sammen med anden EU-lovgiv-
ning, herunder det digitale produktpas i medfør af forslaget om ecodesign-
forordningen.
Der er i overvejende grad enighed om, at muligheden for at anvende repa-
ration bør styrkes på visse områder, men der er uenighed om, hvorvidt dette
må medføre en begrænsning af forbrugernes rettigheder.
Der er bred opbakning til, at håndhævelsen af direktivets regler er op til den
enkelte medlemsstat at fastsætte, herunder påbud, bødestørrelser m.v.
Side 16/19
kom (2023) 0155 - Bilag 2: Samlenotat vedr. fælles regler til fremme af afhjælpning af varer (Right to repair-direktivet)
2760898_0017.png
I forhold til formandskabets kompromisforslag mener visse medlemsstater,
at en fælles EU-onlineplatform for reparationsydelser er en forbedring i for-
hold til det oprindelige forslag, som overlod denne opgave til medlemssta-
terne, mens en række medlemsstater fortsat er kritiske pga. de økonomiske
og administrative byrder forbundet med understøttelse gennem nationale
kontaktpunkter.
Kompromisforslagets del om at indføre en oplysningsforpligtelse om repa-
ration i varedirektivet i stedet for at prioritere reparation frem for omleve-
ring kritiseres af flere medlemsstater, da de enten mener, at oplysningsfor-
pligtelsen ikke vil være et effektivt redskab, eller grundlæggende er imod at
ændre varedirektivet på dette område, idet de nuværende regler findes vel-
fungerende.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv overfor at tilstræbe levetidsforlængelse af produkter
gennem reparation, som bidrager til at nedbringe miljø- og klimabelastning.
Regeringen finder det i den forbindelse vigtigt, at de foreslåede initiativer
indgår i et hensigtsmæssigt samspil med øvrig EU-lovgivning, herunder ud-
kastet til ecodesignforordningen. Regeringen vil arbejde for, at direktivet
ikke pålægger erhvervslivet uproportionale byrder, samtidig med, at der hol-
des fast i et højt niveau af forbruger- og miljøbeskyttelse.
Regeringen ser positivt på direktivforslagets bestemmelser, der skal fremme
forbrugeroplysning om mulighederne for reparation af defekter ved varer.
Disse oplysninger bør gives på en letforståelig, standardiseret og brugbar
måde, herunder i forhold til både indhold og sprog. Regeringen mener, at
dette i højere grad bør sammentænkes med kravet om det digitale produkt-
pas i den kommende ecodesignforordning. Det er herefter præciseret i for-
mandskabets kompromisforslag, at oplysning til forbrugere m.fl. om mulig-
heden for reparation kan gives i det digitale produktpas. Regeringen ser po-
sitivt på dette, idet regeringen mener, at oplysningen i højere grad bør spille
sammen med oplysningskravene i det digitale produktpas i den kommende
ecodesignforordning.
I forhold til de nationale onlineplatforme for udbud af reparation og salg af
renoverede varer finder regeringen det vigtigt, at der er tale om en markeds-
drevet udvikling for derigennem at sikre brugervenlighed. Med kompromis-
forslaget er dette ændret til en EU-platform, som medlemsstaterne skal un-
derstøtte gennem nationale kontaktpunkter for deres respektive markeder.
Side 17/19
kom (2023) 0155 - Bilag 2: Samlenotat vedr. fælles regler til fremme af afhjælpning af varer (Right to repair-direktivet)
2760898_0018.png
Regeringen bakker op om en prioritering af afhjælpning forud for omleve-
ring i det køberetlige hierarki for misligholdelsesbeføjelser, men anser det
fortsat for uklart, hvordan det skal håndteres, hvis en sælger ikke er i stand
til at vurdere omkostningerne tilstrækkeligt præcist til at kunne foretage den
påkrævede sammenligning (mellem omkostninger ved afhjælpning hhv.
omlevering). Med kompromisforslagets oplysningspligt fraviges det oprin-
delige forslags prioritering af afhjælpning forud for omlevering med henblik
på at varetage hensynet til forbrugerens valgfrihed, men efterlader dog visse
uklarheder såsom konsekvenserne af manglende overholdelse, eventuelt til-
syn og hvor konkretiseret et sådan tilbud skal være, som bør afklares.
Regeringen støtter, at fabrikanterne forpligtes til at imødekomme ønsker om
reparation for produkter omfattet af relevant produktspecifik regulering i
medfør af bl.a. ecodesigndirektivet og det foreliggende udkast til ecodesign-
forordningen. Det bør i den forbindelse overvejes, om der er behov for tiltag,
der kan forhindre uproportionalt høje priser på afhjælpning sammenlignet
med prisen på et nyt produkt. Regeringen ser derfor positivt på, at det nu
fremgår af kompromisforslaget, at reparation skal ske til en ”rimelig pris”
og inden for ”rimelig tid” for at sikre anvendelse heraf og dermed direktivets
effektivitet.
Derudover vil regeringen vurdere forbrugernes retsstilling overfor opløste
selskaber for at reducere risikoen for tab af rettigheder for forbrugerne.
Regeringen vil fortsat arbejde for, at reparation prioriteres frem for ombyt-
ning, samt få afklaret de udestående tvivlsspørgsmål under de fortsatte for-
handlinger, navnlig med henblik på at sikre direktivforslagets effektivitet og
for at sikre en fortsat balance mellem hensynene til klima, miljø, erhvervsliv
og forbrugere. Regeringen vil derfor fortsat være opmærksom på at sikre en
hensigtsmæssig balance, så det klimamæssige formål, der ligger bag forsla-
get fastholdes, samtidig med, at virksomheder ikke pålægges uproportionale
byrder, samt at der sikres det bedst mulige samspil med køberetten og reg-
lerne for design og produktion, og at der holdes fast i et højt niveau af for-
brugerbeskyttelse og produktsikkerhed.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har beklageligvis ikke tidligere været forelagt for Folketingets Euro-
paudvalg.
Side 18/19
kom (2023) 0155 - Bilag 2: Samlenotat vedr. fælles regler til fremme af afhjælpning af varer (Right to repair-direktivet)
Der blev oversendt grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
den 1. maj 2023.
Side 19/19