Den 18. april 2024
MIM 55-24
SAMLENOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til Europa Parlamentet og Rådets direktiv om
underbygning og kommunikation af udtrykkelige miljøanprisninger (direktivet om
grønne anprisninger)
KOM (2023) 166
Revideret version af Grund og Nærhedsnotat af den 26. juni 2023. Nye afsnit er markeret med en streg i
margenen.
Resumé
EU-Kommissionen (KOM) har den 22. marts 2023 fremsendt et nyt direktivforslag om underbygning og
kommunikation af udtrykkelige miljøanprisninger (direktivet om grønne anprisninger). Forslaget er
kommet i dansk sprogversion den 26. maj. 2023. Forslaget er fremsat med henblik på at forbedre det indre
marked samt forebygge vildledende grøn markedsføring (greenwashing), når en erhvervsdrivende i sin
markedsføring præsenterer sig selv eller sit produkt som miljø- eller klimamæssigt bedre, end det er. Over
halvdelen (53 pct.) af miljøanprisningerne på det europæiske marked er uklare, vildledende eller
ubegrundede, hvilket har medført, at forbrugertilliden til sådanne anprisninger, herunder miljømærker, er
lav.
Som led i at undgå vildledende grøn markedsføring sætter direktivet krav til underbygning og
kommunikation om frivillige miljøanprisninger i tekstform. Derudover sættes der yderligere krav til
sammenlignende anprisninger, hvor to eller flere erhvervsdrivende eller produkter sammenlignes. Der
introduceres et krav om, at en anprisning skal tredjepartsverificeres, inden den må anvendes på markedet,
og i den forbindelse udstedes en overensstemmelsesattest der beviser, at anprisningerne overholder
reglerne i direktivet. En verificeret anprisning fra én medlemsstat kan anvendes i hele EU jf. princippet om
gensidig anerkendelse.
Med forslaget forbydes, at medlemsstater udvikler nye nationale miljømærkningsordninger, der ikke er
etableret på tidspunktet for direktivets gennemførelse. Det vil være muligt at udvikle private
miljømærkningsordninger, hvis de tilfører ”merværdi” ift. de eksisterende miljømærker.
Miljømærkningsordninger fra tredjelande kan ligeledes blive godkendt til det europæiske marked.
Derudover stilles en række krav om gennemsigtighed til eksisterende miljømærker. Direktivet vil forbyde
miljømærker, der aggregerer flere miljøpåvirkningskategorier med en score eller rating, medmindre de er
vedtaget i EU-regulering.
Regeringen er overordnet positiv over for direktivet, som vil skabe mere lige konkurrence ved at fastsætte
en ramme, der bidrager til mere pålidelige og troværdige miljøanprisninger. Regeringen finder det vigtigt,
at reglerne ikke svækker dansk retstilstand på området. Regeringen bakker op om, at anerkendte og
troværdige nationale- og regionale type I-miljømærker, som Svanemærket fortsat kan eksistere, og vil
arbejde for at verifikationsbyrden for disse mærker nedbringes. Regeringen vil arbejde for, at der kan
udvikles nye miljømærker i det omfang, de bidrager med merværdi. Regeringen finder det vigtigt, at
grønne anprisninger skal verificeres, og vil arbejde for, at grønne anprisninger baseret på klimakreditter