Europaudvalget 2023-24
KOM (2023) 0223 Bilag 2
Offentligt
2872041_0001.png
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
22. maj 2024
2024 - 4704
kirisk
Forslag om omarbejdning af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 469/2009 om det supplerende
beskyttelsescertifikat for lægemidler .......................................... 2
- Nyt forhandlingsoplæg
KOM (2023) 231
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om det
fælles supplerende beskyttelsescertifikat for
plantebeskyttelsesmidler ........................................................... 11
- Nyt forhandlingsoplæg
KOM (2023) 221
Forslag om omarbejdning af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1610/96 om det supplerende
beskyttelsescertifikat for plantebeskyttelsesmidler................... 21
- Nyt forhandlingsoplæg
KOM (2023) 223
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om det
fælles supplerende beskyttelsescertifikat for lægemidler og om
ændring af forordning om (EU) 2017/101, forordning (EF) nr.
1901/2006 og forordning (EU) nr. 608/2013 ............................ 30
- Nyt forhandlingsoplæg
KOM(2023) 222
kom (2023) 0223 - Bilag 2: Samlenotat vedr. supplerende beskyttelsescertifikater for læge- og plantebeskyttelsesmidler
2872041_0002.png
2/40
Forslag om omarbejdning af Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EF) nr. 469/2009 om det supplerende beskyttelsescertifikat for
lægemidler
KOM (2023) 231
Notatet er en opdateret version af grund-og nærhedsnotat af den 21. sep-
tember 2023. Ændringer er markeret med streg i venstre margin (og over-
stregning, hvis slettet).
1. Resumé
Kommissionen har den 26. juli 2023 fremsat forslag om omarbejdning af
Rådets forordning (EF) nr. 469/2009 om det supplerende beskyttelsescer-
tifikat for lægemidler
(SPC).
Forslaget fremsættes parallelt med forslag om omarbejdning af forordning
om supplerende beskyttelsescertifikater for plantebeskyttelsesmidler og er
en del af en større patent-pakke, bestående af forslag om et enhedscertifikat
for lægemidler og plantebeskyttelsesmidler samt yderligere forslag om
tvangslicens og standardessentielle patenter.
Forslaget skal bidrage til gennemførelsen af Kommissionens handlings-
plan for immaterielle rettigheder, der har til formål at hjælpe virksomheder
i EU med at få mest muligt ud af deres opfindelser til gavn for samfundet.
Hovedformålet er at forenkle ansøgningsprocessen for supplerende beskyt-
telsescertifikater (SPC)
som udstedes på baggrund af et europæisk patent
ved at introducere en central
EU-proces
for behandling af
SPC-ansøgnin-
ger, der kan forlænge beskyttelsesperioden for patenter på lægemidler.
Forslaget vil sikre en
ensartet behandling af SPC-ansøgninger på tværs
af EU og
gøre det lettere og billigere at ansøge om SPC i flere lande i EU
samtidig, hvilket skal tilskynde til udvikling af nye lægemidler i EU.
Forslaget indeholder primært ændringer af procesmæssig karakter, og idet
der er tale om en omarbejdning af den nuværende forordning, indeholder
forslaget både en tilpasning af eksisterende bestemmelser samt en række
nye bestemmelser om en centraliseret prøvning. Forslaget lægger bl.a. op
til at oprette en ny central myndighed, der gives kompetence til at foretage
en central prøvelse af ansøgninger om SPC med inddragelse af eksperter
fra de nationale patentmyndigheder, samt indføre nye regler for indsigelse
og appel. Der lægges ikke op til at ændre anvendelsesområdet eller påvirke
kom (2023) 0223 - Bilag 2: Samlenotat vedr. supplerende beskyttelsescertifikater for læge- og plantebeskyttelsesmidler
2872041_0003.png
3/40
de rettigheder, der er forbundet med nationale SPC’er. Forslagets økono-
miske konsekvenser forventes lave og forslaget forventes at medføre æn-
dringer i Bekendtgørelse om patenter og supplerende beskyttelsescertifika-
ter (BEK nr. 2111 af 24/11/2021).
Generelt er regeringen positiv over for forslaget, der skaber større retssik-
kerhed for både innovative virksomheder og generiske producenter ved at
sikre incitament for forskning og udvikling af nye produkter samt hurtig
introduktion af generiske produkter på markedet efter udløb af beskyttel-
sesperioden.
2. Baggrund
Kommissionens forslag om omarbejdning af Europa-Parlaments og Rådets
forordning (EF) nr. 469/2009 om det supplerende beskyttelsescertifikat for
lægemidler er modtaget i dansk sprogversion den 26. juli 2023. Forslaget
fremsættes som ét af flere forslag i en samlet patent-pakke med yderligere
forslag vedrørende supplerende beskyttelsescertifikater til plantebeskyttel-
sesmidler, fælles supplerende beskyttelsescertifikater for lægemidler og
plantebeskyttelsesmidler, standardessentielle patenter og tvangslicens til
krisestyring.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF-artikel 114, stk. 1 og skal be-
handles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF-artikel 294.
Supplerende beskyttelsescertifikater (SPC) er intellektuelle sui generis-ret-
tigheder, der forlænger den 20-årige beskyttelsesperiode for patenter på læ-
gemidler og plantebeskyttelsesmidler med op til 5 år. Det overordnede for-
mål med SPC-beskyttelsen er at kompensere for den manglende effektive
patentbeskyttelse, der opstår som følge af den langvarige, risikable og om-
kostningstunge udviklings- og godkendelsesproces, der gælder for læge-
midler og plantebeskyttelsesmidler.
Et SPC kan udstedes på baggrund af 1.) et nationalt patent, 2.) et eu-
ropæisk patent, som skal valideres i de enkelte medlemsstater, eller 3.)
et europæisk patent med enhedsvirkning, som blev indført i juni 2023
og som har direkte virkning i de 17 medlemsstater, der pt. har tilsluttet
sig ordningen, herunder Danmark. Nationale patenter udstedes af na-
tionale myndigheder og de to sidstnævnte europæiske patenter udste-
des af Den Europæiske Patentmyndighed (EPO), som er en mellem-
statslig organisation. På nuværende tidspunkt skal et SPC dog ansøges
kom (2023) 0223 - Bilag 2: Samlenotat vedr. supplerende beskyttelsescertifikater for læge- og plantebeskyttelsesmidler
2872041_0004.png
4/40
i og udstedes af den enkelte EU-medlemsstat, uanset hvilket af de tre
ovennævnte patenter SPC’et baserer sig på.
Forslaget fremsættes i forlængelse af Kommissionens handlingsplan for
immaterielle rettigheder fra 2020, der bl.a. bygger på en evaluering af sy-
stemet for SPC. Handlingsplanen fremhæver, at det nuværende SPC-sy-
stem lider under fragmenterede nationale processer, der gør det komplekst
og dyrt for virksomheder at ansøge om SPC-beskyttelse
for produkter
der er beskyttet af et europæisk patent. Det
har bl.a. resulteret i,
at der
er truffet
forskellige
afgørelser om SPC-ansøgninger på trods af det er
ansøgt på baggrund af det samme europæiske grundpatent. Det
hæm-
mer retssikkerheden og dermed det indre markeds funktion. National prak-
sis for offentliggørelse varierer samtidig på tværs af EU, hvilket resulterer
i manglende gennemsigtighed. Både Rådet og Europa-Parlamentet har op-
fordret Kommissionen til at rette op på disse fragmenterede processer.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at skabe et mere effektivt og gennemsigtigt system
for SPC’er i EU ved at forenkle og centralisere processen for meddelelse
af SPC. Der lægges ikke op til at ændre anvendelsesområdet eller de rets-
lige procedurer, der gælder for nationale
SPC’er, f.eks. med hensyn til
ugyldighed og håndhævelse.
Forslaget behandles parallelt med forslaget om det supplerende beskyttel-
sescertifikat for plantebeskyttelsesmidler, der særligt adskiller sig fra dette
forslag i forhold til bestemmelserne om markedsføringstilladelse, da der
ikke udstedes markedsføringstilladelser for plantebeskyttelsesmidler cen-
tralt, som ved lægemidler.
Forslaget indfører en ny central procedure for ansøgning om SPC i EU via
en central myndighed. Kommissionen foreslår, at Den Europæiske Unions
Kontor for Intellektuel Ejendomsret (EUIPO) skal fungere som den cen-
trale myndighed, navnlig fordi det er et EU-agentur og en del af EU's rets-
orden. Den centrale myndighed overlader den materielle prøvning af an-
søgningen til et panel. Kommissionen foreslår, at panelet består af et med-
lem fra den centrale myndighed og to kvalificerede eksperter, fra to for-
skellige nationale patentmyndigheder i medlemsstaterne, som har erfaring
med SPC. Panelet afgiver en positiv eller negativ udtalelse om meddelelse
af et nationalt SPC, der er bindende for de nationale patentmyndigheder.
kom (2023) 0223 - Bilag 2: Samlenotat vedr. supplerende beskyttelsescertifikater for læge- og plantebeskyttelsesmidler
2872041_0005.png
5/40
Kommissionen foreslår, at ansøgeren skal kunne indgive en klage, hvis der
er tale om en negativ eller delvist negativ udtalelse, samt at tredjeparter skal
kunne anfægte en positiv - eller delvist positiv - udtalelse ved at indlede en
indsigelsesprocedure under den centrale proces.
Grundpatent og markedsføringstilladelse
Det er en forudsætning for ansøgning om SPC, at lægemidlet er dækket af
et patent
kaldet et grundpatent - og en markedsføringstilladelse.
Kommissionen foreslår, at grundlaget for ansøgninger om SPC, der skal
behandles via den centrale procedure, udelukkende skal baseres på euro-
pæiske patenter, herunder også europæiske patenter med enhedseffekt (et
såkaldt enhedspatent), samt en central udstedt markedsføringstilladelse, der
er godkendt af Det Europæiske Lægemiddelagentur. Dette skal lette den
centrale prøvning, idet et europæisk patent - med få undtagelser - omfatter
identiske patentkrav for alle udpegede lande. Desuden er de fleste læge-
midler, der patenteres i EU, beskyttet af europæiske patenter og en central
markedsføringstilladelse.
Gebyrer
Ansøgningsgebyr og andre gebyrer, såsom gebyrer i forbindelse med ind-
sigelse og klager, skal betales til den centrale myndighed (EUIPO), mens
fornyelsesgebyrer betales til de nationale patentmyndigheder i de med-
lemsstater, hvor SPC er udstedt.
Kommissionen foreslår, at en del af de fornyelsesgebyrer, som de nationale
patentmyndigheder opkræver, bliver overført til den centrale myndighed til
at dække omkostninger i forbindelse med den nye centrale procedure. En
lignende overførsel sker allerede mellem de nationale patentmyndigheder
og Den Europæiske Patentmyndighed (EPO) for så vidt angår fornyelses-
gebyrer for europæiske patenter. De nationale patentmyndigheder, der bi-
drager med nationale eksperter til panelet, der prøver den centrale ansøg-
ning, vil samtidig modtage betaling for deres deltagelse. Det konkrete be-
løb er ikke oplyst på nuværende tidspunkt og gebyrniveauet vil blive fastsat
i en gennemførelsesretsakt.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vedtog den 28. februar 2024 sin betænkning på
Kommissionens forslag ved førstebehandling. Betænkningen blev ved-
taget med 518 stemmer for, 29 imod og 70 undlod at stemme.
kom (2023) 0223 - Bilag 2: Samlenotat vedr. supplerende beskyttelsescertifikater for læge- og plantebeskyttelsesmidler
2872041_0006.png
6/40
Europa-Parlamentet foreslår mindre ændringer, som f.eks. fastsæt-
telse af tidsfrister for behandling og publicering af SPC-ansøgninger,
som ikke fremgår af Kommissionens forslag.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget er baseret på artikel 114, stk. 1, i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde omhandlende det indre marked. Dette er samme
retsgrundlag, som anvendes i forordning (EF) nr. 469/2009 om det supple-
rende beskyttelsescertifikat for lægemidler.
På trods af at reglerne for SPC allerede er harmoniseret, er der stadig til-
fælde, hvor visse medlemsstater har meddelt SPC, alt imens andre med-
lemsstater har afvist tilsvarende ansøgninger eller meddelt SPC med et an-
det anvendelsesområde. Ansøgere står således over for forskellige afgørel-
ser i EU for det samme produkt og må afholde omkostninger til ansøgnin-
ger om og bevarelse af SPC i flere forskellige medlemsstater.
Yderligere tiltag på EU-niveau vil styrke det indre markeds integritet ved
at tilvejebringe en centraliseret, balanceret og gennemsigtig ordning for
SPC i EU og afbøde de negative konsekvenser ved overflødige og potenti-
elt divergerende procedurer, som ansøgerne står over for. Tiltag på EU-
plan vil samtidig sikre et velfungerende indre marked for innovative læge-
midler og plantebeskyttelsesmidler samt gøre det muligt for producenter af
innovative og generiske produkter at drage fordel af en effektiv ramme for
intellektuel ejendomsret.
En EU-dækkende tilgang vil sikre, at de gældende regler og procedurer er
ensartede i hele EU, hvilket sikrer retssikkerhed for alle relevante markeds-
deltagere
samt
nedbringe administrative byrder og omkostninger.
På den baggrund vurderer regeringen, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
EU-forordning om det supplerende beskyttelsescertifikat for lægemidler
(EF) nr. 469/2009 finder direkte anvendelse i Danmark. Forordningen sup-
pleres af Patentloven og Bekendtgørelse om patenter og supplerende be-
skyttelsescertifikater (LBK nr. 90 af 29/01/2019 og BEK nr. 2111 af
24/11/2021) samt Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.
1901/2006 af 12. december 2006 om lægemidler til pædiatrisk brug, der
kan forlænge SPC-beskyttelsen med op til 6 måneder.
kom (2023) 0223 - Bilag 2: Samlenotat vedr. supplerende beskyttelsescertifikater for læge- og plantebeskyttelsesmidler
2872041_0007.png
7/40
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget forventes at medføre ændringer i Bekendtgørelse
om patenter og supplerende beskyttelsescertifikater (BEK nr. 2111 af
24/11/2021).
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Der forventes etableringsomkostninger hos EUIPO for ca. 1,45 mio. euro,
herunder omkostninger til nye digitale systemer. Omkostningerne finansie-
res via EUIPO's akkumulerede budgetoverskud.
Der må ventes afledte statsfinansielle virkninger for de nationale patent-
myndigheder. Danmark modtager omkring 50 ansøgninger om SPC om
året, hvilket forventes at falde betydeligt, da stort set alle ansøgninger ved-
rører europæiske patenter. De mindre gebyrindtægter vente ledsaget af til-
svarende opgavenedgang. Det bemærkes, at afledte nationale udgifter som
følge af EU-retsakter afholdes inden for de berørte ministeriers eksiste-
rende bevillingsramme, jf. budgetvejledningens bestemmelser herom.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) vurderer, at for-
ordningsforslaget medfører administrative konsekvenser for dansk er-
hvervsliv. De administrative konsekvenser består i, at det foreslås at oprette
en centraliseret proces for udstedelse af nationale SPC’er. En central proces
vil medføre administrative lettelser i form af, at ansøgere vil skulle anvende
en fælles ansøgningsprocedure og dermed kun sende én ansøgning. Derud-
over vil der blandt andet være besparelser i forbindelse
med
oversættelser
af ansøgningen.
OBR bemærker, at Kommissionen i artikel 20 bemyndiges til at udstede
gennemførelsesretsakter med det formål, at fastsætte nærmere regler for det
ansøgningsskema, der skal anvendes til at indgive en centraliseret ansøg-
ning. De administrative konsekvenser ved ovenstående kan dog ikke kvan-
tificeres på nuværende tidspunkt. Dette skyldes manglende viden om hvor
mange nuværende og fremtidige nationale
SPC’er ved lægemidler, der
er/vil blive udstedt til danske virksomheder, på tværs af alle medlemsstater.
kom (2023) 0223 - Bilag 2: Samlenotat vedr. supplerende beskyttelsescertifikater for læge- og plantebeskyttelsesmidler
2872041_0008.png
8/40
Ydermere skyldes dette manglende viden om hvordan de konkrete artikler
i forslaget skal udmøntes. OBR vil på den baggrund foretage en nærmere
vurdering af de administrative konsekvenser i forbindelse med høringen af
gennemførelsesretsakterne.
8. Høring
Forslaget blev den
8. august
2023 sendt i høring i EU-specialudvalget for
konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål med frist den 29. august
2023.
Der er modtaget høringssvar fra Dansk Erhverv, Dansk Industri, Industri-
foreningen for Generiske og Biosimilære Lægemidler og Lægemiddelin-
dustriforeningen, der grundlæggende ser positivt på forslaget om at harmo-
nisere processen for meddelelse af supplerende beskyttelsescertifikater i
EU.
Dansk Erhverv (DE) ser positivt på ambitionen om en harmoniseret, cen-
traliseret tilgang til SPC-ansøgning. DE finder det dog problematisk at ind-
sætte en mulighed for indsigelse før bevilling, da det i lande, hvor det tid-
ligere har været muligt, har været forbundet med betydelige forsinkelser.
Samtidig vil muligheden kunne give anledning til misbrug, idet en tredje-
part vil kunne gøre indsigelse før udstedelsen med et formål om, at SPC’en
ikke udstedes før det grundlæggende patent udløber. Denne type misbrug
er set i andre lande med systemer, der ligner det, der beskrives i forordnin-
gen.
DE efterspørger desuden mere klarhed og fastlagte tidslinjer for procedu-
rerne i forordningen. Der er i forordningen derudover ikke klarhed over
sammensætningen af undersøgelses- og klagenævn. Herunder savnes sær-
ligt en gennemgang af kompetencekrav til medlemmer i netop disse nævn
for at sikre optimal og retfærdig undersøgelse. Afslutningsvis mener DE,
at det er problematisk, at der ikke er beskrevet overgangsbestemmelser i
forbindelse med den endelige lukning af de nationale SPC-ruter.
Dansk Industri (DI) ser positivt på oprettelsen af et centralt system for SPC.
DI undrer sig dog over valget af institution for centraliseringen, hvor EU
Kommissionen foreslår EUIPO, som ingen erfaring med patenter har. DI
mener, at EPO vil være mere kompetent til at udføre opgaven. Alternativt,
bør EUIPO i høj grad lade sig konsultere af patenteksperter fra de nationale
kom (2023) 0223 - Bilag 2: Samlenotat vedr. supplerende beskyttelsescertifikater for læge- og plantebeskyttelsesmidler
2872041_0009.png
9/40
medlemsstaters patentkontorer
fra Danmark, Patent -og Varemærkesty-
relsen.
Derudover, er det vigtigt for DI’s medlemmer, at beskyttelsesperi-
oden for SPC’et ikke forkortes i forhold til de nugældende regler.
Endelig,
er DI bekymret for at tillade indsigelser mod udstedelse af et SPC før
SPC’et
er givet, da det kan skabe unødig forsinkelse af udstedelsen. I vær-
ste tilfælde kan det medføre, at grundpatentet udløber, og der dermed er en
periode, hvor opfindelsen ikke er beskyttet.
Industriforeningen for Generiske og Biosimilære Lægemidler (IGL) har
forståelse for behovet for initiativer, der kan løse de nuværende udfordrin-
ger med en fragmenteret gennemførelse på tværs af medlemsstaterne, der
fører til ineffektivitet og mangel på gennemsigtighed og forudsigelighed,
hvilket hæmmer innovatorer og producenter af generiske produkter og i
sidste ende skader patienterne. IGL skal dog samtidig understrege behovet
for en balance, der på den ene side understøtter grundlaget for den nødven-
dige innovation og på den anden side fremmer tilgængeligheden af generi-
ske og biosimilære lægemidler for at sikre tilgængelighed for alle patienter.
Der er behov for den nødvendige kvalitet, ekspertise og transparens i ad-
ministrationen af bestemmelserne, herunder inddragelse af tredjepart (de
generiske og biosimilære virksomheder) i bevillingsfasen. Endelig er det
vigtigt at undgå enhver mulighed for misbrug, herunder fx i form af et ”pa-
tent linkage”,
når et SPC udløber.
Lægemiddelindustriforeningen (Lif) bakker generelt op om målet med en
harmonisering af SPC-forordningerne, herunder en centraliseret procedure
for udstedelse, som vil gøre SPC-beskyttelsen mere gennemsigtig og effek-
tiv. SPC er den sidst udløbende beskyttelse for over halvdelen af innovative
lægemidler i EU, og dermed er det essentielt, at beskyttelsesperioden på
fem år ikke ændres af hensyn til den fremadrettede innovation på lægemid-
delområdet. Muligheden for, at tredje part kan gøre indsigelse forud for
SPC-udstedelsen (pre-grant), er grundlæggende urimelig, unødvendig,
overdrevent bureaukratisk og vil helt sikkert åbne op for misbrug. En sådan
indsigelsesmulighed vil uundgåeligt føre til situationer, hvor et SPC ikke
meddeles i tide, før det underliggende patent udløber.
Lif mener endvidere, at sammensætningen af de foreslåede bedømmelses-
og ankeudvalg/instanser skal vurderes for at sikre optimal og fair undersø-
gelse. Det gælder især krav til de udpegede medlemmers kompetencer. I
betragtning af kompleksiteten af de spørgsmål, der behandles, vil det at
have SPC-eksperter til rådighed, være et nødvendigt skridt på vejen.
kom (2023) 0223 - Bilag 2: Samlenotat vedr. supplerende beskyttelsescertifikater for læge- og plantebeskyttelsesmidler
2872041_0010.png
10/40
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemsstaterne har i forhandlingerne generelt bakket op om harmonise-
ring af SPC. De fleste medlemsstater har udtrykt, at de finder det vigtigt at
EUIPO har de rette kompetencer til at behandle SPC.
De fleste medlems-
stater har derudover udtrykt skepsis over for muligheden for, at tred-
jepart kan gøre indsigelse
før SPC’et er meddelt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter ambitionen om at indføre en central procedure for med-
delelse af supplerende beskyttelsescertifikater for lægemidler i EU.
Regeringen finder generelt, at et effektivt, klart og afbalanceret beskyttel-
sessystem er en afgørende forudsætning for virksomhedernes incitament til
investering i forskning og udvikling af nye innovative produkter i Danmark
og EU.
Regeringen ønsker derfor, at der sikres størst mulig ensartet-
hed i procedure og administrativt setup på tværs af de fire forslag.
Regeringen mener, at en central prøvelsesprocedure vil sikre en ens-
artet behandling af SPC-ansøgninger, samt gøre det lettere og billigere
ansøge om SPC i flere lande. Regeringen ser dog et behov for, at alle
medlemsstater inddrages i prøvelsespanelet, for at sikre en ensartet til-
gang til behandling af SPC-ansøgninger samt opretholdelse af kompe-
tencer på nationalt plan.
Regeringen er skeptisk over for
forslaget om
at indføre en ny proces,
som
vil give tredjepart mulighed
for
at gøre
indsigelse mod SPC’er inden
meddelelse.
Regeringen
er bekymret for, at
det vil kunne blive misbrugt
af konkurrerende virksomheder for at forlænge SPC-ansøgningspro-
cessen. Regeringen mener, at den eksisterende mulighed for tredje-
part at indgive bemærkninger er tilstrækkelig.
Generelt er regeringen positiv over for forslaget, der skaber større retssik-
kerhed for både innovative virksomheder og generiske producenter ved at
sikre incitament for forskning og udvikling af nye produkter samt hurtig
introduktion af generiske produkter på markedet efter udløb af beskyttel-
sesperioden.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
kom (2023) 0223 - Bilag 2: Samlenotat vedr. supplerende beskyttelsescertifikater for læge- og plantebeskyttelsesmidler
2872041_0011.png
11/40
Grund og nærhedsnotat blev oversendt til Folketingets Europaudvalg
den 21. september 2023.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om det fælles
supplerende beskyttelsescertifikat for plantebeskyttelsesmidler
KOM (2023) 221
Notatet er en opdateret version af grund-og nærhedsnotat af den 21. sep-
tember 2023. Ændringer er markeret med streg i venstre margin (og over-
stregning, hvis slettet).
1. Resumé
kom (2023) 0223 - Bilag 2: Samlenotat vedr. supplerende beskyttelsescertifikater for læge- og plantebeskyttelsesmidler
2872041_0012.png
12/40
Kommissionen har den 25. juli 2023 fremsat forslag til forordning om det
fælles supplerende beskyttelsescertifikat
(SPC)
for plantebeskyttelsesmid-
ler.
Forslaget fremsættes parallelt med forslag om det fælles supplerende be-
skyttelsescertifikat for lægemidler og er en del af en samlet patent-pakke
bestående af forslag om en central procedure for supplerende beskyttelses-
certifikater til lægemidler og plantebeskyttelsesmidler samt yderligere for-
slag om tvangslicens og standardessentielle patenter.
Forslagene skal bidrage til gennemførelsen af Kommissionens handlings-
plan for immaterielle rettigheder, der har til formål at hjælpe virksomheder
i EU med at få mest muligt ud af deres opfindelser til gavn for samfundet.
Hovedformålet er at introducere et fælles supplerende beskyttelsescertifi-
kat for plantebeskyttelsesmidler i EU (enhedscertifikat /
SPC),
der knytter
sig til enhedspatentet, der trådte i kraft den 1. juni 2023.
Forslaget skal gøre det muligt at ansøge om et enhedscertifikat for plante-
beskyttelsesmidler baseret på et enhedspatent, hvilket bl.a. skal skabe et
komplet system for enhedspatentet og tilskynde til anvendelsen af enheds-
patenter for plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget indeholder materielle og procesmæssige regler for oprettelse af
og ansøgning om et fælles supplerende beskyttelsescertifikat for plantebe-
skyttelsesmidler. Forslaget
skal ses i sammenhæng med ligeledes frem-
satte
forslag om det supplerende beskyttelsescertifikat for plantebeskyttel-
sesmidler, der introducerer en central proces for behandling af
SPC-an-
søgninger
baseret på et europæisk patent
i EU.
Forslagets økonomiske konsekvenser forventes lave og forslaget kan med-
føre behov for tilpasning af Bekendtgørelse om patenter og supplerende
beskyttelsescertifikater (bkg. nr. 2111 af 24. november 2021).
Generelt er regeringen positiv over for forslaget, der skaber større retssik-
kerhed for både innovative virksomheder og generiske producenter ved at
sikre incitament for forskning og udvikling af nye produkter samt hurtig
introduktion af generiske produkter på markedet efter udløb af beskyttel-
sesperioden.
2. Baggrund
kom (2023) 0223 - Bilag 2: Samlenotat vedr. supplerende beskyttelsescertifikater for læge- og plantebeskyttelsesmidler
2872041_0013.png
13/40
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
det fælles supplerende beskyttelsescertifikat for plantebeskyttelsesmidler
blev modtaget i dansk sprogversion den 25. juli 2023. Forslaget fremsættes
som ét af flere forslag i en samlet patent-pakke med yderligere forslag om
et fælles supplerende beskyttelsescertifikat for lægemidler, omarbejdning
af forordning om supplerende beskyttelsescertifikater for plantebeskyttel-
sesmidler og lægemidler, samt forslag om standardessentielle patenter og
tvangslicens.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF-artikel 118 og skal behandles
efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF-artikel 294.
Supplerende beskyttelsescertifikater (SPC) er intellektuelle sui generis-ret-
tigheder, der forlænger den 20-årige beskyttelsesperiode for patenter på læ-
gemidler og plantebeskyttelsesmidler med op til 5 år. Det overordnede for-
mål med SPC-beskyttelsen er at kompensere for den manglende effektive
patentbeskyttelse, der opstår som følge af en langvarig, risikabel og om-
kostningstung udviklings- og godkendelsesproces for lægemidler eller
plantebeskyttelsesmidler.
Et SPC kan udstedes på baggrund af 1.) et nationalt patent, 2.) et eu-
ropæisk patent, som skal valideres i de enkelte medlemsstater, eller 3.)
et europæisk patent med enhedsvirkning, som blev indført i juni 2023
og som har direkte virkning i de 17 medlemsstater, der pt. har tilsluttet
sig ordningen, herunder Danmark. Nationale patenter udstedes af na-
tionale myndigheder og de to sidstnævnte europæiske patenter udste-
des af Den Europæiske Patentmyndighed (EPO), som er en mellem-
statslig organisation. På nuværende tidspunkt skal et SPC dog ansøges
i og udstedes af den enkelte EU-medlemsstat, uanset hvilket af de tre
ovennævnte patenter SPC’et baserer sig på.
Forslaget fremsættes i forlængelse af Kommissionens handlingsplan for
immaterielle rettigheder fra 2020, der bl.a. bygger på en evaluering af sy-
stemet for SPC. Handlingsplanen fremhæver, at det nuværende SPC-sy-
stem lider under fragmenterede nationale processer, der gør det komplekst
og dyrt for virksomheder at ansøge om SPC-beskyttelse
for produkter,
der er beskyttet af et europæisk patent. Det
har bl.a. resulteret i,
at der
er truffet
forskellige
afgørelser om SPC-ansøgninger på trods af det er
ansøgt på baggrund af det samme europæiske grundpatent. Det
hæm-
mer retssikkerheden og dermed det indre markeds funktion. Derudover er
kom (2023) 0223 - Bilag 2: Samlenotat vedr. supplerende beskyttelsescertifikater for læge- og plantebeskyttelsesmidler
2872041_0014.png
14/40
der behov for at supplere enhedspatentet med et enhedscertifikat,
som
fremsættes for plantebeskyttelsesmidler med dette forslag.
Danmark har tilsluttet sig enhedspatentet, der trådte i kraft den 1. juni 2023.
Enhedspatentet udstedes af EPO, og gør det muligt at opnå beskyttelse i
alle medlemslande, der har tilsluttet sig ordningen (pt. 17 lande), med én
ansøgning. Enhedspatentet adskiller sig fra det traditionelle europæiske pa-
tent, ved at patentet får direkte virkning i de lande, der har tilsluttet sig
ordningen, mod det traditionelle europæiske patent, der efter udstedelse af
EPO, skal gøres gyldigt i hvert af de lande, hvor patentet skal gælde.
Et enhedspatent kan med det nuværende system forlænges med et nationalt
SPC i de lande, der har tilsluttet sig enhedspatentet. Denne tilgang er ikke
optimal, idet den ensartede beskyttelse, som enhedspatentet giver, risikerer
at blive suppleret
af forskellige nationale SPC’er.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at skabe et mere effektivt og gennemsigtigt system
for supplerende beskyttelsescertifikater i EU samt fuldende enhedspatentet
med et enhedscertifikat for plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget behandles parallelt med forslaget om det fælles supplerende be-
skyttelsescertifikat for lægemidler, der indeholder mindre forskelle med
hensyn til betingelserne for ansøgning og udstedelse, der særligt knytter sig
til markedsføringstilladelsen.
Forslaget indfører et enhedscertifikat for plantebeskyttelsesmidler,
som
kan
ansøges
på grundlag af et enhedspatent
og ansøgte markedsførelses-
tilladelser i alle medlemsstater, som har tilsluttet sig enhedspatentet.
Enhedscertifikatet meddeles først, når der foreligger godkendte mar-
kedsførelsestilladelser i alle 17 medlemsstater, som p.t. har indført en-
hedspatentet.
De centrale materielle bestemmelser i denne forordning er
de samme som de eksisterende bestemmelser for meddelelse af SPC, hvil-
ket sikrer konsekvens på tværs af de fire forordningsforslag vedrørende
SPC.
Ansøgning og prøvelse af et enhedscertifikat følger den samme centrale
prøvelsesprocedure, der gælder for de centrale ansøgninger om SPC, som
defineret i forslag COM(2023)223. Det betyder, at ansøger kan indgive én
kom (2023) 0223 - Bilag 2: Samlenotat vedr. supplerende beskyttelsescertifikater for læge- og plantebeskyttelsesmidler
2872041_0015.png
15/40
ansøgning til den centrale myndighed, der herefter underkastes en central
prøvning af et ekspertpanel, der afgiver en negativ eller positiv udtalelse
om meddelelse af et enhedscertifikat. Kommissionen foreslår, at EUIPO
skal fungere som den centrale myndighed, navnlig fordi det er et EU-agen-
tur og dermed en del af EU’s retsorden.
Kommissionen foreslår, at ansøger skal have mulighed for at indgive en
”kombineret” ansøgning om SPC, hvor ansøger anmoder om meddelelse af
både et enhedscertifikat og SPC for de lande, der ikke har tilsluttet sig en-
hedspatent-ordningen.
Kommissionen foreslår, at ansøgeren skal kunne indgive en klage, hvis der
er tale om en negativ eller delvist negativ udtalelse, samt at tredjeparter skal
kunne anfægte en positiv - eller delvist positiv - udtalelse ved at indlede en
indsigelsesprocedure.
Markedsføringstilladelse
Det er en forudsætning for ansøgning om et enhedscertifikat, at plantebe-
skyttelsesmidlet er dækket af et enhedspatent og en markedsføringstilla-
delse.
Kommissionen foreslår - i modsætning til forslag om et enhedscertifikat
for lægemidler - at tillade anvendelsen af nationale markedsføringstilladel-
ser som grundlag for udstedelse af enhedscertifikater til plantebeskyttelses-
midler.
Markedsføringstilladelser til plantebeskyttelsesmidler udstedes ofte på for-
skellige datoer i forskellige medlemsstater, hvilket medfører en risiko for,
at der på datoen for indgivelse af en ansøgning om enhedscertifikat, kun er
udstedt tilladelser i nogle af de medlemsstater, der er med i enhedspatentet.
Kommissionen foreslår derfor, at en ansøgning om enhedscertifikat kan
indgives, når der er ansøgt om markedsføringstilladelser i alle de lande, der
er med i enhedspatentet, og at én af disse markedsføringstilladelser er ud-
stedt på ansøgningstidspunktet.
Gebyrer
Alle gebyrer betales til den centrale myndighed. Kommissionen foreslår, at
en brøkdel af fornyelsesgebyrerne bliver overført til de nationale patent-
myndigheder i de medlemsstater, der har tilsluttet enhedspatentet. De nati-
onale patentmyndigheder, der bidrager med nationale eksperter til panelet,
kom (2023) 0223 - Bilag 2: Samlenotat vedr. supplerende beskyttelsescertifikater for læge- og plantebeskyttelsesmidler
2872041_0016.png
16/40
vil samtidig modtage passende betaling for deres deltagelse. Gebyrniveau
vil blive fastsat i en gennemførelsesretsakt.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vedtog den 28. februar 2024 sin betænkning på
Kommissionens forslag ved førstebehandling. Betænkningen blev ved-
taget med 406 stemmer for, 192 imod og 9 der undlod at stemme.
Europa-Parlamentet foreslår bl.a. at et enhedscertifikat for plantebe-
skyttelsesmidler skal kunne tildeles, hvis der som minimum foreligger
en markedsførelsestilladelse i en medlemsstat, hvor enhedspatentet
gælder.
5. Nærhedsprincippet
Nærværende forslag er baseret på artikel 118 i traktaten om Den Europæi-
ske Unions funktionsmåde (TEUF), som er den eneste traktatbestemmelse,
der egner sig til at indføre fælles intellektuelle ejendomsrettigheder, da den
muliggør foranstaltninger til indførelse af europæiske intellektuelle ejen-
domsrettigheder med henblik på at sikre en ensartet beskyttelse af intellek-
tuelle ejendomsrettigheder i Unionen samt indførelse af centraliserede til-
ladelses-, koordinations- og kontrolordninger på EU-niveau.
TEUF-artikel 118 udgør et udtrykkeligt retsgrundlag for intellektuelle ejen-
domsrettigheder i hele EU. Den er også retsgrundlaget for Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning (EU) nr. 1257/2012 af 17. december 2012
om gennemførelse af et forstærket samarbejde om indførelse af enhedspa-
tentbeskyttelse.
Der er behov for handling på EU-plan for at skabe et enhedscertifikat. Na-
tional lovgivning kan ikke nå dette mål, da den ikke er i stand til at sikre
ensartet beskyttelse. En EU-dækkende tilgang vil derimod sikre, at de gæl-
dende regler og procedurer er konsekvente for de medlemsstater, der har
tilsluttet enhedspatentsystemet, hvilket sikrer retssikkerheden for alle rele-
vante markedsdeltagere. Dertil kommer, at det fælles supplerende beskyt-
telsescertifikat er en selvstændig intellektuel ejendomsrettighed, som gæl-
der uafhængigt af de nationale systemer og dette initiativ går dermed ikke
gå ud over, hvad der er nødvendigt for at nå de fastsatte mål.
Anvendelsesområdet er begrænset til de områder, hvor medlemsstaterne
ikke selv kan skabe tilstrækkelige resultater, og hvor EU-tiltag vil skabe
kom (2023) 0223 - Bilag 2: Samlenotat vedr. supplerende beskyttelsescertifikater for læge- og plantebeskyttelsesmidler
2872041_0017.png
17/40
bedre resultater,
som
f.eks. med hensyn til ensartede afgørelser om ansøg-
ninger om supplerende beskyttelsescertifikater, hvilket vil nedbringe admi-
nistrative byrder og omkostninger og øge gennemsigtigheden og retssik-
kerheden.
På den baggrund vurderer regeringen, at nærhedsprincippet er overholdt.
6.
Gældende dansk ret
Reglerne om supplerende beskyttelsescertifikater i EU er harmoniseret ved
forordning (EF) nr. 1610/96. Enhedscertifikatet for plantebeskyttelsesmid-
ler er en ny rettighed, som søges på grundlag af et enhedspatent.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget kan medføre behov for tilpasning af Bekendtgø-
relse om patenter og supplerende beskyttelsescertifikater (bkg. nr. 2111 af
24. november 2021).
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Der forventes etableringsomkostninger hos EUIPO for ca. 1,45 mio. euro,
herunder omkostninger til nye digitale systemer. Omkostningerne finansie-
res via EUIPO's akkumulerede budgetoverskud.
Der må ventes afledte statsfinansielle virkninger for de nationale patent-
myndigheder. Danmark modtager omkring 50 ansøgninger om SPC om
året, hvilket forventes at falde betydeligt, da stort set alle ansøgninger ved-
rører europæiske patenter. De mindre gebyrindtægter vente ledsaget af til-
svarende opgavenedgang. Det bemærkes, at afledte nationale udgifter som
følge af EU-retsakter afholdes inden for de berørte ministeriers eksiste-
rende bevillingsramme, jf. budgetvejledningens bestemmelser herom.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) vurderer, at for-
ordningsforslaget medfører administrative konsekvenser for dansk er-
hvervsliv. Oprettelsen af et enheds-SPC vil medføre administrative lettel-
ser, idet der sker en samlet prøvelse og meddelelse af SPC med en ensartet
retsvirkning i de medlemsstater, der har tilsluttet sig enhedspatentsystemet.
kom (2023) 0223 - Bilag 2: Samlenotat vedr. supplerende beskyttelsescertifikater for læge- og plantebeskyttelsesmidler
2872041_0018.png
18/40
Dermed skal indehaveren af et enhedspatent ikke længere ansøge om et
nationalt SPC i hver enkel medlemsstat hvori dette ønskes.
OBR bemærker, at Kommissionen i artikel 9 bemyndiges til at udstede gen-
nemførelsesretsakter med det formål, at fastsætte regler for den ansøg-
ningsformular, der skal anvendes til ansøgning om et enheds-SPC. De ad-
ministrative konsekvenser ved hertil kan dog ikke kvantificeres på nuvæ-
rende tidspunkt. Dette skyldes manglende viden om antallet af nuværende
og fremtidige danske enhedspatenter på plantebeskyttelsesmidler, hvortil
det fælles supplerende beskyttelsescertifikat (enheds-SPC) tilknyttes, samt
hvor mange af disse hvortil der vil ansøges om et enheds-SPC. Ydermere
skyldes dette manglende viden om hvordan de konkrete artikler i forslaget
skal udmøntes. OBR vil på den baggrund foretage en nærmere vurdering
af de administrative konsekvenser i forbindelse med høringen af gennem-
førelsesretsakterne.
8. Høring
Forslaget er den
8. august
2023 sendt i høring i EU-specialudvalget for
konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål med frist den 29. august
2023.
Der er modtaget høringssvar fra Dansk Erhverv, Dansk Industri og Dansk
Planteværn, der grundlæggende ser positivt på forslaget om at oprette et
enhedscertifikat.
Dansk Erhverv (DE) støtter forslaget om et SPC-enhedscertifikat, men fin-
der det ikke hensigtsmæssigt, at muligheden for at ansøge om og opnå et
enheds-SPC er betinget af, at virksomheden har en markedsføringstilla-
delse (eller har ansøgt om en sådan) i samtlige deltagende lande. F.eks. vil
det for en række planteværnsprodukter
såvel biologiske som syntetiske
midler - ikke være relevant at besidde en markedsføringstilladelse / god-
kendelse til markedsføring bredt, da produktet er målrettet enten afgrøder,
som alene dyrkes i visse lande, eller skadevoldere, som ikke har en generel
udbredelse i Europa.
kom (2023) 0223 - Bilag 2: Samlenotat vedr. supplerende beskyttelsescertifikater for læge- og plantebeskyttelsesmidler
2872041_0019.png
19/40
DE er samtidig forbeholden ved at kompetencen overføres til EUIPO, der
ikke i dag har kompetence på dette område. Vi foretrækker således, at sags-
behandlingen varetages af EPO og medlemslandene i forening. Alternativt
gennem en lang overgangsordning, hvor kompetenceopbygningen hos
EUIPO funderes på kompetencer fra de medlemslande, der i dag behandler
flest ansøgninger.
Dansk Industri (DI) støtter op om oprettelsen af et enhedscertifikat med
direkte virkning i de medlemslande, der har tilsluttet sig enhedspatentsy-
stemet. DI mener, at forslaget bør træde i kraft så hurtigt som muligt, for at
reducere perioden med usikkerhed mellem ikrafttrædelsen af enheds-pa-
tentsystemet og tilgængeligheden af et enhedscertifikat.
Dansk Planteværn (DP) støtter tiltag, der kan gøre patentsystemet smidi-
gere og billigere at anvende for brugerne, så længe det ikke går ud over
kvaliteten. DP støtter forslaget om et SPC enhedscertifikat, men finder det
hverken nødvendigt eller hensigtsmæssigt at muligheden for at ansøge om,
og opnå, et enheds-SPC er betinget af, at virksomheden har markedsfø-
ringstilladelse (eller har ansøgt om en sådan) i samtlige deltagende lande.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Generelt er der opbakning til indførelsen af et enhedscertifikat blandt de
medlemslande, der er med i enhedspatentsystemet.
De fleste medlemssta-
ter har dog udtrykt skepsis over for muligheden for, at tredjepart kan
gøre indsigelse før SPC’et er meddelt. Flere medlemsstater bakker
desuden op om, at prøvningspanelet består af alle medlemsstater, frem
for to, som foreslået af Kommissionen. Flere medlemsstater bakker li-
geledes op om, at det foreslåede krav om, at der skal foreligge en mar-
kedsførelsestilladelse i alle medlemsstater der har tilsluttet sig enheds-
patentet
inden SPC’et gælder, bør ændres.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter indførelsen af et enhedscertifikat for plantebeskyttelses-
midler, der skal supplere enhedspatentet, der trådte i kraft den 1. juni 2023.
Regeringen finder generelt, at et effektivt, klart og afbalanceret beskyttel-
sessystem er en afgørende forudsætning for virksomhedernes incitament til
investering i forskning og udvikling af nye innovative produkter i Danmark
kom (2023) 0223 - Bilag 2: Samlenotat vedr. supplerende beskyttelsescertifikater for læge- og plantebeskyttelsesmidler
2872041_0020.png
20/40
og EU.
Regeringen ønsker derfor, at der sikres størst mulig ensartet-
hed i procedurer og administrativt setup på tværs af de fire SPC-for-
slag.
Regeringen finder at enhedscertifikatet vil skabe et mere effektivt og at-
traktivt enhedspatentsystem ved at mindske de administrative byrder og
omkostninger, der er forbundet med det nuværende system med særskilte
ansøgninger til de medlemsstater, der er med i enhedspatentet. Indførelsen
af et enhedscertifikat vil samtidig skabe større retssikkerhed ved at fjerne
risikoen for divergerende afgørelser i de medlemslande, der har tiltrådt en-
hedspatentet.
Regeringen ser dog et behov for, at alle medlemsstater
inddrages i prøvelsespanelet, for at sikre en ensartet tilgang til behand-
ling af SPC-ansøgninger samt opretholdelse af kompetencer på natio-
nalt plan.
Regeringen er skeptisk over for
forslaget om
at indføre en ny proces,
som
vil give tredjepart mulighed
for
at gøre
indsigelse mod SPC’er inden
meddelelse.
Regeringen
er bekymret for, at
det vil kunne blive misbrugt
af konkurrerende virksomheder for at forlænge processen for SPC-
ansøgninger. Regeringen mener, at den eksisterende mulighed for
tredjepart til at indgive bemærkninger er tilstrækkelig.
Regeringen mener, at kravet om at der skal foreligge en markedsførel-
sestilladelse i alle medlemsstater der har tilsluttet sig enhedspatentet
før et enhedscertifikat for plantebeskyttelsesmidler kan tildeles, bør
genovervejes.
Generelt er regeringen dog positiv over for forslaget, der skaber større rets-
sikkerhed for både innovative virksomheder og generiske producenter ved
at sikre incitament for forskning og udvikling af nye produkter samt hurtig
introduktion af generiske produkter på markedet efter udløb af beskyttel-
sesperioden.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Grund og nærhedsnotat blev oversendt til Folketingets Europaudvalg
den 21. september 2023.
kom (2023) 0223 - Bilag 2: Samlenotat vedr. supplerende beskyttelsescertifikater for læge- og plantebeskyttelsesmidler
2872041_0021.png
21/40
Forslag om omarbejdning af Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EF) nr. 1610/96 om det supplerende beskyttelsescertifikat for
plantebeskyttelsesmidler
KOM (2023) 223
Notatet er en opdateret version af grund-og nærhedsnotat af den 21. sep-
tember 2023. Ændringer er markeret med streg i venstre margin (og over-
stregning, hvis slettet).
1.
Resumé
kom (2023) 0223 - Bilag 2: Samlenotat vedr. supplerende beskyttelsescertifikater for læge- og plantebeskyttelsesmidler
2872041_0022.png
22/40
Kommissionen har den 25. juli 2023 fremsat forslag om omarbejdning af
Rådets forordning (EF) nr. 1610/96 om det supplerende beskyttelsescerti-
fikat for plantebeskyttelsesmidler
(SPC).
Forslaget fremsættes parallelt med forslag om supplerende beskyttelses-
certifikater for lægemidler og er en del af en større patent-pakke bestående
af forslag om et enhedscertifikat for lægemidler og plantebeskyttelsesmid-
ler samt yderligere forslag om tvangslicens og standardessentielle paten-
ter.
Forslaget skal bidrage til gennemførelsen af Kommissionens handlings-
plan for immaterielle rettigheder, der har til formål at hjælpe virksomheder
i EU med at få mest muligt ud af deres opfindelser til gavn for samfundet.
Hovedformålet er at forenkle ansøgningsprocessen for supplerende beskyt-
telsescertifikater (SPC)
som udstedes på baggrund af et europæisk patent
ved at introducere en central
EU-proces
for behandling af SPC-ansøgnin-
ger,
der kan forlænge beskyttelsesperioden for patenter på plantebeskyttel-
sesmidler. Forslaget vil
sikre en ensartet behandling af SPC-ansøgninger
på tværs af EU og
gøre det lettere og billigere at ansøge om SPC i flere
lande i EU samtidig, hvilket skal tilskynde til udvikling af nye plantebeskyt-
telsesmidler i EU.
Forslaget indeholder primært processuelle ændringer, og idet der er tale
om en omarbejdning af den nuværende forordning, indeholder forslaget
både en tilpasning af eksisterende bestemmelser samt en række nye bestem-
melser om en central prøvning. Forslaget lægger bl.a. op til at oprette en
ny central myndighed, der gives kompetence til at foretage en central prø-
velse af ansøgninger om SPC med inddragelse af eksperter fra de nationale
patentmyndigheder, samt indføre nye regler for indsigelse og appel. Der
lægges ikke op til at ændre anvendelsesområdet eller påvirke de rettighe-
der, der er forbundet med nationale SPC’er.
Forslagets økonomiske kon-
sekvenser forventes lave og forslaget forventes at medføre ændringer i Be-
kendtgørelse om patenter og supplerende beskyttelsescertifikater (BEK nr.
2111 af 24/11/2021).
Generelt er regeringen positiv over for forslaget, der skaber større retssik-
kerhed for både innovative virksomheder og generiske producenter ved at
sikre incitament for forskning og udvikling af nye produkter samt hurtig
introduktion af generiske produkter på markedet efter udløb af beskyttel-
sesperioden.
kom (2023) 0223 - Bilag 2: Samlenotat vedr. supplerende beskyttelsescertifikater for læge- og plantebeskyttelsesmidler
2872041_0023.png
23/40
2.
Baggrund
Kommissionens forslag om omarbejdning af Europa-Parlaments og Rådets
forordning (EF) nr. 1610/96 om det supplerende beskyttelsescertifikat for
plantebeskyttelsesmidler er modtaget i dansk sprogversion den 25. juli
2023. Forslaget fremsættes som ét af flere forslag i en samlet patent-pakke
med yderligere forslag vedrørende supplerende beskyttelsescertifikater til
lægemidler, fælles supplerende beskyttelsescertifikater for lægemidler og
plantebeskyttelsesmidler, standardessentielle patenter og tvangslicens til
krisestyring.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF-artikel 114, stk. 1 og skal be-
handles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF-artikel 294.
Supplerende beskyttelsescertifikater (SPC) er intellektuelle sui generis-ret-
tigheder, der forlænger den 20-årige beskyttelsesperiode for patenter på læ-
gemidler og plantebeskyttelsesmidler med op til 5 år. Det overordnede for-
mål med SPC-beskyttelsen er at kompensere for den manglende effektive
patentbeskyttelse, der opstår som følge af den langvarige, risikable og om-
kostningstunge udviklings- og godkendelsesproces, der gælder for læge-
midler og plantebeskyttelsesmidler.
Et SPC kan udstedes på baggrund af 1.) et nationalt patent, 2.) et eu-
ropæisk patent, som skal valideres i de enkelte medlemsstater, eller 3.)
et europæisk patent med enhedsvirkning, som blev indført i juni 2023
og som har direkte virkning i de 17 medlemsstater, der pt. har tilsluttet
sig ordningen, herunder Danmark. Nationale patenter udstedes af na-
tionale myndigheder og de to sidstnævnte europæiske patenter udste-
des af Den Europæiske Patentmyndighed (EPO), som er en mellem-
statslig organisation. På nuværende tidspunkt skal et SPC dog ansøges
i og udstedes af den enkelte EU-medlemsstat, uanset hvilket af de tre
ovennævnte patenter SPC’et baserer sig på.
Forslaget fremsættes i forlængelse af Kommissionens handlingsplan for
immaterielle rettigheder fra 2020, der bl.a. bygger på en evaluering af sy-
stemet for SPC. Handlingsplanen fremhæver, at det nuværende SPC-sy-
stem lider under fragmenterede nationale processer, der gør det komplekst
og dyrt for virksomheder at ansøge om SPC-beskyttelse
for produkter der
er beskyttet af et europæisk patent. Det
har bl.a. resulteret i,
at der er
truffet forskellige afgørelser om SPC-ansøgninger på trods af det er
ansøgt på baggrund af det samme europæiske grundpatent. Det
hæm-
kom (2023) 0223 - Bilag 2: Samlenotat vedr. supplerende beskyttelsescertifikater for læge- og plantebeskyttelsesmidler
2872041_0024.png
24/40
mer retssikkerheden og dermed det indre markeds funktion. National prak-
sis for offentliggørelse varierer samtidig på tværs af EU, hvilket resulterer
i manglende gennemsigtighed. Både Rådet og Europa-Parlamentet har op-
fordret Kommissionen til at rette op på disse fragmenterede processer.
3.
Formål og indhold
Forslaget har til formål at skabe et mere effektivt og gennemsigtigt system
for SPC’er i EU ved at forenkle og centralisere processen for meddelelse
af SPC. Der lægges ikke op til at ændre anvendelsesområdet eller de rets-
lige procedurer, der gælder for nationale SPC’er, f.eks. med hensyn til
ugyldighed og håndhævelse.
Forslaget behandles parallelt med forslaget om det supplerende beskyttel-
sescertifikat for lægemidler, der adskiller sig fra dette forslag i forhold til
bestemmelserne om markedsføringstilladelse.
For
lægemidler udstedes
der
en central markedsføringstilladelse fra det Europæiske Lægemiddelagen-
tur,
hvorimod der for plantebeskyttelsesmidler findes et zonebaseret
system og der udstedes nationale markedsførelsestilladelser.
Forslaget indfører en ny central proces for ansøgning om SPC i EU via en
central myndighed. Kommissionen foreslår, at Den Europæiske Unions
Kontor for Intellektuel Ejendomsret (EUIPO) skal fungere som den cen-
trale myndighed, navnlig fordi det er et EU-agentur
og en del af EU’s rets-
orden. Den centrale myndighed overlader den materielle prøvning af an-
søgningen til et panel. Kommissionen foreslår, at panelet består af et med-
lem fra den centrale myndighed og to kvalificerede eksperter, fra to for-
skellige nationale patentmyndigheder i medlemsstaterne, som har erfaring
med SPC. Panelet afgiver en positiv eller negativ udtalelse om meddelelse
af et nationalt SPC, der er bindende for de nationale patentmyndigheder.
Kommissionen foreslår, at ansøgeren skal kunne indgive en klage, hvis der
er tale om en negativ eller delvist negativ udtalelse, samt at tredjeparter skal
kunne anfægte en positiv
eller delvist positiv
udtalelse ved at indlede
en indsigelsesprocedure under den centrale proces.
Grundpatent og markedsføringstilladelse
Det er en forudsætning for ansøgning om SPC, at plantebeskyttelsesmidlet
er dækket af et patent
kaldet et grundpatent
og en markedsføringstilla-
delse.
kom (2023) 0223 - Bilag 2: Samlenotat vedr. supplerende beskyttelsescertifikater for læge- og plantebeskyttelsesmidler
2872041_0025.png
25/40
Kommissionen foreslår, at grundlaget for ansøgninger om SPC, der skal
behandles via den centrale procedure, udelukkende skal baseres på euro-
pæiske patenter, herunder også europæiske patenter med enhedseffekt (et
såkaldt enhedspatent). Dette skal lette den centrale prøvning, idet et euro-
pæisk patent
med få undtagelser
omfatter identiske patentkrav for alle
udpegede lande. Desuden er de fleste opfindelser, som patenteres i EU, be-
skyttet af europæiske patenter.
Der findes ikke en centralt udstedt markedsføringstilladelse for plantebe-
skyttelsesmidler, som for lægemidler. Kommissionen foreslår derfor at til-
lade anvendelsen af nationale markedsføringstilladelser som grundlag for
udstedelse af certifikater til plantebeskyttelsesmidler under den centralise-
rede procedure.
Markedsføringstilladelser til plantebeskyttelsesmidler udstedes ofte på for-
skellige datoer i forskellige medlemsstater, hvilket medfører en risiko for,
at der på datoen for indgivelse af en centraliseret ansøgning, kun er udstedt
tilladelser i nogle af de udpegede medlemsstater. Kommissionen foreslår
derfor, at en central ansøgning om SPC for et plantebeskyttelsesmiddel kan
indgives, når der er ansøgt om markedsføringstilladelser i hver af de udpe-
gede medlemsstater, og én af disse markedsføringstilladelser er udstedt på
ansøgningstidspunktet.
Gebyrer
Ansøgningsgebyr og andre gebyrer, såsom gebyrer i forbindelse med ind-
sigelse og klager, skal betales til den centrale myndighed, mens fornyelses-
gebyrer betales til de nationale patentmyndigheder i de medlemsstater, hvor
certifikatet er udstedt.
Kommissionen foreslår, at en del af de fornyelsesgebyrer, som de nationale
patentmyndigheder opkræver, bliver overført til den centrale myndighed til
at dække omkostninger i forbindelse med den nye centrale procedure. En
lignende overførsel sker allerede mellem de nationale patentmyndigheder
og Den Europæiske Patentmyndighed (EPO) for så vidt angår fornyelses-
gebyrer for europæiske patenter. De nationale patentmyndigheder, der bi-
drager med nationale eksperter til panelet, der prøver den centrale ansøg-
ning, vil samtidig modtage passende betaling for deres deltagelse. Det kon-
krete beløb er ikke oplyst på nuværende tidspunkt og gebyrniveauet vil
blive fastsat i en gennemførelsesretsakt. Det bemærkes, at afledte nationale
kom (2023) 0223 - Bilag 2: Samlenotat vedr. supplerende beskyttelsescertifikater for læge- og plantebeskyttelsesmidler
2872041_0026.png
26/40
udgifter som følge af EU-retsakter afholdes inden for de berørte ministeri-
ers eksisterende bevillingsramme, jf. budgetvejledningens bestemmelser
herom.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vedtog den 28. februar 2024 sin betænkning på
Kommissionens forslag ved førstebehandling. Betænkningen blev
vedtaget med 523 stemmer for, 26 imod og 69 undlod at stemme.
Europa-Parlamentet foreslår mindre ændringer, som f.eks. at indsi-
gelsesprocessen gøres mere transparent og tydelig, end hvad foreslået
af Kommissionen.
5.
Nærhedsprincippet
Forslaget er baseret på artikel 114, stk. 1, i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde omhandlende det indre marked. Dette er samme
retsgrundlag, som anvendes i forordning (EF) nr. 1610/96 om det supple-
rende beskyttelsescertifikat for plantebeskyttelsesmidler.
På trods af at reglerne for SPC allerede er harmoniseret, er der stadig til-
fælde, hvor visse medlemsstater har meddelt SPC, alt imens andre med-
lemsstater har afvist tilsvarende ansøgninger eller meddelt SPC med et an-
det anvendelsesområde. Ansøgere står således over for forskellige afgørel-
ser i EU for det samme produkt og må afholde omkostninger til ansøgnin-
ger om og bevarelse af SPC i flere forskellige medlemsstater.
Yderligere tiltag på EU-niveau vil styrke det indre markeds integritet ved
at tilvejebringe en centraliseret, balanceret og gennemsigtig ordning for
SPC i EU og afbøde de negative konsekvenser ved overflødige og potenti-
elt divergerende procedurer, som ansøgerne står over for. Tiltag på EU-
plan vil samtidig sikre et velfungerende indre marked for innovative læge-
midler og plantebeskyttelsesmidler samt gøre det muligt for producenter af
innovative og generiske produkter at drage fordel af en effektiv ramme for
intellektuel ejendomsret.
En EU-dækkende tilgang vil sikre, at de gældende regler og procedurer er
ensartede i hele EU, hvilket sikrer retssikkerhed for alle relevante markeds-
deltagere
samt
nedbringe administrative byrder og omkostninger.
På den baggrund vurderer regeringen, at nærhedsprincippet er overholdt.
kom (2023) 0223 - Bilag 2: Samlenotat vedr. supplerende beskyttelsescertifikater for læge- og plantebeskyttelsesmidler
2872041_0027.png
27/40
6.
Gældende dansk ret
EU-forordningen om det supplerende beskyttelsescertifikater for plantebe-
skyttelsesmidler finder direkte anvendelse i Danmark (Forordning (EF) nr.
1610/96). Forordningen suppleres af Patentloven og Bekendtgørelse om
patenter og supplerende beskyttelsescertifikater (BEK nr. 2111 af
24/11/2021).
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget forventes at medføre ændringer i Bekendtgørelse
om patenter og supplerende beskyttelsescertifikater (BEK nr. 2111 af
24/11/2021).
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Der forventes etableringsomkostninger hos EUIPO for ca. 1,45 mio. euro,
herunder omkostninger til nye digitale systemer. Omkostningerne finansie-
res via EUIPO's akkumulerede budgetoverskud.
Der må ventes afledte statsfinansielle virkninger for de nationale patent-
myndigheder. Danmark modtager omkring 50 ansøgninger om SPC om
året, hvilket forventes at falde betydeligt, da stort set alle ansøgninger ved-
rører europæiske patenter. De mindre gebyrindtægter vente ledsaget af til-
svarende opgavenedgang. Det bemærkes, at afledte nationale udgifter som
følge af EU-retsakter afholdes inden for de berørte ministeriers eksiste-
rende bevillingsramme, jf. budgetvejledningens bestemmelser herom.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) vurderer, at for-
ordningsforslaget medfører administrative konsekvenser for dansk er-
hvervsliv.
De administrative konsekvenser består i, at det foreslås at oprette en cen-
traliseret proces for udstedelse af nationale SPC’er. En central proces vil
medføre administrative lettelser i form af, at ansøgere vil skulle anvende
kom (2023) 0223 - Bilag 2: Samlenotat vedr. supplerende beskyttelsescertifikater for læge- og plantebeskyttelsesmidler
2872041_0028.png
28/40
en fælles ansøgningsprocedure og dermed kun sende én ansøgning. Derud-
over vil der blandt andet være besparelser i forbindelse
med
oversættelser
af ansøgningen.
OBR bemærker, at Kommissionen i artikel 20 bemyndiges til at udstede
gennemførelsesretsakter med det formål, at fastsætte nærmere regler for det
ansøgningsskema, der skal anvendes til at indgive en centraliseret ansøg-
ning. De administrative konsekvenser ved ovenstående kan dog ikke kvan-
tificeres på nuværende tidspunkt. Dette skyldes manglende viden om hvor
mange nuværende og fremtidige
nationale SPC’er ved lægemidler, der
er/vil blive udstedt til danske virksomheder, på tværs af alle medlemsstater.
Ydermere skyldes dette manglende viden om hvordan de konkrete artikler
i forslaget skal udmøntes. OBR vil på den baggrund foretage en nærmere
vurdering af de administrative konsekvenser i forbindelse med høringen af
gennemførelsesretsakterne.
8.
Høring
Forslaget blev den
8. august 2023
sendt i høring i EU-specialudvalget for
konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål med frist den 29. august
2023.
Der er modtaget høringssvar fra Dansk Erhverv, Dansk Industri og Dansk
Planteværn, der grundlæggende ser positivt på forslaget om at harmonisere
processen for meddelelse af supplerende beskyttelsescertifikater i EU.
Dansk Erhverv (DE) støtter forslaget om en central proces for SPC forud-
sat, at det medfører en smidigere og hurtigere godkendelsesproces. DE er
forbeholden ved at kompetencen overføres til EUIPO, der ikke i dag har
kompetence på dette område.
DE
foretrækker således, at sagsbehandlingen
varetages af EPO og medlemslandene i forening. Alternativt gennem en
lang overgangsordning, hvor kompetenceopbygningen hos EUIPO funde-
res på kompetencer fra de medlemslande, der i dag behandler flest ansøg-
ninger.
Dansk Industri (DI) ser positivt på oprettelsen af et centralt system for SPC.
DI undrer sig dog over valget af institution for centraliseringen, hvor EU
Kommissionen foreslår EUIPO, som ingen erfaring med patenter har. DI
mener, at EPO vil være mere kompetent til at udføre opgaven. Alternativt,
bør EUIPO i høj grad lade sig konsultere af patenteksperter fra de nationale
kom (2023) 0223 - Bilag 2: Samlenotat vedr. supplerende beskyttelsescertifikater for læge- og plantebeskyttelsesmidler
2872041_0029.png
29/40
medlemsstaters patentkontorer
fra Danmark, Patent- og Varemærkesty-
relsen. Derudover, er det vigtigt for DI’s medlemmer, at beskyttelsesperi-
oden for SPC’et ikke forkortes i forhold
til de nugældende regler. Endelig,
er DI bekymret for at tillade indsigelser mod udstedelse af et SPC før
SPC’et er givet, da det kan skabe unødig forsinkelse af udstedelsen. I vær-
ste tilfælde kan det medføre, at grundpatentet udløber, og der dermed er en
periode, hvor opfindelsen ikke er beskyttet.
Dansk Planteværn (DP) støtter tiltag, der kan gøre patentsystemet smidi-
gere og billigere at anvende for brugerne, så længe det ikke går ud over
kvaliteten. På den baggrund støtter DP forslagene om en enklere proces for
behandling af ansøgninger om SPC. DP har imidlertid betænkeligheder ved
at kompetencen overføres til EUIPO og foreslår derfor at sagsbehandling
sker hos EPO og medlemslandene i forening; alternativt en lang overgangs-
ordning, der giver tilstrækkelig mulighed for at etablere faglig kompetence
hos EUIPO. Kompetenceopbygningen hos EUIPO bør især funderes på
kompetence fra de medlemslande, der i dag behandler flest ansøgninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemsstaterne har i forhandlingerne generelt bakket op om harmonise-
ring af SPC. De fleste medlemsstater har udtrykt, at de finder det vigtigt at
EUIPO har de rette kompetencer til at behandle SPC.
De fleste medlems-
stater har derudover udtrykt skepsis over for muligheden for, at tred-
jepart skal kunne gøre indsigelse før SPC’et er meddelt.
10.
Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter ambitionen om at indføre en central procedure for med-
delelse af supplerende beskyttelsescertifikater for plantebeskyttelsesmidler
i EU.
Regeringen finder generelt, at et effektivt, klart og afbalanceret beskyttel-
sessystem er en afgørende forudsætning for virksomhedernes incitament til
investering i forskning og udvikling af nye innovative produkter i Danmark
og EU.
Regeringen ønsker derfor, at der sikres størst mulig ensartet-
hed i procedurer og administrativt setup på tværs af de fire SPC-for-
slag.
Regeringen mener, at en central prøvelsesprocedure vil sikre en ens-
artet behandling af SPC-ansøgninger, samt gøre det lettere og billigere
ansøge om SPC i flere lande. Regeringen ser dog et behov for, at alle
kom (2023) 0223 - Bilag 2: Samlenotat vedr. supplerende beskyttelsescertifikater for læge- og plantebeskyttelsesmidler
2872041_0030.png
30/40
medlemsstater inddrages i prøvelsespanelet, for at sikre en ensartet til-
gang til behandling af SPC-ansøgninger samt opretholdelse af kompe-
tencer på nationalt plan.
Regeringen er skeptisk over for
forslaget om
at indføre en ny proces,
som
vil give tredjepart mulighed
for
at gøre
indsigelse mod SPC’er inden
meddelelse.
Regeringen
er bekymret for, at
det vil kunne blive misbrugt
af konkurrerende virksomheder for at forlænge SPC-ansøgningspro-
cessen. Regeringen mener, at den eksisterende mulighed for tredje-
part at indgive bemærkninger er tilstrækkelig.
Generelt er regeringen positiv over for forslaget, der skaber større retssik-
kerhed for både innovative virksomheder og generiske producenter ved at
sikre incitament for forskning og udvikling af nye produkter samt hurtig
introduktion af generiske produkter på markedet efter udløb af beskyttel-
sesperioden.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Grund og nærhedsnotat blev oversendt til Folketingets Europaudvalg
den 21. september 2023.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om det fælles
supplerende beskyttelsescertifikat for lægemidler og om ændring af
forordning om (EU) 2017/101, forordning (EF) nr. 1901/2006 og for-
ordning (EU) nr. 608/2013
KOM(2023) 222
Notatet er en opdateret version af grund-og nærhedsnotat af den 21. sep-
tember 2023. Ændringer er markeret med streg i venstre margin (og over-
stregning, hvis slettet).
kom (2023) 0223 - Bilag 2: Samlenotat vedr. supplerende beskyttelsescertifikater for læge- og plantebeskyttelsesmidler
2872041_0031.png
31/40
1. Resumé
Kommissionen har den 26. juli 2023 fremsat forslag til forordning om det
fælles supplerende beskyttelsescertifikat
(SPC)
for lægemidler og om æn-
dring af forordning om (EU) 2017/101, forordning (EF) nr. 1901/2006 og
forordning (EU) nr. 608/2013.
Forslaget fremsættes parallelt med forslag om det fælles supplerende be-
skyttelsescertifikat for plantebeskyttelsesmidler og er en del af en samlet
patent-pakke bestående af forslag om en central procedure for supplerende
beskyttelsescertifikater til lægemidler og plantebeskyttelsesmidler samt
yderligere forslag om tvangslicens og standardessentielle patenter.
Forslagene skal bidrage til gennemførelsen af Kommissionens handlings-
plan for immaterielle rettigheder, der har til formål at hjælpe virksomheder
i EU med at få mest muligt ud af deres opfindelser til gavn for samfundet.
Hovedformålet er at introducere et fælles supplerende beskyttelsescertifi-
kat for lægemidler i EU (enhedscertifikat /
SPC),
der knytter sig til enheds-
patentet, der trådte i kraft den 1. juni 2023.
Forslaget skal gøre det muligt at ansøge om et enhedscertifikat for læge-
midler baseret på et enhedspatent, hvilket bl.a. skal skabe et komplet system
for enhedspatentet og tilskynde til anvendelsen af enhedspatenter for læge-
midler.
Forslaget indeholder materielle og procesmæssige regler for oprettelse af
og ansøgning om et enhedscertifikat for lægemidler. Forslaget
skal ses i
sammenhæng med ligeledes fremsatte
forslag om det supplerende beskyt-
telsescertifikat for lægemidler, der introducerer en central proces for be-
handling af
SPC-ansøgninger baseret på et europæisk patent.
Forslagets økonomiske konsekvenser forventes lave og forslaget kan med-
føre behov for tilpasning af Bekendtgørelse om patenter og supplerende
beskyttelsescertifikater (bkg. nr. 2111 af 24. november 2021).
Generelt er regeringen positiv over for forslaget, der skaber større retssik-
kerhed for både innovative virksomheder og generiske producenter ved at
sikre incitament for forskning og udvikling af nye produkter samt hurtig
kom (2023) 0223 - Bilag 2: Samlenotat vedr. supplerende beskyttelsescertifikater for læge- og plantebeskyttelsesmidler
2872041_0032.png
32/40
introduktion af generiske produkter på markedet efter udløb af beskyttel-
sesperioden.
2. Baggrund
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
det fælles supplerende beskyttelsescertifikat for lægemidler blev modtaget
i dansk sprogversion den 26. juli 2023. Forslaget fremsættes som ét af flere
forslag i en samlet patent-pakke med yderligere forslag om et fælles sup-
plerende beskyttelsescertifikat for plantebeskyttelsesmidler, omarbejdning
af forordning om supplerende beskyttelsescertifikater for plantebeskyttel-
sesmidler og lægemidler, samt forslag om standardessentielle patenter og
tvangslicens.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF-artikel 118 og skal behandles
efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF-artikel 294.
Supplerende beskyttelsescertifikater (SPC) er intellektuelle sui generis-ret-
tigheder, der forlænger den 20-årige beskyttelsesperiode for patenter på læ-
gemidler og plantebeskyttelsesmidler med op til 5 år. Det overordnede for-
mål med SPC-beskyttelsen er at kompensere for den manglende effektive
patentbeskyttelse, der opstår som følge af den langvarige, risikable og om-
kostningstunge udviklings- og godkendelsesproces, der gælder for læge-
midler og plantebeskyttelsesmidler.
Et SPC kan udstedes på baggrund af 1.) et nationalt patent, 2.) et eu-
ropæisk patent, som skal valideres i de enkelte medlemsstater, eller 3.)
et europæisk patent med enhedsvirkning, som blev indført i juni 2023
og som har direkte virkning i de 17 medlemsstater, der pt. har tilsluttet
sig ordningen, herunder Danmark. Nationale patenter udstedes af na-
tionale myndigheder og de to sidstnævnte europæiske patenter udste-
des af Den Europæiske Patentmyndighed (EPO), som er en mellem-
statslig organisation. På nuværende tidspunkt skal et SPC dog ansøges
i og udstedes af den enkelte EU-medlemsstat, uanset hvilket af de tre
ovennævnte patenter SPC’et baserer
sig på.
Forslaget fremsættes i forlængelse af Kommissionens handlingsplan for
immaterielle rettigheder fra 2020, der bl.a. bygger på en evaluering af sy-
stemet for SPC. Handlingsplanen fremhæver, at det nuværende SPC-sy-
stem lider under fragmenterede nationale processer, der gør det komplekst
og dyrt for virksomheder at ansøge om SPC-beskyttelse
for produkter,
der er beskyttet af et europæisk patent. Det
har bl.a. resulteret i,
at der
er truffet
forskellige
afgørelser om SPC-ansøgninger, på trods af at det
kom (2023) 0223 - Bilag 2: Samlenotat vedr. supplerende beskyttelsescertifikater for læge- og plantebeskyttelsesmidler
2872041_0033.png
33/40
er ansøgt på baggrund af det samme europæiske grundpatent. Det
hæmmer retssikkerheden og dermed det indre markeds funktion. Derud-
over er der behov for at supplere enhedspatentet med et enhedscertifikat,
som fremsættes for lægemidler med dette forslag.
Danmark har tilsluttet sig enhedspatentet, der trådte i kraft den 1. juni 2023.
Enhedspatentet udstedes af EPO, og gør det muligt at opnå beskyttelse i
alle medlemslande, der har tilsluttet sig ordningen (pt. 17 lande), med én
ansøgning. Enhedspatentet adskiller sig fra det traditionelle europæiske pa-
tent, ved at patentet får direkte virkning i de lande, der har tilsluttet sig
ordningen, mod det traditionelle europæiske patent, der efter udstedelse af
EPO, skal gøres gyldigt (valideres) i hvert af de lande, hvor patentet skal
gælde.
Et enhedspatent kan med det nuværende system forlænges med et nationalt
SPC i de lande, der har tilsluttet sig enhedspatentet. Denne tilgang er sub-
optimal, idet den ensartede beskyttelse, som enhedspatentet giver, risikerer
at
blive suppleret af forskellige nationale SPC’er.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at skabe et mere effektivt og gennemsigtigt system
for supplerende beskyttelsescertifikater i EU samt fuldende enhedspatentet
med et enhedscertifikat for lægemidler.
Forslaget behandles parallelt med forslaget om det fælles supplerende be-
skyttelsescertifikat for plantebeskyttelsesmidler, der indeholder mindre
forskelle med hensyn til betingelserne for ansøgning og udstedelse, der
særligt knytter sig til markedsføringstilladelsen.
Forslaget indfører et enhedscertifikat for lægemidler, der kan meddeles på
grundlag af et enhedspatent og en godkendt markedsføringstilladelse. De
centrale materielle bestemmelser i denne forordning er de samme som de
eksisterende bestemmelser for meddelelse af SPC, hvilket sikrer konse-
kvens på tværs af de fire forordningsforslag vedrørende SPC.
Ansøgning og prøvelse af et enhedscertifikat følger den samme centrale
prøvelsesprocedure, der gælder for de centrale ansøgninger om SPC, som
defineret i forslag COM(2023)231. Det betyder, at ansøger kan indgive én
ansøgning til den centrale myndighed, der herefter underkastes en central
prøvning af et ekspertpanel, der afgiver en negativ eller positiv udtalelse
kom (2023) 0223 - Bilag 2: Samlenotat vedr. supplerende beskyttelsescertifikater for læge- og plantebeskyttelsesmidler
2872041_0034.png
34/40
om meddelelse af et enhedscertifikat. Kommissionen foreslår, at EUIPO
skal fungere som den centrale myndighed, navnlig fordi det er et EU-agen-
tur og dermed en del af EU’s retsorden.
Kommissionen foreslår, at ansøger skal have mulighed for at indgive en
”kombineret” ansøgning om SPC, hvor ansøger anmoder om
meddelelse af
både et enhedscertifikat og SPC for de lande, der ikke har tilsluttet sig en-
hedspatent-ordningen.
Kommissionen foreslår, at ansøgeren skal kunne indgive en klage, hvis der
er tale om en negativ eller delvist negativ udtalelse, samt at tredjeparter skal
kunne anfægte en positiv - eller delvist positiv
udtalelse ved at indlede en
indsigelsesprocedure under den centrale proces.
Markedsføringstilladelse
Det er en forudsætning for ansøgning om et SPC, at lægemidlet er dækket
af et patent og en markedsføringstilladelse. Kommissionen foreslår, at an-
søgninger om et enhedscertifikat skal baseres på et enhedspatent og en cen-
tralt udstedt markedsføringstilladelse, der udstedes af Det Europæiske Læ-
gemiddelagentur (EMA). Dette skal lette den centrale prøvning ved at
fjerne risikoen for forskellige nationale markedsføringstilladelser. Derud-
over anvender de fleste lægemidler i EU en central markedsføringstilla-
delse.
Gebyrer
Alle gebyrer betales til den centrale myndighed. Kommissionen foreslår, at
en brøkdel af fornyelsesgebyrerne bliver overført til de nationale patent-
myndigheder i de medlemsstater, der har tilsluttet enhedspatentet. De nati-
onale patentmyndigheder, der bidrager med nationale eksperter til panelet,
vil samtidig modtage passende betaling for deres deltagelse. Gebyrniveau
vil blive fastsat i en gennemførelsesretsakt.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vedtog den 28. februar 2024 sin betænkning på
Kommissionens forslag ved førstebehandling. Betænkningen blev ved-
taget med 518 stemmer for, 29 imod og 70 undlod at stemme.
Europa-Parlamentet foreslår mindre ændringer, som f.eks. at SPC-an-
søgninger og beslutninger på SPC-ansøgninger meddeles elektronisk
og at der sættes tidsfrister for sagsbehandling.
kom (2023) 0223 - Bilag 2: Samlenotat vedr. supplerende beskyttelsescertifikater for læge- og plantebeskyttelsesmidler
2872041_0035.png
35/40
5. Nærhedsprincippet
Nærværende forslag er baseret på artikel 118 i traktaten om Den Europæi-
ske Unions funktionsmåde (TEUF), som er den eneste traktatbestemmelse,
der egner sig til at indføre fælles intellektuelle ejendomsrettigheder, da den
muliggør foranstaltninger til indførelse af europæiske intellektuelle ejen-
domsrettigheder med henblik på at sikre en ensartet beskyttelse af intellek-
tuelle ejendomsrettigheder i Unionen samt indførelse af centraliserede til-
ladelses-, koordinations- og kontrolordninger på EU-niveau.
TEUF-artikel
118 udgør et udtrykkeligt retsgrundlag for intellektuelle ejen-
domsrettigheder i hele EU. Den er også retsgrundlaget for Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning (EU) nr. 1257/2012 af 17. december 2012
om gennemførelse af et forstærket samarbejde om indførelse af enhedspa-
tentbeskyttelse.
Der er behov for handling på EU-plan for at skabe et enhedscertifikat. Na-
tional lovgivning kan ikke nå dette mål, da den ikke er i stand til at sikre
ensartet beskyttelse. En EU-dækkende tilgang vil derimod sikre, at de gæl-
dende regler og procedurer er konsekvente for de medlemsstater, der har
tilsluttet enhedspatentsystemet, hvilket sikrer retssikkerheden for alle rele-
vante markedsdeltagere. Dertil kommer, at enhedscertifikatet er en selv-
stændig intellektuel ejendomsrettighed, som gælder uafhængigt af de nati-
onale systemer og dette initiativ går dermed ikke gå ud over, hvad der er
nødvendigt for at nå de fastsatte mål.
Anvendelsesområdet er begrænset til de områder, hvor medlemsstaterne
ikke selv kan skabe tilstrækkelige resultater, og hvor EU-tiltag vil skabe
bedre resultater,
som
f.eks. med hensyn til ensartede afgørelser om ansøg-
ninger om supplerende beskyttelsescertifikater, hvilket vil nedbringe admi-
nistrative byrder og omkostninger og øge gennemsigtigheden og retssik-
kerheden.
På den baggrund vurderer regeringen, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Reglerne om supplerende beskyttelsescertifikater i EU er harmoniseret
ved forordning (EF) nr. 469/2009. Enhedscertifikatet for lægemidler er en
ny rettighed, som søges på grundlag af et enhedspatent.
7. Konsekvenser
kom (2023) 0223 - Bilag 2: Samlenotat vedr. supplerende beskyttelsescertifikater for læge- og plantebeskyttelsesmidler
2872041_0036.png
36/40
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget kan medføre behov for tilpasning af Bekendtgø-
relse om patenter og supplerende beskyttelsescertifikater (bkg. nr. 2111 af
24. november 2021).
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Der forventes etableringsomkostninger hos EUIPO for ca. 1,45 mio. euro,
herunder omkostninger til nye digitale systemer. Omkostningerne finansie-
res via EUIPO's akkumulerede budgetoverskud.
Der må ventes afledte statsfinansielle virkninger for de nationale patent-
myndigheder. Danmark modtager omkring 50 ansøgninger om SPC om
året, hvilket forventes at falde betydeligt, da stort set alle ansøgninger ved-
rører europæiske patenter. De mindre gebyrindtægter vente ledsaget af til-
svarende opgavenedgang. Det bemærkes, at afledte nationale udgifter som
følge af EU-retsakter afholdes inden for de berørte ministeriers eksiste-
rende bevillingsramme, jf. budgetvejledningens bestemmelser herom.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) vurderer, at for-
ordningsforslaget medfører administrative konsekvenser for dansk er-
hvervsliv. Oprettelsen af et enheds-SPC vil medføre administrative lettel-
ser, idet der sker en samlet prøvning og meddelelse af SPC med en ensartet
retsvirkning i de medlemsstater, der har tilsluttet sig enhedspatentsystemet.
Dermed skal indehaveren af et enhedspatent ikke længere ansøge om et
nationalt SPC i hver enkel medlemsstat, hvori dette ønskes.
OBR bemærker, at Kommissionen i artikel 9 bemyndiges til at udstede gen-
nemførelsesretsakter med det formål, at fastsætte regler for det ansøgnings-
skema, der skal anvendes til ansøgning om et enheds-SPC. De administra-
tive konsekvenser derved kan dog ikke kvantificeres på nuværende tids-
punkt. Dette skyldes manglende viden om antallet af nuværende og frem-
tidige danske enhedspatenter på lægemidler, hvortil det fælles supplerende
beskyttelsescertifikat tilknyttes, samt hvor mange af disse hvortil der vil
ansøges om et enhedscertifikat for lægemidler. Ydermere skyldes det
manglende viden om hvordan de konkrete artikler i forslaget skal udmøn-
kom (2023) 0223 - Bilag 2: Samlenotat vedr. supplerende beskyttelsescertifikater for læge- og plantebeskyttelsesmidler
2872041_0037.png
37/40
tes. OBR vil på den baggrund foretage en nærmere vurdering af de admi-
nistrative konsekvenser i forbindelse med høringen af gennemførelsesrets-
akterne.
8. Høring
Forslaget er den
8. august
2023 sendt i høring i EU-specialudvalget for
konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål med frist den 29. august
2023.
Der er modtaget høringssvar fra Dansk Erhverv, Dansk Industri, Industri-
foreningen for Generiske og Biosimilære Lægemidler og Lægemiddelin-
dustriforeningen, der grundlæggende ser positivt på forslaget om at oprette
et enhedscertifikat.
Dansk Erhverv (DE) ser positivt på ambitionen om en harmoniseret, cen-
traliseret tilgang til SPC-ansøgning. DE mener dog, at det vil være en unød-
vendig og problematisk ændring af rammerne for enhedscertifikatet, at til-
lade tredjeparter yderligere mulighed for indsigelser. Muligheden for ind-
sigelser før bevilling er problematisk, da det i lande, hvor det tidligere har
været muligt, har været forbundet med betydelige forsinkelser. Samtidig
vil muligheden kunne give anledning til misbrug, idet en tredjepart vil
kunne gøre indsigelse før udstedelsen med et formål om, at SPC’et ikke
udstedes før det grundlæggende patent udløber. Denne type misbrug er set
i andre lande med systemer, der ligner det, der beskrives i forordningen.
Derudover vil tredjeparters mulighed for at anlægge ugyldighedssager ved
patentmyndigheden underminere SPC-systemet, som det ser ud i dag. DE
opfordrer til at skabe klarhed om det vil få utilsigtede konsekvenser for
UPC’s eksklusive jurisdiktion.
DE efterspørger desuden mere klarhed og fastlagte tidslinjer for procedu-
rerne i forordningen samt klarhed over sammensætningen af undersøgel-
ses- og klagenævn. Herunder savnes særligt en gennemgang af kompeten-
cekrav til medlemmer i netop disse nævn for at sikre optimal og retfærdig
undersøgelse.
Dansk Industri (DI) støtter oprettelsen af et enhedscertifikat med direkte
virkning i de medlemslande, der har tilsluttet sig enhedspatentsystemet. DI
mener, at forslaget bør træde i kraft så hurtigt som muligt, for at reducere
perioden med usikkerhed mellem ikrafttrædelsen af enhedspatentsystemet
og tilgængeligheden af et enhedscertifikat.
kom (2023) 0223 - Bilag 2: Samlenotat vedr. supplerende beskyttelsescertifikater for læge- og plantebeskyttelsesmidler
2872041_0038.png
38/40
Industriforeningen for Generiske og Biosimilære Lægemidler (IGL) har
forståelse for behovet for initiativer, der kan løse de nuværende udfordrin-
ger med en fragmenteret gennemførelse på tværs af medlemsstaterne, der
fører til ineffektivitet og mangel på gennemsigtighed og forudsigelighed,
hvilket hæmmer innovatorer og producenter af generiske produkter og i
sidste ende skader patienterne. IGL skal dog samtidig understrege behovet
for en balance, der på den ene side understøtter grundlaget for den nødven-
dige innovation og på den anden side fremmer tilgængeligheden af generi-
ske og biosimilære lægemidler for at sikre tilgængelighed for alle patienter.
IGL er betænkelig, hvis det bliver muligt for en lægemiddelvirksomhed at
få såvel en eller flere nationale SPC’er samtidig med et enhedscertifikat.
Det gælder ikke mindst, hvis det kommer til at hæmme/forsinke introduk-
tionen af generiske og biosimilære lægemidler på et marked, hvor indeha-
veren af et enhedscertifikat slet ikke er til stede. Der er også behov for den
nødvendige kvalitet, ekspertise og transparens i administrationen af be-
stemmelserne, herunder inddragelse af tredjepart (de generiske og biosimi-
lære virksomheder) i bevillingsfasen. Endelig er det vigtigt at undgå enhver
mulighed for misbrug, herunder fx i form af et ”patent linkage”, når et SPC
udløber.
Lægemiddelindustriforeningen (Lif) bakker generelt op om målet med en
harmonisering af SPC-forordningerne, herunder en centraliseret procedure
for udstedelse, som vil gøre SPC-beskyttelsen mere gennemsigtig og effek-
tiv. SPC er den sidst udløbende beskyttelse for over halvdelen af innovative
lægemidler i EU, og dermed er det essentielt, at beskyttelsesperioden på
fem år ikke ændres af hensyn til den fremadrettede innovation på lægemid-
delområdet. Muligheden for, at tredje part kan gøre indsigelse forud for
SPC-udstedelsen (pre-grant), er grundlæggende urimelig, unødvendig,
overdrevent bureaukratisk og vil helt sikkert åbne op for misbrug. En sådan
indsigelsesmulighed vil uundgåeligt føre til situationer, hvor et SPC ikke
meddeles i tide, før det underliggende patent udløber.
Lif mener endvidere, at sammensætningen af de foreslåede bedømmelses-
og ankeudvalg/instanser skal vurderes for at sikre optimal og fair undersø-
gelse. Det gælder især krav til de udpegede medlemmers kompetencer. I
betragtning af kompleksiteten af de spørgsmål, der behandles, vil det at
have SPC-eksperter til rådighed, være et nødvendigt skridt på vejen.
kom (2023) 0223 - Bilag 2: Samlenotat vedr. supplerende beskyttelsescertifikater for læge- og plantebeskyttelsesmidler
2872041_0039.png
39/40
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Generelt er der opbakning til indførelsen af et enhedscertifikat blandt de
medlemslande der er med i enhedspatentsystemet.
De fleste medlemssta-
ter har dog udtrykt skepsis over for muligheden for, at tredjeparter
kan gøre indsigelse før SPC’et er meddelt. Flere medlemsstater bakker
desuden op om, at prøvningspanelet består af alle medlemsstater, frem
for to, som foreslået af Kommissionen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter indførelsen af et enhedscertifikat for lægemidler, der
skal supplere enhedspatentet, der trådte i kraft den 1. juni 2023.
Regeringen finder generelt, at et effektivt, klart og afbalanceret beskyttel-
sessystem er en afgørende forudsætning for virksomhedernes incitament til
investering i forskning og udvikling af nye innovative produkter i Danmark
og EU.
Regeringen ønsker derfor, at der sikres størst mulig ensartet-
hed i procedurer og administrativt setup på tværs af de fire SPC-for-
slag.
Regeringen finder, at enhedscertifikatet vil skabe et mere effektivt og at-
traktivt enhedspatentsystem ved at mindske de administrative byrder og
omkostninger, der er forbundet med det nuværende system med særskilte
ansøgninger til de medlemsstater, der er med i enhedspatentet. Indførelsen
af et enhedscertifikat vil samtidig skabe større retssikkerhed ved at fjerne
risikoen for divergerende afgørelser i de medlemslande, der har tiltrådt en-
hedspatentet.
Regeringen ser dog et behov for, at alle medlemsstater
inddrages i prøvelsespanelet, for at sikre en ensartet tilgang til behand-
ling af SPC-ansøgninger samt opretholdelse af kompetencer på natio-
nalt plan.
Regeringen er skeptisk over for
forslaget om
at indføre en ny proces,
som
vil give tredjeparter mulighed
for at gøre
indsigelse mod SPC’er inden
meddelelse.
Regeringen
er bekymret for, at det vil kunne blive misbrugt
af konkurrerende virksomheder for at forlænge SPC-ansøgningsprocessen.
Regeringen mener, at den eksisterende mulighed for tredjeparter til at
indgive bemærkninger er tilstrækkelig.
Generelt er regeringen dog positiv over for forslaget, der skaber større rets-
sikkerhed for både innovative virksomheder og generiske producenter ved
at sikre incitament for forskning og udvikling af nye produkter samt hurtig
kom (2023) 0223 - Bilag 2: Samlenotat vedr. supplerende beskyttelsescertifikater for læge- og plantebeskyttelsesmidler
2872041_0040.png
40/40
introduktion af generiske produkter på markedet efter udløb af beskyttel-
sesperioden.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Grund og nærhedsnotat blev oversendt til Folketingets Europaudvalg
den 21. september 2023.