Europaudvalget 2023-24
KOM (2023) 0360 Bilag 3
Offentligt
2786787_0001.png
23. november 2023
Samlenotat vedrørende forordning om et finansielt rammeværk for
datadeling (”Open finance”)
KOM(2023) 360
Materialet
er
udarbejdet
Erhvervsministeriet
af
Økonomiministeriet
og
2
kom (2023) 0360 - Bilag 3: Samlenotat om forslag til forordning om finansielt rammeværk for datadeling (Open finance)
2786787_0002.png
Side 2 af 13
Forordning om et finansielt rammeværk for datadeling
(”Open finance”)
1. Resume
Kommissionen fremsatte 28. juni 2023 et forslag til forordning om en ramme
for finansiel datadeling. Forslaget er en del af en lovpakke, som skal
modernisere betalingsområdet og øge adgangen til data om finansielle
tjenester.
Sagen er ikke på ECOFIN 8. december 2023, men der kan muligvis opnås
enighed i Rådet i 1. kvartal 2024. Der er endnu ikke fremlagt et
kompromisforslag. Efter enighed i Rådet skal forslaget forhandles med
Europa-Parlamentet.
Formålet med forslaget er at skabe en mere åben og transparent finansiel
sektor og styrke forudsætningerne for vækst af innovative datadrevne
tjenesteydelser. Forslaget kan skabe basis for øget konkurrence og udvikling
af en række nye finansielle produkter og services, som forbrugere ikke har
adgang til i dag. Forslaget gør det obligatorisk for virksomheder på det
finansielle område efter kundens anmodning og under hensyn til regler om
databeskyttelse at tillade deling af data, som den pågældende virksomhed har
om kunden, fx data om banklån, realkreditlån, investeringer, pension mv.
Kunden skal samtidig have et overblik over og kontrol med, hvilke
virksomheder, der har tilladelse til at få adgang til deres data.
Med forslaget kan fremtidige udbydere af finansielle oplysningstjenester fx
anvende kundernes data til at give en bedre sammenligning af forskellige
finansielle virksomheders produkter samt deres priser og vilkår og dermed
gøre produkterne transparente og gennemskuelige for forbrugerne.
Forslaget ventes at medføre væsentlige økonomiske konsekvenser i form af
erhvervsøkonomiske, statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser.
Regeringen støtter forslagets formål, idet det kan bidrage til øget konkurrence
i sektoren, og idet det ikke vurderes at være muligt at skabe åben datadeling i
den finansielle sektor og sikre kunderne kontrol med egne data uden, at der
samtidig vil være meget betydelige implementeringsomkostninger for den
finansielle sektor. Regeringen finder det vigtigt, at forslaget ikke medføre
unødige byrder for danske virksomheder på det finansielle område og
myndigheder. Dvs., at byrderne skal være proportionale med forslagets
formål. Det er her vigtigt, at byrder forbundet med Kommissionens forslag
reduceres.
Regeringen finder det særligt vigtigt, at en åben og mere transparent finansiel
sektor kommer kunderne til gavn. Regeringen støtter derfor, at forbrugerne
kom (2023) 0360 - Bilag 3: Samlenotat om forslag til forordning om finansielt rammeværk for datadeling (Open finance)
2786787_0003.png
Side 3 af 13
med forslaget vil få bedre ejerskab over deres data. Det er centralt, at der
stilles tilpas høje sikkerhedskrav for håndtering af forbrugernes data.
Der tages stilling til et kompromisforslag på baggrund af danske prioriteter.
2. Baggrund
Kommissionen har d. 28. juni 2023 fremsat et forslag til forordning om
et
rammeværk for finansiel datadeling (Framework for Financial Data Access –
”FIDA”).
Forslaget sætter en ny ramme for deling af finansielle data i EU og er
en del af en lovpakke, som skal modernisere betalingsområdet og åbne for øget
adgang til data om finansielle tjenester på tværs af den finansielle sektor.
Forslaget er fremsat som led i Kommissionens digitale finansstrategi af
september 2020, som overordnet har til formål at fremme digitaliseringen af
den europæiske finansielle sektor og gøre sektoren mere innovativ, herunder at
fremme innovation af datadrevne produkter og tjenesteydelser.
Hensigten er at gøre det nemt for både forbrugere og virksomheder at dele den
data, deres finansielle virksomheder, såsom deres bank eller forsikringsselskab,
har om dem. Det kan f.eks. omfattet oplysninger om lån, investeringer og
forsikringer. Adgangen skal gøre det muligt at udvikle tjenester, der ikke
eksisterer i dag eller forbedre eksisterende tjenester. Den forbedrede
dataadgang kan potentielt gøre det muligt for regnskabsprogrammer at tilbyde
små og mellemstore virksomheder bedre regnskabsløsninger. Kreditgivere kan
potentielt lave mere effektive kreditvurderinger, og forbrugere kan få nemmere
mulighed for at skifte forsikring eller modtage en mere effektiv
investeringsrådgivning. Disse tjenester kan både udbydes af nye fintech-
virksomheder eller etablerede finansielle virksomheder.
For uddybning henvises der til grund-og nærhedsnotat oversendt til
Folketingets Europaudvalgt 30. oktober 2020.
Forslaget bygger på erfaringerne med eksisterende åbne banktjenester (ofte
omtalt ”Open Banking”) fra EU's betalingstjenestedirektiv. Åbne banktjenester
har bl.a. gjort det muligt for pengeinstitutters kunder at give databrugere
adgang til deres data fra betalingskonti, så databrugerne fx kan tilbyde tjenester,
der hjælper kunden med at skabe overblik over deres økonomi og
budgetplanlægge, eller som udregner kreditværdighed til lån. Initiativet udvides
med forslaget til at omfatte det meste data på det finansielle område,
jf. figur 1.
kom (2023) 0360 - Bilag 3: Samlenotat om forslag til forordning om finansielt rammeværk for datadeling (Open finance)
2786787_0004.png
Side 4 af 13
Figur 1
Overblik over pensionsdata på tværs af pensionsselskaber
Anm.: Illustration af hvordan pensionsdata fra forskellige pensionsselskaber kan deles via en tredjepart (FISP) frem for, at kunden skal tilgå hvert
pensionsselskabs hjemmeside.
Kilde: Egen tilvirkning.
Retsgrundlaget for forslaget er artikel 114 i Traktat om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde (TEUF), som vedrører harmonisering af bestemmelser om det
indre marked. Europa-Parlamentet og Rådet er medlovgivere. Rådet træffer
beslutning med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at fremskynde udviklingen af og styrke
forudsætningerne for datadrevne innovative finansielle tjenesteydelser til gavn
for forbrugere og virksomheder. Forslaget skal ifølge Kommissionen sikre, at
forbrugere, som ønsker det, i stigende grad kan få adgang til datadrevne
produkter og ydelser, som i højere grad passer til deres specifikke behov og
præferencer. Forslaget vurderes at kunne bidrage til øget konkurrence i den
finansielle sektor.
De væsentligste elementer i forslaget gennemgås nedenfor:
Typer af data (3.1)
Udbydere af finansoplysningstjenester (3.2)
Dataadgang (3.3)
Ansvarlig brug af data og dashboards med tilladelsesstyring (3.4)
Finansielle datadelingsordninger (3.5)
Kompetente myndigheder og ramme for tilsyn (3.6)
Grænseoverskridende adgang til data (3.7)
Anvendelsesdato (3.8)
3.1 Typer af data
Forslaget fastsætter krav om, at finansielle virksomheder, fx pengeinstitutter,
pensions- og forsikringsselskaber, investeringsselskaber mv. skal give adgang
kom (2023) 0360 - Bilag 3: Samlenotat om forslag til forordning om finansielt rammeværk for datadeling (Open finance)
2786787_0005.png
Side 5 af 13
til og tillade deling på tværs af den finansielle sektor af næsten alt kundedata.
Forslaget omfatter bl.a. brugerdata om kundernes (både privat personers og
virksomheders) kredit, bank- og realkreditlån, herunder restgæld og rente,
opsparing, investeringer i værdipapirer, pension og visse typer af forsikringer.
Forslaget omfatter også deling af data og oplysninger indhentet til brug for fx
egnetheds-
og
hensigtsmæssighedsvurderinger
af
kunder
investeringsområdet. På kreditområdet omfatter det bl.a. data til brug for
kreditværdighedsvurderinger af virksomheder, dvs. vurderinger af
kreditværdighed
til
at
optage
et
lån.
En
egnetheds-
og
hensigtsmæssighedsvurdering kan fx indebære at kunden skal besvare
spørgsmål om sin forståelse af en given investering, så banken kan vurdere, at
kunden forstår og er egnet til at købe det givne produkt.
Forslaget undtager dog visse data og oplysninger fra at kunne blive delt. Det
gælder interne og konkurrencefølsomme data, herunder oplysninger hentet til
brug for kreditinstitutters kreditværdighedsvurderinger af forbrugere, samt
data forbundet med forsikring inden for liv, sygdom og sundhed. Hensigten er
at undgå at visse kundegrupper ekskluderes fra at kunne tilgå finansielle
tjenesteydelser på baggrund af deres data (”finansiel eksklusion”). Det kan fx
være en forbruger med et handicap eller sygdom, som ellers udelukkes fra at
optage lån eller få en skadesforsikring på baggrund af deres personlige
oplysninger.
3.2 Udbydere af finansoplysningstjenester (FISP)
Forslaget introducerer en ny kategori af tredjepartstjenester i form af udbydere
af finansoplysningstjenester (Financial Information Service Providers -
FISP’er). En FISP er en virksomhed (også kaldet en tredjepart eller databruger),
som med kundens tilladelse kan indhente data om kunden fra dennes finansielle
virksomheder. Disse data kan indhentes mhp. på at levere en tjeneste, der er
aftalt mellem FISP’en og kunden. Det kunne f.eks. være med henblik på at
præsentere kunden finansielle oplysninger på en overskuelig måde for
kunderne og eventuelt tilbyde finansielle tjenesteydelser på baggrund af
kundernes data.
En FISP kan fx automatisk samle et overblik over en kundes aktiver (indlån,
investeringer mv) og forpligtigelser (banklån, realkreditlån, forbrugslån mv.) og
fx komme med forslag vedr. lån, investering og forsikring, jf. baggrundsafsnit.
I Danmark har pensionskunder i flere år haft adgang til et overblik over deres
pensionsordninger i danske pensions- og forsikringsselskaber gennem
Pensionsinfo, der er blevet fremhævet som et godt eksempel for deling af
finansielle data af Kommissionens ekspertgruppe i forberedelsen af forslaget.
Pensionsinfo er i dag et frivilligt initiativ, som pensionsselskaberne kan vælge
at tilslutte sig.
kom (2023) 0360 - Bilag 3: Samlenotat om forslag til forordning om finansielt rammeværk for datadeling (Open finance)
2786787_0006.png
Side 6 af 13
Forslaget pålægger FISP’er særskilte krav om tilladelse og tilsyn. Virksomheder,
der som FISP vil hente og bruge kunders data, skal ansøge om tilladelse hos den
nationale kompetente myndighed, som er ansvarlig for at føre tilsyn.
3.3 Dataadgang
Forslaget indebærer, at de finansielle virksomheder, fx banker,
realkreditinstitutter og forsikringsselskaber, som ligger inde med kundens data
(de såkaldte ”dataindehavere”) skal stille kundedata til rådighed for kunder og
databrugere (andre finansielle virksomheder, FISP’er) efter kundens
anmodning,
jf. figur 2.
Figur 2
Dataadgang og deling med forslaget
Anm.:
Kilde: Egen tilvirkning.
Dataindehaverne skal gøre deres data tilgængelig gennem en såkaldt
adgangsinterface (Application Programming Interfaces - API), som er software,
der muliggør, at databrugere automatisk kan hente data fra dataindehaverene
efter kundens samtykke. En API er en slags ”stikkontakt” mellem to forskellige
systemer, som gør det muligt for systemerne at udveksle oplysninger
struktureret ud fra et sæt af regler mv.
Kundedata kan hentes af virksomheder med tilladelse som FISP, og kundens
data må udelukkende bruges til de formål, som kunden har givet tilladelse til.
3.4 Ansvarlig brug af data og dashboards med tilladelsesstyring
Kunderne skal have overblik og styre, hvem der har adgang til deres data og til
hvilket formål, det anvendes til, herunder have mulighed for at bekræfte eller
trække samtykker tilbage. Dette skal kunne styres i et såkaldt dashboard, som
dataindehaverne skal stille til rådighed for kunden. Dashboardet kan fx stilles
til rådighed i kundens netbank, således at kunden får et overblik over, hvem
vedkommende har givet adgang til sine data.
kom (2023) 0360 - Bilag 3: Samlenotat om forslag til forordning om finansielt rammeværk for datadeling (Open finance)
2786787_0007.png
Side 7 af 13
3.5 Finansielle datadelingsordninger
Kommissionen foreslår, at rammerne for deling af finansielle data skal
udarbejdes inden for såkaldte finansielle datadelingsordninger. I disse
ordninger skal markedsaktørerne (dataindehavere og databrugere) udarbejde
en rammeaftale, der fastsætter vilkår og betingelser for forholdet mellem
dataindehavere (finansielle virksomheder) og databrugere (FISP’er), herunder
hvilke fælles standarder for kundedata og tekniske grænseflader, der skal
anvendes. Datadelingsordningerne skal drives i samarbejde mellem
markedsaktørerne. Rammeaftalerne skal omfatte markedsaktørerne, som
repræsenterer en betydelig del af markedet for det pågældende finansielle
produkt eller tjeneste, der udveksles data om. Dataindehavere og databrugere
kan generelt blive medlemmer af flere aftaler. For at sikre, at
datadelingsprogrammerne fungerer og opererer efter hensigten, har
Kommissionen foreslået en række kriterier, som ordningerne som minimum
skal indeholde.
Dataindehaverne, fx en bank eller et forsikringsselskab, må ikke opkræve
betaling fra deres kunder for at stille API’erne til rådighed. Dataindehavere kan
dog kræve betaling fra databrugere (f.eks. en FISP) for at stille kundedata til
rådighed for denne. Som en del af de finansielle datadelingsordninger får de
finansielle virksomheder, som skal åbne for adgangen til data via de udviklede
API’er, således mulighed for at tage en passende betaling og dermed få dækket
en del af deres omkostning. Formålet er at skabe incitament til, at
dataindehaverne udvikler gode API’er og brugergrænseflader med henblik på,
at databrugere nemt kan tilkoble sig på API´en og tilgå kundens data. Samtidig
skal betalingen bidrage til en rimelig fordeling af de forbundne omkostninger
mellem dataindehavere og databrugere.
Hver datadelingsordning bliver underlagt tilsyn af de nationale kompetente
myndigheder i de tre EU-lande, hvor de tre største dataindehavere i ordningen
er etableret.
3.6 Nationale kompetente myndigheder og ramme for tilsyn
EU-lande skal udpege en national kompetent myndighed som ansvarlig for at
håndhæve og føre tilsyn med aktører omfattet af forslaget. Landene skal sikre,
at den nationale kompetente myndighed har de nødvendige ressourcer, særligt
i form af dedikeret personale, til at kunne opfylde deres forpligtigelser.
De nationale kompetente myndigheder skal efter forslaget kunne pålægge
juridiske eller fysiske personer tvangsbøder for en igangværende manglende
overholdelse af enhver afgørelse, kendelse, foreløbig foranstaltning,
anmodning, forpligtelse eller anden administrativ foranstaltning, der er
vedtaget i overensstemmelse med FIDA.
I Danmark vil det være Finanstilsynet, der skal føre tilsyn med de finansielle
institutters overholdelse af forslaget. Derudover skal der udpeges en kompetent
kom (2023) 0360 - Bilag 3: Samlenotat om forslag til forordning om finansielt rammeværk for datadeling (Open finance)
2786787_0008.png
Side 8 af 13
myndighed ift. tilladelser og tilsyn med FISP’er og datadelingsordninger.
Danmark vil som en del af implementeringen skulle tage stilling, hvilket
national myndighed der i så fald vil skulle føre tilsyn med dette.
3.7 Grænseoverskridende adgang til data
Udbydere af finansoplysningstjenester (FISP) skal efter anmodning fra kunden
have adgang til relevant data om kunden, som enhver dataindehaver etableret i
EU ligger inde med, uanset hvor kunde og dataindehaver er hjemmehørende.
Første gang en FISP ønsker adgang til data vedr. en kunde, som befinder sig i et
andet EU-land, end det EU-land FISP’en er hjemmehørende, skal den meddele
dette til den nationale kompetente myndighed i sit eget hjemland, som
videregiver oplysningerne til den nationale kompetente myndighed i kundens
land. Dette svarer til eksisterende praksis på det finansielle område.
Virksomheder fra tredjelande, der som FISP vil hente og bruge kunders data i
EU, skal være juridisk repræsenteret af en fysisk eller juridisk person
hjemmehørende i et EU-land. Virksomheden skal anmode om tilladelse hos den
nationale kompetente myndighed i det EU-land, hvor den juridiske
repræsentant er hjemmehørende. Formålet er, at virksomheder fra tredjelande,
fx USA, som ikke har en egentlig virksomhed i EU, kan få adgang til data
omfattet af forslaget via en repræsentant.
3.9 Anvendelsesdato
Forordningen finder anvendelse 24 måneder efter dens ikrafttræden, bortset fra
de dele af forslaget, som fastsætter kriterierne for finansielle
datadelingsordninger og finansoplysningstjenester. Disse vil være gældende 18
måneder efter ikrafttræden.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet er medlovgiver på forslaget. Europa-Parlamentet har
endnu ikke fastlagt sin holdning til Kommissionens forslag.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at dataøkonomien er en integreret del af det indre
marked. Der er behov for fælleseuropæiske regler for at sikre lige
konkurrencevilkår på tværs af EU, da dataindehavere generelt er finansielle
institutter underlagt regler og tilsyn, der i vid udstrækning er fastlagt i direkte
anvendelige forordninger på EU-niveau. Yderligere bør reglerne ifølge
Kommissionen indføres på EU-niveau pga. det høje integrationsniveau i den
finansielle sektor.
Kommissionen anfører, at udfordringerne på dette område er fælles for alle EU-
lande. Udfordringerne kan ifølge Kommissionen ikke løses af EU-lande alene,
da dataindehavere og potentielle databrugere i den finansielle sektor ofte
opererer på tværs af EU-lande. Derfor kan en kunde have data hos flere
kom (2023) 0360 - Bilag 3: Samlenotat om forslag til forordning om finansielt rammeværk for datadeling (Open finance)
2786787_0009.png
Side 9 af 13
dataindehavere i forskellige EU-lande. For at forbedre tilliden og tillade den
integrerede brug af disse data, skal alle disse finansielle institutioner være
underlagt samme retlige ramme og samme tekniske standarder.
Regeringen vurderer, at det er væsentligt at sikre lige konkurrencevilkår og et
højt niveau af forbrugerbeskyttelse på tværs af EU, når det kommer til
anvendelse af kundernes finansielle data, og at dette ikke i tilstrækkelig grad
kan sikres på nationalt niveau alene, da dataindehavere og potentielle
databrugere i den finansielle sektor ofte opererer på tværs af EU-lande.
Regeringen vurderer på den baggrund, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget er som forordning direkte gældende i dansk ret. Forslaget har derfor
ikke lovgivningsmæssige konsekvenser i Danmark, idet området for deling af
finansielle data i dag ikke er reguleret, og der findes derfor ingen gældende
dansk ret på forordningens anvendelsesområde.
Lov om betalinger indeholder dog begrænsninger for, hvad betalingsdata (der i
et vist omfang minder om data omfattet af forslaget) kan anvendes til.
Betalingsoplysninger må fx ikke behandles til at fastsætte individuelle priser
eller vilkår for samme vare eller tjeneste til forskellige brugere. Forslaget
indeholder ikke lignende begrænsning for data omfattet af forordningen, idet
forslaget dog undtager visse typer af data for at kunne blive delt.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget kan have statsfinansielle konsekvenser, herunder administrative
konsekvenser. Det bemærkes, at
Den nationale kompetente myndighed vil skulle behandle ansøgninger fra
virksomheder, som ønsker en tilladelse som FISP, samt føre tilsyn med FISP’er
og datadelingsordningerne, samt at de finansielle virksomheder udvikler API’er
i overensstemmelse med forordningen.
Der vil skulle udpeges en kompetent myndighed i Danmark som et led i
implementeringen. Afhængig af, hvilken myndighed der udpeges, kan det få
statsfinansielle konsekvenser.
I Danmark er Finanstilsynet kompetent myndighed vedr. tilsyn med finansielle
virksomheders overholdelse af den finansielle lovgivning. Finanstilsynet skal
føre tilsyn med de finansielle institutters overholdelse af forordningen, hvilket
skønnes at medføre merudgifter. Det skønnes med væsentlig usikkerhed, at
FIDA vil medføre statsfinansielle merudgifter på 3-6 mio. kr. årligt svarende til
6-12 årsværk i Finanstilsynet. Ressourcetrækket afhænger af den nærmere
organisering tilsynsopgaven. Det bemærkes, at Finanstilsynets tilsyn er
afgiftsfinansieret af de finansielle virksomheder underlagt tilsyn.
kom (2023) 0360 - Bilag 3: Samlenotat om forslag til forordning om finansielt rammeværk for datadeling (Open finance)
2786787_0010.png
Side 10 af 13
Det bemærkes, at det følger af Budgetvejledningen, at udgifter som følge af EU-
retsakter, der medfører statslige merudgifter, afholdes inden for eksisterende
bevillinger.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes ifølge Kommissionen at have positive samfundsøkonomiske
konsekvenser, idet øget deling af data kan føre til en mere åben og transparent
finansiel sektor. Deling af data vil bl.a. kunne bidrage til øget transparens og
gøre forskellige udbyderes produkter og vilkår mere gennemskuelige for
forbrugerne, idet der skabes en grobund for at databrugere kan udnytte data til
at sammenligne udbydernes produkter, vilkår og priser. Forslaget kan således
skabe grobund for øget innovation og konkurrence imellem de forskellige
virksomheder på det finansielle marked. Forslaget forventes således at medføre
udvikling af nye og forbedrede finansielle produkter og tjenester, som vil være
gavn til forbrugerne.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes at medføre væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser
for primært dataindehavere men også for databrugere.
Med udgangspunkt i Kommissionens omkostningsestimater skønnes det med
meget væsentlig usikkerhed, at FIDA medfører i alt ca. 560-1.120 mio. kr. i
implementerings-/omstillingsomkostninger
for
dansk
erhvervsliv.
Erhvervsministeriet vurderer dog, at dette tal potentielt kan være markant
højere. Kommissionens vurdering er således bl.a. i deres nuværende udkast
baseret på, at omfattede virksomheder i høj grad kan genbruge eksisterende IT-
infrastruktur. Hvis ikke der er mulighed for genbrug, hvilket sektoren har
indikeret, vil implementeringsomkostningerne kunne øges op mod 5,6 mia. kr.
i henhold til Kommissionens estimater.
Omkostningerne dækker over, at der for det første er både væsentlige
omstillingsomkostninger og løbende omkostninger for virksomheder defineret
som dataindehavere til at udvikle og drive de API’er, der muliggør datadelingen.
Det omfatter udgifter til at udvikle it-løsningerne og løbende omkostninger til
at vedligeholde samt sikre et højt niveau af IT-sikkerhed mv. Forslaget giver
dataindehaverne mulighed for i nogen udstrækning at få dækket disse
omkostninger fra databrugerne. Dette er dog forudsat, at der er tilstrækkeligt
mange databrugere, som henter data fra dataindehaverens kunder. Der er
derfor en risiko for, at en række virksomheder ikke får dækket deres udgifter.
Derudover vil udgifterne til udvikling for dataindehaverne skulle afholdes
væsentligt før datadelingsordningerne kan anvendes, hvorefter det potentielt vil
være muligt at opnå kompensation fra databrugerne. Således vil
udviklingsomkostninger kunne medføre likviditetsomkostninger for
virksomhederne.
kom (2023) 0360 - Bilag 3: Samlenotat om forslag til forordning om finansielt rammeværk for datadeling (Open finance)
2786787_0011.png
Side 11 af 13
For det andet er der omkostninger for alle markedsaktører (dataindehavere og
databrugere) ved at oprette datadelingsordningerne, som de enkelte
medlemmer af ordningen skal etablere og styre.
For det tredje er der både omstillingsomkostninger og løbende omkostninger
forbundet med, at dataindehavere skal tilbyde dashboards til kunderne, som
skal udvikles og vedligeholdes.
For det fjerde er der omkostninger for virksomheder, der skal ansøge om
tilladelse som FISP. Det omfatter både omkostninger til at foretage selve
ansøgningen samt løbende omkostninger til indberetninger mv., som vil være
nødvendige for at sikre et effektivt tilsyn. Afhængig af, hvilken dansk
myndighed, som bliver kompetent myndighed for FISP’erne, vil
virksomhederne muligvis skulle betale tilsynsafgift til tilsynsmyndigheden.
8. Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-Specialudvalget for den finansielle
sektor med frist for bemærkninger 18. august 2023. Der er modtaget
høringssvar fra bl.a. Finans Danmark, Forsikring & Pension, Nationalbanken,
Forbrugerrådet Tænk mv. Der henvises til grund- og nærhedsnotat om forslaget
oversendt til Folketingets Europaudvalg 5. oktober 2023 for en gennemgang af
høringssvarerne.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forhandlingerne er stadig på et tidligt stadie, og EU-landene er fortsat ved at
vurdere forslagets implikationer på teknisk niveau. EU-landene støtter
umiddelbart generelt formålet med forslaget, om end nogle lande har stillet
spørgsmål ved omfanget data, der skal stilles til rådighed. En række lande er dog
positive over for et bredt omfang af data omfattet af forordningen, idet der synes
at være generel enighed blandt EU-landene om at arbejde for større klarhed
angående hvilke typer data, som er omfattet. Der synes generel enighed blandt
EU-lande om, at man skal sikre højt niveau af beskyttelse af forbrugerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter etableringen af et rammeværk for obligatorisk datadeling for
finanssektoren i EU og finder det vigtigt, at forslaget styrker udbuddet af nye og
potentielt bedre innovative produkter og tjenester til forbrugerne i Danmark og
i det europæiske marked, samt kan skabe øget konkurrence i den finansielle
sektor til gavn for forbrugerne.
Regeringen ser positive elementer i Kommissionens forslag og dets formål, idet
der også er elementer i forslaget, som man vil arbejde for ændres, så de i højere
grad imødekommer regeringens prioriteter, herunder at byrder for de berørte
virksomheder reduceres.
Regeringen finder det særligt vigtigt, at en åben og mere transparent finansiel
sektor kommer forbrugere og virksomheder til gavn. Effektiv konkurrence på
kom (2023) 0360 - Bilag 3: Samlenotat om forslag til forordning om finansielt rammeværk for datadeling (Open finance)
2786787_0012.png
Side 12 af 13
de finansielle markeder kræver således, at forbrugerne nemt kan danne sig et
overblik, fx over hvad de betaler og opnår af afkast, så de kan sammenligne
deres omkostninger til finansielle produkter og services.
Forbrugerne vil med forslaget få bedre ejerskab over deres data, og ved at dele
deres data med udvalgte finansoplysningstjenester vil de potentielt kunne få
bedre digital rådgivning om passende produkter ift. deres præferencer og behov.
Regeringen støtter, at forslaget har fokus på sikkerhed i håndteringen af
forbrugernes data, og vil arbejde for, at der stilles tilstrækkeligt høje
sikkerhedskrav for beskyttelse af forbrugere og håndtering af forbrugernes data.
Regeringen finder det positivt, at forslaget udelukkende omfatter data fra den
finansielle sektor, og at der tages hensyn til særlige følsomme persondata, fx
sundhedsoplysninger og konkurrencefølsomme data. Adgangen til et bredt
udsnit af forbrugernes finansielle data skal være forenelig med
forbrugerbeskyttelse, finansiel inklusion og ensartede priser for det samme
produkt. Regeringen vil arbejde for en ændring af forslaget, hvor principperne
for beskyttelse af betalingsdata, som vi i dag har i Danmark, også indarbejdes i
forslaget.
Regeringen støtter forslaget om udvikling af fælles standarder for deling af data
og oprettelse af tekniske grænseflader til brug for datadeling. Det er i den
forbindelse vigtigt, at forslaget indeholder fælles standarder for
dataudvekslingen mhp. at sikre en ensartet implementering på tværs af
markeder, fx bank og pension, som samtidig tager højde for markedernes
særlige karakteristika.
Regeringen støtter forslaget om, at virksomheder, som henter og anvender disse
data, skal have tilladelse, og der skal føres tilsyn med virksomhedernes
efterlevelse af reglerne. Det er med til at styrke forbrugerbeskyttelsen.
Regeringen vil arbejde for, at udbydere fra tredjelande kun kan få adgang til
finansielle data om europæiske borgere og virksomheder, hvis det kan ske under
betryggende vilkår, herunder at det i praksis er muligt at føre et effektivt tilsyn.
Regeringen vil arbejde for proportionale regler, hvor omkostningerne står mål
med gevinsterne. Regeringen vil generelt have fokus på at minimere de
erhvervsøkonomiske konsekvenser, fx ved mindre omfangsrig og obligatorisk
datadeling, herunder undtagelse af omkostningstung og konkurrencefølsomt
data, samt reduktion af omfattede virksomheder ved at undtage de mindste
finansielle virksomheder og særlige grupper, som alene formidler finansielle
produkter fra finansielle institutioner, og hvis kundedata allerede er omfattet af
forslaget.
Regeringen støtter på linje med forslaget, at det er muligt for dataindehaver at
opnå en rimelig kompensation for at stille data til rådighed for databrugeren.
Erfaringerne fra betalingsområdet viser, at det kan øge incitamentet for
dataindehaverne til at bygge effektive og tidssvarende løsninger, som i sidste
kom (2023) 0360 - Bilag 3: Samlenotat om forslag til forordning om finansielt rammeværk for datadeling (Open finance)
2786787_0013.png
Side 13 af 13
ende også er i forbrugerens interesse. Regeringen støtter i forlængelse heraf, at
API’erne udvikles inden for datadelingsordninger, som skal sikre, at alle
markedsaktører tilgodeses.
Regeringen vil arbejde for, at der fastsættes mere realistiske
implementeringsfrister end med forslaget, dvs. en længere frist for anvendelse
end 24 måneder ikrafttræden og 18 måneder for kriterier for finansielle
datadelingsordninger og finansoplysningstjenester, herunder for at sikre en
hensigtsmæssig implementering og at markedsaktørerne har tilstrækkelig tid til
udvikle gode API´er. Erfaringerne fra betalingsområdet viser, at det er
tidskrævende og kompliceret at etablere gode API’er.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.