Europaudvalget 2023-24
KOM (2023) 0360 Bilag 5
Offentligt
2787174_0001.png
FIDA
udfordringerne ved
forordning om adgang til
finansielle data
Foretræde for Folketingets Europaudvalg 24. november 2023
Thomas Brenøe & Sigrid Floor Toft, F&P
kom (2023) 0360 - Bilag 5: Præsentation fra Forsikring og Pension i forbindelse med foretræde i Europaudvalget 24/11-23
2787174_0002.png
Tvivlsom samfundsøkonomisk
gevinst
”Forbrugerne skal kunne dele data, så de kan få en bredere
vifte af bedre og billigere finansielle produkter”
Men forslaget vil medføre store omkostninger for sektoren
og dermed deres kunder
Og PSD II har ikke givet de forventede gevinster
Så de samfundsøkonomiske gevinster står ikke mål med
den forventede gevinst ved forslaget
Start med en eller to usecases,
hvor der er en tydelig værdi
for kunderne
kom (2023) 0360 - Bilag 5: Præsentation fra Forsikring og Pension i forbindelse med foretræde i Europaudvalget 24/11-23
2787174_0003.png
Databegrebet er alt for bredt
Deling af ”kundedata”
Dækker både data tilvejebragt af kunden og data tilvejebragt ved
interaktion med den finansielle virksomhed
– Såkaldte berigede
data
Dermed er der ingen beskyttelse af forretningshemmeligheder og
forretningsfølsomme oplysninger
Værdiskabelsen i en virksomhed bør beskyttes, ellers er der ingen
incitamenter til at drive forretning
kom (2023) 0360 - Bilag 5: Præsentation fra Forsikring og Pension i forbindelse med foretræde i Europaudvalget 24/11-23
2787174_0004.png
Værdiskabelsen i en finansiel
virksomhed består i at berige data
Kundedata og produktoplysninger er relevante for kunden at videregive
kom (2023) 0360 - Bilag 5: Præsentation fra Forsikring og Pension i forbindelse med foretræde i Europaudvalget 24/11-23
2787174_0005.png
Urealistisk tidsramme for implementering
Urealistisk tidsramme:
18 mdr. til etablering af schemes og 6 mdr. til udvikling af
tekniske løsninger
Erfaringerne fra PSD II viser at det tog flere år at få tekniske løsninger på plads
Vi ønsker mindst 18 mdr. til at få rammerne for schemes på plads og mindst 24 mdr.
til at implementere de
tekniske krav. Mindre selskaber har brug for længere tid.
kom (2023) 0360 - Bilag 5: Præsentation fra Forsikring og Pension i forbindelse med foretræde i Europaudvalget 24/11-23
2787174_0006.png
Konkurrencevilkårene er uens
”Samme
aktivitet, samme risiko, samme regler”
Databrugere (FISP’s)
må hente data, men behøver ikke at
dele egne data i økosystemet
Big tech
må ikke hente data
jf
dataforordningen, men må
gerne hente data fra finansielle virksomheder jf. FIDA
Manglende fokus på datadeling på tværs af sektorer og de
europæiske
dataspaces
kom (2023) 0360 - Bilag 5: Præsentation fra Forsikring og Pension i forbindelse med foretræde i Europaudvalget 24/11-23
2787174_0007.png
Konkrete anbefalinger til
præciseringer af regeringens mandat
Omkostningerne bør stå mål med den samfundsmæssige gevinst
Anvendelsesområdet bør indskrænkes til relevante
usecases og kan udvides
senere
Samme muligheder for omkostningsdækning som i dataforordningen
Berigede data (forretningsfølsomme data) skal ikke inddrages i
anvendelsesområdet
Bør fremgå tydeligt af regeringens mandat
Væsentligt at sikre ens konkurrencevilkår (level
playingfield) i lovforslaget
FISP’er skal også dele deres data med forbrugerne og andre
Store tech-virksomheder
(gatekeepers) bør udelukkes på samme måde som i
dataforordningen (forbrugerbeskyttelse)
Tidsfrist for implementering er urealististisk
Længere tid til at etablere schemes og udarbejde tekniske løsninger
kom (2023) 0360 - Bilag 5: Præsentation fra Forsikring og Pension i forbindelse med foretræde i Europaudvalget 24/11-23
2787174_0008.png