Europaudvalget 2023-24
KOM (2023) 0445 Bilag 1
Offentligt
2763355_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
[dato]
2021-3628
Europa-Kommissionens forslag til Europa-
Parlamentet og Rådets Direktiv om ændring
af Rådets Direktiv 96/53/EF om fastsættelse
af de største tilladte dimensioner i national
og international trafik og største tilladte
vægte i international trafik for visse vejkøre-
tøjer i brug i Fællesskabet
KOM (2023) 445
Nyt notat.
1. Resumé
Europa-Kommissionen (herefter Kommissionen) har den 11. juli
2023 fremsat forslag til ændring af Rådets Direktiv 96/53/EF om
største tilladte vægte og dimensioner i national og international
trafik.
Den danske sprogversion er oversendt den 12. september 2023.
Forslaget omfatter nye krav til vægte og dimensioner for tunge
køretøjer, der kører på tværs af EU-landene. Det primære formål
med revisionen er at optimere godstransporten på det indre mar-
ked, at fremme tunge nulemissionskøretøjer med henblik på at re-
ducere CO2-udledning samt understøtte brug af intermodale en-
heder (standardiserede fragtenheder, som anvendes på flere for-
skellige transportformer, fx lastbil og tog). Endelig har forslaget
til formål at sikre en mere ensartet og effektiv håndhævelse af
vægt- og dimensionskrav blandt medlemslandene.
Forslaget forventes at have lovgivningsmæssige og statsfinan-
sielle konsekvenser, som undersøges nærmere inden regerings en-
delig stillingtagen.
kom (2023) 0445 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fastsættelse af de største tilladte dimensioner i national og international trafik
2763355_0002.png
Side 2/31
Regeringen er overordnet positiv over for forslaget. Regeringen
finder, at en revision af reglerne om største tilladte vægte og di-
mensioner for tunge køretøjer er samfundsgavnlige. Større og
tungere lastbiler kan køre med mere gods, som alt andet lige kan
betyde, at den samme mængde gods kan transporteres på færre
lastbiler. Det kan stimulere det indre marked for godstransport til
gavn for dansk erhvervsliv, ligesom det
med bl.a. ambitionen
om at fremme nulemissionskøretøjer
–kan
reducere CO
2
-udled-
ningen fra vejtransporten og bidrage til at fremme den grønne
omstilling. Mere gods på lastbilerne og færre lastbiler kan desu-
den bidrage til afhjælpe problemet med chaufførmangel. Regerin-
gen bakker også op om ambitionen om at styrke og ensarte hånd-
hævelsen på tværs af medlemsstaterne, så der slås ned på de ak-
tører i branchen, som ikke overholder reglerne.
Regeringen så dog gerne, at revisionens ambitionsniveau blev
hævet i forhold til den grønne omstilling, f.eks. ved at tillade hø-
jere vægtgrænser for nulemissionslastbiler.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2023) 445 den 11. juli 2023 fremsat
forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af
Rådets Direktiv 96/53/EF
(herefter vægt- og dimensionsdirekti-
vet),
der beskriver de maksimale tilladte vægte og dimensioner for
udvalgte vejgående køretøjer.
Den danske sprogversion for forslaget om revision af vægt- og di-
mensionsdirektivet blev oversendt den 12. september 2023.
Vejtransportsektoren er afgørende for at lette handel og mobilitet,
forbinde virksomheder og kunder i hele EU og fremme økonomisk
vækst og beskæftigelse. Vægt- og dimensionsdirektivet blev oprin-
deligt udformet med henblik på at sikre fri bevægelighed for varer
og fair konkurrence i det indre marked, forbedre trafiksikkerheden
og forebygge skader på vejinfrastrukturen. I de seneste ændringer
af direktivet, som blev vedtaget i 2015 og 2019, blev der sat et nyt
fokus på miljøaspekterne i transportsektoren med det formål at re-
ducere energiforbruget og drivhusgasemissionerne. Dog har en
evaluering i 2022 af det nuværende direktiv vist, at det ikke er til-
strækkeligt med hensyn til at sikre lige konkurrencevilkår og un-
derstøtte reduceringen af CO2-udledningen.
Netop reducering af CO2-udledningen er centralt i det nye direktiv.
Som baggrund for forslaget, oplyser Kommissionen, at vejtransport
spiller en central rolle i godstransportsystemet med mere end 3/4
kom (2023) 0445 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fastsættelse af de største tilladte dimensioner i national og international trafik
2763355_0003.png
Side 3/31
af de varer (77,4 pct.), der transporteres i EU over land. Det er
imidlertid en kilde til adskillige socioøkonomiske og miljømæssige
virkninger, herunder drivhusgasemissioner, luft- og støjforurening,
trængsel, risici for trafiksikkerheden og slid på vejinfrastrukturen.
Tunge køretøjer såsom lastbiler og busser tegner sig for 28 pct. af
drivhusgasemissionerne i vejtransport (6 pct. af EU's samlede
emissioner) og er en væsentlig kilde til nitrogenoxidemissioner (34
pct. af vejtransportens nitrogenoxidemissioner i 2020). De er også
en kilde til andre luftforurenende stoffer såsom partikulært materi-
ale.
Med udgangspunkt i disse udfordringer har Kommissionen foreta-
get en konsekvensanalyse i 2023, som viste, at der med tre politi-
ske løsningsmodeller er store besparelser at hente i forbindelse
med revisionen af vægt- og dimensionsdirektivet. De tre politiske
løsningsmodeller tager alle fat på de identificerede problemer og
årsagerne bag, og de bidrager hver især til at nå specifikke og vig-
tige mål, men med forskellige niveauer af effektivitet og virkning.
Kommissionens foretrukne løsningsmodel er model B, da den vur-
deres at være mest effektiv og virkningsfuld. Forslaget er desuden
en del af Kommissionens samlede fragtstrategi, som har til formål
at gøre transport af fragt mere grønt i EU.
3. Formål og Indhold
Kommissionens overordnede formål med forslaget er at adressere
tre udfordringer:
1. fremme udbredelse af tunge nulemissionskøretøjer,
2. understøtte en fragmentering af markedet for længere og
tungere køretøjer og
3. sikre effektiv og konsekvent håndhævelse.
Forslaget søger med andre ord at fjerne hindringer og skabe stær-
kere incitamenter for udbredelsen af nulemissionsteknologier og
energibesparende udstyr i sektoren for tunge køretøjer. Dertil skal
forslaget yderligere lette kombineret transport, tydeliggøre reg-
lerne for anvendelse af længere og/eller tungere køretøjer i grænse-
overskridende transport og gøre håndhævelsen effektiv og virk-
ningsfuld.
Økonomiske og klimamæssige konsekvenser
Kommissionen oplyser, at forslaget forventes at generere op til
597,49 mia. DKK (80,2 mia. EUR) i besparelser på tværs af hele
EU. Derudover anslås det, at der med forslagets ændringer vil være
kom (2023) 0445 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fastsættelse af de største tilladte dimensioner i national og international trafik
2763355_0004.png
Side 4/31
en samlet reduktion i CO
2
-udledningen på 27,8 millioner ton, sva-
rende til 1,2 pct. af CO
2
-udledningen fra den samlede godstrans-
port i Europa, dvs. inkl. den fra skib, fly og tog.
Nye grænseværdier for vægte og dimensioner
I forslagets bilag 1 foreslås nye grænseværdier for henholdsvis
vægte og dimensioner for tunge køretøjer. Der er foretaget ændrin-
ger i værdierne inden for både maksimale vægte, maksimale højder
samt akseltryk.
Af centrale ændringer i revisionen er forhøjelsen af den maksimale
vægtgrænse for nulemissionskøretøjer fra 42 ton til 44 ton uanset
vægten for nulemissionsteknologien (artikel 10 b). Med andre ord
kan den vægtforøgelse give branchen mulighed for at få mere og
mere gods med per køretøj, efterhånden som nulemissionsteknolo-
gien bliver gjort lettere og mindre. Endvidere giver
forslaget mulig-
hed for øget totalvægt for 5-akslede lastbiler med +8 tons, hvilket
giver mulighed for en totalvægt på max 4o tons.
Grænseoverskridende transport
Af forslaget følger endvidere, at det - for at skabe juridisk klarhed
om brugen af køretøjer, der overstiger den vægt og de dimensioner,
der er fastsat i direktivet
præciseres i et nyt stk. 1, litra c), at der i
tilfælde, hvor medlemsstaterne gør brug af nationale undtagelser,
ikke i udgangspunktet gives ret til grænseoverskridende transport
med tungere og/eller længere køretøjer mellem nabolande, som ac-
cepterer samme fravigelser.
Intermodal transport
Forslaget fremmer yderligere intermodal transport ved at klassifi-
cere lastbiler, sættevogne og påhængsvogne som intermodale laste-
enheder på samme måde som containere. Derved kan disse køre-
tøjsenheder drage fordel af den samme ekstra vægt på op til 4 ton
som vejkøretøjer, der transporterer containere eller veksellad (Bi-
lag 1).
Det følger endvidere af forslaget, at bestemmelserne i vægt- og di-
mensionsdirektivet skal supplere Rådets direktiv 92/106/EØF om
indførelse af fælles for visse former for kombineret godstransport
mellem medlemsstaterne for så vidt angår fremme og støtte af
væksten i intermodal transport. Definitionen af intermodal trans-
port i vægt- og dimensionsdirektivet tilpasses således terminolo-
gien i direktivet om kombineret transport for at gøre det muligt for
lastbiler, påhængsvogne og sættevogne, der anvendes i intermodal
transport, at drage fordel af de samme ekstra vægttillæg som for
vejkøretøjer, der transporterer containere eller veksellad, og som
kom (2023) 0445 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fastsættelse af de største tilladte dimensioner i national og international trafik
2763355_0005.png
Side 5/31
anvendes i intermodal containertransport. Et sådant vægtincita-
ment ventes at tilskynde vejtransportvirksomhederne til også at
deltage i intermodal transport uden container.
”One-stop-shop” –
Adgang til særtransport og modul-
vogntogsregler
Revisionen indeholder også bestemmelser om større harmonise-
ring af administrative krav i forbindelse med udstedelse af tilladel-
ser til transport af udelelig last med køretøjer, der overskrider de
pågældende vægt- og dimensionsgrænser på det område (særtrans-
port).
Herunder etableringen af en slags ”one-stop-shop” med op-
lysninger om nationale bestemmelser og adgang til anvendelse af
standartansøgningsskema (artikel 4 a, stk. 1).
Håndhævelsestiltag
I forslaget er der lagt op til nye krav om konkrete håndhævelsestil-
tag i form af øget kontrol og overvågning. Der foreslås foranstalt-
ninger, der gør håndhævelsen mere målrettet og effektiv ved an-
vendelse af vejningsmekanismer, som for eksempel WIM (Weigh
In Motion). På den måde kan medlemsstaterne forbedre deres
overblik over de tunge køretøjer, der overskrider de maksimale
grænseværdier angivet i vægt- og dimensionsdirektivet.
Anvendelse af modulvogntog
I henhold til forslaget kan medlemsstaterne tillade anvendelse af
modulvogntog på deres område i national og international trafik
under forudsætning af information til medlemslandene herom, se
straks nedenfor. Et medlemsland må således ikke i international
transport afvise et modulvogntog fra en anden medlemsstat, forud-
sat at disse ikke overstiger de største vægt- og dimensionsgrænser,
der er fastsat for europæiske modulsystemer i den nationale trans-
port. Det vil betyde, at grænseoverskridende transport med modul-
vogntog ikke længere forudsætte bilaterale aftaler, men vil følge di-
rekte af direktivet.
I forslaget pålægges medlemsstaterne at
arbejde på et nationalt in-
formations- og kommunikationssystem oprettet af hver medlems-
stat med fokus på at hjælpe vejoperatørerne på tværs af EU med
den nødvendige information på de europæiske modulsystemer.
Desuden udvides mulighederne for, at medlemsstaterne kan op-
rette forsøgsordninger med henblik på at teste nye teknologier,
herunder europæiske modulsystemer med en maksimal forsøgspe-
riode på fem år.
Af Transportministeriets nedenstående oversigt fremgår de væ-
sentligste elementer i direktivforslaget vedr. bl.a. øgede vægt,
kom (2023) 0445 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fastsættelse af de største tilladte dimensioner i national og international trafik
2763355_0006.png
Side 6/31
længde og højde for de forskellige typer tunge køretøjer sammen-
holdt med det gældende direktiv.
Når forslaget er implementeret, skal de faktiske virkninger
overvåges og sammenlignes med målene og de forventede
virkninger som først præsenteret af Kommissionen. Det reviderede
direktiv vil løbende blive evalueret hvert andet år af
Kommissionen, med input fra medlemsstaterne.
kom (2023) 0445 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fastsættelse af de største tilladte dimensioner i national og international trafik
2763355_0007.png
Side 7/31
En oversigt over væsentlige tiltag i Kommissionens forslag til
revision kan findes i nedenstående skema:
Kommissionens forslag (nyt direktiv)
1. Øget vogntogslængde
for nulemissionskøretø-
jer
2. Øget vægt for lav- og
nulemissionslastbiler og
busser
3. Øget drivakseltryk for
nulemissionslastbiler og
busser
4. Øget totalvægt for 5-
akslede lastbiler
5. Højere totalvægte
Mulighed for + 8 tons (total 40 tons) for 5-akslede
lastbiler
Frem til 31.12.2034 gives medlemsstaterne mulig-
hed for at hæve den tilladte vægtgrænse til 44 ton
(46 ton for intermodale transporter) i internatio-
nale transporter fsva. køretøjer, der kører på fossile
brændstoffer
6. Modulvogntog
Adgangen til anvendelse af modulvogntog (EMS)
præciseres
både nationalt og grænseoverskri-
dende, herunder særligt adgangen til grænseover-
skridende transport
Det er ikke entydigt, hvorvidt
modulvogntog (EMS) kan an-
vendes grænseoverskridende,
særligt ikke uden at der indgået
en bilateral aftale
7. Intermodal transport
Der tilføjes en række lempelser og præciseringer
med henblik på at fremme intermodal transport.
Herunder mulighed for anvendelse af andre trans-
porttyper end containere til intermodal transport
8. Øget højde for inter-
modal transport
For køretøjer eller vogntog, som i intermodal
transport transporterer en eller flere containere
med en standard udvendig højde på 9'6" (high
cm)
9. Lettere ansøgnings-
processer og elektroni-
ske fragtdokumenter
Krav om nationale informationssystemer til at lette Nye forslag, som ikke findes i
ansøgningsprocedurer om anvendelse af EMS.
Krav om højere grad af elektroniske fragtdokumen-
ter ifm. intermodale transporter
10. Øget vogntogslængde
for autotransportere
Der indføres øget vogntogslængde for autotrans-
2 meter)
Nyt forslag, som ikke findes i
det gældende direktiv
Definitionen af intermodal
transport og en række henvis-
ninger vanskeliggør i visse til-
fælde intermodal transport.
Håndteres pt. nationalt med
konkrete tilladelser som sær-
transporter for at sikre en rute,
32 ton for lastbiler med 4 eller
flere aksler.
Nyt forslag, som ikke findes i
det gældende direktiv
Mulighed for op til 2 tons for lavemissionskøretøjer Gældende direktiv giver mulig-
og -vogntog og op til 4 tons for nulemissionskøre-
tøjer og -vogntog
Største drivakseltryk hæves fra 11,5 ton til 12,5 ton
for nulemissionskøretøjer
hed for op til 1 respektive 2 ton
ekstra vægt
Gældende direktiv begrænser
drivakseltryk til 11,5 tons
Gældende direktiv
Mulighed for op til 90 cm ekstra længde for køretø- Nyt forslag, som ikke findes i
jer og vogntog drevet af nulemissionsteknologi
det gældende direktiv
cube-containere), øges største højde til 4,3 m (+ 30 hvor højden er mulig
porter-vogntog i grænseoverskridende transport (+ det gældende direktiv.
kom (2023) 0445 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fastsættelse af de største tilladte dimensioner i national og international trafik
2763355_0008.png
Side 8/31
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivnings-
procedure (TEUF art. 294) medlovgiver.
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen lægger vægt på, at formålet med revisionen af di-
rektivet er at
fjerne udfordringer og øge incentimenterne for
brugen af nul-emissionsteknologi og energibesparende
opbygninger inden for sektoren for tunge køretøjer. Derudover
lægger Kommissionen vægt på, at ændringerne også har til formål
at tydeliggøre reglerne for tværgående godstransport mellem
medlemsstaterne, da der på nuværende tidspunkt findes en lang
række divergerende, og enkelte uklare, nationale regelsæt på tværs
af medlemsstaterne, hvilket er vanskeligt at håndhæve. Resultatet
af disse mangler betyder samlet set en større begrænsning af
varernes frie bevægelighed og en generel harmonisering af
godstransporten i EU. Derfor vurderer Kommissionen, at nærheds-
princippet er overholdt.
Forslaget relaterer sig ikke til danske regler om vægt og dimensio-
ner for større køretøjer, men om merværdien ved at fastsætte fæl-
les EU-standarder for tunge køretøjers vægt og dimensioner i
grænseoverskridende transport. En koordineret EU-indsats vil
kunne formindske risikoen for markedsfragmentering, konkurren-
ceforvridning og diskriminerende praksis, hvilket medlemsstaterne
hver for sig nationalt kan have vanskeligt ved at håndtere.
Regeringen er på denne baggrund enig i, at
forslaget er i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
I Danmark findes der regler for køretøjers vægte og dimensioner i
flere bekendtgørelser, som er udstedt i medfør af færdselsloven.
Det drejer sig i det væsentlige om:
Bekendtgørelse nr. 1050 af 17. oktober 2019 om detailforskrifter
for køretøjers indretning og udstyr.
Denne regulerer de tekniske
krav til køretøjerne.
Bekendtgørelse nr. 1497 af 1. december 2016 om køretøjers største
bredde, længde, vægt og akseltryk.
Denne regulerer køretøjers
kom (2023) 0445 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fastsættelse af de største tilladte dimensioner i national og international trafik
2763355_0009.png
Side 9/31
vægte og dimensioner. I bekendtgørelsen indgår kun typegod-
kendte køretøjer, både EU-typegodkendte og national individuelt
godkendte køretøjer.
Bekendtgørelse nr. 635 af 31. maj 2023 om særtransport.
Denne
regulerer særtransport af udeleligt gods, som nødvendiggør over-
skridelse af en eller flere af bestemmelserne i bekendtgørelse om
køretøjers største bredde, længde, højde, vægt og akseltryk.
Bekendtgørelse nr. 1076 af 7. november 2008 om køretøjer i for-
søg med modulvogntog.
Denne regulerer modulvogntog, hvor de
enkelte køretøjer opfylder gældende bestemmelser om længde,
men hvor den samlede vogntogslængde overskrider 18,75 m.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget om revision af vægt– og dimensionsdirektivet vil have di-
rekte indvirkning på dansk ret, idet de ændrede vægte og dimensi-
oner i direktivet vil medføre, at der skal ændres i flere forskellige
danske regelsæt.
Derudover vil forslaget om revision af vægt– og dimensionsdirekti-
vet have direkte indvirkning på dansk ret for så vidt angår direkti-
vets krav om kontrol og overvågning af godstransporten. I forlæn-
gelse heraf vil der blive et behov for at udarbejde straffebestemmel-
ser om blandt andet bøderammen for overtrædelse af de maksi-
male vægte og dimensioner.
Slutteligt vil revisionen af vægt- og dimensionsdirektivet have ind-
virkning på dansk ret, hvis man ønsker en national forsøgsordning
i en begrænset periode, som inkorporerer nye teknologier eller nye
koncepter. Her ville der skulle skabes hjemmel i færdselsloven,
men også laves en ny specifik bekendtgørelse for den pågældende
forsøgsordning.
Med forslaget skal der foretages
ændringer i følgende regelsæt:
Færdselsloven jf. lovbekendtgørelse nr. 168 af 14. februar
2023.
Bekendtgørelse nr. 1050 af 17. oktober 2019 om detailfor-
skrifter for køretøjers indretning og udstyr
Bekendtgørelse nr. 1497 af 1. december 2016 om køretøjers
største bredde, længde, vægt og akseltryk
Bekendtgørelse nr. 635 af 31. maj 2023 om særtransport
kom (2023) 0445 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fastsættelse af de største tilladte dimensioner i national og international trafik
2763355_0010.png
Side 10/31
Bekendtgørelse nr. 1076 af 7. november 2008 om køretø-
jer i forsøg med modulvogntog
Omfanget af ændringerne i gældende dansk ret skal undersøges
nærmere.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget skønnes at have statsfinansielle konsekvenser for Dan-
mark, herunder administrative.
De statsfinansielle konsekvenser i relation til vejslid m.v. ved kør-
sel med større og tungere køretøjer i henhold til forslaget, afventer
en nærmere undersøgelse af Vejdirektoratet inden endelig stilling-
tagen. Det vurderes foreløbigt, at der vil være tale om betydelige
konsekvenser. Særligt vurderes det, at forhøjelse af drivakseltryk-
ket med 1 ton vil medføre betydelige konsekvenser for vejsliddet på
såvel det statslige som kommunale vejnet. Yderligere vil generelt
højere køretøjer i intermodal transport udgøre en stor udfordring
for infrastrukturen, som enten skal løses ved omfattende ombyg-
ninger eller skiltning og etablering af omkørselsruter.
Herudover vil forslaget få statsfinansielle konsekvenser i forbin-
delse med overvågning af tunge køretøjer. Det skal undersøges,
hvilke systemer, såsom weigh-in-motion-systemer (WIM), der er
aktive i den danske vognpark, og som er omfattet af direktivet.
Kontrollen og udgifter hertil er afhængige af kravene til intensite-
ten af overvågningen. Der vil således er være implementeringsom-
kostninger samt administrative omkostninger for de udvalgte myn-
digheder, der skal varetage denne kontrol og overvågning. En nær-
mere vurdering og skøn for statsfinansielle konsekvenser vil skulle
konsolideres yderligere inden endelig stillingtagen
Forslaget vil kunne medføre et mindreprovenu fra energiafgifter og
køretøjsrelaterede afgifter samt. Størrelsen heraf afventer en nær-
mere undersøgelse i Skatteministeriet.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter som følge af EU-rets-
akter afholdes inden for de berørte ministeriers eksisterende bevil-
lingsramme, jf. Budgetvejledningens bestemmelser herom.
kom (2023) 0445 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fastsættelse af de største tilladte dimensioner i national og international trafik
2763355_0011.png
Side 11/31
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vil som udgangspunkt ikke medføre negative samfunds-
økonomiske konsekvenser. Det antages, at der med forslaget der-
imod må forventes at være overvejende positive konsekvenser i for-
hold til blandt andet udfordringerne med chaufførmangel på tværs
af medlemsstaterne. Dette skyldes den generelle stigning i mæng-
den af gods, der kan medbringes ved samme antal lastbiler. Dette
vil endvidere alt andet lige sænke omkostninger ved transport til
gavn for virksomheder og forbrugere.
Sidst kan effektiviseringerne ved forslaget medføre færre lastbiler
på vejene og dermed en bedre trafikafvikling med de positive effek-
ter for samfundsøkonomien, som det indebærer.
Derudover forventer Kommissionen, at forslaget vil medføre en
samlet reduktion i CO
2
-udledningen på 27,8 millioner ton, sva-
rende til 1,2 pct. af CO
2
-udledningen fra den samlede godstrans-
port i Europa.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes generelt at medføre positive erhvervsøkonomi-
ske konsekvenser for de danske virksomheder. Med øget tilladt to-
talvægt samt større dimensioner og forenklet adgang til anvendelse
af modulvogntog i grænseoverskridende transport, vil erhvervslivet
blandt andet opleve forbedrede omsætningsmuligheder, idet den
enkelte lastbil under visse forhold kan transportere mere gods.
Det vurderes at 'One-Stop-Shop' vil medføre administrative bespa-
relser for nogle danske transportvirksomheder, særligt når det om-
handler særtransport på tværs af grænser indenfor EU. De admini-
strative besparelser findes i lettere administration i forbindelse
med ansøgninger af tilladelser til særtransport, hvor de nationale
vægt- og/eller dimensioner overskrides. Derudover er der admini-
strative besparelser ved enklere adgang til information om forplig-
tigelser i forbindelse med særtransport.
For så vidt angår forslaget om ikke i udgangspunktet at give ret til
grænseoverskridende transport med tungere og/eller længere kø-
retøjer mellem nabolande, som accepterer samme nationale fravi-
gelser vil det, såfremt forslaget vedtages, kunne få negative konse-
kvenser for erhvervslivet. Dette gælder særligt for virksomheder,
der opererer grænseoverskridende i Norden, hvor der er mangeårig
tradition for at acceptere grænseoverskridende transport med kø-
retøjer, der overholder nationale undtagelser i de respektive lande.
kom (2023) 0445 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fastsættelse af de største tilladte dimensioner i national og international trafik
2763355_0012.png
Side 12/31
Derudover er der med forslaget sat en række nye krav i forhold til
de administrative processer, herunder en generel harmonisering og
forenkling af ansøgningsprocesserne relateret til transport af ude-
lelig last (særtransport), bl.a. gennem anvendelse af en standardi-
seret digital ansøgning og nem adgang til oplysninger om nationale
regelsæt. Tiltag som skal lette administrative byrder, handel og
mobilitet i Vejtransportsektoren, til gavn for erhvervslivet.
De erhvervsøkonomiske konsekvenser ved forslaget ovenstående
kan ikke kvantificeres på nuværende tidspunkt. Disse afhænger af,
hvordan forslaget vil blive implementeret i de enkelte medlemssta-
ter, da det særligt er ved transport på tværs af grænser i EU, at de
administrative besparelser findes.
Der tegner sig dog et billede af, at forslaget skaber grundlag for væ-
sentlige administrative besparelser for danske virksomheder.
Øvrige konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget om ændring af Rådets Direktiv 96/53/EF vil have posi-
tive konsekvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark.
De europæiske modulsystemer er blandt andet med til at sikre, at
der med forslaget opnås forbedret trafiksikkerhed og beskyttelse af
infrastrukturen, grundet at disse køretøjer alene anvendes på
’eg-
nede’ dele af vejnettet. Derudover har Kommissionens krav om ef-
fektiv og konsekvent håndhævelse af reglerne samt etablering af
overvågningssystemer direkte positiv indvirkning på de nuværende
risici for trafiksikkerheden, i forhold til begrænsning af de køretø-
jer, der ulovligt overskrider de gældende maksimale vægte og di-
mensioner i dag.
8. Høring
Kommissionens forslag blev sendt i høring i EU-specialudvalget for
transport den 19. juli 2023. Frist for fremsendelse af høringssvar
var den 6. september 2023.
Transportministeriet har modtaget følgende høringssvar:
Rådet for Grøn Omstilling
kom (2023) 0445 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fastsættelse af de største tilladte dimensioner i national og international trafik
2763355_0013.png
Side 13/31
Rådet for Grøn Omstilling afgiver hermed bemærkninger til Kom-
missionens forslag til revision af vægt- og dimensionsdirektivet og
takker for muligheden for at komme med vores input.
1. Grænseoverskridende kørsel
Baggrund for foreslåede ændringer til artikel 4(b): Det er vigtigt at
bevare Kommissionens foreslåede to tons ekstra på totalvægten for
nulemissionslastbiler og at denne vægtforøgelse ikke undermineres
af reglerne med grænseoverskridende kørsel med 44 tons ICE-last-
biler, som der f.eks. er udsigt til ved grænsen mellem Frankrig og
Belgien.
Ændringsforslag til Artikel 4b, hvor punkt 1 og 2 slettes og erstattes
med følgende:
Medlemsstaterne bør kun acceptere en vægtgrænse mellem
40 og 44 tons for grænseoverskridende kørsler med ICE-
lastbiler (lastbiler med forbrændingsmotorer), såfremt der
er fastsat en ekstra vægtforøgelse på 4 tons over dette af-
talte maksimum for nulemissionslastbiler og/eller køre-
tøjskombinationer involveret i intermodale transportope-
rationer.
2. I national lovgivning og bilaterale aftaler, der regulerer
grænseoverskridende kørsler, hvor den samlede teknisk til-
ladt pålæssede maksimumvægt (TPMLM) af køretøjskom-
binationer, inklusive 4 tons nulemission/intermodal vægt-
forøgelse, er på eller over 46 tons, kan medlemsstaterne be-
grænse brugen af de 4 tons ekstra vægt til 6-akslede køre-
tøjskombinationer.
Alternativt ændringsforslag vil være helt at slette 4b (dvs. 4b(1-3)).
Dette for at beskytte det eksisterende grænseoverskridende maksi-
mum på 40 tons og dermed bevare forskellen mellem ICE og nule-
missionslastbiler, så der er en større tilskyndelse til at fragte med
nulemissionslastbiler.
2. Definition af nulemissionskøretøjer og udelukkelse af e-trailere
Baggrund for foreslåede ændringer: Det er nødvendigt at præcisere
definitionen af nulemissionskøretøjer og udelukke e-trailere fra
denne definition (punkt 2.2 i bilaget). Ændringsforslaget er skrevet
ind i bilagsteksten nedenfor og markeret med
fed
og overstreget,
hvor det anbefales at teksten slettes:
1.
kom (2023) 0445 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fastsættelse af de største tilladte dimensioner i national og international trafik
2763355_0014.png
Side 14/31
kom (2023) 0445 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fastsættelse af de største tilladte dimensioner i national og international trafik
2763355_0015.png
Side 15/31
kom (2023) 0445 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fastsættelse af de største tilladte dimensioner i national og international trafik
2763355_0016.png
Side 16/31
Rettidig national implementering
Ændringsforslag: For at sikre, at medlemslandene implementerer
direktivets regler rettidigt, foreslår vi at tilføje følgende bestem-
melse i revisionen: Inden for 12 måneder efter denne revisions
ikrafttræden bør medlemsstaterne ajourføre deres nationale lovbe-
stemmelser for at give 4 tons vægtforøgelse til nulemissionskøre-
tøjskombinationer eller til brug i intermodal transport. De nævnte
køretøjskombinationer er defineret i underafsnit 2.2.1 og 2.2.2.
3. Mere proportionel vægtgrænse for nulemissionsdrivaksler og
understøttende forhold
Baggrund for foreslåede ændringer: Der er behov for en mere pro-
portionel vægtgrænse for nulemissionsdrivaksler og understøt-
tende forhold, herunder udfasningsdatoer. Nedenfor i tabellen ses
vores ændringsforslag, markeret i
fed
og overstreget.
kom (2023) 0445 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fastsættelse af de største tilladte dimensioner i national og international trafik
2763355_0017.png
Side 17/31
4. EMS/Modulvogntog
Baggrund for foreslåede ændringer: Det er nødvendigt, at det sik-
res, at grænseoverskridende modulvogntogs/EMS-kørsler er nule-
missionskørsler inden 2030. Sikkerheden skal prioriteres og det
samme bør modalskift mellem jernbane/vandveje. Nedenfor er to
forskellige ændringsforslag. I og med den danske sprogversion af
lovteksten endnu ikke er tilgængelig, indsætter vi den oprindelige
lovtekst på engelsk med overstregninger til ændringsforslag, der
bør slettes og fed for tilføjelser, også på engelsk.
Ændringsforslag til Artikel 4a, 1 ud af 2: De nedenfor foreslåede
ændringer gælder for al grænseoverskridende kørsel med gigali-
ners,
uanset hvornår de påbegyndes:
kom (2023) 0445 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fastsættelse af de største tilladte dimensioner i national og international trafik
2763355_0018.png
Side 18/31
‘4a. Member States may allow the circulation in their territories in
national and international traffic of European Modular Systems
subject to all of the following conditions:
(a) the Member States shall make publicly available, in an ac-
cessible and transparent way, the information related to
the maximum weights and dimensions applicable to the
circulation of European Modular Systems in their territo-
ries;
(b) the Member States shall make publicly available, in an ac-
cessible and transparent way, the information related to
the part of the road network where European Modular Sys-
tems can circulate;
(c) the Member States shall ensure the connectivity of the part
of the network where European Modular Systems can cir-
culate in their territories with the road network of neigh-
bouring Member States that also allow the circulation of
European Modular Systems, in order to enable cross-bor-
der traffic;
(d) the Member States shall set a monitoring system and as-
sess the impact of European Modular Systems on road
safety, on the road infrastructure, on modal cooperation, as
well as the environmental impacts of European Modular
Systems on the transport system, including the impacts on
modal split.
Whenever a Member State allows, pursuant to this paragraph, the
circulation of European Modular Systems in national traffic, it may
not reject or prohibit the circulation in its territory of European
Modular Systems in international traffic, provided that such sys-
tems do not exceed the maximum weights and dimensions set for
European Modular Systems in national traffic.
Member States shall inform the Commission in case they allow the
circulation in
their territories of European Modular Systems.’;
(d) Member States shall set a monitoring system and as-
sess the impact of routes / movements of European Mod-
ular Systems on the following:
-
Road safety: Member States shall conduct an evaluation
to assess the impact of any movement of European Modu-
lar Systems, particularly on non-highway sections, and
with regard to vulnerable road users, such as cyclists and
pedestrians;
-
Road infrastructure;
-
Modal shift / co-operation: Member States shall conduct
an assessment of the route or movement of the European
kom (2023) 0445 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fastsættelse af de største tilladte dimensioner i national og international trafik
2763355_0019.png
Side 19/31
Modular Systems, paying particular attention to existing
alternative modes of transport and the need to avoid re-
verse modal shift.
The Member States involved must send the above-de-
scribed assessments to the European Commission.
Whenever a Member State allows, pursuant to this paragraph, the
circulation of European Modular Systems in national traffic, it may
not reject or prohibit the circulation in its territory of European
Modular Systems in international traffic, provided that such sys-
tems do not exceed the maximum weights and dimensions set for
European Modular Systems in national
traffic.
In the case of
zero-emission European Modular Systems, the maximum
authorised weight shall be increased by 4 tonnes.
Cross-border movement of European Modular Systems
shall be operated by zero-emission vehicles from
01/01/2030.
Ændringsforslag til Artikel 4a, 2 ud af 2: De nedenfor foreslåede
ændringer gælder for al grænseoverskridende kørsel med gigali-
ners,
der begynder efter datoen for denne revisions ikrafttræden
[forventet ~2025]:
‘4a. Member States may allow the circulation in their territories in
national and international traffic of European Modular Systems
subject to all of the following conditions:
(a) the Member States shall make publicly available, in an accessi-
ble and transparent way, the information related to the maximum
weights and dimensions applicable to the circulation of European
Modular Systems in their territories;
(b) the Member States shall make publicly available, in an accessi-
ble and transparent way, the information related to the part of the
road network where European Modular Systems can circulate;
(c) the Member States shall ensure the connectivity of the part of
the network where European Modular Systems can circulate in
their territories with the road network of neighbouring Member
States that also allow the circulation of European Modular Sys-
tems, in order to enable cross-border traffic;
(d) the Member States shall set a monitoring system and assess the
impact of European Modular Systems on road safety, on the road
infrastructure, on modal cooperation, as well as the environmental
impacts of European Modular Systems on the transport system, in-
cluding the impacts on modal split.
kom (2023) 0445 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fastsættelse af de største tilladte dimensioner i national og international trafik
2763355_0020.png
Side 20/31
Whenever a Member State allows, pursuant to this paragraph, the
circulation of European Modular Systems in national traffic, it may
not reject or prohibit the circulation in its territory of European
Modular Systems in international traffic, provided that such sys-
tems do not exceed the maximum weights and dimensions set for
European Modular Systems in national traffic.
Member States shall inform the Commission in case they allow the
circulation in their territories of European Modular Systems.’;
(d) from the date of entry into force [~2025] Member
States shall set a monitoring system and assess the im-
pact of any proposed new route or movement of Euro-
pean Modular Systems on the following:
-
Road safety: Member States shall conduct an ex-ante
evaluation to assess the impact of the newly-proposed
movement of European Modular Systems, particularly on
non-highway sections, and with regard to vulnerable road
users, such as cyclists and pedestrians;
-
Road infrastructure;
-
Modal shift / co-operation: Member States shall conduct
an ex-ante assessment of the proposed route or move-
ment, paying particular attention to existing alternative
modes of transport and the need to avoid reverse modal
shift.
The Member States involved must send the above-de-
scribed assessment to the European Commission.
Whenever a Member State allows, pursuant to this paragraph, the
circulation of European Modular Systems in national traffic, it may
not reject or prohibit the circulation in its territory of European
Modular Systems in international traffic, provided that such sys-
tems do not exceed the maximum weights and dimensions set for
European Modular Systems in national traffic.
In the case of
zero-emission European Modular Systems, the maximum
authorised weight shall be increased by 4 tonnes.
From 01/01/2030, all routes or movements of European
Modular Systems which commenced after the date of en-
try into force [~2025] shall be operated by zero-emission
vehicles.
5. 5-akslede køretøjer
Baggrund for foreslåede ændringer: Medlemslandene bør selv
kunne regulere maxvægten for nationale køretøjer, såfremt der på-
bydes en 2 tons vægtforøgelse til nulemissionslastbiler oven i de
kom (2023) 0445 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fastsættelse af de største tilladte dimensioner i national og international trafik
2763355_0021.png
Side 21/31
nationale vægtgrænser. Ændringsforslag skrevet i
fed
og slettet
ved overstregning.
6. Længdeforøgelse for nulemissionslastbiler
Til dette punkt har vi ikke nogen ændringsforslag. Vi støtter Kom-
missionens forslag, der pålægger det længere køretøj at tage hen-
syn til den europæiske vendecirkel (1.5 i bilaget)
DTL Danske Vognmænd
DTL-Danske Vognmænd takker for at blive hørt i forbindelse med
revisionen af vægt- og dimensionsdirektivet.
DTL-Danske Vognmænd ser positivt på en udvikling hen mod
mere fleksible regler, som kan styrke effektiviteten i transporterne
og dermed være med til at styrke den grønne omstilling. Revisio-
nen bør dog ske i respekt for den gode og effektive transportstruk-
tur, der i dag findes i og imellem de fire nordiske lande, Danmark,
Finland, Norge og Sverige, hvor bl.a. vogntogsvægte, der er væsent-
lig højere end i de fleste andre EU-lande sammen med mere flek-
sible længdebestemmelser end i resten af EU, muliggør væsentlig
mere energieffektive og klimavenlige transporter, både nationalt og
imellem de nordiske lande. Derfor bør man afstå fra at indføre
maksimale vægte og mål for fx modulvogntog og HCT-vogntog
(High Capacity Transport), herunder DUO2/dobbelttrailer-vogn-
tog, der er planlagt til at rulle i Danmark på et mindre vejnet i
kom (2023) 0445 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fastsættelse af de største tilladte dimensioner i national og international trafik
2763355_0022.png
Side 22/31
2024. Den gode udvikling i Norden bør ikke standses ved fx at ind-
føre vægtbegrænsninger for grænsepassage, når to lande er enige
om en tilladt vogntogsvægt, der ligger over EU’s 40 tons-grænse.
Det skal dog hilses velkommen med en bedre definering af modul-
vogntog, EMS (European Modular System), DUO2 mv., der indgår
under gruppen af HCT-vogntog. Det modtages også med stor til-
fredshed, at der er intentioner om at få en ensartethed på området
for særtransporter i Europa. Det er højest utilfredsstillende og unø-
digt omkostningstungt for hele industrien med de forskellige an-
søgningsprocedurer og regler for
særtransporter. DTL vil opfordre
til, at man holder fokus på koncepterne i de tre lande Danmark,
Finland og Sverige, hvor man har gode og smidige koncepter, som
er under stadig udvikling, så vi ikke kommer frem til en løsning,
som i visse mellemeuropæiske lande, hvor man ofte venter i må-
nedsvis på en simpel transporttilladelse til en særtransport. DTL
Kran-Blok Erfa, bidrager gerne med informationer og praktiske ek-
sempler, og samtidig vil vi også opfordre til, at man holder tæt kon-
takt med den internationale særtransport-organisation ESTA.
Når det gælder modulvogntog og DUO2 mv., der er længere og/el-
ler tungere end EU’s almindelige regler for almindelige vogntog,
kan vi støtte formuleringen i punkt 4
4.B, (restriktioner
for
grænseoverskridende transport af tungere og/eller længere køre-
tøjer),
og at man bør sikre fri passage og frit vejnet på begge sider
af landegrænserne for modulvogntog samt på sigt også andre HCT-
kombinationer, så som DUO2. I Norden er det også vigtigt, at der
til stadighed vil være uhindret passage og vejnet til rådighed for
vogntogskombinationer, der falder ind under modulvogntog med
vogntogsvægte på 60 ton (højere vægte i Finland/Sverige), og som
blot er en kombination med en lastbil med en stor påhængsvogn,
der både er almindelige i Danmark, Finland og Sverige.
DTL-Danske Vognmænd skal ikke undlade at gøre opmærksom på
det uhensigtsmæssige i, at man opererer med fx modulvogntog,
med en maksimal vogntogsvægt på blot 44 tons. Hvis ikke den til-
ladte vogntogsvægt hæves til mindst 50 tons, vil evt. nye modul-
vogntogsforsøg i lande, hvor man ikke allerede er i gang med hø-
jere vogntogsvægte aldrig komme ud med et positivt resultat. Det
skyldes, at den forøgede egenvægt ved tilkobling af fx en linktrailer
eller en dolly og en trailer, reducerer den tilladte lastevne drama-
tisk ud fra 40 eller 44 tons vogntogsvægt. Det vil dermed reducere
mulighederne for at laste retur på normal vis. Det er illustreret i ta-
bellen herunder (tallene angiver kg):
kom (2023) 0445 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fastsættelse af de største tilladte dimensioner i national og international trafik
2763355_0023.png
Side 23/31
Udgangspunktet er et såkaldt linkvogntog, bestående af en typisk
treakslet lastbil, opbygget som sættevognstrækker, en toakslet link-
trailer, der er en kort trailer med mulighed for tilkobling af yderli-
gere en trailer i standardmål (13,6 m lang)
Med 40 tons tilladt vogntogsvægt vil kombinationen udelukkende
kunne anvendes til meget let gods, og hvis vognmandsfirmaet ikke
har tilsvarende let gods, som kan tages med retur, vil det altid blive
en dårlig løsning. Det skyldes, at vogntoget ikke kan køre hen til en
virksomhed og hente et ”almindeligt” læs på måske 30 eur-paller
(svarer til
bundpladsen i en 13,6 m standardtrailer), der typisk ve-
jer 25 tons (svarende til 830 kg pr palle).
Derfor vil kombinationen udelukkende kunne finde anvendelse ved
niche-transporter af let gods både ud og hjem, selvom vogntoget er
dimensioneret til at transportere op til ca. 53 paller med en vægt op
til ca. 36 tons (40 tons i Sverige og Finland). Vælger man i stedet
blot 50 tons vogntogsvægt, vil sådan et vogntog dog kunne laste et
”almindeligt” læs på fx 26 tons.
Det er også fint, at man får imple-
menteret faste regler for autotransportere, både definitioner og to-
tallængde.
Det er også godt at få indskrevet reglerne for aerodynamiske og
nulemissions-lastbiler. Når det gælder køretøjer, der anvender al-
ternative og nulemissions-drivmidler, er der brug for mindst 1200
mm ekstra længde, så fx batterier og gastanke kan klemmes ind
mellem lastbilens foraksel og bogien på en tre- eller flerakslet last-
bil.
Udfordringen med totalhøjde på vogntog, som udfører transport af
High Cube ISO-containere, som bliver mere og mere udbredt, her-
under også med SideLoader-vogntog, som selv kan laste og aflæsse
containerne, bør klares ved, at man får hævet totalhøjden til 4,40
m, og det bør ikke gælde særskilte godsarter, men alle transporter.
Vi skal også advare mod, at man indfører regler om, at køretøjer,
der skal indgå i modulvogntogs-kombinationer, eller som blot er
tungere end EU’s standardvægte på 40 tons, skal være EU-helbils-
godkendte for at kunne passere landegrænser. En meget stor del af
lastbilerne i Norden, som indgår i vogntogskombinationer, er
treakslede og ikke med træk på begge aksler. Oftest er de af typen
kom (2023) 0445 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fastsættelse af de største tilladte dimensioner i national og international trafik
2763355_0024.png
Side 24/31
6x2 med en drivaksel, hvor mange er bygget op med en såkaldt
Norgesbogie, der ikke kan indgå i en EU-helbilsgodkendelse. Nav-
net er opstået fordi, det er helt nødvendigt at have en sådan aksel-
konfiguration ved kørsel i Norge, og de er også i Danmark en del af
de nationale regler. Det er også en forudsætning for udførelsen af
mange transporter i de øvrige nordiske lande, fordi den kan over-
føre en høj vægt til drivakslen ved igangsætning og sikre, at vognto-
gene kommer afsted i offroad og i vinterføre.
DI Transport
DI Transport har modtaget ovennævnte høring med svarfrist den
6. september 2023. DI Transport skal indledningsvist takke for
muligheden for at indgive bemærkninger til forslaget. Branchen
har i adskillige år efterspurgt en revision af vægt- og dimensions-
reglerne, hvorfor det er positivt, at EU-Kommissionen nu har
fremlagt sit forslag. Forslaget er en del af den grønne fragtpakke og
et af formålene med et revideret direktiv er da også at drage nytte
af de effektiviseringsmuligheder, der ligger i at tillade øget vægt og
dimensioner for en række godstransportkøretøjer på de europæi-
ske veje, og dermed reducerer udledningen af CO2. Forslaget inde-
holder en række positive elementer, der tillader operatørerne at
øge effektiviteten, sikre bedre sammenhæng med andre transport-
former og reducere udledning.
Forslaget bidrager således til den grønne omstilling af transport-
sektoren og de overordnede reduktionsmål i Green deal og Fit55.
Det er positivt, at man tager højde for den øgede vægt, der følger af
nulemissionskøretøjer, herunder behovet for ekstra vægt til batte-
rier, aerodynamisk indretning af køretøjer mv.
Der følger dog af forslaget også en række udfordringer. Ikke mindst
i relation til anvendelsen og udbredelse af det europæiske modul-
vognskoncept (EMS). Det er på den ene siden positivt, at forslaget
giver medlemsstaterne mulighed for at tillade national og grænse-
overskridende brug af EMS på deres område, forudsat at en række
betingelser er opfyldt vedrørende de maksimale vægte og dimensi-
oner, der er tilladt på eget territorium, og i forbindelse med det til-
gængelige netværk. Hvor national brug af EMS er tilladt, kan græn-
seoverskridende operationer ikke længere nægtes. Dette udvider
omfanget af, hvad der i øjeblikket er tilladt, og skulle gerne i yderli-
gere omfang optimere brugen af EMS over længere afstande og
opnå flere fordele med hensyn til reduktion af antallet af køretøjer
på vejen og det samlede brændstofforbrug.
På den anden side, går forslaget ikke tilstrækkelig langt i sit anven-
delsesområde, da forslaget ikke harmonerer de nationale vægt-
grænser. I de nordiske lande har man med stor succes anvendt
EMS og med forslaget tillades da også vægtgrænser på 60 tons.
kom (2023) 0445 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fastsættelse af de største tilladte dimensioner i national og international trafik
2763355_0025.png
Side 25/31
Men da en række EU lande ikke tillader højere vægt end 40 tons,
begrænses de gevinster, der ville kunne høstes ved langdistance-
kørsel med EMS, fra f.eks. det nordlige Sverige gennem Danmark
til Italien.
Desuden er testperioden begrænset til 5 år, hvilket synes for kort
en periode, og man bør søge at gøre forsøget permanent. DI Trans-
port skal opfordrer til at der i forhandlingerne i Rådet arbejdes in-
tenst på at overbevise de skeptiske EU lande om fordelene ved så-
vel EMS som EMSII / forsøget med DUOII lastbiler på dele af det
danske vejnet. DI Transport skal i den forbindelse henvise til hø-
ringssvar afgivet i forbindelse med udkast til bekendtgørelse vedr.
køretøjers største bredde, længde, højde, vægt og akseltryk, samt
udkast til bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om detail-
forskrifter for køretøjers indretning og udstyr.
Dansk Erhverv
Reglerne om lastbilers tilladte vægt og dimensioner spiller en afgø-
rende rolle for at forbedre energieffektiviteten i vejtransporten og
reducere sektorens drivhusgasemissioner. Det er et vigtigt værktøj
til at indfri
EU’s grønne ambitioner. Dansk Erhverv er positive
overfor en revision af reglerne. Den grænseoverskridende transport
med både længere og tungere lastbiler skal efter vores opfattelse
fremmes mest muligt. Overordnet set er ambitionsniveauet i Kom-
missionens forslag i den henseende for lavt: Der bliver givet lidt
ekstra vægt og længde til nulemissionslastbiler og lastbiler med ae-
rodynamiske førerhuse, og landene bliver forpligtet til at tillade
grænseoverskridende kørsel med tungere lastbiler på deres om-
råde, hvis landet allerede selv har indført lignende nationale regler.
De foreslåede ændringer er langt for nok til at høste de mange for-
dele, der er ved at udbrede længere og tungere lastbiler.
Danmark er et foregangsland
Danmark er et af de lande i EU, der har gode erfaringer med øgede
vægt og dimensioner, modul-vogntog og dobbelttrailere. Danmark
bør i forhandlingerne arbejde for at et mere ambitiøst resultat, end
fremlagt af Kommissionen. Forslaget gør efter Dansk Erhvervs me-
ning ikke nok for at udbrede længere og tungere lastbiler i EU, her-
under brugen af modulvogntog. For eksempel vil det effektivisere
den europæiske vejtransport, hvis det bliver muligt at køre med
modulvogntog med dimensioner som i Danmark på hele TEN-T-
nettet.
Harmonisering er godt, men bevar fleksibiliteten
kom (2023) 0445 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fastsættelse af de største tilladte dimensioner i national og international trafik
2763355_0026.png
Side 26/31
Forslaget ligger i et vist omfang op til harmonisering af reglerne.
Det er fx positivt, at forslaget strømliner procedurerne for ansøg-
ning om tilladelser til særtransport, og der bliver indført en
one-
stop-shop-tilgang.
Det er vigtigt, at det bliver et hurtigt og smidigt
system. Det vil mindske den administrative byrde og omkostnin-
gerne for operatørerne. Man fjerner behovet for tilladelse til højere
lastbiler til transport af
high cube-containere
i intermodal trans-
port, og der bliver indført en ny og højere højde for
high cube-con-
tainere, som dog efter Dansk Erhverv mening bør udvides til at
gælde alle transporter. Der bliver desuden indført harmoniserede
regler for autotrans-porter, som Dansk Erhverv støtter op omkring.
Det er dog helt afgørende, at en højere grad af harmonisering af
reglerne ikke forhindrer, at vi herhjemme og i Norden kan fast-
holde vores nuværende mere ambitiøse og ’grønne’ regler. Der skal
fortsat være plads til national fleksibilitet, som der heldigvis også
lægges op til med forslaget
det er vigtigt at fastholde.
Danmark skal kunne bevare de gældende nationale vægt- og di-
mensionsreglerne og gennemføre de kommende ændringer, der er
politisk besluttet i år.
Det er positivt, at der fortsat bliver mulighed for, at landene bilate-
ralt aftaler højere vægt og dimensioner for grænseoverskridende
transport. Men så længe at forslaget ikke indeholder en generel for-
øgelse af vægt- og dimensionskravene i grænseoverskridende
transport er forslaget for uambitiøst.
Det er også en vigtig pointe ift. kommende forhandlinger, at der
ikke bliver indført maksimale vægte og mål på EU-niveau, da dette
kan sætte en stopper for foregangslandene i Norden, hvis dette
måtte blive indført. Det bliver foreslået, at forsøgsordninger med
modulvogntog begrænses til fem år. Dansk Erhverv ser gerne, at
der kommer mere fleksibilitet ind i forslaget, så forsøgene kan løbe
over længere tid, da det er forbundet med betydelige investeringer i
materiel.
Aerodynamiske og nulemissions-lastbiler
Med forslaget opdateres reglerne om ekstra vægt og længde for
lastbiler med nulemissionstekno-logi. Dansk Erhverv støtter forsla-
get. Revisionen hæver vægtgrænsen for nulemissionskøretøjer fra
de nuværende 42 ton til 44 ton, uanset vægten af den faktiske nule-
missionsteknologi. Det er nyt, at ”ekstravægten” for nulemissions-
køretøjer ikke er begrænset til kun at omfatte den ekstra vægt af
nulemissionsteknologien. Det betyder, at operatørerne vil få ekstra
lastevne og dermed nytte-lastkapacitet, når/hvis teknologien bliver
lettere. Det kan give en tilskyndelse til at vælge grønt.
Dansk Erhverv er positive over for forslaget men bemærker, at bio-
gaslastbiler som udgangspunkt ikke indgår i disse undtagelser.
Dansk Erhverv er grundlæggende enige i, at en stor del af vej-
kom (2023) 0445 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fastsættelse af de største tilladte dimensioner i national og international trafik
2763355_0027.png
Side 27/31
transporten skal elektrificeres på sigt, men for de køretøjer og ruter
der endnu ikke kan gøre brug af hverken batteri- eller brinttekno-
logien, kan biogas være et godt og midlertidig alternativt. I dag har
biogas allerede været med til at sikre reduktioner i den tunge trans-
port, og den grønne omstilling kan derfor fremmes yderligere, hvis
biogas indgår i de generelle øget vægt- og dimensions-krav for
nulemissionslastbiler, så denne teknologi også gøres til en god,
grøn investering sat over for den ellers traditionelle diesellastbil.
Med forslaget må de maksimale længder for nulemissionskøretøjer
overskrides med maksimum 90 cm, men der er brug for minimum
120 cm ekstra længde. Dansk Erhverv støtter udbredelsen af aero-
dynamiske førerhuse, og at der kan fastsættes lempeligere længde-
regler herfor. Det er også vigtigt at have fleksible regler, der sikrer
kombinationen af nulemissionskøretøjer og aerodynamiske fører-
huse.
Udbred nulemissionslastbiler, men fortsat behov for effektivise-
ring af den ’traditionelle’ lastbil
Dansk Erhverv er enig i, at et af formålene med revisionen kan
være at fremskynde udbredelsen af nulemissionslastbiler og
fremme intermodal transport. Men fokus må ikke blive for ensidet
på det formål. Så risikerer man at overse de store fordele med ef-
fektivitetsforbedringer og CO2-reduktio-ner, der er ved at øge vægt
og dimensioner for traditionelle lastbiler, der fortsat vil udgøre en
stor andel i mange år fremover.
Forslaget indfører en ”solnedgangsklausul”1, der betyder, at græn-
seoverskridende transport med længere og tungere lastbiler kun
må udføres med nulemissionslastbiler fra 2035. Dansk Erhverv er
skeptisk overfor reglen. Beslutningen om at indføre sådan en regel
bør afvente den faktiske udvikling i sektoren og en evaluering af
forholdene på et senere tidspunkt.
I 2035 vil rigtig meget transport fortsat blive udført med traditio-
nelle lastbiler, og derfor vil reglen gøre en stor del af transporterne
mindre effektive og føre til flere emissioner. Der bliver i disse år
indført rigtig mange nye EU-regler, der skubber på den grønne om-
stilling af vejtransporten, fx et næsten totalforbud mod salg af last-
biler med forbrændingsmotorer i 2035. Der er således andre og
mere effektive regler, der skubber på den positive udvikling, end at
forbyde grænseoverskridende transport med traditionelle lastbiler,
der er længere og tungere. Der er fortsat brug for regler, der opti-
merer brugen af den traditionelle lastbil
også i 2035.
Dansk Erhverv har en generel betragtning om, at det samtidig er
vigtigt, at forslaget ikke bliver brugt til at sætte hindringer op for
en effektiv vejtransport med det formål at fremme andre transport-
former. Ønsker man at fremme andre transportformer, bør fokus
være på et forbedre ramme-vilkårene for disse transportformer,
kom (2023) 0445 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fastsættelse af de største tilladte dimensioner i national og international trafik
2763355_0028.png
Side 28/31
men det skal ikke ske på bekostning af en effektivisering af vej-
transporten. Det bør Danmark være opmærksomt på i kommende
forhandlinger.
Dobbelttrailere til Sverige
Dansk Erhverv vil slutteligt benytte lejligheden til at gøre opmærk-
somt på, at det er kritisabelt, at man fra dansk og svensk myndig-
heds side ikke har kunnet nå til enighed om fælles regler eller gen-
sidig anerkendelse, som muliggør grænseoverskridende transport
med dobbelttrailere. For erhvervet er det helt uforståeligt, at man
ikke kan køre med danske dobbelttrailervogntog i Sverige og visa
versa. Det er generelt afgørende, at den grænseoverskridende
transport kan forløbe uden tekniske barriere og særlige nationale
krav og konfigurationer, der skal være opfyldt, før det er tilladt. Det
bør Danmark ligeledes arbejde for på EU-niveau.
De Danske Bilimportører
De Danske Bilimportører har kun enkelte bemærkninger til det fo-
religgende udkast fra EU-kommissionen til revision af direktiv
96/53/EF (vægt- og dimensionsdirektivet).
Først og fremmest opfordrer vi regeringen til at sikre, at de foreslå-
ede ændringer til vægt- og dimensionsdirektivet ikke får negativ
indflydelse på de 11 lempelser, der netop er foreslået indført i de
nationale regler i bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers
indretning og udstyr (DfK) og i Bekendtgørelse om køretøjers stør-
ste bredde, længde, højde, vægt og akseltryk (dimensionsbekendt-
gørelsen).
Tilsvarende opfordrer vi regeringen til at bakke op om de evt. mu-
ligheder for yderligere lempelser i DfK og dimensionsbekendtgø-
relsen, som Kommissionens direktivudkast måtte give mulighed
for at indføre.
For så vidt angår de konkrete ændringer til direktivet som foreslået
af Kommissionen gælder der i øvrigt de samme hensyn, som vi har
gjort gældende i vores høringssvar til de aktuelle ændringer af DfK
og dimensionsbekendtgørelsen.
Vi henviser til vedlagte høringssvar (sagsnr. 2023-482247).
Herudover henviser vi til de synspunkter, som ACEA (European
Automobile Manufacturers’ Association)
har formuleret i vedlagte
”Position Paper” vedrørende revisionen af vægt-
og dimensionsdi-
rektivet. (December 2022) samt; i et fælles brev fra ACEA og ”Plat-
kom (2023) 0445 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fastsættelse af de største tilladte dimensioner i national og international trafik
2763355_0029.png
Side 29/31
form for electromobility” og ”Hydrogen Europe” stilet til Komissio-
nen (Transport), Spaniens EU-ambassadør og Parlamentet (TRAN
og ENVI). Brevet er ligeledes vedlagt.
Det fremhæves heri, at revisionen af direktivet overordnet bør:
Simplificere direktivet så meget som muligt og sikre en
fuldt harmoniseret gennemførelse i medlemsstaterne.
Tillade forhøjede vægtgrænser for nul-emissionskøretøjer
og justere bestemmelserne for akseltryk og vogntogslæng-
der, så de tager højde for de særlige behov, der gør sig gæl-
dende for drvlinjerne i nul-emissionskøretøjer.
Sikre ”intermodal kompatibilitet” (af hensyn
til den græn-
seoverskridende transport, red.)
Generelt må revisionen af direktivet anses som afgørende for den
grønne omstilling af transporten, og det er helt essentielt, at alle
barrierer for anvendelsen af nul-emissionsteknologier i tunge køre-
tøjer fjernes så hurtigt som muligt.
Bilag:
De Danske Bilimportørers høringssvar til DfK og dimensi-
onsbekendtgørelsen (sagsnr. 2023-482247)
ACEA Position Paper: Review of the weights and dimen-
sions directive (December 2022)
Letter to the European Commissioner for Transport, the
Ambassador and Permanent Representative of Spain to the
European Union and the Presidents of TRAN and ENVI
Committees of the European Parliament
9. Generelle forventninger til andre landes holdnin-
ger
Det er forventningen, at medlemsstaterne overordnet vil hilse for-
slaget velkomment. Det forventes dog også, at flere medlemsstater
vil have fokus på konkurrencesituation i relation til jernbanegods-
transport. Derudover har flere medlemsstater udfordringer med
infrastrukturen og risikoen for øget vejslid, fra eksempelvis øget
drivakseltryk.
Derudover forventes det, at de nordiske lande vil arbejde for at
fastholde muligheden for at tillade grænseoverskridende gods-
transport med andre køretøjer og vogntog end modulvogntog
(EMS), der går ud over grænserne i direktivets bilag.
kom (2023) 0445 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fastsættelse af de største tilladte dimensioner i national og international trafik
2763355_0030.png
Side 30/31
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forholder sig positivt til forslagets vision om at for-
bedre godstransporten på det indre marked, herunder at gøre
godstransporten grønnere.
Regeringen er således positivt indstillet
over for initiativer, der kan styrke det indre markeds funktions-
måde, da det indre marked har en afgørende betydning for vækst
og velfærd i EU.
Det er fortsat den danske position, at større køretøjer
giver mere fleksibilitet til at afvikle godstransport for bran-
chen
reducerer CO2-udledninger
afhjælper problemer med chaufførmangel
Regeringen så dog gerne, revisionens ambitionsniveau i forhold til
den grønne omstilling blev hævet fx ved at tillade højere vægtgræn-
ser for nulemissionslastbiler.
I forhold til
forslaget om ikke i udgangspunktet at give ret til græn-
seoverskridende transport med tungere og/eller længere køretøjer
mellem nabolande, som accepterer samme fravigelser, finder
rege-
ringen det centralt at fastholde den gældende retstilstand, hvoref-
ter transport over de nordiske grænser, der går ud over direktivets
bestemmelser, forbliver mulige efter revisionen. En begrænsning af
den nuværende ordning vil kræve markant flere køretøjer for at
løse transportopgaverne. Dertil vil det øge CO2-udledningen, være
kontraproduktivt i forhold til at afhjælpe chaufførmangel og med-
føre væsentligt øgede omkostninger for transporterhvervet.
Regeringen noterer sig, at direktivet ikke umiddelbart vurderes at
kollidere med de grænser i det regelsæt vedrørende vægte og di-
mensioner,
som gælder for nationale transporter, herunder de ”11
tiltag” der er implementeret i forbindelse med indførelse af vejaf-
giften pr. 1. januar 2025, for så vidt angår den nationale transport.
Regeringen bakker endvidere op om Kommissionens målsætning
om at styrke kontrollen og håndhævelsen af vægt- og dimensions-
reglerne, herunder også de kontrol- og håndhævelsestiltag, som fo-
reslås.
Regeringen vil have fokus på, at Kommissionens beføjelser kun ud-
vides der, hvor det giver europæisk merværdi.
kom (2023) 0445 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om fastsættelse af de største tilladte dimensioner i national og international trafik
2763355_0031.png
Side 31/31
Endelig noterer regeringen sig, at de tre hovedelementer, som Dan-
mark har fokuseret på, er medtaget i forslaget. Disse hovedelemen-
ter er
1) bedre mulighed for grænseoverskridende kørsel med mo-
dulvogntog i EU,
2) længere køretøjer og vogntog drevet af nulemission eller al-
ternative brændstoffer samt
3) øget vægt for fem-akslede køretøjer.
Regeringen ser frem til at analysere forslaget nærmere, herunder
de statsfinansielle konsekvenser.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Euro-
paudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Euro-
paudvalg.